یک سیستم مدیریت محتوای وب قوی، امکان مشارکت چندین نویسنده را برای مدیریت نوشتهها، اسناد و خروجیها در یک وبسایت فراهم میکند. بیشتر سیستمهای مدیریت محتوای وب، از یک مخزن محتوا یا پایگاهداده برای ذخیره کردن محتوای صفحه، ابردادهها و اطلاعات دیگری که ممکن است برای سیستم لازم باشد استفاده میکنند و لایهی ارائه (نزدیکترین لایه به رابط کاربری) نیز، محتوای وبسایت را بر اساس مجموعهای از قالبها، که اغلب از نوع فایلهای XSLT هستند، برای بازدیدکنندگان نمایش میدهد.
بیشتر سیستمها برای بهبود عملکرد خود از ذخیرهی سمت سرور استفاده میکنند. این کار زمانی بهتر است که سیستم مدیریت محتوای وب اغلب بدونتغییر باقی میماند ولی بازدیدها به طور منظم رخ میدهند.مدیریت سیستم نیز معمولاً از طریق رابطهای مبتنی بر مرورگر وب انجام میشود.
سیستم مدیریت محتوای وب به کاربران غیرفنی اجازه میدهد با کمی آموزش، وبسایت خود را تغییر دهند. این سیستمها معمولاً نیاز به یک مدیر سیستم و یا یک توسعهدهندهی وب (برای راهاندازی و افزودن ویژگیها) دارند، اما در درجهی اول، ابزاری برای افراد غیرفنی به شمار میروند تا با استفاده از آن بتوانند وبسایت خود را نگهداری و مدیریت کنند.
قابلیت ها
سیستم مدیریت محتوای وب برای کنترل مجموعهای پویا از مواد وب، شامل اسناد HTML، تصاویر و دیگر اشکال رسانه به کار میرود. سیستمهای مدیریت محتوا با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار میدهند، کنترل و ویرایش و مدیریت جداول زمانی را آسان میکنند. یک سیستم مدیریت محتوای وب به طور معمول ویژگیهای زیر را دارد.
قالبهای خودکار
ایجاد قالبهای خروجی استاندارد (معمولاً HTML و XML) که میتواند به طور خودکار برای محتوای جدید و موجود به کار رود، اجازه میدهد ظاهر تمام مطالب از یک مکان مرکزی تغییر کند.
کنترل دسترسی
بعضی سیستمهای مدیریت محتوای وب از گروههای کاربری پشتیبانی میکنند. گروههای کاربری اجازه میدهند چگونگی تعامل کاربران ثبتنامشده با سایت را مدیریت کنید. دسترسی به یک صفحه در سایت میتواند منحصراً برای یک یا چند گروه باشد. این یعنی به یک کاربر ناشناس (کسی که وارد سیستم نشده)، یا کاربری که وارد شده اما در گروهی که یک صفحه منحصراً در دسترس آن است، عضویت ندارد، اجازهی دسترسی داده نخواهد شد.
گسترش قابل قیاس
توانایی توسعهی یک پیاده سازی (نصب بر روی یک سرور) در دامنههای مختلف، بسته به تنظیمات سرور، در بسیاری سیستمهای مدیریت محتوای مدرن وجود دارد. همچنین این سیستمهای مدیریت محتوا ممکن است بتوانند میکروسایت/وب پرتالهایی در یک سایت اصلی ایجاد کنند.
سادگی ویرایش محتوا
معمولاً وقتی محتوا از ارائهی تصویری یک سایت جدا میشود، راحتتر و سریعتر ویرایش و اداره میشود. بیشتر نرمافزارهای مدیریت محتوای وب شامل ابزارهای WYSIWYGهستند که به کاربران غیرفنی امکان ایجاد و ویرایش محتوا را میدهد.
مجموعه ویژگیهای قابل توسعه
بیشتر نرمافزارهای مدیریت محتوای وب شامل پلاگین یا ماژولهایی هستند که به راحتی نصب میشوند تا قابلیتهای یک سایت را توسعه دهند.
مدیریت گردش کار
گردش کار فرایند ایجاد چرخهای از وظایف متوالی و موازی است که باید در CMS انجام شود. مثلاً، یک یا چند تولیدکنندهی محتوا میتواند گزارشی را ارائه کند، اما این گزارش، تا زمانی که یک ویراستار آن را اصلاح و سردبیر آن را تصویب نکند، منتشر نخواهد شد.
همکاری
نرمافزار CMS ممکن است به صورت یک پلتفرم همکاری عمل کند که امکان بازیابی و کار روی محتوا را توسط یک یا چند کاربرد مجاز فراهم میآورد. تغییرات میتواند برای انتشار، ردیابی و تصویب باشد یا نادیده گرفته شده و به نسخههای قدیمی رجوع شود. دیگر اشکال پیشرفتهی همکاری به چندین کاربر اجازه میدهد به صورت همزمان در یک جلسهی همکاری، در یک صفحه تغییر (یا نظر) بدهند.
نمایندگی
بعضی نرمافزارهای CMS به گروههای متفاوت کاربری امتیازات محدودی بر روی محتوای خاصی در یک وبسایت اعطا میکنند، که مسئولیت مدیریت محتوا را گسترش میدهد.
مدیریت اسناد
نرمافزار CMS ابزاری برای مدیریت مشارکتی چرخهی عمر یک سند، از زمان ایجاد، در طول بازبینیها، انتشار، بایگانی و امحای سند، فراهم میکند.
انواع WCMS ها :
سه نوع عمده از WCMS وجود دارد:
۱- پردازش آفلاین
۲- پردازش آنلاین
۳- سیستمهای دوگانه
این اصطلاحات الگوی گسترش WCMS را در شرایطی توصیف میکنند که قالبهای ارائه برای ارائهی وبسایت از محتوای ساختیافته به کار میروند.
پردازش آفلاین
این سیستمها، گاهی به عنوان «ژنراتورهای ایستای سایت» شناخته میشوند. تمام محتوا را پیشپردازش میکنند و اجرای قالبها را قبل از انتشار برای ایجاد صفحات وب بر عهده دارند. از آنجایی که سیستمهای پیشپردازشگر برای اجرای قالبها در زمان درخواست، نیازی به سرور ندارند، ممکن است صرفاً به عنوان ابزار طراحی وجود داشته باشند.
پردازش آنلاین
این سیستمها قالبها را بر اساس تقاضا اجرا میکنند. کدهای HTML ممکن است زمانی تولید شود که کاربر از یک سایت دیدن کند یا آن را از بین صفحات ذخیره شده در وب، بیرون کشیده باشد.
بیشتر WCMSهای منبع باز قابلیت پشتیبانی از افزونهها را دارند، که شامل قابلیتهای گسترشیافتهای است؛ از جمله انجمن، وبلاگ، ویکی، فروشگاه وب، گالری عکس، مدیریت تماس و… . اینها اغلب ماژول، گره، ویدجت، افزونه یا ضمیمه نامیده میشوند. افزونهها ممکن است مبتنی بر مدل منبعباز یا خرید مجوز باشند.
سیستمهای ترکیبی
بعضی سیستمها رویکردهای آفلاین و آنلاین را ترکیب میکنند. بعضی سیستمها به جای کدهای ایستای HTML، کدهایی قابلاجرا مینویسند (مانند JSP، ASP، PHP، ColdFusion یا صفحات Perl)، بنابراین دیگر لازم نیست خود سیستم مدیریت محتوا روی هر سرور وب مستقر شود. سیستمهای دوگانه دیگر در هر دو حالت آنلاین و آفلاین کار میکنند.
معایب CMS ها:
هزینهی پیادهسازی
پیادهسازی در مقیاس بزرگتر ممکن است نیاز به آموزش، برنامهریزی و گواهینامههایی داشته باشد. ممکن است CMSهای خاص نیاز به نصب سختافزار داشته باشند. تعهد استفاده از نرمافزار نیازمند سرمایهگذاری بیشتری است. تعهد برای آموزش، توسعه و نگهداری هزینههایی هستند که بر سیستمهای سازمانی تحمیل خواهند شد.
هزینهی نگهداری
گاهی اوقات ممکن است نگهداری از سیستمهای مدیریت محتوا نیازمند به روزرسانی مجوز، ارتقا و نگهداری سختافزاری باشد.
مسائل مربوط به رکود
سیستمهای مدیریت محتوای بزرگتر ممکن است در شرایطی، رکود را تجربه کنند: ۱٫ اگر زیرساختهای سختافزاری به روز نباشند،
۲٫ اگر پایگاههای داده به درستی به کارگیری نشوند، ۳٫ اگر فایلهای web cache (که باید هر وقت دادهها بارگذاری مجدد میشوند، به روز رسانی شود) به سرعت رشد کند. مسائل مربوط به بارگذاری متعادل ممکن است ذخیرهی این فایلها را مختل کند.
ادغام ابزارها
آدرسهای اینترنتی تولید شده توسط بسیاری از CMSها به اندازهی کافی برای صفحات ایستا و دیگر ابزارهای وب، باثبات نیستند که بتوان به آنها اعتماد کرد، چون به صورت پویا توسط پارامترهای داخلی و منابع اطلاعاتی تولید میشوند، به خصوص در موتورهای جستجو.
شاید بتوان مسئله ی امنیت و دشواری در بهینه کردن صفحات تولید شده توسط CMS ها را بزرگترین نقصان آن ها دانست.
استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای افراد غیر متخصص، گرچه در ابتدا ساده می نماید، اما عدم به کارگیری صحیح قابلیت های این سیستم ها، می تواند نتایجی به مراتب پرهزینه تربرای صاحبان آن داشته باشد.
حدود ۶۵ درصد مراجعه کنندگان ما برای بهینه سازی در موتورهای جستجو، استفاده کنندگان غیرمتخصص از CMS ها هستند و در اغلب موارد هزینه ی این کار برای آن ها بیش از طراحی یک سایت حرفه ای از ابتدا است.
نکته ی قابل تأمل دیگر، امنیت سی ام اس هاست.
با توجه به این که اکثر سی ام اس های ترجمه شده و در دسترس هم میهنانمان، سیستم های open source هستند، و با توجه به این که پلتفرم و نقشه ی درونی این سایت ها برای تمام کاربران آن ها در دسترس است، به هیچ عنوان برای سایت هایی که حاوی اطلاعات حساس هستند، استفاده از سی ام اس به خصوص توسط افرادی با تخصص کمتر، توصیه نمی شود.
نکته حایز اهمیت دیگر که ضمن تأثیر منفی بر کاربران سایت، موتورهای جستجو را نیز از سایت شما فراری می دهد، سرعت بارگذاری سایت هایی است که با استفاده از سی ام اس ها تولید شده اند.
با عنایت به این نکته که سی ام اس ها می بایست نیاز های طیف وسیعی از کاربران را پاسخ دهند، و برای تمامی کاربران خود قابلیت های راضی کننده در بر داشته باشند، هر صفحه ی تولید شده توسط CMS ها، مملو از فایل های جاوااسکریپت، سی اس اس و عکس های مختلف است.
یک مرورگر وب، هنگامی که صفحه ای را در سروری می یابد، هنگام بارگذاری ( دانلود ) صفحه، به ازای یک یک فایل ها و عکس های ضمیمه شده به این صفحه، فرآیند درخواست/پاسخ را طی می کند و طبیعتأ به ازای ارسال هر درخواست به سرور ( request ) و انتظار و در نهایت دریافت پاسخ از سرور ( send and recieve ) زمانی را منتظر می ماند.
این زمان انتظار را page loading time می نامند.