نکات طراحی یک لوگو مطلوب

لوگو چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

لوگویک نشانه گرافیکی است که می تواند به صورت علامت،سمبل،نوشتارو یا ترکیبی از این ها طراحی شود. لوگو.به وسیله شرکت های تجاری،سازمان ها یا افراد استفاده شود تا به این طریق نوع خدمات،اهداف شغل و محصولاتشان را سریع تر به مخاطب معرفی کنند و چون به واسطه خلاقیت،منحصر به فرد بودن و بصری بودن در ذهن ها حک می شود و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.لوگو چهره و مشخص و در نهایت هویت سازمان و یا شرکت شماست که بخشی از کسب و کار،محصولات و یا خدمات بصری شما می باشد.

نکات طراحی یک لوگو مطلوب

تاریخچه:

استفاده از تصاویر برای القای یک مفهوم به سالیان دور باز می گردد و در طول زمان تغییر و تحول زیادی در آن پدید آمد.از استفاده تصاویر و نقش و نگار ها در خط هیدرو گلیف تا اشکال و تصاویری که در حکاکی ها استفاده می شدند همواره از تصاویر به عنوان یک المان برای بیان یک مفهوم خاص استفاده می شد.این نشانه ها و علایم اولیه از روی پرچم گرفته تا شکل هایی برای مشخص کردن مالکیت دام ها و حک علایمی بر روی حصار  و قلعه و ابزار جنگی و… کاربرد داشته است.تمام این نمونه ها وظیفه ای شبیهلوگو را داشته اند.

انواع لوگو:

لوگوی استفاده شده از تصاویر :

 

در این نوع لوگو از نماد یا نشانه تصویری شکل ها و المان هایی ک معرف نام ،شکل برند و حرفه مورد نظر است استفاده می شود.

از این نوع لوگو بعنوان معرفی یک مکان و یا بیان رفتار و فعالیت و حتی علایمی درباره محصولات ، استفاده می شود مثل علایم راهنمایی رانندگی و یا علامت بازیافت بر روی اشیا

لوگوی استفاده شده از نوشته:

 

شامل استفاده از متن در طراحی گرافیکی است که متن مورد نظر می تواند نام موسسه،شرکت و یا نام فرد باشد. نکته قابل توجه در این نوع لوگو این است که تمامی حروف بکار گرفته شده در لوگو خوانا باشد

در طراحی مونو گرام بجای تصویر و حروف کلمه تنها از یک حرف یا حروف اختصاری برند و کمپانی استفاده می شود

 

استفاده از نوشتار،نام برند و یا شرکت به طریقی که مفهوم و یا شکلی را بسازد و معمولا به صورت خلاقانه تبدیل به یک المان و یا شی می گردد

لوگوی استفاده شده از نوشتار و تصویر (combination marks):

در طراحی لوگوی ترکیبی همانطور که از نامش مشخص است از ترکیب تصویر و نوشته استفاده می کند.

ویژگی های لوگو مناسب و خوب:

۱_ با موضوع،مفهوم و خصوصیات برند همخپانی داشته باشد به شکلی که با نگاه کردن به آن مخاطب به سرعت با خصوصیات و فعالیت برند آشنا شود

۲_ لوگوباید در نهایت زیبایی ساده باشد چون طراحی پیچیده و شلوغ باعث سردرگمی مخاطب می شود و همچنین استفاده از لوگو در چاپ مشکلی ایجاد نکند

۳_استفاده صحیح از رنگ یکی از عوامل زیبایی و محبوبیت لوگو محسوب می شود و استفاده از رنگ های مناسب با برند از اهمیت بیشتری برخوردار است

۴_ رعایت تناسب و اصول طراحی

۵_ ثبات فرم و شکل در کوچک و بزرگ کردن نشانه

۶_خلاقیت در اجرا

تفاوت لوگو و آرم:

لوگویک عنوان به اشکال و صورت های مختلف گرافیکی که طراحی آن بسته به خلاقیت و سلیقه دارد گویند که می تواند طرحی به شکل معنا دار، طرحی فقط گرافیکی و بی معنا ک بیان کننده عنوان است ، طرحی از اسم و برند و… باشد ولی مهم ترین ویژگی آن خاص بودن و منحصر به فرد بودن آن است چرا که توسط خلاقیت ابداع شده و خلاقیت هر شخصی با دیگری متفاوت است در حالی ک آرم عنوان گرافیکی است که نشان دهنده عنوان است و همیشه برای درک و بیان بهتر کنار اسم برند قرار می گیرد. می توان ادعا نمود که خلاقیت بکار گرفته شده در لوگو ۱۰۰ درصد و در آرم بین ۴۰ الی ۷۰ درصد متغییر است.

 

کلام آخر:

هدف از طراحی لوگو رسیدن به یک هویت و نام تجاری خاص در رسانه ها است ک انتخاب نشانه مناسب و خوب در ایجاد ارتباط با مخاطب ،محبوبیت و انتقال مفاهیم برند و شرکت شما نقش کلیدی و پر اهمیتی در کنار کارت ویزیت و یا سربرگ و… خواهد داشت.

نکات طراحی یک لوگو مطلوب

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید