ویژگی های لوگوی مناسب

شاید شما بارها و بارها لوگوهای موجود در تصاویر زیر را دیده باشید. این نشانه هایی بسیار معروف از برندهای جدید و قدیم است.  آنها با ترکیب چند عکس و نوشته و تعدادی نماهای گرافیکی ساده ایجاد شده اند.

 

برخی از این برندهای شناخته شده مانند گوگل، ای بی، اسپاتیفای و فیسبوک به تازگی لوگوهای خود را به روزرسانی کرده اند. شاید باید با دقت هرچه تمام تر به لوگوهای جدید نگاه کنید تا تفاوت آن‌ها را با نمونه قدیمی تر بیابید. این موضوع نشان می دهد که «سادگی»، یک فرمول برتر است و حتی بزرگترین برندها نیز سعی دارند از این فرمول استفاده کنند.

«ساده» طراحی کنید

همانطور که پیشتر نمونه هایی را دیده بودیم طراحی ساده لوگو، بزرگترین برگ برنده کمپانی های برتر جهان است. زمان استفاده از سایه های متعدد، فونت های مختلف، استفاده از رنگ های متعدد و پیچیده گذشته است. به لوگوی “نایک” ناگاه کنید. لوگویی بی رنگ و لعاب تر از آن سراغ دارید؟

 

ویژگی های لوگوی مناسب

 

از روانشناسی کمک بگیرید

اگر شما عبارت “لوگوهای نامناسب” را در اینترنت جستجوکنید بسیاری از طرح ها را مشاهده خواهید کرد که آنطور که موردنظر طراحان بوده موثرواقع نشده است. جدا از معنای “نامناسب” لوگو باید احساس مرتبط بودن با محصول و یا هدف یک کسب و کار را به مخاطب بدهد. یک فونت مورد استفاده در نوشته های معیارامروزی و یک رنگ رمینه نارنجی نمی تواند برای یک شرکت فروشنده عتیقه جات مورد استفاده قرار گیرد. یا یک فونت کمیک برای شرکت حسابداری اصلا مناسب نیست.

لوگوی خود را «خاطره انگیز» کنید

سومین موردی که باید در طراحی لوگو رعایت کرد میزان ثبت آن در ذهن است که ما نام آن را “خاطره انگیز” بودن می گذاریم. حرف “ام” استفاده شده در لوگوی مک دونالد به همراه رنگ های زرد و قرمز آن آنقدر قابل تشخیص است که با وجود آن حتی به خواندن عبارت “مک دونالد” نیز احتیاجی نیست بلکه همان “ام” زرد رنگ کار خود را به خوبی انجام داده است. حتی با دیدن بخشی از حرف “ام” زرد رنگ در هر جایی نیز نام مک دونالد به ذهن خطور می کند.

 

لوگوهای هم رنگی و هم سیاه و سفید

اگر بخواهیم ایده آل گرا باشیم، یک لوگو باید چه در دنیای دیجیتال و چه در نسخه چاپی آن تاثیرگذاری خود را حفظ کند. مثلا  در کارت ویزیت، وب سایت و موبایل همانند پوسترهای بزرگ تاثیرگذار باشند. این لوگوها می توانند به صورت رنگی و یا سیاه و سفید باشند.

یک نکته را نباید فراموش کرد. معمولا لوگوها بر روی تصویرزمینه سفید رنگ خصوصا در وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند. نکته بسیار مهم در اینجا این است که لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که در رنگ های زمینه تیره نیز تاثیرگذار باشند.

معمولا لوگوها به صورت افقی طراحی می شوند مانند خط نوشتار هستند اما در مواردی مانند یک بنر مورد استفاده در یک شرکت ساختمان سازی می تواند طراحی عمودی باشد

 

نکته پایانی

به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید سفارش طراحی لوگو را بدهید به این نکته باید توجه کنید که آن را در فرمت وکتور مثلا در قالب “ادوب ایلوستریتور” تحویل بگیرید. یعنی لوگوی شما باید در اندازه ها و کیفیت های مختلف باشد.

ویژگی های لوگوی مناسب

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید