اولین قدم در طراحی وب سایت های چندزبانه مشخص کردن زبان اصلی وب سایت است . زبانی که اکثر محتویات وب سایت با ان پیاده شده است . بعد از انتخاب زبان اصلی برای وب سایت ، باید کد مربوطه به آن زبان را در سایت خود مشخص کنید. منظور از کد زبان منظور همان دوحرفی است که زبان مورد را مشخص می کند ، البته ممکن است از بیش از دو حرف برای مشخص کردن کد زبان استفاده شود . به عنوان مثال گاهی اوقات از چهار حرف برای مشخص کردن برخی زبان ها استفاده می شود که کاراکترهای اضافی برای توضیحات بیشتر در مورد ان زبان بکار می رود. به عنوان مثال کد زبانی EN-GB برای تشخیص زبان انگلیسی بریتانیایی است در حالی که کد زبانی EN-US برای مشخص کردن انگلیسی امریکایی استفاده می شود.
در مرحله بعدی باید این کد زبانی را به وب سایت خود اضافه کنیم . برای ست کردن زبان انگلیسی به عنوان زبان پیش فرض برای محتویات وب سایت از خاصیت lang در تگ html صفحه استفاده می کنیم .
<html lang=”en”>
در صورتی که بخواهید از چندین زبان برای نمایش محتوای وب سایت استفاده کنید باز می توانید از همین خاصیت lang برای مشخص کردن زبان محتوای مورد نظر خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما به زبان اینگلیسی است و می خواهید محتوایی به زبان فرانسه به ان اضافه کنید باید زبان مورد نظر خود را مشخص کنید م
لینک ها
در وب سایت های چندزبانه برای ایجاد لینک به صفحاتی که دارای زبان دیگری نسبت به مبدا لینک هستند می توانید با استفاده از خاصیت hreflang زبان مورد نظر در مقصد را در تگ a مشخص کنید . این کار به کاربرانی که از نرم افزار های قرائت وب سایت استفاده می کنند بسیار مفید است و امکان قرائت درست را به نرم افزار می دهد .
گوگل و سایت های چند زبانه :
گوگل برای شناسایی زبان محتویات صفحات وب از خاصیت lang استفاده نمی کند. در واقع این خاصیت بیشتر برای شناساندن زبان به برنامه های قرائت صفحه نمایش است. گوگل سعی می کند زبان اصلی وب سایت شما را با الگوریتم های مخصوص خودش شناسایی کند و به همین دلیل هم گوگل توصیه می کند تنها از یک زبان در صفحات خود استفاده کنید.
وب سایت های چند زبانه و اصول سئو :
در طراحی سایت های چند زبانه برای زبان های مختلف باید کلمات کلیدی مختلفی را در نظر گرفت . ساختار url ها نیز برروی سئو تاثیر گذار است . بهینه سازی url ها در زبان های مختلف وب سایت نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از url های با معنی که مشخص کننده محتوای ان باشد در سئو تاثیر گذار است .
بهتر است محتوای سایت برای زبان های مختلف تغییر کند چرا که خوانندگان وب سایت تغییر می کند بنابراین بهتر است محتوا متناسب با ملیت و گروه خوانندگان وب سایت ارائه شود .