طراحی نحوه ساخت یک راه حل جدید برای یک مشکل است. شما می توانید هر چیزی را طراحی کنید، از یک وب سایت تا یک استادیوم، یک لوگو یا یک قطعه برای ماشین. اگر راه حلی در حال حاضر وجود نداشت، شما یک طراحی انجام دادید.
هر مشکلی نیازهای خاص خودش را دارد. اگر راه حلی برای مشکل فعلی وجود نداشته باشد، شما باید یکی ایجاد کنید. این طراحی است. شما به کارهایی که باید انجام شود نگاه می کنید، از قوه تخیل و تجربه خود برای شبیه سازی چیزی که آنرا باید انجام بدهید استفاده می کنید.
شما یک طراحی را وقتی خوب می دانید که به اهدافی که برای آن تعیین شده است رسیده باشد.
طراحی گرافیک چیست ؟
طراحی گرافیک ساخت یک راه حل جدید برای مشکلاتی است که در رسانه و ارتباطات تصویری چه ۲ بعدی و چه ۳ بعدی ، چه روی کاغذ و یا به صورت دیجیتالی وجود دارد می باشد. خروجی معمولا چیزی است که می تواند چندین بار برای رسیدن به اهداف مورد نظر تکرار شود.
خروجی طراحی گرافیک شامل لوگوها، وب سایتها، رابطهای کاربری، اسکچها برای طراحی صنعتی یا طراحی مد، فونتها، چاپ، کاراکترهای متحرک، تبلیغات، آگهی ها، تیترهای روزنامه و … می باشد. این فقط قسمت کوچکی از کارهایی است که طراحی گرافیک می تواند انجام دهد. چیزی که همه آنها با هم مشترک هستند این است که خروجی آنها توسط رسانه تصویری نمایش داده می شود.
طراحی وب سایت چیست ؟
طراحی وب سایت ایجاد یک راه حل جدید برای مشکل در سطح وب هست. شامل طراحی گرافیکی می باشد چون خروجی آن از طریق رسانه تصویری به نمایش در می آید. اما طراحی وب سایت فراتر از فقط جنبه تصویری می باشد. طراحی وب سایت شامل یکی کردن تمام جنبه های اینترنت می باشد.
برای مثال، انتخاب محتوای مناسب برای وب سایت بخشی از طراحی وب سایت است. این متن توسط موتورهای جستجو دیده می شود، که بخشی از تجارب کاربری است. همچنین موقعیت و رتبه این وب سایت در موتورهای جستجو بخشی از تجارب کاربری است، پس نتیجه می گیریم بهینه سازی برای موتورهای جستجو بخشی از طراحی وب سایت است.
طراحی وب سایت ممکن است شامل بخشی از لیست زیر باشد. بعضی از آنها در شاخه طراحی گرافیک قرار می گیرند ، بعضی ها فراتر از طراحی هستند.
- طراحی لوگو
- طراحی رابط کاربری (User Interface Design)
- Copywriting
- بهینه سازی موتورهای جستجو در سایت (SEO)
- ساخت لینکها (Link-Building)
- ترویج شبکه های اجتماعی (Social Media Promotion)
- معماری اطلاعات (Information Architecture)
- طراحی مسیرها (Navigation Design)
- طراحی برای دسترس پذیری (Design for Accessibility)
- HTML Markup
- طراحی برای سادگی استفاده (Usability)
- انتخاب تصاویر
- انیمیشن فلش
- کدنویسی جاوااسکریپت برای اجزا رابط کاربری
- بهینه سازی درجه تبدیل (Conversion Rate Optimisation)
- تبلیغات
نکته منفی این است که همه این مهارتها و فعالیتهایی که در بالا ذکر شد ممکن است روی موفقیت یک وب سایت و تجربه استفاده از آن تاثیر بگذارد. این نشان دهنده وسعت و گستردگی ابزارهای یک طراح وب سایت است.
کسی که فقط تنها کارهای گرافیکی یک وب سایت را انجام دهد یک طراح وب سایت نیست ! او فقط یک طراح گرافیکی است که کارهای گرافیکی را برای یک وب سایت انجام می دهد ولی اشکالی در این قضیه وجود ندارد. اما تنها به شخصی که می تواند طراحی گرافیکی را انجام دهد برای ساخت وب سایت خود اعتماد نکنید، چون نتیجه موفقیت آمیزی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.
چه چیزی یک وب سایت را موفق می کند ؟
یک وب سایت برای اینکه به پتانسیل واقعی خود برسد، باید کاربرهای مناسب خود را پیدا کند و تعداد آنها هم کافی باشد. به این معنی است وب سایت باید برای دیده شدن توسط کاربران در موتورهای جستجو بهینه سازی شود.
همچنین یک وب سایت باید برای استفاده کاربران راحت باشد و توجه آنها را جلب کند. برای خوانده شدن توسط کاربران باید راحت باشد، حتی اگر مشکلات جسمانی دارند و یا از طریق اینترنت کم سرعت و یا روی موبایلها در حال مشاهده وب سایت هستند.
علاوه بر این، یک وب سایت موفق باید بتواند محصول یا خدمات خود را بفروشد. هر سایتی یک هدفی دارد، ممکن است فروش یک محصول، ثبت نام کاربر و یا فقط خواندن یک مطلب باشد.
اندازه گیری ترافیک، بررسی درجه تبدیل همگی بخشی از طراحی وب سایت است. فهم این مراحل می تواند به شما کمک کند تا راه حل جدید و بهتری به دست آورید. این همان چیزی است که به عنوان بهینه سازی درجه تبدیل (Conversion Rate Optimisation) شناخته می شود.
اگر طراحی گرافیک ایجاد شده است تا هدفی را دنبال کند، اما بازاریابی موتورهای جستجو، دستیابی پذیری و بهینه سازی درجه تبدیل این هدف را دنبال نکنند، شما وب سایت طراحی نکرده اید، شما فقط یک طرح گرافیکی برای یک وب سایت ساخته اید.