اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

در حال حاضر سرعت بارگذاری صفحات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله بیان می‌شود که چرا طراحی یک وبسایت ریسپانسیو یا واکنشگرا اولین گام بسیار مهم است است و نیز راه بهتری که پیش روی شما وجود دارد ترکیب AMP (صفحات سریع موبایل) با طراحی PWA (وب اپلیکیشن‌های پیشرونده) است.

 

امروزه اهمیت طراحی برای موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته است،  باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید بهترین نتیجه و بیشترین بازده را از این شرایط داشته باشید.

  • اکثریت جستجوهای گوگل بر روی تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها صورت می‌گیرد؛
  • Hubspot می‌گوید: ۵۰% از جستجوهای موبایل محلی برای اطلاعات تماس کسب و کارهای محلی هستند؛
  • بر اساس گزارش BrightEdge، ۶۹% از جستجوگران موبایل اظهار داشتند که بیشتر احتمال دارد تا با یک سایت موبایلی از یک برند خرید کنند و آن را نیز بررسی کنند.

در حال حاضر، با طراحی وب موبایل دوستانه، سرعت تقریبا تقدم بیشتری بر هر فاکتور رتبه‌بندی دارد. اما آیا نیمی از وب به طور جدی برای جستجوی موبایل بهینه شده است ؟! با توجه به گوگل، ۷۰% از صفحات وب موبایلی ۷ ثانیه طول می‌کشد تا محتوای بصری را بارگذاری کنند.

  • خطاهای رایج سایت موبایل عبارتند از:
  • مسدود شدن جاوا اسکریپت و فایل‌های CSS
  • شکست خوردن ریدایرکت‌ها
  • رابط‌های گرافیکی ضعیف (برای مثال متن کوچک و پیکسل ضعیف تصاویر)
  • عملکردهای جستجوی قدیمی

رفع بسیاری از این مسائل نیاز به سرمایه‌گذاری در یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و پیکربندی مناسب برای سایت موبایلی شما را دارد. با این حال، بسیاری از سؤالات باقی می‌ماند که چه پیکربندی واقعا در وبسایت شما بهترین کار را انجام می‌دهد.

آیا طراحی وبسایت ریسپانسیو کافی است

در حال حاضر ایجاد یک وبسایت موبایل مستقل، از دیدگاه کاربر نهایی خوب است، اما از لحاظ بهینه‌سازی موتور جستجو ارزش وبسایت شما به شدت کاهش می‌یابد. فراتر از این، دامنه‌های موبایل می‌توانند سرمایه‌گذاری پرهزینه‌ای داشته باشند و حتی هزینه نگهداری از آنها بیشتر باشد. به طور کلی طراحی ریسپانسیو علاوه بر اینکه مزایای زیادی مانند ارزان‌تر بودن نسبت به ایجاد یک سایت مستقل برای موبایل را خواهد داشت اما اشکالات و نقص‌هایی را هم دارد؛ باید به یاد داشته باشیم که طراحی موبایل ریسپانسیو برای سرعت طراحی نشده است، برای طراحان طراحی می‌شود، همچنین برخی اطلاعات مانند جدول‌ها باید بر روی دستگاه‌های کوچک بهینه شوند. بنابراین فقط طراحی ریسپانسیو کافی نیست و امروزه بسیاری از سایت‌ها و صفحات پیش به سمت استفاده از صفحات AMP می‌روند.

آیا AMP راه‌حل است یا شاه کلید؟

AMP اساسا یک چهارچوب HTML است که همانند یک شبکه تحویل محتوا کار می‌کند و باعث افزایش سرعت سایت‌های موبایلی می‌شود. AMP برای ناشرانی که مقالات خبری و پست‌های وبلاگ را ارائه می‌دهند ایده‌ال است و در حال حاضر توسط موتورهای جستجوی زیادی و حتی تبلیغات AdWords به کار می‌رود. با استفاده از تگ Fast Fetch، صفحات سریع موبایل (AMP) همچنان سریعتر و راحت‌تر اجرا می‌شوند. به گفته گوگل، بالای ۹۰۰٫۰۰۰ دامنه AMP را پذیرفته اند و همچنان در حال افزایش است. در حقیقت، ناشران متعددی پس از تغییر به AMP موفقیت چشمگیری داشته اند:

 

گوگل نیز این راز را پنهان کرده است که صفحات وب AMP برای گردونه‌های خبری موبایل خود الویت دارد.

 

سرعت وب موبایلی به طور واضح تأثیر زیادی بر تجربه کاربری و نرخ تبدیل شما دارد.

 

صفحات AMP  با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در حافظه پنهان (کش) گوگل بارگذاری شده و به نمایش در می‌آیند. با استفاده از کش گوگل، صفحات وب با AMP دو برابر سریعتر نسبت به صفحات وب مرسوم بارگذاری می‌شوند. از آنجا که AMP با استفاده از کش گوگل بارگذاری می‌شود و به عنوان نسخه متفاوتی از سند اصلی عمل می‌کند، بنابراین کلیک‌ها سخت است تا پیگیری شوند، زیرا آنها به طور تکنیکالی بر روی وبسایت ناشر اتفاق نمی‌افتد؛ این امر تأثیر قابل توجهی بر روی تعامل دارد. AMP برای به کار بردن در پست‌های وبلاگ آموزنده عالی است اما بین کلیک اولیه و تعامل بیشتر با سایت گسستگی واضحی وجود دارد. این بدان معناست که ناشران و فروشگا‌های تجارت الکترونیک باید از لحاظ تئوری دو نسخه متفاوت از پیشنهادات خود ارائه دهند.

بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد بهتر است AMP را برای مقالات خبری و پست‌های وبلاگ به کار ببرید و از آن در تمام صفحات خود استفاده نکنید؛ زیرا بسیاری از استایل‌ها و ویژگی‌های گرافیکی را از بین می‌برد، از این رو نمی‌توان از AMP به عنوان شاه‌کلید استفاده کرد. اما اگر می‌خواهید ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت خود هدایت کنید می‌توانید بر روی شتاب‌دهنده صفحات موبایل یا AMP تمرکز کنید.

اپلیکیشن‌های وب پیشرونده  یا PWA چیست؟

ممکن است با PWA ها آشنا باشید، اگر چه سایت‌های بسیار کمی این تکنولوژی هوشمندانه را استفاده می‌کنند. PWA ها وبسایت‌هایی هستند که مانند یک اپلیکیشن عمل می‌کنند اما نیازی به دانلود و نصب ندارند. PWAها از طریق مرورگر وب در دسترس هستند و از جاوا اسکریپت یا CSS همراه با HTML استفاده می‌کنند تا سرعت بارگذاری تقریبا لحظه‌ای را ایجاد کنند. با استفاده از شناسه‌های منبع جهانی (URI) آنها، PWA ها در زمان بوک مارک یا اشتراک توسط کاربر وب، قابل لینک هستند. مزایای اصلی PWA ها عبارتند از:

  • قابلیت کار به صورت آفلاین
  • قابلیت دسترسی در تمام دستگاه‌ها و مرورگرهای وب
  • سرعت بارگذاری مشابه با AMP؛
  • انتقال سریعتر بین صفحات وب و نویگیشن نسبت به دامنه‌های موبایل قدیمی
  • رابط‌های بومی اپلیکیشن مانند؛
  • قابلیت ایندکس و لینک گذاری؛
  • قابلیت‌ ارسال اعلان‌ها یا نوتیفیکیشن‌ها

در درجه اول، PWAها توسط فروشگاه‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شوند تا زمان‌های checkout سریعتر و یک تجربه کاربر نهایی بهتر ایجاد کنند. PWAها می‌توانند تعامل در سایت را افزایش دهند و نرخ تبدیل را از طریق توانایی‌شان برای استفاده از منابع آفلاین و نوتیفیکیش‌ها جهت ارتباط با کاربران افزایش دهد. همچنین اگر بخواهید کاربر از تمامی امکانات استفاده کند و تحت تأثیر جلوه‌های گرافیکی قرار بگیرد باید از وب اپلیکیشن‌های پیشرونده یا PWAها استفاده کنید. اما اشکالاتی در استفاده از PWAها وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری بر روی آن نسبتا گران قیمت و اجرای آن‌ها سخت است؛ به این معنی که شما باید احتمالا یک طراح وب حرفه‌ای را برای انجام اینکار و حفظ و بهبود آن استخدام کنید. بنابراین بهترین راهکار این است که ترکیبی از یک طراحی واکنشگرا و AMP را برای سئو و بهینه‌سازی وبسایت خود استفاده کنید.

چه پیکربندی برای موبایل بهتر است؟

AMP برای ناشرانی ایده‌ال است که تنها به دنبال هدایت ترافیک بیشتری به وبلاگ یا نشریه‌شان هستند. بسیاری از مالکان وبسایت برای پیاده‌سازی AMP تلاش می‌کنند، زیرا بسیاری از CMSها هنوز پلاگینی در دسترسی ندارند، به عبارت دیگر، PWAها در تمام مرورگرها کار می‌کنند و پیشرفت‌های پیشرونده، آنها را از ویروس‌ها و محتوای ناخواسته حفاظت می‌کنند.
از لحاظ سرعت، PWAها و AMPها هر دو زمان بارگذاری تقریبا لحظه‌ای دارند. بزرگترین تفاوت تقریبا در سرعت نویگیشنی است که از PWAها می‌آید، بر خلاف AMP همه صفحات وب در این فرمت میزبانی خواهند شد.
از دیدگاه رتبه‌بندی، AMP ممکن است یک سیگنال رتبه بندی باشد (هیچکس هنوز نمی داند)، اما در صورتیکه PWA‌ها تقریبا سرعت‌های بارگذاری یکسانی میزبانی می‌کنند.
از دیدگاه طراحی وب، AMP وحشتناک و فاجعه است زیرا بسیاری از عناصر گرافیکی و رابط کاربری طراحی بومی را از بین می‌برد. به عبارت دیگر، PWAها قادر هستند تمامی عناصر طراحی شما را در یک نمایش اپلیکیشن مانند، رندر و ارائه دهند که منجر می‌شود آنها بیشتر کاربر پسند باشند. در نهایت، PWAها به مرورگرهای مختلف پاسخ می‌دهند و می‌توانند به سطح دسترسی (permission) کاربری برای ایجاد یک تجربه checkout خوب واکنش دهند. بنابراین بهترین راه حل این است که هر دو را برای یک تجربه سریع و همانند ترکیب کنید.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید