اصول طراحی لوگوی ایده ال

 

اصول طراحی لوگوی ایده ال

امروزه طراحی لوگو جایگاه بسیار مناسبی را در جهان کسب کرده و برای شناختن

شرکت ها ، می توانیم از لوگو آن ها تشخیص دهیم. در این میان فرصت هایی برای کسب

و کار وجود دارد که از کارایی بالایی برخوردارند که در ادامه در مورد همه آن ها بحث شده است.

تصویر نشانه :

نماد های گرافیکی و ساده را تصویر نشانه گویند. نوعی نماد بصری است که اطلاعات

را به صورت تصویری و بدون استفاده از کلام ارائه می دهد.

این نوع نماد ها را می توان در همه جا دید. مانند راهنمایی رانندگی-متروها-راه آهن و ….

این نماد ها بدون استفاده از کلمات و جملات ، اطلاعات مورد نیازمان را می گذارد.

(مثلا اگر به یک کشور خارجی سفر کنیم که با زبان آن آشنایی نداریم ، به آسانی

می توانیم از علائم جاده ای مانند هشدار دهنده ها و همچنین از دیگر علائم

و نشانه ها تشخیص دهیم).

لوگو :

از واژه ی یونانی است و به معنای زبان مشتق شده است و لوگو را به عنوان کلمه ی یک نماد

، علامت ، تصویر نوشته یا نشانه در نظر گرفت.

طراحی لوگو :

طراحی لوگو مهم ترین عنصر اصلی تبلیغاتی و گرافیکی در دنیای کسب و کار است .

به طور کلی می توان گفت طرح لوگو می تواند در نگاه اول ، برند ، کسب و کار یا فعالیت

شما را معمولی یا حرفه ای جلوه دهد. طراحی لوگو بصورت مختصر یعنی داشتن یک نماد

برای شرکت ، وب سایت و یا هرگونه فعالیت که این نماد می تواند متناسب با فعالیت شما

به صورت نوشته ، تصویر ، تلفیق نوشته و تصویر ، یا حرف نماد طراحی شود. بخاطر داشته باشید

طراحی لوگو می تواند نقش بسیار موثری در جذب مخاطب و موفقیت برند شما ایفا کند.

تاریخچه طراحی لوگو برمی گردد به سالیان بسیار دور ، زمانی که انسان های اولیه برای

اینکه مفهومی را به یکدیگر منتقل کنند از طراحی نماد و نشان دادن به یکدیگر استفاده می کردند .

طراحی لوگو از آن زمان تا کنون دستخوش تغییرات بزرگی بوده و در هر دوره زمانی لوگو مفهوم مختص

به آن زمان را داشته. زمانی برای نشان دادن مالکیت دام خود از لوگو استفاده می شد ، زمانی

سرمایه داران و بازرگانان برای مشخص کردن محصول و کالاهایشان لوگو طراحی می کردند و اکنون

زمانی است که شرکت ها وب سایت های موسسات ، کارخانه جات و حتی اشخاص حقیقی برای

قدم گذاشتن در عرصه برندینگ و متمایز کردن خود در دنیای رقابت نیاز به طراحی لوگو دارند و در

این دوره برای عموم کیفیت طراحی لوگو نشان از مرغوبیت محصول یا میزان سطح حرفه ای بودن یک برند است.

اهمیت انتخاب ((قالب و نوع)) در طراحی آرم (لوگو) :

برای طراحی لوگو باید درنظر داشته باشیم که از چه قالبی می خواهیم استفاده کنیم و

زمانی که می خواهیم از قالب مورد نظر استفاده کنیم ، باید کار قوی باشد و نوع تصویر را قوی و تخیلی

جلوه می دهد. اگر نماد یا تصویر مورد نظر مبهم باشد موجب سوء برداشت می شود و با این کار ،

طراحی ناموفق می شود.

انواع گوناگون آرم (لوگو) :

از نظر دیدگاه نشانه شناسی ، دسته بندی آرم بر اساس ترکیب عناصر زبانی و شمایلی انجام می گیرد.

انواع آرم ها به ۳ دسته مختلف تقسیم می شود :

– دسته اول :

دسته های هستند که فقط از عناصر زبانی استفاده می کنند. یعنی یک نام یا چند حرف که آن ها

را آرم نوشتاری می نامیم.LogoType))

– دسته دوم :

دسته هایی هستند که با ترتیب عناصر شمایلی طراحی شده اند که آن ها را آرم شمایلی

می نامیم.LogoIconique))

– دسته سوم :

دسته هایی هستند که از تلفیق نوشتاری و شمایلی ساخته می شوند که آن ها ار آرم تلفیقی

می نامیم.LogoMixte) )

نکات مهم در مورد اصول طراحی لوگو :

ما برای اصول طراحی لوگو به مشخصات زیر نیاز داریم :

۱) ذهنیت باز :

برای این کار باید در مورد طراحی که می خواهیم انجام دهیم فکر کنیم و هر چه بیشتر از فکر و

ذهنمان استفاده کنیم بهترین جواب را در طراحی می بینیم و می توانیم یک طراحی حرفه ای انجام دهیم.

۲) ایده گرفتن از دوستان و آشنایان :

برای کمک گرفتن بیشتر می توانیم از دوستان و آشنایان خود استفاده کرد. می توانیم ایده های خیلی عالی

از آن ها بگیریم که همین کار یک نکته بسیار مثبتی است در اصول طراحی لوگو و این کار ۱۰۰% به ما کمک می کند.

۳) استفاده از فونت های زیبا و حرفه ای :

سایت های ایرانی و خارجی زیادی هستند که می توان فونت ها را به صورت رایگان دانلود کرد و یا خریداری کرد

(جهت حمایت از فرد تولید کننده فونت). فونت های حرفه ای نقش بسیار زیادی در طراحی لوگو با نوشته دارند.

می توانیم از انواع گوناگون آرم(دسته سوم)”در مطالب بالا” ، تلفیقی برای تلفیق کردن نوشته

ها و برای ساختن آرم استفاده کرد که این گزینه هم به زیبایی لوگو زیاد کمک می کند.

 

 

۴) استفاده از شکل یا شخصیت های مختلف در لوگو :

برای زیبایی هرچه بیشتر لوگو ، می توانیم از شکل یا شخصیت های مختلفی استفاده کنیم. این شکل ها و شخصیت ها در اکثر مواقع به عنوان عامل اصلی گردآورنده ی یک لوگو عالی و حرفه ای هستند.

۵) استفاده رنگ در لوگو :

استفاده کردن رنگ های مختلف و زیبا در لوگو باعث زیبایی هر چه بیشتر لوگو و بهتر دیده شدن آن

می شود. بیشتر طراحان حرفه ای از این کار برای حرفه ای تر شدن لوگو استفاده می کنند.این کار،یکی از کار های

کاربردی در اصول طراحی لوگو است.

 

۶) تلفیق شکل و شخصیت با فونت های حرفه ای :

در اکثر مواقع ، طراحانی که می خواهند طراحی ای را انجام دهند که هم حرفه ای باشد و هم

نظر مشتری را جلب کنند

این کار بستگی به ایده خود شما دارد که چگونه این کار را انجام دهید.

 

 

۷) استفاده از شکل های دارای خطوط دارای لبه ی منحنی :

در این مطلب فقط می توان گفت که ابتدا بستگی به ایده خود شما دارد و بعد به پیاده سازی این طراحی.

۸) وقت شناسی :

برای زیبایی هر چه بیشتر لوگو ، نیاز به زمان مناسب داریم. اگر در زمان طراحی کم بیاوریم طراحی

لوگو ناقص یا اصلا به درد نمی خورد. پس تا آنجایی که ممکن است در زمان تعلیق نیندازید تا طراحی

را به صورت دقیق انجام شود و به وقت مناسب به دست مشتری برسد.

۹) اهداف پروژه را درک کنید :

لوگو تنها یک شکل زیبا نیست که بر روی همه محصولات شرکت قرار داده می شود ، بلکه یک شیء

زیبایی است که یک عملکرد دارد ، ارزش کسب و کار را نشان می دهد. مخاطبان مورد نظر را جلب

می کند و سعی   می کند در بازار بزرگ رقابتی باشد. به همین خاطر درک صحیح اهداف

کسب و کار بسیار مهم است. شما باید طراحی داشته باشید که به خوبی کار کند و در نهایت موفقیت آمیز باشد.

۱۰) رقبا را بررسی کنید :

درک صحیح و شناخت رقبا بسیار ارزشمند است زیرا می توانید هویت مخاطبانی را به دست آورید

که در حال حاضر با بخش مورد نظر آشنایی کافی دارند. ثبت بصری لوگوی رقبا و هویت آن بسیار ارزشمند

است. زیرا در نهایت می توانید لوگوی طراحی شده را قبل از تحویل با آن مقایسه کنید و از متمایز

بودن مطمئن شوید.

۱۱) کار خود را روی کاغذ آغاز کنید :

همیشه کار خود را بر روی کاغذ شروع کنید. همچنین

سرعت کار نیز بالا می رود.

۱۲) خود را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید :

هر روز به دنبال کار هایی باشید که برایتان الهام بخش است ، طراحی مورد نظر را خوب مطالعه کنید تا بفهمید

چه چیزی باعث تمایز این اثر شده است و در نهایت کار خود را آغاز کنید.

۱۳) از خطوط راهنما در طراحی استفاده کنید :

زمانی که در حال کار بر روی لوگوی خود هستید ، از گرید ها و راهنما ها استفاده کنید تا کار

به صورت دقیق و عالی انجام گردد.

معرفی نرم افزار های طراحی لوگو :

قبل از هر طراحی ما نیاز به برنامه های گرافیکی داریم که عبارت اند از :

Photoshop&illustrator

این ۲ برنامه ، از برنامه های معروف جهان هستند که طراحان گرافیک از این ها استفاده می کنند.

این ۲ برنامه به عنوان کامل ترین برنامه های گرافیکی هستند که ما برای اصول طراحی لوگو از این ها استفاده می کنیم.

اشتباهات در طراحی لوگو :

گاهی اوقات پیش می آید که زمانی که لوگو را تحویل داده اید ، متوجه می شوید که در چند قسمت

لوگو اشتباه کرده اید. این اشتباهات را اصلا نباید انجام دهید ، شاید زمانی که متوجه می شوید اشتباه

کرده اید ، که مشتری لوگو را در ست اداری خودش قرار داده و چاپ شده است که این اشتباه اصلا قابل

جبران نیست. پس زمان طراحی لوگو و تحویل آن ، به صورت کامل آن را چک کنید تا دچار مشکل نشوید

و این کار باعث جلب نظر مشتری می شود.

قیمت طراحی :

دوستانی که تازه به حرفه ی طراحی قدم گذاشته اند ، برای این که کارشان شناخته تر شود می توانند

طراحی را که می خواهند انجام دهند ، قیمت را مناسب و کم تر از حد قیمت واحد صنفی دهند تا مشتری

مورد نظر با این کار طراحی های دیگر خودش را به شما دهد. بعد از مرور زمان می توانید قیمت را هم تراز

با واحد صنفی قرار دهید.

نسبت طراحی لوگو در طول و عرض :

زمانی که می خواهیم سفارش طراحی لوگو را بگیریم ، باید اندازه ی دقیق را از سفارش دهنده بگیرم.

این لوگو باید به صورتی طراحی شود که اگر زمانی سفارش دهنده خواست آن را در سایت قرار بدهد ،

با مشکل اندازه مواجه نشود.

پشتیبانی از طراحی :

همان طور که در گزینه بالا توضیح دادیم ، شخص سفارش دهنده زمانی که می خواهد سایتی را افتتاح کند ،

نیاز به لوگو در سایت هم دارد که ما می توانیم از کار هایی که برای مشتریان انجام می دهیم ، برای آن کار ها

پشتیبانی تعریف کنیم. یعنی زمانی که مشتری خواست که اندازه لوگو را تغییر دهد و یا تغییراتی در

لوگو انجام دهد بتوانیم در سریع ترین زمان ، کار را انجام دهیم که برای این کار می توانیم از سامانه تلفنی

یا ایمیل و یا سایت استفاده کنیم.

تحقیق و جستجو در زمینه فعالیت مشتری برای اصول طراحی لوگو :

پس از اینکه که بعد شخصیتی مشتری و علایق و درخواست های مشتری  را کاملا شناختید باید به

بررسی و تحقیق در حوزه ی کاری مشتری بپردازید و در زمینه فعالیت و کسب و کار مشتری درصفحات

اینترنت تحقیق کنید. کمپانی های رقیب را بشناسید و درباره ی کسب و کار مشتری تحقیق بیشتری کنید

و پرسش هایی در زمینه  با کسب و کار و محصولاتشان  مطرح کنید و همچنین در مورد این که مشتریان

کمپانی  چه خواسته هایی دارند و برای چه چیزهایی اهمیت قاعلند  و چه چیزی  آن ها را جذب می کند

و چگونه به خریدن محصول تمایل پیدا می کند باید تحقیق بسیار به عمل آید.

تحقیق و شناسایی لوگوی شرکت های رقیب :

این قسمت هم بسیار مهم و مفید است هم برای شما و هم برای مشتری. شما با این

تحقیق در این قسمت  می توانید توانایی خودتان را در خلق ایده و متنوع بودن طراحی تان را بسیار

بالا ببرید   طراحان لوگو باید به نقد و شناسایی لوگو های خوب و پیروزی  که شرکت های

رقیب طراحی کرده اند بپردازند و لوگوها را شناسایی و مورد بررسی قرار دهند و  از بین این طراحی ها

بهترین ایده را خلق کنند! مشخصا ایده برداری با کپی برداری کاملا فرق دارد! این قسمت  کمک شایانی

که به طراحان می کند. این است که با محیط و جامعه ی رقیبان مشتری برخورد می کنند.

اثرات استراحت در طراحی لوگو :

شما بعد از ایده پردازی و به کار بردن خلاقیت خسته شده اید و حوصله ای برایتان نمانده که در طراحی

به مشکل بر می خورید طراحی را تعطیل کنید و به خود استراحت بدهید. این کار موجب می شود ذهن

شما برای ایده پردازی و خلق  آن آماده شود هنگامی که بعد از استراحت و خستگی گرفتن مشغول کار

می شوید با شور و شوق بیشتری مشغول به کار می شوید و در این مرحله زمان بهتری برای ایجاد و

طراحی لوگو است.

موقعیت شناسی در طراحی لوگو :

در این مرحله طراح می بایست خودش را جای مشتری بگذارد و هرآنچه او میخواهد انجام دهد

(یعنی به او راهنمایی ندهد) و یا اینکه به عنوان طراح مشاوره خود را بیان کند و اصول طراحی را به مشتری بگوید.

نتیجه گیری :

بعد از انجام دادن تمام مراحل ، نتیجه می گیریم زمانی که می خواهیم طراحی لوگو انجام دهیم ، با دقت و زمان مناسب و حرفه ای انجام دهیم تا کار ها به مرور زمان شناخته تر و سفارشات زیاد تر شود.

اصول طراحی لوگوی ایده ال

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید