انواع طراحی گرافیک سایت

موضوع طراحی گرافیک گاهی اوقات در بین عموم مردم به‌عنوان یک کسب‌وکار محدود ، شناخته‌شده است درحالی‌که گرایش‌های طراحی گرافیک ، بسیار متعدد می‌باشند که در این مقاله قصد داریم به‌طور دقیق‌تر با رشته طراحی گرافیک و زیرشاخه‌های طراحی گرافیک آشنا شویم و این امر می‌تواند ما را در انتخاب انواع گرایش‌های طراحی گرافیک در بازار کار نیز کمک شایانی کند تا به یادگیری تخصصی گرایش موردنظرمان تمرکز بیشتری داشته باشیم.

 

انواع طراحی گرافیک سایت

گرافیک یکی از وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌هاست. بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، و پردازش تصاویر را می‌شود به‌عنوان چند نمونه نام برد. درواقع گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل‌ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به‌خوبی به انجام رساند. در اکثر گرایش‌های طراحی گرافیک و زیرشاخه‌های آن ، اصول و قواعدی وجود دارند که هنرجویانی که به دنبال یادگیری آن هستند باید مسلط به مباحثی همچون ؛ تئوری رنگ‌ها ، تصویرسازی ، خط و تایپوگرافی و … . عاشق بودن و زبردست و پشتکار داشتن یک طراحی گرافیک نیز عاملی است که باعث برتری شما در کنار موضوع خلاقیت در کار طراحی گرافیک هست زیر شما ممکن است در کارهای گرافیکی خود ، نیاز به تحقیق درزمینهٔ های تاریخی ، علمی ، صنایع‌دستی و … داشته باشید تا بتوانید بهترین اثر را خلق کنید.

زیرشاخه‌های طراحی گرافیک

رابط کاربری

رابط کاربری یا UI یک علم تقریباً نو ظهوری در ایران است که در حال حاضر بیشتر موردتوجه و مورداحترام قرار می‌گیرد. رشته رابط کاربری همیشه در کنار تجربه کاربری یا UX قرار می‌گیرد ، درحالی‌که این دو مبحث کاملاً جدا هستند و یک طراح Ui یا UI Designer نیازی نیست که اشرافی به موضوع تجربه کاربری داشته باشد بلکه در یک محصول و پروژه برای موضوعات UI و UX می‌توان از طراحان متخصص در هر زمینه استفاده کرد که یک طراح UX هم نیازی نیست کار طراحی را انجام دهد بلکه درک مفاهیم و موضوعات روانشناسی کاربردی در پروژه می‌تواند تجربه کاربری محصول را بهینه سازد. وظیفه طراح Ux برنامه‌ریزی و عنوان نحوه عملکرد برنامه با توجه به کاربرد راحت‌تر و استاندارد نرم‌افزار در کنار خواسته‌های کارفرما می‌باشد و وظیفه طراح UI اعمال شرایط محیطی پروژه که در آینده قرار است توسط کد نویسی طراحی شود می‌باشد که در حقیقت پیش‌نمایشی از محصول نهایی با توجه به نکات تجربه کاربری می‌باشد.
UI Designer یا طراح UI از زیرشاخه‌های رشته گرافیک می‌باشد که بازار کار آن در طراحی نرم‌افزارهای تحت وب و اپلیکیشن های موبایل و نرم‌افزارهای تحت ویندوز ، طراحی وب‌سایت می‌باشد. از موضوعاتی که می‌تواند در کنار آشنایی با اصول طراحی گرافیک کمک قابل‌توجهی به طراح Ui داشته باشد ، آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی همچون HTML ، CSS ، JAVA Script است.

طراحی گرافیک چاپ

 

یکی از رشته‌ها و زیرشاخه‌های طراحی گرافیک ، طراحی گرافیک چاپ می‌باشد که خود ، یک‌رشته گسترده محسوب می‌شود که دارای زیرشاخه‌های متعددی می‌باشد. یکی از زمینه‌های بازار کار موضوع گرافیک چاپ ، طراحی گرافیک‌های تبلیغاتی و بازاریابی می‌باشد که در این زمینه‌ی گرافیکی بازار کار آن در چاپخانه‌ها برای طراحی کارت ویزیت ، طراحی تراکت ، طراحی پوستر ، طراحی سربرگ ، طراحی اینفوگرافیک ، طراحی ست اداری و … می‌باشد.
زمینه دیگری که در خدمات چاپ وجود دارد ، طراحی گرافیک چاپ انتشارات و نشریه می‌باشد که برای طراحی و صفحه‌آرایی کتاب ، مجلات ، روزنامه‌ها و کاتالوگ مورداستفاده قرار می‌گیرد و در رشته طراحی گرافیک نشریات ، علاوه بر اصول طراحی گرافیک ، رعایت نکات تایپوگرافی و صفحه‌آرایی و طرح‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این موارد ، آشنایی با صنعت چاپ و رنگ‌های مخصوص چاپ که بر پایه CMYK می‌باشد.

طراحی بـسته‌بندی

خدمات طراحی بسته‌بندی یکی دیگر از شاخه‌های طراحی گرافیک می‌باشد که برای ارائه محصولات و بسته‌بندی محصولات اهمیت دارد و در این زمینه آشنایی با تجربه کاربری و میزان و روش‌های ارتباط مشتری نسبت به محصول از نکات قابل‌توجه در طراحی بسته‌بندی می‌باشد و همین‌طور تسلط به پالت‌های رنگی و موضوع تئوری رنگ نیز از دیگر موارد مهم در این موضوع است.همین‌طور تسلط به طراحی بسته‌بندی ، نیاز به دانش تخصصی درزمینهٔ صنعت چاپ دارد. همین‌طور در طراحی بسته‌بندی محصولات نیاز و تخصص درزمینهٔ برند سازی و هویت بصری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که این مورد نیز می‌تواند به‌صورت جداگانه با افراد متخصص درزمینهٔ هویت بصری همکاری شود.

موشن گرافیک و انیمیشن

 

یکی از رشته‌های طراحی گرافیک و البته امروزه یکی از محبوب‌ترین و وپرکاربردها در بازار کار ، طراحی موشن گرافیک و انیمیشن می‌باشد. مهارت درزمینهٔ موشن گرافیک نسبت به سایر زیرشاخه‌های طراحی گرافیک ، تفاوت‌هایی دارد چه در محیط‌های کاری و چه در خلاقیت‌هایی که باید گرافیست در آن به کار ببرد. در موضوع موشن گرافیک و طراحی انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی و … نیز مهارت‌های دیگری هستند که می‌تواند توسط طراح موشن گرافیست انجام شود و یا به‌صورت جدا توسط طراحان اختصاصی آن. تصویرسازی و طراحی کاراکتر و مدل‌سازی ، موضوعات صداگذاری و نری شن نیز در طراحی انیمیشن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی موشن گرافیک‌ها ، خود نیز شامل طراحی‌های موشن های دوبعدی و سه‌بعدی می‌باشند که دارای نرم‌افزارها گرافیکی اختصاصی می‌باشند.
بازار کار این رشته طراحی گرافیکی ، امروزه بسیار گسترش‌یافته است و در اکثر تبلیغات و ویدیوهای تبلیغاتی در رسانه‌های مجازی ، تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون نیز موردتوجه مخاطبین قرارگرفته است و همچنین در صنعت عکاسی و فیلم‌برداری نیز به‌صورت پیشرفته مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر موشن گرافیک خود نیز دارای سبک‌های مختلف و گسترده‌ای می‌باشد.

 

هویـت بصری

هویت بصری هم یکی دیگر از شاخه‌های طراحی گرافیک می‌باشد که در موضوع برند سازی و برندینگ توجه به مسائل هویت بصری و نیاز به یک فرد متخصص در این زمینه گرافیکی بسیار است. استفاده از طراحی گرافیک هویت بصری در هنگام ارائه و انتشار یک محصول و بازخورد بهتری که در عموم مردم ایجاد کند اهمیت دارد. تخصص‌هایی که درزمینهٔ طراح هویت بصری اهمیت دارد ، آشنایی با موضوعات تایپوگرافی ، تئوری رنگ و پالت‌های رنگی ، طراحی لوگو و موارد مهم در تجربه کاربری می‌باشد. هویت بصری علاوه بر موضوع برند سازی ، در اکثر زیرشاخه‌های طراحی گرافیک نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت تا محصول تولیدی و انتشاریافته ، بهترین عملکرد را در نگاه بینندگان ایجاد کند علاوه بر این طراح هویت بصری نیاز به تخصص درزمینهٔ ارتباطات روانشناسی نیز دارد.
مقاله پیشنهادی: طراحی لوگو وبسایت

طراحی گرافیک محیطی

 

از زیرشاخه‌های دیگری که درزمینهٔ طراحی گرافیک وجود دارد ، می‌توان به موضوع گرافیک‌های محیطی اشاره کرد. کار طراحی گرافیکی در این زمینه نیز باید با توجه به موضوعات هویت بصری و تجربه کاربری باشد تا نتایج عالی را داشته باشد. مواردی که طراح گرافیک‌های محیطی می‌تواند در کسب‌وکار و بازار کار فعالیت کند ، نقاشی‌های دیواری در فروشگاه‌ها ، فضاهای رویدادها و کنفرانس‌ها ، محیط‌های نمایشگاه و … می‌باشد. گرافیک‌های محیطی رابطه‌ی متقابلی با موضوعات معماری و طراحی دکوراسیون و چشم‌اندازهای محیطی دارد.

تصــویرسـازی

 

گرافیک در نگاه اول با موضوع تصویرسازی شناخته می‌شود و این عقیده نیز وجود دارد که هر طراح گرافیکی باید قابلیت تصویرسازی را داشته باشد که این باور اشتباهی می‌باشد و این دو موضوع در برخی از طراحی‌ها دچار همپوشانی می‌شود. تصویرسازی یکی از رشته‌های جذاب گرافیک می‌باشد که می‌تواند در اکثر شاخه‌های طراحی گرافیک نیز نقش مهمی را ایفا کند. کار یک تصویرگر ، نمایش تصویری یک ایده با توجه به بیشترین شباهت ممکن به نمونه‌ی اصلی و واقعی آن می‌باشد که به‌عنوان نقاشی نیز شناخته می‌شود.
حالا که با انواع رشته‌های طراحی گرافیک آشنا شدید ، خیلی راحت‌تر می‌توانید گرایش موردنظر خودتان را انتخاب و در آن حرفه به مهارت برسید. گرایش‌های طراحی گرافیک دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند که هر یک نیز بازار کار خودشان را دارد که برخی به‌طور مستقل و برخی نیز وابسته در سایر شاخه‌ها است.در این مقاله به هیچ عنوان از نرم افزار گرافیکی خاصی نام نبردیم زیرا انتخاب و یادگیری نرم افزارهای گرافیکی در مرحله بعد ازشناخت و علاقه نسبت به رشته گرافیکیمورد نظر ایجاد میشود. امیدوارم با خواندن این مقاله بتوانید راه درست را در آغاز کار حرفه‌ای خود انتخاب کنید و به‌عنوان یکی از بهترین طراحان گرافیک شناخته شوید.

انواع طراحی گرافیک سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید