وظایف طراح سایت

وظایف طراح سایت

قبل از اینکه بخواهید هر نوع تغییر یا بهبودی در سایت تان ایجاد کنید ( سئو ، UX و یا هرچیز دیگر ) ، بهتر است از خود بپرسید : ماموریت سایت من چیست ؟ چرا مردم باید از سایت من بازدید کنند ، مطالبم را بخوانند یا چیزی از من بخرند ؟ هدف وب سایت من چیست ؟ این سوال ها را باید به سرعت پاسخ دهید . من در این پست اهمیت داشتن یک ماموریت واضح را برایتان توضیح می دهم . علاوه براین ، بر اهمیت بیان ماموریت برای مخاطبان تان هم تاکید می کنم .

 

ماموریت وب سایت همان طرح ها و برنامه هایی هستند که شما برای وب سایت یا شرکت خود دارید . مالکان وب سایت ها از بازدیدکننده های خود انتظارات مشخصی دارند . برای مثال شما انتظار دارید مطالب تان را بخوانند و محصولات تان را بخرند . شاید هم می خواهید به آن ها در باره موضوعی اطلاع رسانی کنید یا سرگرمشان کنید و یا وضع زندگی هایشان را با محصولات متنوع خود بهتر کنید .

بنابراین ، پیش از انجام هر نوع تغییر یا بهبود در وب سایت ، باید به ماموریت خود بیندیشد . این تفکر را هرگز دست کم نگیرید . به سختی می توان در نظر داشت و یا حتی به ذهن سپرد که کاری که قصد انجام آن را دارید ، چیست .  به نظر می رسد که این مورد یکی از مشکلات اصلی است که اکثر وب سایت ها دارند . بسیاری از وب سایت ها مشخص نمی کنند که چه چیزی را ارائه می کنند و چه چیزی باعث می شود محصولات شان خاص شوند .

چگونه برای وب سایت خود ماموریت تعیین کنیم

از فرصت استفاده کنید و ماموریت های وب سایت خود را روی برگی از کاغذ بنویسید . البته با استفاده از یک کامپیوتر یا iPad هم می توانید این کار را انجام دهید . باید یک پیام یا ماموریت را در نظر بگیرید تا به مخاطبان خود منتقل کنید . پس از روشن شدن آن برای خودتان ، می توانید آن را به شکلی بهتر برای مخاطبان ارسال کنید .

در اینجا برای اینکه به شما کمک کنیم ماموریت وب سایت خود را تعیین کنید ، چند پرسش مطرح کرده ایم که باید بتوانید به آن ها پاسخ دهید :

  • مردم با استفاده از محصولات یا اطلاعاتی که دروب سایت خود قرار می دهید ، چه کاری می توانند انجام دهند ؟
  • چه چیزی باعث می شود محصولات یا برنامه هایتان منحصربفرد شوند ؟
  • محصولات و خدمات شما چگونه باعث ارتقای کیفیت زندگی مخاطبان تان می شوند ؟
  • چرا مردم باید از محصولات و خدمات وب سایت شما و نه یک وب سایت دیگر ( برای مثال یک وب سایت ارزان تر یا معروف تر ) بخرند ؟ و چرا باید اطلاعات شما را بخوانند و به توصیه های شما عمل کنند و نه یک وب سایت دیگر ؟
  • به جز کسب درآمد ، هدف شما از ارائه این محصولات و خدمات چیست ؟

روش های روشن ساختن ماموریت برای مخاطبان

پس از روشن شدن ماموریت می توانید بررسی کنید که آیا در وب سایت تان منعکس شده است یا خیر . ابتدا بر روی صفحه های اصلی یا صفحه های هدف (landing pages ) تمرکز کنید ، زیرا این ها صفحه هایی هستند که بازدیدکننده هایتان از طریق آن ها وارد وب سایت می شوند . این را بدانید که شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مهم ترین نکته ها را منتقل کنید . دامنه توجه مردم بسیار کوتاه است ، به ویژه به صورت آنلاین . پس باید مطمئن شوید که ابتدا مطالب مهم را می گویید ، و آن را به سرعت می گویید .

به چند روش می توانید مطمئن شوید که ماموریت و هدفتان به سرعت برای مخاطبان روشن می شوند . باید : ۱- محتوای مقدماتی مناسب و معقولی بنویسید ، ۲- مطمئن شوید که هدلاین و تگ لاین ها واضح هستند ، ۳- از تصاویرخوشایند و مناسبی استفاده کنید .

۱- محتوای مقدماتی

باید در صفحه اصلی و صفحه هدف خود یک مقدمه واضح بنویسید . در این مقدمه ماموریت وب سایت خود را توضیح دهید . وب سایت شما درباره چیست ؟ چه چیزی ” می فروشید “؟ مطمئن شوید که این متن واقعا واضح است و با جمله بندی زبان مخاطبان تان سازگار است . این متن نباید خیلی طولانی باشد ( حداکثر یک یا دو پاراگراف !)

۲- هدلاین و تگ لاین ها

یکی دیگر از روش های بیان ماموریت وب سایت برای مخاطبان ، استفاده مناسب از هدلاین و تگ لاین ها  است . هدلاین ، عنوان یک صفجه یا پست است . تگ لاین متن کوچکی است که برای روشن سازی یک تفکر از آن استفاده می شود . از آن می توانید برای توضیح هدلاین یا توصیف برند یا شر کت خود هم استفاده کنید .

مطمئن شوید که هدلاین و تگ لاین ها هدف محوری و اصلی محصولات تان را به روشنی بیان می کنند . این کار را می توانید با نوشتن یک هدلاین برای صفحه هدف که توجه بازدیدکننده هایتان را به خود جلب می کند به ساده ترین راه ممکن انجام دهید . در زیر آن می توانید یک تگ لاین بگذارید که پیام هدلاین را به بازدیدکننده منتقل می کند .

در صورت امکان سعی کنید هدلاین هایتان را در یک راه عمل گرا بنویسید . می توانید این کار را با استفاده از ” فعل هایی ” انجام دهید که  “عملی ” را به بازدیدکننده القا می کنند . برای مثال ، می توان از یک هدلاین استفاده کرد که می گوید ” سایت خود را با استفاده از افزونه Yoast SEO Premium بهینه نگه دارید “! . این جمله یکی از ارزش های محوری افزونه را به بازدیدکننده ها نشان می دهد و فعال سازی آن افراد بیشتری را ترغیب می کند تا در عمل از آن استفاده کنند .

۳-ارزش یک تصویر از هزار کلمه بیشتر است

روش سوم برای مطمئن شدن از اینکه ماموریت تان برای بازدیدکننده ها واضح است ، استفاده مناسب از تصاویر است . برای بسیاری از محصولات به آسانی می توانید تصاویری انتخاب کنید که هدف وب سایت تان را منعکس می کنند . در حین انتخاب تصاویر ، درباره آنچه می خواهید به مخاطبان خود بگویید به خوبی تفکر کنید و ماموریت خود را در ذهن داشته باشید . برای مثال اگر شکلات می فروشید مطمئن شوید که تصاویر شکلات های خوشمزه ای را در صفحه اصلی وب سایت خود می گذارید . اگر تورهای تفریحی به هاوایی  برگزار می کنید ، بدون شک باید چند تصویر عالی از یک جزیره گرمسیری و یک کشتی تفریحی زیبا بگذارید . و اگر چیزهایی مانند مشاوره یا پلاگین هایی برای آن موضوع ارائه می کنید ، یافتن تصاویر مناسب کار دشوارتری است . اگر در وب سایت تان یک وب سایت اطلاعاتی است ، به دنبال تصاویری بگردید که اطلاعاتی را که در وب سایت خود ارائه می دهید ، منعکس می کنند .

نتیجه گیری

تجارت و کسب و کار از طرح و برنامه ها زاییده می شوند ، برخی از آن ها عالی هستند و برخی دیگر نه . اما آن ها از این ایده به وجود می آیند که چیزهایی که شما ارائه می دهید خاص هستند و چیزی به بازار اضافه می کنند . ماموریت شما این است ! و این ماموریت ، این مزیت ، که شما وعده اش را می دهید باید به خوبی در وب سایت تان منعکس شود .

وظایف طراح سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید