خلاقیت در طراحی و گرافیک و هر زمینه ی دیگری را میتوان به صورت کلی تعریف کرد ، در واقع خلاقیت به خلق و ایجاد چیزی گفته میشود که از قبل وجود نداشته ! مانند خلقت جهان هستی. با این تعریف ساده از خلاقیت میتوانید بفهمید که آیا لوگوی شما خلاقانه ست یا خیر. در طرح یک لوگو ممکن است تنها جزییاتی از آن جدید و نو باشند ، در حقیقت ، هر عنصر ، سمبل ، نماد ، تصویر و… که در طرح ابداعی باشد ، یک طرح خلاقانه ایجاد شده است .
از زبان بزرگان : تفکر خلاق عبارت است از شکل دادن به تداعیها به صورت ترکیبات تازه و مفید که پاسخگوی الزامات خاصی باشد … هرچه عناصر ترکیب جدید غیر مشابهتر باشد، فرآیند حل کردن خلاقتر خواهد بود
همیشه در پس خلاقیت ها تلاش و زمان زیادی نهفته است ، زمانی که برای خلق یک ایده ی جدید فکر میکنید ، ناخودآگاه ، ذهن تقویت و این باعث بالابردن سطح خلاقیت شما خواهد شد . میتوان گفت در گرافیک و طراحی “حرفه ای” ، تنها گزینه ای که مدت زمان بیشتری با آن درگیر هستیم ، ایجاد ایده های نو و خلاقانه ست. فکر کردن به ایده های جدید ، در ذهن مانند یک انفجار عمل میکند و در پس یک جرقه ی کوچک در نهایت میتوان یک ایده ی خلاقانه تر ، تقویت شده و اصلاح شده را استخراج کرد. تفاوت اصلی خلاقیت ذهن با انفجار در اینجاست که شما میتوانید این تفکرات خلاق را مدیریت و به سمت و سوی دلخواه هدایت کنید .
در ابتدا ممکن است زمان و انرژی زیادی برای ایجاد یک جرقه صرف کنید ، اما اگر المان های شما چیده شده و آماده ست و فقط منتظر یک ایده هستید ، باید بدانید که تنها یک جرقه ی کوچک کافی ست ، چون انبار مهمات (المان های در دسترسی شما) در ذهن شما آماده است و منتظر یک جرقه ی کوچک برای انفجاری بزرگ است. هرگز تسلیم نشوید ، ذهن قدرتمندترین ابزاری ست که جهان را به جلو حرکت داده است ، پس به قدرت ذهن خود ایمان داشته باشید . طرح های خلاقانه در زمینه ی طراحی و گرافیک هرگز یک شبه ابداع نشده است و اگر نگاهی گذرا به تاریخ و پیشینه ی گرافیک و طراحی لوگو داشته باشیم ، این مسیر ناهموار پشت سرگذاشته را به خوبی درک خواهیم کرد ، پس هرگز از ایده های به ظاهر بد و ضعیف ناامید نشوید و خلق ایده های جدید و نو را ادامه دهید.
در واقع خلاقیت نوعی ساماندهی تصاویر ، المان ها ، اهداف سازمان و ایده های نو ، که در نهایت یک تصویر ساده و گویا برای شناساندن مفهومی خاص به مخاطب ایجاد کند .
برای خلق ایده های جدید نیازمند به دانش اکتسابی هستیم ، به این دلیل که ذهن بدون تصویر از ماهیت یک شی هرگز نمیتواند از آن تصوری داشته باشد ، بنابراین الهام از پیرامون خود را ضعف در توان ایده پردازی تلقی نکنید خلاقیت بکر به این بستگی دارد که از الهامات چگونه استفاده کنید.
اما به صورت کلی میتوان خلاقیت در طراحی لوگو را اینگونه بیان کرد :
- طرحی خلاقانه است که از المان هایی که در دست داشته بدون نقص در کنار هم استفاده کرده باشد
- طرحی خلاقانه است که یک مفهوم را به صورت نامحسوس یا محسوس درون خود گنجانده باشد
- طرحی خلاقانه است که به نوعی یک ابداع در عرصه ی طراحی لوگو باشد (به عنوان مثال : طراحی فلت , خود یک اصل خلاقانه بود که در حال حاضر بسیاری از طرح ها را الهام گرفته از این سبک می بینید*)
بنابراین ، چیدمان بدون نقص المانهای در دسترس برای طراحی یک برند خاص در کنار هم خود یک کار خلاقانه محسوب میشود