بهترین رنگ طرح گرافیکی

بهترین رنگ طرح گرافیکی

 

روانشناسی رنگ ها یکی از موضوعات بحث برانگیز گرافیک است که به وصف و تشریح تاثیر رنگ ها بر احساسات و روحیات می‌پردازد.به همین منظور در زمان ساخت و اجرای پروژهای گرافیکی باید این موارد را جدی گرفت و به مرحله اجرا در بیاوریم تا بهترین نتیجه را کسب نماییم.

چه نیازی به انتخاب بهترین رنگ داریم؟

به حق هیچکس دوست ندارد ظاهری نامرتب به پروژه‌اش اختصاص دهد و از ارزش آن بکاهد. در همین راستا انتخاب بهترین رنگ نیازمند شناخت و آشنایی با روانشناسی رنگ ها است.

نحوه استفاده از رنگ ها بسته به نوع محلی که قرار است استفاده شود و همچنین بسته به نوع مشتریان متفاوت است. در اکثر اوقات ترکیب رنگ ها بسیار کمک کننده است و میتواند نمونه عجیب و بسیار زیبایی پدید بیاورد.

انتخاب بهترین رنگ سبب بررسی بیشتر طرح توسط مخاطب خواهد شد.

قبل از اجرای رنگ آمیزی کار باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

– بیننده های اثر شما در ۹۰ ثانیه اول تحت تاثیر رنگ ان قرار می‌گیرند.
– رنگ مناسب اثر می‌تواند بیننده را به خریدار تبدیل کند.
– رنگ و فام اثر نوع رفتار ما را در قبال آن نشان می‌دهد.
– رنگ ها در زمانها و مکانهای متفاوت تاثیرات متفاوتی دارند.
– هر رنگ پیام مخصوصی را در دید بیننده بوجود میآورد.

به نقل از مک لوهان، هر تصویر یا رسانه یک پیام است. نوع ترکیب بندی و استقرار رنگ ها در یک صفحه وب نشانگر دانش و هنر ما است و اینگونه است که مخاطب سایت ما را جذاب و قابل اطمینان و یا سرد و بی روح و غیرقابل اطمینان خواهد خواند.

در طراحی صفحات وب توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های ترکیبی میتواند کارساز باشد. زیاده روی در این کار میتواند از سهولت و جذابیت صفحه بکاهد و آن را برای کاربر خسته کننده کند.

کدام رنگ برای کدام قسمت؟

مقالات زیادی در رابطه با روانشناسی رنگ ارائه شده اما هیچکدام قانون مناسبی برای این عمل ارائه نکرده اند تا بدانیم که کدام رنگ دقیقا مناسب کدام قسمت و کجا و چه زمانی است. شاید دلیل این امر زیاد بودن تعداد رنگ ها باشد.

اینجاست که باید مدیر پروژه رنگ بندی را بر اساس سیاست های طرح اعمال نماید. مثلا در طراحی یک سایت بر اساس نوع کاربری آن یا محصولاتی که میفروشد و یا نوع و طرح قالب سایت، رنگ مناسبی برای آن انتخاب نمود.

فرقی نمی‌کند که از کارت ویزیت یا بروشور و یا وبسایت و پوستر و … استفاده می‌کنید، مهم اینست که رنگ درستی برای طرح هایتان انتخاب کنید.

 

هر رنگی معنا و مفهوم خاص خود را داراست و حاوی پیامی است.

در روانشناسی رنگ هر رنگ نشانه چیست؟

اگر در راستا انتخاب بهترین رنگ ، انتخاب درستی داشته باشید میتوانید ظاهر کالا و طرح تان را جذاب تر کنید و در مقابل مخاطب و مشتری بیشتری داشته باشید. به این منظور باید بدانیم که رنگ مورد استفاده ما چه تاثیری در مخاطب ما دارد.

سفید
رنگ سفید بهترین گزینه برای زمینه طرح است چرا که با بیشتر رنگ ها سازگاری دارد. اینگ نماد راستی و پاکیزگی و صمیمیت و ملایمت است. استفاده از این رنگ در تجارت میتواند نیرو بخش بوده و خستگی را بزداید.

سیاه
رنگ سیاه در بیشتر موارد برای زمینه خوب نیست چرا که سبب خستگی چشم و فراموشی میشود. این رنگ در اکثر موارد برای متنی روی زمینه روشن استفاده می شود. رنگ سیاه نشانی از قدرت و مهارت و زبردستی دارد.

قرمز
در بیشتر جاها نشان از خطر دارد. اما این رنگ حاوی تاثیراتی چون سرعت و هیجانی بسیار گرم است. این رنگ با توجه به اینکه ضربان قلب و تنفس را زیاد میکند حواس بیننده را نیز به طرف خود می‌کشد. معنی و مفهوم ان رنگ در تجارت به معنای وام و بدهی است.

آبی
رنگ آبی در تجارت به معنای ضمانت مالی است. چرا که حس امنیت و اعتماد و مسئولیت ئذیری و همچنین حس وفاداری را به مخاطب القا می‌کند.

هر رنگی پیامی با خود دارد

سبز
رنگ مقام و ثروت. رنگ سبز بهترین دید را دارد و خیلی سریع قابل مشاهده است. رنگ سبز نشانی از سلامت و حاصل خیزی و پیشرفت و شفا دارد.

قهوه‌ای
رنگی که در کره خاکی ما فراوان است. این رنگ دارای تاثیرگذاری بالا و نماد متانت و توانگری مالی است.

خاکستری
در تجارت نشان از سنت گرایی دارد. اما حاوی صمیمیت و اعتبار و نفوذ و قدرت عمل است.

صورتی
نشانی از خوب بودن و ظرافت و ملایمت و شیرینی است.

بنفش
برای بزرگ نشان دادن می‌توان از این رنگ استفاده کرد. رنگ بنفش درارای نشانه هایی از وقار و معنویت و دارایی است.

نارنجی
استفاده از این رنگ نشانی از همت بالا و تحمل زیاد همراه با شوخ طبعی و سرزندگی است.

زرد
بالا برنده تمرکز است و نشانی از روشنفکری است. یکی از سخت ترین رنگ ها برای چشم است و نمایی از نور خورشید و ترسویی و حسادت را در خود دارد.

طلایی
یادآور گرانی و پرستیژ است.

نقره‌ای
حاوی سردی و اعتبار و پرستیژ و عملی بودن است.

انتخاب رنگ مناسب برای هر موضوعی متفاوت است. شما در برگه ترحیم نمیتوانید از رنگ های شاد استفاده کنید.

انتخاب بهترین رنگ و تاثیرات آن

در زمان اجرای ایده باید فضای طرح مخاطبین خود را در نظر بگیرید و نوع احساسی که قرار است با دیدن طرح شما بوجود آیدر را تجسم کنید.

استفاده از هر رنگی خواه یا ناخواه تاثیر مثبت و منفی خود را داراست. اگر نتیجه مثبتی میخواهید رعایت موارد مذکور الزامی است.

بیشتر ما دیده ایم که در رستوران ها از رنگ های گرمی همچون قرمز روشن و نارنجی استفاده میکنند. دلیل این امر تاثیر سریع و زیاد انها روی مشتریانشان است. این رنگ ها سبب تسریع در غذا خوردن و گرسنگی بیشتر مشتریان می‌شود.

حتی رنگ های استفاده شده در اسباب بازی ها نیز تصادفی نیست. برای هر طرحی رنگ مخصوص مخاطبش را استفاده کرده اند.

جالب اینجاست که تاثیر رنگ ها در میان فرهنگ ها و ملل نیز متفاوت است. مثلا رنگ زرد در چین رنگی مقدس و نشانی از شادی وسرور است اما در یونان یادآور غم و اندوه اسیت و در فرانسه نشانی از بخل و حسادت دارد.

 

انتخاب بهترین رنگ با رفتار مخاطبینتان ارتباط مستقیم دارد.

متخصصان بازاریابی اعلام کرده‌اند که رنگ حتی رو عادات خرید مشتریان نیز تاثیر گذار است.

افرادی که خرید را امری تفریحی میدانند در برابر رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و آبی ارغوانی عکس العمل خوبی از خود نشان می‌دهند.

در مقابل افرادی که محتاط هستند و سخت خرید می‌کنند در برابر رنگ های صورتی، آبی مایل به سبز وآبی آسمانی و سرمه‌ای عکس العمل بهتری نشان می‌دهند.

بهترین رنگ طرح گرافیکی

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید