ویژگی برتر یک لوگو حرفه ای

ویژگی های برتر لوگو حرفه ای، ویژگی هایی هستند که متشکل از چند راه و روش می باشد که اگر طراح به هنگام طراحی لوگو آن ها را در نظر بگیرد و از آن ها تبعیت کند، نتیجه کار او مبدل به یک لوگو حرفه ای می گردد.

در عصر امروزه اشخاص بسیاری را در اطراف خود می شناسیم که صاحب یک کسب و کار می باشند. بعضی از آن ها کسب و کار های کوچک و بعضی کسب و کار های بزرگ را رهبری می کنند.

عوامل بسیاری برای کسب شهرت و محبوبیت میان کاربران و مشتریان موثر می باشند.

برای تامین یکی از این عوامل مهم، می توان به طراحی لوگو حرفه ای برای کسب و کار ها اشاره نمود. از طرفی یک لوگو برای اینکه مناسب کسب و کار شما باشد، باید ویژگی های مهمی را دارا باشد

 

ویژگی برتر یک لوگو حرفه ای

۱- سنخیت لوگو حرفه ای

معنی کلمه سنخیت در این قسمت، سازگاری و هم خوانی می باشد.

سنخیت یعنی اینکه اگر شما یک گالری ماشین دارید، لوگو گالریتان باید با موضوع ماشین و اتوگالری هم خوانی و سازگاری داشته باشد. یا اگر صاحب یک رستوران هستید، آرم و نشان شما باید با کلمه غذا و رستوران هم خوانی داشته باشد نه با کلمه ماشین.

یک لوگو حرفه ای باید با کسب و کار مورد نظر خود سازگاری و همخوانی داشته باشد. فرض کنید شما یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرده اید؛ آیا امکان دارد یک لوگو محبوب باشد و سنخیتی با کسب و کار مورد نظر نداشته باشد؟

بله، ممکن است لوگو شما هیچ ارتباطی با مدل کسب و کارتان نداشته باشد و در عین حال بسیار محبوب باشد ولی این امر نیازمند زمان است. یعنی درصورتی که لوگو شما غیرمرتبط با کسب و کارتان باشد، تنها زمانی می تواند بین مخاطبانتان محبوب شود که شرکت شما قله های موفقیت را در بازار کار طی کرده باشد. به عنوان مثال لوگو نایک که در زیر آورده شده است، هیچ ارتباطی با موضوع کفش و لباس و پوشاک ندارد اما لوگو بسیار معروفی است و همه ما با مشاهده آن به یاد کفش های با کیفیت شرکت نایک می افتیم.

طراحی لوگو ساده
۲- طراحی لوگو معنادار و پرمفهوم

لوگو ای که شما برای شرکت یا کسب و کار خود قصد طراحی آن را دارید، باید مفهوم و هدف کاری که انجام می دهید را به بیننده نمایان کند. اگر لوگو مورد نظر بصورت حرفه ای طراحی شده باشد، آنگاه مشتری به هنگام مشاهده آن، به راحتی خواهد توانست به معنای آن

 

 

آیا آرم و نشانی را که معنا و مفهوم کسب و کار ما را با بیننده به اشتراک نمی گذارد را می توان لوگو عنوان کرد؟ قطعا بله. برای مثال شما لوگوی شرکت اپل را در نظر بگیرید.

 

۳- لوگو حرفه ای انحصاری

یکی از مهمترین ویژگی های یک لوگو حرفه ای می تواند منحصر به فرد بودن آن باشد. لوگو ای که منحصر به فرد است یعنی هیچ نسخه کپی و یا شبیه به آن، چه در ایران و چه در کشور های دیگر وجود ندارد. برای طراحی نشان حرفه ای منحصر به فرد باید به دنبال شرکتی مطمئن باشید تا بتواند طراحی لوگو منحصر به فرد برایتان به انجام برساند و درصورتی که لوگو طراحی شده مورد پسند شما نبود، لوگوی جدیدی را برایتان طراحی کند. به لوگو های طراحی شده زیر توجه فرمائید :

۴- داستان پنهان شده پشت یک لوگو حرفه ای

بسیاری از لوگو ها نیز هستند که از روی داستان و گذشته ی کسب و کار مورد نظر ساخته شده اند. اینگونه لوگوها در واقع آرم و نشان هایی هستند که بر اساس اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و سبب ایجاد کسب و کار مورد نظر شده است، به وجود آمده اند.

۵- اولویت تمایز بر ظاهر لوگو

اگر لوگو شما متمایز و متفاوت تر از بسیاری از لوگو ها باشد، خیلی بهتر از این است تا در عین زیبایی، شبیه به لوگو های دیگر باشد. اگر به لوگو های طراحی شده در چند سال پیش توجه کنید، در خواهید یافت که لوگو ها در قدیم پیچیده تر و رنگارنگ تر بودند و اکثر شرکت ها با گذشت زمان لوگو های خود را ساده و ساده تر کرده اند.

ساده تر شدن لوگو ها | طراحی نشان

حتی اگر اندکی در لوگو های بالا دقت نمائید متوجه خواهید شد که لوگو های متمایز و ساده امروزی، در کنار لوگو های رنگارنگ و پر جزئیات دیروزی، بسیار زیباتر دیده می شوند.
۶- اوج زیبایی در نهایت سادگی لوگو

تنها سوالی که ممکن است با دیدن این تیتر به ذهنتان خطور کند، می تواند این باشد که آیا یک لوگو ساده می تواند کسب و کار ما را به خوبی معرفی کند؟ از قدیم و ندیم گفته اند که زیبایی در سادگی است. این موضوع شامل حال طراحی لوگو نیز می شود. حتی اگر لوگو و آرم شما معنا و مفهوم کسب و کارتان را نرساند، ساده بودن آن می تواند به راحتی در ذهن کاربران باقی بماند. ولی از طرفی برای اینکه نشان ساده شما محبوبیت بدست آورد، نیاز به اندکی صبر و تحمل و تلاش است. به عنوان مثال نگاهی به لوگو های زیر بیندازید:

طراحی نشان تجاری

اگر دقت کنید، لوگو های شرکت بنز و اپل، در دسته لوگو های ساده می باشند و این در حالی است که این لوگو ها مفهوم کسب و کار مورد نظرشان را هم نمی رسانند. ولی بخاطر ساده بودنشان به راحتی در ذهن افراد ماندگار شده اند. البته ماندگاری این لوگو ها را نمی توان مستقیما به ساده بودن آن ها نسبت داد و پیشرفت خود شرکت ها نیز عاملی مهم در افزایش محبوبیت آرم می باشد.
۷- نقش رنگ ها در طراحی لوگو و آرم

سنخیت، سادگی، زیبایی و پر معنا بودن همه عواملی مهم در طراحی آرم حرفه ای بودند و هستند و نمی توان هیچ یک از آن ها را رد کرد. اما از طرفی بحث رنگ لوگو هم مطرح می باشد. چرا که رنگ عاملی بسیار مهم است که از موارد بالا نیز جدا نمی باشد.

برای مثال اگر لوگو کسب و کارتان مفهوم و مقصود کارتان را نمی رساند، ساده بودن لوگو می توانست جای آن را بگیرد و نیازی به طراحی لوگو پرمفهوم هم نباشد. اما بحث رنگ ها به گونه ای است که چه لوگو شما ساده باشد چه پرمفهوم و چه پیچیده باشد، باید رنگ های خوب و متریال را شامل شود. رنگ ها به حدی مهم هستند که برای آن ها، در حیطه روانشناسی، کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته شده است
رنگ آبی در طراحی لوگو و آرم

رنگ آبی رنگی خوشایند و دلنشین است. بیشتر کاربران به هنگام مشاهده لوگو آبی رنگ احساس خوبی برایشان دست می دهد. در بین ۱۰۰ لوگو برتر شرکت ها، به گفته وبسایت Column Five Media از هر سه سایت یک سایت، لوگو آبی رنگ دارد. و این به دلیل محبوبیت رنگ آبی همچنین تاثیر آن بر روحیه کاربران و مخاطبان می باشد.
رنگ قرمز در طراحی لوگو حرفه ای

رنگ قرمر رنگی است که توجه ها را سریعتر به خود جلب می کند و از طرفی ضربان قلب شما را بالا برده و اشتهایتان را نیز بیشتر می کند. به همین دلیل است که اکثر رستوران ها از این رنگ برای لوگو خود استفاده می کنند.
طراحی لوگو و نشان با رنگ زرد

رنگ زرد بیننده را به یاد خورشید و طلوع آن می اندازد. این رنگ، رنگی انرژی زا می باشد که ارتباط محکمی با ایجاد شادی و نشاط در روح بیننده دارد. از این رنگ در کسب و کار هایی که نیاز به ایجاد انرژی و انگیزه دارند، استفاده می شود.
طراحی لوگو حرفه ای با رنگ نارنجی

اگر به لوگو بسیاری از رستوران ها دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که بیشتر آن ها رنگ قرمز و زرد را با هم ترکیب می کنند و مثلا نمی توانید لوگو ای را مشاهده کنید که رنگ قرمز و بنفش در آن با هم ترکیب شده باشند. رنگ نارنجی رنگی است که از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به وجود آمده است که ویژگی های این دو رنگ را نیز شامل می شود. رنگ نارنجی را هم دست کم نگیرید که در لوگو های معروفی از جمله Fanta ،Nickelodeon و Sound Cloud استفاده شده است.

طراحی لوگو حرفه ای

مواردی که در بالا گفته شد تنها اطلاعات بسیار ناچیزی از روان شناسی رنگ ها می باشد و به دلیل حجیم بودن مطالب درمورد رنگ ها نتوانستیم همه آن ها را در یک مقاله خلاصه کنیم. کتاب های زیادی برای روانشناسی رنگ ها نوشته شده است که مطالعه آن کتاب ها برای هر گرافیست کاری واجب می باشد.
۸- تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان

طراحی لوگو تاثیرگذار

شرکت های مختلف، می توانند هدف های مختلفی از طراحی لوگو داشته باشند. لوگو برای یک شرکت می تواند تاثیرات روحی و روانی بر روی کاربران بگذارد و دیدگاه آن ها را نسبت به کسب و کارتان تغییر و یا آن ها را برای خرید ترغیب نماید. یک لوگو وقتی برای یک شرکت و یا کسب و کاری طراحی می گردد، بسته به مدل کسب و کار، باید به گونه ای طراحی شود که مخاطبان و کاربران را تحت تاثیر خود قرار دهد. شما می توانید برای طراحی لوگو تاثیرگذار از ما کمک بخواهید و ما تمام تلاش خود را جهت رفع نیاز شما خواهیم کرد.
۹- ماندگاری لوگو حرفه ای در اذهان

ماندگاری یک لوگو در ذهن مخاطبان عاملی است که محبوبیت برند شما را نشان می دهد. اما این کار چه زمانی ممکن است؟ این امر زمانی به واقعیت می پیوندد که یک شرکت طراحی لوگو، با دیدن کسب و کار شما، این توانایی را داشته باشد که لوگو مناسب شرکت شما را تشخیص دهد. همچنین یک شرکت طراحی لوگو حرفه ای باید این قدرت را داشته باشد تا با گنجاندن پیام و شعار شرکت شما در لوگو، بتواند به راحتی وارد ذهن مخاطبان شود و در فکر آن ها باقی بماند.
۱۰- قابل فهم بودن لوگو در ابعاد مختلف

گاهی اوقات نیاز می شود که لوگو وبسایت ها در سایت های دیگر، در فوتر خود سایت و یا صفحات دیگر وبسایت، استفاده شود. که در چنین مواردی، ابعاد و اندازه لوگو باید کوچک تر شود تا به راحتی بتواند در جایگاه مورد نظر قرار گیرد. اما آیا لوگو شما به هنگام کوچک تر شدن از لحاظ اندازه، باز هم می تواند همان پیغام و شعار را به مخاطب برساند؟

فرض کنید لوگویی دارید که دارای جزئیات فراوانی می باشد که در ابعاد بزرگتر به راحتی قابل فهم می باشد. همچنین این لوگو فرضی ما به راحتی شعار کسب و کار و هدف آن را به مخاطب می رساند. اکنون اگر اندازه این لوگو را کوچک تر کنیم و در این اندازه به آن نگاه کنیم، آیا باز هم می توانیم پیام و شعار شرکت را از آن دریافت کنیم؟

پس شرکتی که قصد طراحی لوگو و همچنین طراحی نشان تجاری کسب و کار شما را دارد، نه تنها باید تمام نکات گفته شده در بالا را رعایت کند بلکه باید لوگو و آرم شما را در تمام ابعاد در نظر بگیرد.

منبع: پارماتیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید