جایگاه لو گوتایپ در طراحی لوگو

لوگوتایپ یه نوع لوگو است که با استفاده از نوشتار تولید می شود. درواقع لوگوتایپ ها یک سبک طراحی لوگو یا نشانه که می توانند پیچیده ویا ساده طراحی شوند هستند . در این نو طراحی لوگو ، نام برند ، شخص و یا سازمان به صورت مفهمومی و با استفاده از تایپوگرافی طراحی می شود.

از آنجایی که در طراحی لوگوتایپ ها شما با حروف چینی سروکار دارید پس خوانایی حروف بسیار حائز اهمیت خواهد بود . همچنین باید از اصول تایپوگرافی نیز در این نوع طراحی پیروی کنید. خیلی راحت بگو طراحی لوگوتایپ ها بسته به نام و چیدمان حروف می تواند خیلی سخت ویا خیلی ساده باشد.

 

جایگاه لو گوتایپ در طراحی لوگو

اهمیت طراحی لوگوتایپ:

اهمیت لوگوتایپ ها همانند نمادها نیست ولی استفاده از فونت معمولی و یا تعدد تعداد فونت در این نوع طراحی می تواند برند شما را به شکست بکشاند.

همواره کاربران در نگاه اول و شناسایی برند شما به لوگوی شما دقت نخواهند کرد اما در دراز مدت این نوع برند سازی نقض مهمی در رشد شما خواهد داشت. همواره باید به یاد داشته باشیم که نام نوشتاری به خوبی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند هرچند مخاطبان معمولا دوست دارن نام شما را به خاطر بسپارند و شما را با یک تصویر یا عکس به یاد بیاورند.

برجسته شدن طراحی لوگوتایپ

شاید راه سختی باشد اما اگر می خواهید لوگوی شما منحصر به فرد باشد می توانید به طراحی یک فونت خاص فکر کنید. اگر شما یه فونت اختصاصی داشته باشید می توانید برند خود را کاملا متفاوت جلوه دهید.

البته باید بگوییم داشتن فونت اختصاصی به تنهایی نمی تواند به برجسته شدن طراحی شما کمک کند. بلکه فونت شما باید با سبک طراحی ، اهداف و فعالیت های سازمان و … همخوانی و تناسب داشته باشد.

نکاتی در طراحی لوگوتایپ :

  • همواره باید فونت و لوگوتایپ با نماد یا لوگوی برند شما ارتباط بصری داشته باشند پس تلاش نکنید که این تناسب را بهم بزنید.
  • همواره رقبا و دیگران در رشد شما تاثیر گذارهستند پس همواره لوگوی آنها را درنظر داشته باشید تا ساختاری متفاوت طراحی کنید.
  • مهم ترین اصل و نکته در طراحی لوگوتایپ سادگی و خوانایی است.
  • یکی دیگر از اصول طراحی زیبایی بصری است. برای حفظ آن سعی کنید از لحاظ کردن موارد مرتبط با هویت برند صرف نظر کنید.
  • همواره تلاش کنید لوگوتایپ شما منحصر به فرد و متفاوت باشد و از ساختارهای غیر معقول خوداری کنید.

طراحی لوگو یکی از اصول اولیه و مهم برند سازی میباشد که قادر است در خلاصه ترین حالت ممکن یک کلیت بزرگ رابه تصویر بکشاند، دراین مقاله میخواهیم به تحلیل لوگو و انواع مختلف آن در طراحی لوگو بپردازیم

نشانه نوشتاری ، نشانه ای میباشد که صرفا به جای استفاده از تصویر از کلمات ، حروف ها و نوشته ها استفاده میشود و برای معرفی کردن یک روزنامه یا یک شرکت به کار میرود و به طور فشرده و مفید یک هویت 

را نشان میدهد.

نشانه ها یا همان آرم به چند دسته تقسیم میشود : نشانه تصویری – نشانه نوشتاری – پیکتوگرام

نشانه تصویری

خود نشانه تصویری دارای چهار دسته تقسیم بندی میباشد :

رابطه مستقیم : مثل تصویر یک مرغ برای نشان دادن یک مرغداری

رابطه غیر مستقیم : تصویر خورشید و درخت نخل برای نشان دادن شرکتی در خوزستان

نه مستقیم نه غیر مستقیم : نمایش نقوش سنتی ملی و اساطیری ایران مانند لوگوی بانک پاسارگاد

بدون ارتباط : که هیچ ربطی ندارد و خود باعث شناخت و به وجود آمدن یک برند جدید میشود

نشانه نوشتاری

     نشانه نوشتاری که به دو دسته تقسیم میشود : مونوگرام و لوگو تایپ

 IBM یا BMW  مونوگرام که نشانه یک حرف یا حرف اول میباشد

 

پیکتوگرام

پیکتوگرام ها در همه جا وجود دارند و روزانه پیکتوگرام های زیادی ما را هدایت و راهنمایی میکنند مانند علائم راهنمایی و رانندگی ، مکان های ورزشی و علامت های سرویس های بهداشتی

جایگاه لو گوتایپ در طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید