در نگاه بسیاری افراد طراحی لوگو کار ساده ای به نظر می رسد. یک دایره می کشیم و نام شرکت را در آن می نویسیم، لوگوی مورد نظر آماده است اما اگر شما به عنوان یک طراح و گرافیست برای بهایی که دریافت می کنید نیاز است خیلی بیشتر از این کار کنید و انرژی صرف کنید
۱) استفاده هوشمند از جذابیت بصری
بعضی از لوگوهای مورد اقبال در جهان از تکنیکی استفاده می کنند که به آن خلق جذابیت بصری لوگو اتلاق می شود. در این تکنیک طراحی لوگو دو تصویر در قالب یک اثر واحد عرضه می شود به نحوی که طراحی لوگوی مورد نظر یک مفهوم یا ایده را نمایندگی کند
۲) استفاده از رنگ حیاتی است
پالت رنگ یکی از مهمترین قسمت های یک لوگوی ماندگار است. این یک انتخاب کم اهمیت نیست، رنگ ها معانی را می رسانند و ایده ها را منتقل می کنند
گاهی اوقات اجبار استفاده از رنگ سازمانی یک برند برای شما اذیت کننده است زیرا با سلیقه شما هم خوانی ندارد اما حتما در طراحی لوگوهای جدید آزادی عمل انتخاب رنگ ها از آن شماست.
از این نکته غافل نشوید که لوگوی سیاه و سفید نیز باید همان کارآیی لوگوی رنگی را داشته باشید که در این لوگو کاملا این خصیصه رعایت شده است
بعضی از طراحان لوگو علاوه بر نسخه سیاه و سفید، لوگوی تک رنگی را در اختیار مشتری قرار می دهند که صرفا به صورت رنگ سیاه و فضای خالی استفاده می شود. این مورد خصوصا در زمان طراحی مهر سازمان کاربرد دارد
۳) درگیر کلیشه های طراحی لوگو نشوید
معمولا طراح ها دوست دارند تا بر اساس گرایشات جامعه طراحی لوگو را انجام دهند و مطالعه گرایشات جامعه و جدیدترین تکنیک ها برایشان جالب است اما زمانی که چند طراح دقیقا یک ایده یکسان را برای چندین طرح متفاوت اجرا می کنند فاجعه بار است.
۴) شخصیت پردازی کنید
مفهوم شخصیت پردازی در طراحی لوگو مفهوم بسیاری مهم و اساسی است .نه تنها باید حتی الامکان از کلیشه ای کار کردن بپرهیزید بلکه باید سعی کنید شخصیتی منحصر بفرد برای لوگو و طراحی آن ایجاد نمایید.
زمانی که مشغول طراحی لوگو هستید چک کنید که طراحی شما خاص باشد. اطمینان حاصل نمایید که مانند طراحی های سایرین و یا طرح های متداول در بازار نباشد. تلاش کنید یک صفحه یا دو صفحه را به طراحی اسکیس صرف، بپردازید، پیش از آنکه ایده اصلی را برگزینید
۵) همه تایپوگرافی را دوست دارند
زمانی که درباره منحصر به فرد بودن لوگو صحبت می کنیم باید اذعان کنیم که هیچ عنصری بیشتر از نوشتار خاص عنوان لوگو نمی تواند حس خاص بودن را القا کند
خیلی کم پیش می آید که لوگوی خوبی را ببینیم و در آن فقط از فونت استفاده شده باشد، اگر کسی در ازای طراحی لوگو به شما هزینه ای را پرداخت می کند انتظار دارد در قبال آن شما نیز تلاش کرده کرده باشید
استفاده از نوشتار خاص و تایپوگرافی باعث می شود لوگو ما در طول زمان خاص بماند. اگر از تکنیک ساده ای برای طراحی لوگو استفاده کنید طراحان مبتدی به راحتی آن را کپی می کنند پس سعی کنید در تایپوگرافی مهارت واقعی خود را به رخ بکشید و برای آن زمان بگذارید و به خاطر داشته باشید اگر طرح شما مشهور شود، طراحان زیادی از آن کپی خواهند کرد
۶) ساده کار کنید
هرچقدر شما طراح زبردست و حرفه ای و خلاق باشید بایداین عبارت را به خاطر داشته باشید “بیش از حد طراحی نکنید” گاهی اوقات در سادگی مفاهیم انتقال می یابد که با پیچیده ترین طرح ها قابل انتقال نیست. بزرگترین و مشهورترین برندهای جهان از طرح های ساده ای برای لوگو خود استفاده کردند
همیشه درباره اینکه چه طور می توانید به وسیله یک طرح ساده مفهومی پیچیده را منتقل کنید و یک طرح خسته کننده را جذاب کنید، بیاندیشید
۷) متقارن و با تناسب کار کنید
بعضی از طراحان از بحث درباره تناسب و تقارن طفره می روند و آن را بی فایده می دانند اما برای خلق لوگویی ماندگار، یکی از بحث های مهم است.
۸) برای فضاهای خالی طراحی داشته باشید
استفاده از جذابیت بصری یک تکنیک قدیمی با سابقه است اما روش هوشمندانه تر برای انتقال مفاهیم در طراحی لوگو استفاده از فضاهای خالی هستند.
۹) فعال در مقابل غیر فعال
یکی از حقایقی که خیلی دیر طراحان لگو به آن پی بردند القای مفهوم حرکت یا حس فعال بودن در طراحی لوگو است. این تکنیک همیشه مناسب نیست (مانند لوگوی اپل) ، اما گاهی اوقات می تواند به لحاظ بصری و مفهوم کارآیی لوگو را چند برابر کند.
حس حرکت زمانی دارای اهمیت بیشتر است که بخواهید مفهومی اعتقادی را بیان کنید. تصویر شمشیرماهی در لوگوی زیر به صورت منفعل نیست و در عوض پویایی و حرکت را منعکس می کند
امکان استفاده حرکت در اجسام بی جان نیز قابل تعمیم است . در لوگوی زیر حرکت و تکان خوردن خانه مفهوم خانه محکم که ترجمه rough house است را بهتر به تصویر می کشد
۱۰) معنی لوگو را بدانید
هر لوگوی خوب یک داستان دارد. فراتر از ظاهر زیبا، لوگوی خوب باید معنی و مفهومی خوبی داشته باشد که در ظاهر و باطن آن نهفته باشد.