پرتوتایپ در طراحی سایت

پرتوتایپ در طراحی سایت

پرتوتایپ یک نمونه ابتدایی از یک وب سایت با قابلیت های کاربردی متعدد است که به طراحان این امکان را می دهد که سایت خود را پیش از طراحی نهایی مورد سنجش و آزمون قرار دهند. پرتوتایپ در طراحی سایت، نرم افزار های موبایلی ویا هربسته نرم افزاری دیگری قابل اجراست. پرتوتایپ در طراحی سایت به کاربر این امکان را می دهد که در صفحات مختلف سایت جستجو کند و قابلیت های مختلف سایت مثل منوهای دارپ داون را بررسی کند.

پرتوتایپ به چه کار می آید؟

پرتوتایپ در طراحی سایت به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.  یک طراح می تواند یک نمونه بسیار ساده با قلم و کاغذ رسم  کند و یا یک پرتوتایپ  کاملا حرفه ای با قابلیت کلیک کردن در html ایجاد کرد. پرتوتایپ در کارطراحی سایت بسیار تاثیر گذاراست چراکه طراح در ابتدا یک ایده خام است  که به مرور و با مشورت دیگران شکل گرفته و قابل اجرا خواهد بود. پرتوتایپ می تواند در درک بهتر قابلیت هایی که می خواهیم در سایت ایجاد کنیم و نحوه اجرای آن تاثیر گذارباشد.

پرتوتایپ تا حد بسیار زیادی به سایت نهایی نزدیک است از این رو به ذهن در توجه به جزئیات و برطرف کردن ایرادات بسیار کمک می کند. به این ترتیب تغییرات احتمالی بر روی پروژه پیش از اجرا در نمونه قابل پیاده سازی و تست است تا از هدر رفتن وقت و سرمایه جلوگیری کند.

محدودیت های پرتوتایپ چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد پرتوتایپ تنها یک نمونه است از این رو قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را ندارد و همچنین پرتوتایپ به هیچ عنوان قادر به انجام محاسبات مربوط به سایت نیست.

درحقیقت پرتوتایپ در کارطراحی سایت یک وب سایت کامل است بدون هیچ گونه گرافیکی که از یک سری صفحات سیاه و سفید تشکیل شده است.

بنابراین شکل ظاهری پرتوتایپ با شکل نهایی سایت بسیار متفاوت است و مشاهده آن ممکن است سبب شود کارفرما درک درستی از شکل نهایی سایت نداشته باشد. بنابر این پیش از ارائه پرتوتایپ به کارفرما باید هدف از طراحی آن و آنچه قرار است از آن به دست آوریم را شرح دهیم.

بسیاری از کارفرمایان تصور می کنند پرتوتایپ در کارطراحی سایت سرعت طراحی را پایین آورده و هزینه زیادی را به آن ها تحمیل می کند در حالیکه این طورنیست و پرتوتایپ در کارطراحی سایت درنهایت به صرفه جویی در وقت و انرژی می انجامد.

 

مزایای استفاده از پرتوتایپ در طراحی سایت

وقتی طراح سایت برای طراحی پروتایپ وقت می گذارد در واقع به خودش کمک می کند تا آنچه را کارفرما می خواهد اجرا کند نه تصورات ذهنی خود از پروژه را و این به معنای افزایش رضایت کارفرما و افزایش کیفیت محصول نهایی است.

پرتوتایپ در کارطراحی سایت به شما این امکان را می دهد که پیش از طراحی نسخه نهایی تمام ایده ها و نظرات را مورد آزمون و سنجش قرار دهید و تنها آنهایی را که کاربردی تر هستند در نسخه نهایی اجرا کنید.

با شروع طراحی سایت معمولا یک سری ایده ها به ذهن طراح و صاحب ایده خطور می کند که به جزئیات سایت مرتبط است و اجرای آن ممکن است با اهداف اصلی سایت مغایرت داشته باشد. بنابراین پرتوتایپ در کارطراحی سایت به شما این امکان را می دهد که از ورود ابتکاراتی که طرح را تحت الشعاع قرار می دهد پیشگیری کنید.

پرتوتایپ در کارطراحی سایت سبب می شود محصول نهای از بالاترین کیفیت و اعتبار برخوردار باشد.

به این ترتیب در زمان هم به شکل قابل ملاحظه ای صرفه جویی خواهد شد.

چه زمان از پروتایپ استفاده نکنیم؟

پرتوتایپ در کار طراحی سایت های کوچک که در آن بین صاحبان ایده و  طراحان رابطه نزدیکی وجود دارد چندان سودمند نخواهد بود.

در این زمان طراح ممکن است پیشتر طرح های مشابه بسیاری را اجرا کرده باشد و با نیازهای کارفرما به خوبی آشنا باشد به این ترتیب پرتوتایپ مراحل کار را طولانی خواهد کرد.

استفاده نکردن از پرتوتایپ در طراحی سایت برای سایت هایی که با ایده های استارت آپی سرو کار ندارند می تواند به افزایش سرعت کار منجر شود و نیازی به طراحی پرتوتایپ نخواهد بود.

 

نکته مهم در خصوص پرتوتایپ در طراحی سایت

هنگام پرتوتایپ در کارطراحی سایت این نکته را در نظر داشته باشید که طراح شما باید ساده و قابل درک باشد تا به راحتی بتوان با ذهنیت شما ارتباط برقرار کرد به این ترتیب کسانی که پرتوتایپ را ملاحظه می کنند به راحتی می توانند با ایده ارتباط برقرار کرده و نظرات سودمند ارائه کنند، در غیر این صورت ممکن است درک درستی از ایده نداشته باشند و در این صورت ایده های مطرح شده از سوی ایشان ممکن است مطابق با خواست و افکار شما نباشد.

استفاده از پرتوتایپ در کارطراحی سایت نتایج چشمگیری به دنبال دارد که می تواند به افزایش کیفیت پروژه نهایی منجر شود اما این نکته را فراموش نکنید زمانی که پرتوتایپ در کارطراحی سایت بکار می برید خود را در معرض نظر دیگران قرار داده اید و این به آن معناست که باید صبور باشید و از انتقاد هراس نداشته باشید. این روحیه به شما کمک می کند تا از انتقادات و ایده های تازه نهایت بهره را ببرید و پیش از طراحی نهایی تغییرات موثری در طراح خود ایجاد کنید که در نهایت به افزایش کیفیت و کارایی سایت منجر خواهد شد.

پرتوتایپ در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید