نکات عملی برای ایجاد یک برند

هویت برند جوهره وجودی یا بنیان یک سازمان ، فرد ، نقطه جغرافیایی خاص و … است، به‌عنوان‌مثال، یک سازمان مسئول ایجاد یک محصول متمایز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. این همان روشی است که یک سازمان به‌وسیله آن به دنبال تعیین هویت خود است. این نشان‌دهنده این واقعیت است که سازمان چگونه می‌خواهد در بازار دیده شود.

یا به عبارتی ساده تر هویت برند ، مجموعه ای از تمام عناصر برند است که توسط شرکت ایجاد می شود تا تصویر مناسبی از خود را به مشتریان، مصرف کننده و ذینفعان نشان دهد.

هویت برند شما دقیقا به این بستگی دارد که مخاطبان شما چه درکی از شما دارند؟هویت برند همان ارتباط ذهنی و کاربردی با برند است.

برای درک بهتر برند را مثل یک انسان در نظر بگیرید. و برای این انسان یا همان برند مخاطبان برندتان را مثل یک دوست در نظر بگیرید.

اکنون نوبت مخاطب است. مخاطب را همانند مثل یکجامعه بی‌نام و بی‌هویت درنظر نگیرید! یک فرد ایده‌آل را تصور کنید که این فرد، یک شخص استاندارد است که برند شما، او و امثال او را هدف گرفته است.

برای اینکه بتوانید با آن فرد دوست شوید، باید به طور مثبت بر این که چگونه شما را می‌بینند، تاثیر مثبت بگذارید. و اگر شما ارزش‌های مشابهی را به اشتراک بگذارید، زندگی شان را به نحوی غنی کنید و سازگار باشند.

هویت بصری برند

هویت بصری برند، یعنی به مخاطبتان بگویید که چه جور دوستی هستید؟ از هویت بصری برند، برای تاثیر گذاشتن بر درک مخاطبین خود استفاده کنید.

همانطور که می‌بینید، یک هویت بصری برند بیشتر از یک عکس است. این مجموع تمام چیزهایی است که مخاطبین شما می‌توانند زمانی که به شما نگاه می‌کنند آن را ببینید. همه این عناصر بصری داستانی را تعریف می‌کنند. این داستان می‌تواند ارزش‌های شما را تایید کند یا از آن‌ها دور کند.

برای مثال مفاهیمی از قبیل مردانگی، اعتبار، حس فانتزی، بازیگوشی و … تنها در المان های بصری قابل انتقال است. زمانی که برای وب سایت خود از رنگ، فونت و اندازه های خاصی استفاده می کنیم، می توان به راحتی تاثیر سایت بر مخاطب را بیشتر کرد.

به همین دلیل است که در برند المان های بصری اهمیت زیادی دارند. البته طراحان باید به صورت آگاهانه از این المان ها استفاده کنند.ممکن است خنده دار به نظر برسد که فونت ها می توانند میزان تاثیر برند تجاری را در نظر مخاطبان دو چندان کنند. اما باید در نظر داشته باشید که طراحی هویت بصری برای نام تجاری چیزی فراتر از یک عکس است.

در واقع وقتی مخاطب به تصویر می نگرد، تمامی اجزای آن را به نظاره می نشیند. او می تواند از برند تجاری یک داستان را در ذهن خود بسازد. حال این بستگی به شما دارد که داستان خود را چگونه در برند پیاده کنید.

نکات عملی برای ایجاد یک برند

۱.مخاطب برند شما چه افرادی هستند ؟

تعریف مخاطبان اولین گام برای ایجاد یک هویت بصری برند است. اگر دقیقا نمی دانید که با چه کسی صحبت می کنید، نمی دانید چه باید بگوید. به این ترتیب فکر کنید که چه کسی باید با برند شما دوست باشد؟

با این پرسش ها مشخص کنید: سن، جنس، محل سکونت، درآمد، وضعیت تاهل، شغل، سطح تحصیلات و … بسته به محصول یا سرویس شما مفید باشد.

یک راه دیگر شناخت مخاطب، نگاهی به مخاطبان رقیب خود در رسانه های اجتماعی کنید و ببینید چه کسی فعال است و چه کسی پاسخ می دهد؟ شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه مخاطبانی سوال می پرسند و چه افرادی پست ها را لایک می کنند و یا اینکه چه افرادی آنها را پیگیری می کنند.

۲. چه ارزشی را به مخاطبین برندتان ارائه می دهید؟

باید ایده آل های مخاطبان را مورد بررسی قرار دهید. چرا مخاطبین شما محصول شما را می‌خرند؟ شما دقیقا کدام خلا را برایشان پر می کنید؟ سرگرمی ؟ آموزش ؟ چه چیزی می تواند محصولات را از اعتبار ساقط کند و یا آیا محصولات برای آنها رضایت بخش است یا خیر، می تواند به طراحی موثر برند تجاری کمک کند.

اگر قسمتی از وبسایت را به نمایش نظرات مشتریان اختصاص دهید، بدون شک تاثیر زیادی در جذب و افزایش اعتماد آنها خواهد داشت. حال اگر ایده آل های مشتریان و مخاطبان برند تجاری مشخص شود، می توانید هویت بصری بهتری را طراحی کنید. استفاده از عکس کاربران یا همان مخاطبان در بخش نظرات سایت تاثیر بیشتری دارد.

ماری فورلئو یکی از استادان طراحی سایت می باشد او صفحه‌ای در سایت خود با نام “داستان‌های موفقیت” با جریانی بی‌پایان از نظرات کاربران از سراسر جهان دارد و او معتقد است که اگر در صفحات سایت از مخاطبان سایتش و شیوه زندگی آنها به تصویر کشیده شود، می تواند هویت بصری نام تجاری را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.  

۳. شخصیت برندتان را در ذهن مخاطب چگونه به تصویر می کشید؟

هنگامی که شما متوجه خواهید شد که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه ارزش هایی باید به آنها بدهید نوبت به این می رسد که چطور شخصیت برند خود را به صورت بصری برای مخاطبین نمایش دهید؟

در دنیای آنلاین، چالشی که در بسیاری از برندها دیده می شود، به دلیل تعامل بدون دیدار مستقیم است. اما اگر این برندها به گونه ای طراحی شوند که حتی در فضای مجازی هم بتوانند پیام خود را به خوبی به مخاطب منتقل کنند، هویت بصری آنها نیز کامل می شوددر واقع فضای آنلاین و اینترنت نه به عنوان یک سد، بلکه یک فرصت است که می توان بوسیله آن، هویت نام تجاری را ترویج کرد.

۴. با چه المانهایی با احساسات مخاطبان برندتان در تعامل هستید ؟

در زمان طراحی برند تجاری باید احساسات آنها را در نظر داشت. باید برای نام تجاری خود یک داستان در نظر گرفت که این داستان احساسات مخاطبان را درگیر خود کند.

برای مثال در برند تجاری اپل، همیشه یک داستان از نحوه شکل گیری این شرکت، زندگی استیو جابز و …. برای مخاطبان شرح داده می شود. در حالیکه ممکن است واقعیت نداشته باشد. اما چون احساس مخاطب را درگیر خود می کند، در شکل گیری هویت بصری موثر واقع می شود.

۵. چقدر باید داستان برند خود را بگوئید؟ ( تکرار داستان )

داستانی که برای طراحی برند تجاری استفاده می شود، باید هر چند وقت یکبار برای مخاطبان تکرار شود. آرمستریت (Armstreet) یکی از طراحان لباس های فانتزی، عصر قرون وسطی و رنسانس است

او برای طراحی مدل های لباس از زمینه کمی تار استفاده می کند. نام تجاری او به صورت مینیمالیستی در سمت راست پایین تصاویر قرار می گیرد. در تمامی تصاویری که این طراح در توییتر منتشر می کند، برند تجاری هم در مقابل دید قرار می گیرد

این برند رویای دوران کودکی را در ذهن مخاطبان منتقل می کند. در عین حال داستان انتخاب برند تجاری همزمان با آن ذکر می شود.

 

۶. آیا سادگی را در طراحی هویت بصری برند حفظ کرده اید ؟

اینکه هویت بصری پیچیده باشد، به آن رسمیت نمی دهد. بهتر است به المان های ساده تر فکر کنید. فاکتورهای پیچیده مخاطبان را به اشتباه می اندازد و جذابیت برند را در ذهن مخاطب از بین می برد. استفاده کمتر از المان ها هم به سادگی هر چه بیشتر هویت بصری برند کمک می کند.

۷.تمایز در برند را چگونه به تصویر می کشید ؟

یکی از برندهای متمایز، طلا و جواهرات لورا می باشد که برای نام تجاری خود از سبک بصری متمایزی استفاده کرده است. تصاویری که این شرکت برای برند خود در سایت منتشر کرده است، به خوبی گویای این تمایز است و جلب نظر مخاطبان تاثیر زیادی دارد. فونت، اندازه متن ها و انسجامی که در سایت شرکت وجود دارد، هویت بصری آن را تشکیل داده است.

 

۸.ایا مخاطب شما هویت بصری برند را براحتی و آسانی درک می کند ؟

بسیاری تصور می کنند اگر مخاطب دیرتر به درک پیام برند نائل شود، جذابیت برند هم بیشتر است. در حالی که مفهوم هویت بصری نباید بیش از حد پنهان بماند. پیام برند باید به سرعت در ذهن مخاطب منتقل شود. در واقع باید میان هویت بصری نام تجاری و پیام ارتباط نزدیکی وجود داشته باشد تا پیام سریع منتقل شود.

۹. پاسخگویی و لحن صحبت کردن برند شما چگونه است ؟

اگر در رسانه های اجتماعی فعالیت دارید، باید به صحبت کردن مسلط باشید. در مورد هویت بصری برند تجاری هم وضعیت به همین صورت است. در واقع باید محتوای مناسبی در پس یک برند باشد

به طوری که مخاطب با هر بار دیدن برند بتواند چیز جدیدی را در آن ببیند. اما این کافی نیست. هم چنین باید تبلیغات موثری هم در رسانه های اجتماعی برای شناخته شدن برند تجاری انجام شود.

۱۰.جایگاه برند شما در رسانه های اجتماعی چگونه است ؟

ممکن است همیشه فرصت شرح و توضیح برند برای مخاطبان در رسانه های اجتماعی نباشد. در این صورت برند تجاری باید با ویژگی های خاصی همراه باشد تا مخاطبان، خود قادر به درک پیام آن باشند.

بهتر است برند تجاری درون یک قاب یا یک تصویر پوشش داده شود تا مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. این موضوع در ثبات روابط میان مخاطب و برند تجاری هم موثر است

طراحی هویت بصری از مهم ترین ارکان یک برند تجاری است و باید بسیاری از موارد مهم در آن رعایت و با دقت انجام شود.

۱۱.اطلاعات لازم در مورد لوگو را در هویت بصری ارائه کرده اید ؟

یک نکته مهم در زمان طراحی لوگو این است که بدانید چه اطلاعاتی در لوگو وجود دارد. در واقع لوگو باید حاوی مفهوم و معنی مشخصی باشد. ممکن است یک لوگو بزرگ باشد، اما بدون معنا اثر خاصی را به دنبال ندارد. در نهایت داشتن هویت بصری در نام تجاری باعث توسعه کسب و کار در نزد مخاطبان می شود. اگر لوگو حاوی اطلاعات معنادار باشد، مخاطب میل بیشتری برای تمرکز روی آن دارد. در این زمینه حتی رنگ هم می تواند نمودار پیام باشد.

۱۲. از فونت های خاص استفاده کرده اید ؟

در زمان طراحی لوگواز نام تجاری استفاده می شود. در واقع تایپوگرافی بخش مهمی از پروژه طراحی لوگو می باشد که باید از فونت های خاصی در آن استفاده شود. فونت ها می توانند به انتقال لحن کمک کنند. می توان نوع فونت را با توجه به نام تجاری انتخاب کرد.

۱۳. از رنگهای مناسب با برند استفاده کرده اید ؟

رنگ بیش از هر چیزی در هویت بصری نام تجاری کاربرد دارد و به چشم می آید. رنگ یک دلبستگی روانی را در لوگوایجاد می کند. رنگ ها هر یک خصوصیات ویژه خود را دارند. پیشنهاد می کنیم حداکثر از دو رنگ برای نام تجاری استفاده کنید. در زیر به معانی و مفاهیمی که رنگ ها به دنبال دارند، می پردازیم.

رنگ آبی: این رنگ نشانه اعتماد است. اگر به اکثر بانک ها دقت کنید، برای طراحی برند تجاری از این رنگ استفاده می کنند.رنگ بنفش: این رنگ خلاقیت و لوکس بودن را تداعی می کند. بهتر است از این رنگ در حاشیه یا در متن اصلی استفاده کنید.رنگ قرمز: این رنگ جسارت و شور و حرارت را به مخاطب منتقل می کند. رنگ نارنجی و زرد هم به عنوان خواهران رنگ قرمز محسوب می شوندرنگ سبز: این رنگ نشانه سازگاری با محیط زیست است و نماد تازگی و طراوت می باشد. اغلب از این رنگ برای محصولات ارگانیکی استفاده می شودرنگ سیاه و سفید: این دو رنگ به لوگو اعتبار خاصی می بخشد. رنگ های سیاه و سفید اگر با هم ترکیب شوند، نوعی پیچیدگی ذهنی را در مخاطب ایجاد می کند

۱۴. استفاده از رنگ سیاه و سفید را فراموش نکنید

صرف نظر از رنگی که برای طراحی لوگو استفاده می کنید، باید به عناصر سبک خود هم توجه داشته باشید. در واقع برخی از لوگوها ممکن است از بهترین رنگ ها استفاده کرده باشند، اما زمانی که وارد مرحله چاپ می شوند، به خوبی نمایان نیستند. این در حالی است که رنگ سیاه و سفید می تواند یک انتخاب عاقلانه برای طراحی عناصر ثابت لوگو باشد.

۱۵. تا چه میزان فیدبک مخاطبان برند را بررسی می کنید ؟

شما می توانید به راحتی از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. برای مثال می توانید با اجرای یک مسابقه عکاسی در شبکه های اجتماعی، نوع خواسته،آرزوها و اندیشه مخاطبان را بررسی کنید. این سرنخ ها می تواند در طراحی هویت بصری برند تجاری به شما کمک کند.

۱۶. از الگوهای مناسب با هویت برند استفاده کرده اید ؟

گاهی کمک گرفتن از الگو هم برای طراحی هویت بصری برند موثر واقع می شود. به این معنا که از تصاویری که به لوگوی شما مرتبط است، کمک بگیرید. تصاویری که در وبلاگ ها و یا رسانه های اجتماعی منتشر می شود، با کمی اصلاح و ویرایش می توانند در طرح شما موثر واقع شوند. استفاده متن، الگو گرفتن از نوع فونت، قالب و رنگ هم از دیگر مواردی است که می تواند در الگو گرفتن به شما کمک کند.

۱۷. استفاده از کتاب هویت بصری برند تجاری

برخی کتاب هایی که در زمینه هویت بصری برند تجاری نوشته شده اند، چاره ساز هستند. اگر این کتابها را به دقت مطالعه کنید، اطلاعات دقیقی در مورد فونت، اندازه، رنگ و انواع تصویر بدست خواهید آورد.

۱۸. سعی کنید طراحی لوگو و هویت بصری را به صورت تیمی انجام دهید

اگر طراحی لوگو به صورت تیمی انجام می شود، باید بین اعضای تیم هماهنگی کامل وجود داشته باشید. اینکه همه اعضا از هویت بصری برند تعریف یکسان داشته باشند، اهمیت زیادی دارد. قالب اصلی لوگو باید با تمامی اعضا به اشتراک گذاشته شود. پس از اینکه نظرات اعضای تیم با یکدیگر هماهنگ شد، می توان برای طراحی کامل لوگو اقدام کرد.

۱۹. آیا لوگو طراحی شده حس شما را به مخاطبان انتقال می دهد ؟

لوگو باید بتواند احساس شما را به مخاطبان انتقال دهد. بهترین راه برای این کار، شفاف سازی در طراحی لوگو و صادق بودن است. مخاطبان به لوگوهایی اعتماد می کنند که صادقانه باشند. المان های خام و صادقانه ای که در لوگو استفاده می شود، در عین حال که اعتبار بیشتری دارند، شناخت آنها هم به مراتب آسان تر است.

۲۰. ویدئو را به هیچ وجه فراموش نکنید ؟

طبق تحقیقات شرکت فوربس بینش، بیش از ۵۹ درصد مدیران ارشد ترجیح می دهند که متن ها را از طریق ویدئو بخوانند. بنابراین می توانید توضیحات لازم در مورد هویت بصری لوگو را در وب سایت منتشر کنید.

 نکات عملی برای ایجاد یک برند

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید