هویت برند چیست؟

هویت برند شما دقیقا همان گونه که هویت فردیتان، شما را از دیگران متمایز و منحصر به فرد می کند، مخصوص تجارت و کسب وکار شماست و نام شما را از سایر برندها متمایز می کند. طراحی هویت برند شما همان چیزی است که شرکت شما را شکل می دهد.

 

هویت برند چیست؟

 

 

هویت برند چیست؟

هویت برند مجموعه تمام عناصری است که یک شرکت ارائه می دهد تا تصویر مناسبی را به مصرف کننده خود نشان دهد. هویت برند با “تصویر برند” و “مارک تجاری” متفاوت است. اصطلاح برندسازی، به عملكرد بازاریابی در شکل دهی فعال، به یک برند مشخص اشاره دارد.

به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید شما یک دانش آموز دبیرستانی هستید. به عنوان یک نوجوان کم تجربه وبازیگوش، می خواهید دیگران به شما مانند یک فرد بالغ و قابل اتکا نگاه کنند. قطعا شما نمی توانید افراد دیگر را وادار کنید که درباره شما به گونه ای دیگر فکر کنند. مگر اینکه شخصیت قابل اعتماد خود را به آنها نشان دهید. در این شرایط دیگران به شما اعتماد کرده و روی شما حساب باز می کنند.

توجه داشته باشید:

برای توسعه برند خود، شما باید اقداماتی را انجام دهید و همیشه آخرین الگوهای رفتاری رایج را بشناسید. این اقدامات، کارهایی است که شما در جهت توسعه تصویر برند مورد نظر خود انجام می دهید. تصویرسازی برای برند یکی از مهمترین پارامترهای توسعه هویت برند شما می باشد. هویت برند شما همان چیزی است که باعث می شود شما فوراً برای مشتریان خود قابل تشخیص باشید. مخاطبان شما هویت برند شما را با محصول یا خدمات شما مرتبط می کنند، و آن هویت چیزی است که باعث ایجاد ارتباط بین شما و مشتریان می شود و وفاداری مشتری را می سازد و تعیین می کند که مشتریان شما چگونه برند شما را درک می کنند.

 

چگونه می توان یک هویت برند قوی ایجاد کرد؟

قبل از اینکه بدانید چگونه می توان یک هویت برند قوی ایجاد کرد، باید بدانید که شما به عنوان یک برند چه کسی هستید.

یک برند از چند عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • ماموریت برند شما (“هدف شما” چیست؟)
  • ارزش های برند شما (چه عقایدی برند شما را جهت می دهد؟)
  • شخصیت برند شما (اگر برند شما یک انسان بود! چگونه شخصیتی داشت؟ )
  • موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خود را از رقبا متمایز می کنید؟)
  • صدای برند شما (برند شما چگونه با مخاطبان ارتباط برقرار می کند؟)

این عناصر همان چیزی هستند که نام تجاری شما را تعیین می کند، و قبل از اینکه هویت برند خود را توسعه دهید، مهم است که درک کاملی از هرکدام از این عناصر داشته باشید. اگر در فهمیدن اینکه دقیقا چه کسی هستید مشکل دارید، آن را پیچیده نکنید. گاهی اوقات، تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک طوفان مغزی ساده است تا به شما کمک کند شفافیت خود را به عنوان یک برند بدست آورید.

هنگامی که به عنوان یک برند تجاری خود را شناختید، زمان آن رسیده است که هویتی بسازید که برند شما را زنده کند و نشان دهد شما چه اهدافی در سر دارید.

طراحی برند

پایه و اساس هویت برند و نام تجاری شما

درست مانند آدیداس که یک هویت تجاری با شخصیت ورزشکاری را ایجاد کرده است، طراحی برند شما همان چیزی است که باعث می شود هویت برند سب و کارشما را بسازد.

دارایی های طراحی برند شما عناصر ملموسی هستند که چگونگی درک نام تجاری شما را تعیین می کنند. مواردی مانند:

  • آرم برند
  • بسته بندی برند
  • طراحی وب سایت شما
  • گرافیک رسانه های اجتماعی
  • کارت ویزیت
  • لباس فرم کارمندان

یکی از مهمترین بخش های توسعه هویت برند شما طراحی برند است. قبل از شروع به ایجاد دارایی های طراحی برند خود، باید از بالا به پایین شروع کرده و روی اصول اولیه ساختار طراحی خود تمرکز کنید.

اصول مهم و اولیه طراحی برند عبارتنداز:

  • تایپوگرافی
  • رنگ بندی
  • فرم و شکل

 

تایپوگرافی

تایپوگرافی به فونت و نوع نگارش و نوشتار متن انتخاب شده برای محصولات یا خدمات برند تجاری شما اشاره دارد.

چهار نوع عمده تایپوگرافی وجود دارد:

فونت های سریف

قلم های سریف  که در انتهای هر حرف، چیزی شبیه به یک لنگر (یا برای بعضی افراد، پای کوچک) دارند. اگر می خواهید نام تجاری شما معتبر و سنتی به نظر برسد، این نوع تایپوگرافی کلاسیک، گزینه ای عالی است.

فونت های سنس سریف

“سنس سریف” به قلم سریف بدون پا گفته می شود. فونت های سری سنس (مانند Helvetica یا Franklin Gothic) حروفی هستند که دارای لبه های صاف و فاقد لنگر یا پای کوچک هستند. استفاده از فونت های سری سنس، براقیت و مدرنیزه خاصی به برند شما می بخشد.

فونت های اسکریپت

فونت های اسکریپت، دست خط تند و تیز را تقلید می کند. (مانند فونت های Allura یا Pacifico) استفاده از این نوع فونت ها می تواند یک راه عالی برای اضافه کردن حس لوکس یا زنانه به برند شما باشد.

فونت های نمایشی

فونت های نمایشی در نوع خود جذاب هستند. هر قلم نمایشگر دارای یک عنصر تخصصی است، که شامل یک شکل غیرمعمول برای حروف، طرح ها، سایه زنی، یا یک لبه هنری خاص است. آیا می خواهید یک متن جسورانه درج روی محصولات خود درج کنید و یک هویت تجاری ایجاد کنید که مردم آن را به زودی فراموش نکنند.  استفاده از فونت های نمایشی یک روش عالی برای انجام الین کار است.

توجه داشته باشید که نوع تایپوگرافی که شما انتخاب می کنید در مورد برند شما چیزهای زیادی را به مخاطبان خواهد گفت، بنابراین آن را هوشمندانه و عاقلانه انتخاب کنید.

 

رنگ بندی

مخاطبان و مشتریان بالقوه شما، رابطه روانشناختی خاصی با رنگهای مختلف برقرار می کنند. استفاده از رنگ های استراتژیک در پالت رنگی برند شما می تواند تأثیر جدی در نحوه درک برند شما توسط مخاطبان شما داشته باشد. در اینجا رنگ های اصلی که به شناخت بهتر هویت برند شما کمک می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

قرمز

قرمز رنگ شور و هیجان است. اگر هویت برند شما مختص جوانان و هیجان انگیز باشد انتخاب مناسبی است.

نارنجی

نارنجی یکی دیگر از رنگهای پر انرژی است و اگر می خواهید برند شما  دوستانه و بازیگوش به نظر برسد، انتخابی عالی است. این رنگ معمولاً کمتر از قرمز استفاده می شود، بنابراین باعث می شود که شما از ویژگی منحصربه فردتری برخوردار شوید.

زرد

زرد، رنگ آفتاب، نشان دهنده آرامش و خوشبختی است. اگر می خواهید حسی آرام بخش و سرگرم کننده به مخاطبان خود القاء کنید، زرد انتخاب خوبی است.

سبز

یک رنگ فوق العاده و همه کاره، سبز را می توان تقریباً در مورد هر برندی با هر موضوعی استفاده کرد. از نظر فرهنگی، وقتی مردم رنگ سبز را می بینند، به دو چیز فکر می کنند: پول یا طبیعت. اگر برند شما با هر یک از این موارد گره خورده است، انتخاب رنگ سبز گزینه مناسبی برای شما می باشد.

آبی

جذاب ترین رنگ جهان، رنگ آبی می تواند به برند شما کمک کند تا با ثبات تر و قابل اعتماد تر ظاهر شوید، بنابراین اگر می خواهید یک جمعیت گسترده را سمت خود جذب کنید از آن استفاده کنید.

بنفش

بنفش رنگی مجلل است، بنابراین اگر می خواهید در برند تجاری خود یک تجملات مجلل یا پر زرق و برق را ارائه دهید، از آن استفاده کنید.

صورتی

درست یا غلط، صورتی با فرهنگ گره خورده است، بنابراین اگر برند شما به سمت زنان هدف گر فته شده است، صورتی یک گزینه قطعی برای رنگ برند شما می باشد. همچنین برای برندهایی با هویت نرم یا لوکس، صورتی رنگ بسیار خوبی است.

قهوه ای

قهوه ای کم استفاده ترین رنگ در طراحی همه برندهاست، اما در واقع استفاده از آن می تواند به نفع شما باشد! هر وقت کاری متفاوت انجام می دهید، به شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید. قهوه ای همچنین می تواند به مردم کمک کند تا از برند شما به عنوان یک برند مردانه یاد کنند.

سیاه و سفید

اگر می خواهید مدرن یا پیشرفته به نظر برسید، هیچ چیز به اندازه استفاده از رنگ های سیاه و سفید، کلاسیک و مؤثر نیست.

 

فرم و شکل

وقتی صحبت از طرح های شما می شود، شما ناگزیر در مورد فرم و شکل آن فکر می کنید . این عنصر ظریف اما مؤثر می تواند برای تقویت واکنش مورد نظر مشتریان شما مورد استفاده قرار گیرد: برای مثال، یک آرم که همه دایره ها و لبه های آن نرم است  واکنش بسیار متفاوتی را از یک آرم الهام بخش و مربعی از طرف مخاطبان خواهد داشت. در اینجا به چگونگی تاثیر اشکال مختلف در هویت برند تجاری شما می پردازیم.

شکل های گرد

اشکال گرد و دایره ای مانند حلقه ها و بیضی ها. معمولا چنین اشکالی می توانند احساس اجتماع، وحدت و عشق را ایجاد کنند. لبه های گرد نیز می تواند برند شما را زنانه تر نمایش دهد.

اشکالی با لبه مستقیم

اشکال مربع مانند، مستطیلی و مثلثی باعث می شود مردم درباره قدرت و کارآیی برند شما بیاندیشند. خطوط مستقیم، احساس ثبات و اعتماد به نفس را القا می کند، اما باید مراقب باشید، اگر اشکال شما با رنگ بندی شما همخوانی نداشته باشند می توانند مضر باشند و ممکن است نتوانند با مشتریان شما ارتباط برقرار کنند.

خطوط مستقیم

خطوط مستقیم و ممتد نیز پیامدهای خاص خود را دارند؛ خطوط عمودی مردانگی و قدرت را نشان می دهد در حالی که خطوط افقی نشان دهنده آرامش وملایمت است.

طراحی هویت برند شما

هویت برند شما از عناصر بسیاری تشکیل شده است. هنگامی که ماهیت ایجاد برند خود را شناختید، وقت آن است که با یک طراح کار کنید تا هویت برند شما را زنده کند و شما را به یک برند با طراحی تاثیرگذار تبدیل کند. بسته به ماهیت تجارت شما، برخی ویژگی ها ممکن است کم اهمیت تر و برخی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. به عنوان مثال، یک رستوران باید تمرکز زیادی را به روی طراحی منوی و فضای فیزیکی خود داشته باشد.  با این وجود، یک آژانس دیجیتال باید بیشتر روی صفحات وب سایت و رسانه های اجتماعی خود تمرکز کند.

عناصر مهم تعیین هویت برند شامل موارد زیر است:

نماد برند

طراحی نماد برند شما، سنگ بنای اصلی در هویت برند شما است.

جهت ایجاد یک نماد برند مناسب باید به موارد زیر توجه کنید:

  • به وضوح با شما ارتباط برقرار کند و هدف شما به عنوان یک برند را نمایش دهد.
  • از نظر بصری؛ جذاب، ساده، تمیز و مختصر ومفید باشد.
  • ترکیبی از مدرنیته و کلاسیک باشد.
  • تأثیر طولانی مدت وعمیقی روی مخاطبان شما بگذارد.

شما همچنین باید مطمئن شوید که  طراح شما، نماد برند شما را در قالب های مختلف (مانند نسخه سیاه و سفید یا اندازه های مختلف) به شما تحویل می دهد تا مطمئن شوید که همیشه نماد مورد نیاز خود را در دسترس دارید و اینکه کدام نسخه آن به اقتضای زمان با هویت برند شما تطابق دارند.

 

بسته بندی محصول

اگر کالای شما کالایی فیزیکی است، پس بسته بندی محصول برای جذب مشتری امری فوق العاده مهم است. اگر خدماتی ارائه می کنید که فیزیکی نیست، می توانید نامه ای را در رابطه با ویژگی های برند خود به مشتریانی که از خدمات تجارت الکترونیکی شما استفاده کرده اند ارسال کنید. ارزش طراحی خوب بسته بندی محصول را در ارتقاء تجربه کاربری دست کم نگیرید. بسته بندی یک فرصت عالی برای درخشش طراحی شماست.

وب سایت اینترنتی

وب سایت شما یکی از مهمترین جنبه های هویت برند شما است. به خصوص اگر مشغول تجارت آنلاین یا ارائه محصولات و خدمات خاصی در حوزه اینترنت باشید. مشتریان قبل از تصمیم گیری برای انجام کار با شما، قطعاً وب سایت شما را بررسی می کنند. وب سایت شما جایی است که هویت نام تجاری شما باید با تمام توان به مخاطبان القاء شود. طراحی سایت شما نمایانگر هویت برند شماست و بسته به نوع شغل و محتوای شما، طراحی های مختلف و مرتبط برای شما مفیدتر خواهد بود. این طراحی ها را بر اساس آنچه که مناسب کسب وکار و محتوای شما باشد، باید تطبیق داده وارائه دهید.

 

کارت ویزیت

اگر شما در حال توسعه هر نوع توسعه کسب و کاری هستید و می خواهید کارت های ویزیت جذاب و مشتری پسندی داشته باشید، باید سعی در طراحی یک کارت ویزیت خوب و استاندارد نمایید. چرا که این فرصت را دارید تا بتوانید نظر مثبت مشتری را به وسیله آن جلب کنید. وقتی صحبت از کارت ویزیت می شود، باید آرم یا نماد شرکت شما در یک طرف کارت و جزئیات شخصی اصلی شما در طرف دیگر کارت قابل مشاهده باشد.

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ راهی عالی برای درگیر کردن مشتریان و رونق کسب وکار شما است. اگر می خواهید تجارت خود را از طریق ایمیل رشد دهید، به استراتژی طراحی مناسبی نیاز دارید تا خود را از این آشفتگی بازار ایمیل مارکتینگ جدا کنید. به هدف ایمیل فکر کنید. آیا می خواهید با مشتریان خود ارتباطی دوستانه برقرار کنید؟ پس آن را کوتاه، شیرین و ساده آماده کنید. آیا سعی در آموزش دارید؟ پس آن را به خوبی قالب بندی کنید تا به راحتی قابل خواندن و اسکن باشد و چند تصویر به آن اضافه کنید تا آن را جذاب تر کنید.

 

یک راهنمای سبک برند ایجاد کنید

راهنمای سبک برند برای حفظ هویت برند شما یک ضرورت است.

پس از آماده سازی پارامترهای طراحی خود، می خواهید مطمئن شوید که از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده می شود، به همین دلیل قطعا می خواهید یک راهنمای سبک برند ایجاد کنید. این سند که به تشریح ویژگی های طراحی برند شما، زمان و نحوه استفاده از آنها برای برند تجاری شما می پردازد، اطمینان می دهد که هرگونه طراحی انجام گرفته با هویت برند شما مطابقت دارد و درک درستی به مخاطبان شما داده و تعامل خوبی با آنها ایجاد می کند.

 

هویت برند شما همان چیزی است که شما را از دریای بی پایان رقبا جدا می کند و به مشتریان شما نشان می دهد که شما کجا هستید و چه چیزی را می توانند از شما انتظار داشته باشند. بسیار مهم است که هویت نام تجاری خود را توسعه دهید و طرح هایی ایجاد کنید که دقیقاً مشتریان از شما انتظاردارند و با نگاهی هوشمندانه و با در نظر گرفتن همه جوانب رو به جلو حرکت کنید.

هویت برند چیست؟

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید