های اخیر شاهد رویارویی و نبردی در زمینه سئو سایت بوده ایم. از یک طرف متخص SEO (بهینه سازی سایت) و از طرف دیگر کاربردی بودن یک سایت در زمینه طراحی حرفه ای وب سایت ها. هر دوی این موارد یعنی به کار گیری متخصصان سئو سایت یا استفاده صحیح از کاربردهای سایت می تواند روند موفقیت شما را در پی بگیرد. اما ممکن است بین دو راهی ماندن و عدم نتیجه گیری از این نبرد به ضرر شما باشد.
فرآیندهای کار بر روی یک سایت موفق در دو دسته کلی خواهند بود. از یک طرف باید بر روی قوانین سئو تمرکز کرده و استراتژی های مربوط به آن را پایه ریزی کنید و با کمک دستورالعمل ها یک وب سایت ایده آل از نظر موتورهای جستجو بسازید تا موتورهای جستجو به سایت بهای بیشتری بدهند. در این صورت رتبه سایت بهتر می شود و در نتیجه سایت شما دارای بازدید رو به رشد خواهد بود.
اما از طرف دیگر می توانید بر روی یک وب سایت مؤثر و مفید وقت بگذارید نه یک سایت پربازدید و سئو شده در این حالت به احتمال زیاد سایت از طراحی ساده تری برخوردار می باشد و از سئوی ضعیفی استفاده می کند. این مورد باعث می شود که کاربران و بازدیدکنندگان سایت به مراتب کمتر باشند اما این کاربران بیشتر با مطالب شما تعامل داشته و وقت بیشتری می گذرانند.
این گونه بازدید کنندگان اغلب به بازدید کننده های ثابت مبدل می شوند. اما همانطور که گفته شد در این حالت ترافیک حاصل از موتورهای جستجو برای سایت خاطر عدم بهینه سازی های لازم در سئو سایت کمتر خواهد بود.
باید گفت در دو صورت مزایای خاص خود وجود دارد اما نکته حائز اهمیت این است که هر دو حالت هم دارای معایب خاص خود هستند. در این شرایط باید سعی کنید تا بالانس صحیحی بین این دو حالت برقرار کنید.
برای این مورد، باید دو نکته اصلی یا دو هدف اصلی را سر لوحه کار قرار دهید :
ایجاد یک سایت با ترافیک (بازدید) بالا و بهینه سازی شده در سئو سایت
ایجاد یک سایت برای جذب و تعامل هر چه بیشتر بازدید کنندگان
برای طراحی یک وب سایت بهینه شده از لحاظ سئو سایت به موارد زیر نیاز دارید :
از تعداد کلمات خیلی بیشتری در متن مطالب خود استفاده کنید. طبق اصول استاندارد سئو ۳۵۰ کلمه کافی خواهد بود اما شما به این مقدار اکتفا نکنید. به فکر متون بالای ۶۰۰ کلمه باشید.
از کلمات کلیدی تکراری استفاده کنید اما بیش از حد آن ها را تکرار نکنید چون ممکن است به مطالب اسپم شباهت پیدا کنند!
عکس ها و تصاویر خود را با Alt Tags انتشار دهید.
مهمترین کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابتدای پاراگراف متن خود قرار دهید.
کلمه کلیدی های مهم را در عناوین و سرتیترها به کار ببرید.
از حداقل یک الی سه لینک خارجی (وب سایت های دیگر) و وب سایت های معتبر در متن خود استفاده کنید. برای مثال به ویکی پدیا لینک بدهید.
از چند لینک داخلی (صفحات دیگر وب سایت خودتان) به همراه کلمات کلیدی مرتبط با آن ها استفاده کنید.
بررسی سؤالاتی که در این مورد پیش خواهد آمد:
سؤال: اگر شما این دستورالعمل های ذکر شده را انجام دهید، آیا می توانید به صورت موفقیت آمیز توجه بازدید کنندگان را جلب کرده و آن ها را به بازدید از سایت خود مجاب کنید؟
جواب: تنها انجام این مراحل کافی نیست. شما باید جوانب مختلف دیگر را هم در نظر بگیرید و این دستورالعمل ها را بیش از اندازه در روند کاری خود اعمال نکنید! برای مثال ما گفتیم تعداد کلمات بالا را چاشنی کار خود قرار دهید. اگر شما چندین مطلب بالای ۱۰۰۰ کلمه یا حتی بیشتر منتشر کنید، ممکن است با این کار کاربران را از خواندن متون خسته کنید. و یا اگر بیش از اندازه اقدام به لینک دهی به سایت های دیگر یا صفحات داخلی سایت خودتان کنید، احتمالاً کاربران از اینکه مدام باید لینک های مختلف را بررسی کنند آزرده شوند! فراموش نکنید که خیلی موارد می تواند باعث جذب یک بازدید کننده باشد و بسیاری موارد دیگر نیز می تواند باعث دلسردی آن ها شود. اگر بازدیدکننده ها سایت شما را ترک کرده و آن را مفید ندانند شک نکنید که موتورهای جستجو نیز این مورد را درک کرده و شما را از لیست رقابت کنار می زنند.
دقت کنید که لینک دادن به وب سایت های معتبر و محبوب یکی از اصول اصلی سئو می باشد. اما به این مورد توجه کنید که اگر بازدید کننده ها، سایت شما را به مقصد لینک هایی که قرار داده اید ترک کنند و اگر این لینک ها حاوی اطلاعات بیش از حد جذاب از لحاظ بازدید کننده ها باشند، احتمالاً آن ها منبع این لینک ها یعنی سایت شما را فراموش خواهند کرد! پس می توان دریافت که رعایت تعادل در هر چیزی بهترین کار است.
برای ایجاد یک سایت با طراحی مناسب شما نیاز به انجام این کارها دارید :
باید مقدار کمتری متن، عکس و لینک به کار ببرید تا نوشته های شما شلوغ و نا منظم نباشد. باید از این بابت مطمئن شوید که اطلاعات مفید و جذابی برای کاربران ارائه می دهید، آن هم به صورت مستقیم و مختصر! یکی از راه های مناسب در این مورد ایجاد یک لیست از مطالب می باشد. در این صورت کاربران می توانند اطلاعاتی که به دنبالش هستند را خیلی سریع تر و راحت تر اسکن کرده و پیدا کنند.
بایداز لینک ها و دکمه های کمتری در صفحات استفاده کنید تا بازدیدکننده ها دچار سردرگمی نشوند.
چطور سئو سایت و کاربردی بودن یک سایت را ترکیب کنیم؟
. رضایت موتورهای جستجو مهم تر است (SEO) یا رضایت بازدید کننده ها (کاربردی بودن یک سایت) ؟
جواب این سؤال بسیار مهم این است: تعادل!
اگر بتوانید محتوای سایت خود را برای کاربران و بازدید کننده ها جذاب و مناسب ایجاد کنید و به عبارتی سایت خود را مفید و کاربردی معرفی کنید و در کنار این مورد اصول سئو و عناصر مرتبط با بهینه سازی رتبه سایت از نظر موتورهای جستجو را نیز مورد توجه قرار دهید، شما وارد مسیر موفقیت و روند رو به رشد شده اید
کافیست برای ایجاد یک مطلب زمان بندی های لازم را انجام داده و شرایط متناسب با هر اصل را در نظر بگیرید.