نکاتی در مورد چیدمان طراحی سایت

چیدمان در طراحی سایت
گسترش دائمی دنیای تجارت آنلاین، صاحبان کسب و کار را وادار کرده است که توجه بیشتری به وبسایت های خود داشته باشند. وبسایت یک شرکت، در واقع وجهه آن شرکت در دنیای وب بوده و از نظر کاربران منبعی برای کسب اطلاعات است و از سوی دیگر راهی برای ارتباط با نیازهای کاربران محسوب می شود. وبسایت ها ایده ها، محصولات و خدمات را به مخاطبان هدف معرفی کرده و آن ها را به سمت انجام عمل مورد نظرشان سوق می دهند. رسالت طراحی سایت این است که چنان ترکیب بندی و ظاهر زیبایی برای وبسایت فراهم آورد که نه تنها چشم بلکه ذهن را هم به خود جذب کند. در واقع، طراحی سایت باید آنقدر جذاب باشد که کاربران را برای انجام خرید (خدمات یا کالا)، مجذوب و مسحور کند. برای یک طراحی تاثیر گذار در دنیای وب، باید مواردی را در نظر داشته باشید:

۱- ایده هایتان را یادداشت کنید:

هر ایده ای فقط یک بار به ذهن خطور می کند. بنابراین باید همیشه هوشیار باشید. یعنی اینکه هر ایده ای که در مورد وبسایت در ذهنتان شکل می گیرد را به طور کامل در یک دفترچه فیزیکی یا دیجیتالی مثل آنچه که در موبایل های هوشمند مرسوم است یادداشت کنید. این یادداشت ها در خلق یک شاهکار به شما کمک می کنند.

۲- طرح اولیه چیدمان مورد نظرتان را رسم کنید:

رسم یک طرح اولیه از چیدمانی که در ذهن دارید می تواند در مورد جایگاه عناصر وبسایت ایده خوبی به شما بدهد. عکس، متن، ویدئو یا هر چیز دیگری باید از لحاظ  دیداری در جایگاهی قرار بگیرد که چیدمان جذابی را ایجاد کند. وقتی طرح اولیه آماده شد، طراح می تواند برای دستیابی به یک طرح بی عیب و نقص، با توجه به ایده هایی که قبلاً یادداشت نموده است، تغییرات و جابجایی هایی را اعمال کند.

۳- کار خود را با فتوشاپ و در سیستم مشبک شروع کنید:

طرحی که آماده کرده اید را در آخرین نسخه فتوشاپ اجرا کنید. به منظور قرارگیری دقیق عکس ها، متن ها ، ویدئو ها  و غیره در مکانی که قبلاً در ذهن داشتید، فضای فتوشاپ را مشبک (Grid) کنید. هدف از این کار، تقویت ساختار بخش های مختلف وبسایت است. در واقع این اولین گام در مسیر دستیابی به کمال در طراحی چیدمان وبسایت است.  یکی از مهم ترین مراحل طراحی سایت این است که سایت طراحی شده در فتوشاپ را پیش از پیاده سازی و برنامه نویسی به صاحب سایت نشان دهیم و تغییرات لازم را با توجه به نظر کارفرما اعمال کنیم.

۴- فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید:

در دنیای وب، شکل ظاهری مهم ترین مسئله است. بنابراین انتخاب فونت مناسب بسیار حائز اهمیت است. برای ایجاد جذبه بصری تاثیرگذار، فونت مورد استفاده باید به قدر کافی درشت و برجسته باشد. باید طوری باشد که کاربر وبسایت به راحتی قادر به خواندن متن باشد. رعایت همسانی نیز مسئله مهمی است. در واقع بهتر است در کل وبسایت از یک نوع فونت استفاده کنید و در جاهای خاصی فونت را تغییر دهید. اما اینکه از چند فونت مختلف استفاده کنید اصلا توصیه نمی شود.

۵- تم رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید:

کار رنگ ها زندگی بخشیدن به محیط سایت است از اینرو رنگ ها عناصر حیاتی برای سلامت وبسایت هستند. هنگام انتخاب رنگ از پالت رنگ فتوشاپ، راهبردهای تجاری شرکت صاحب سایت را در نظر داشته باشید. انتخاب رنگ ها از روی لوگوی شرکت، ایده خیلی خوبی است اما نمی توان همیشه به آن متکی بود. برای دستیابی به بهترین انتخاب، رنگ های مشابه و نیز رنگ های متضاد را امتحان کنید. پس از انتخاب رنگ، طراح سایت باید دوباره در مورد جذاب بودن رنگ مورد استفاده فکر کند و این احتمال که این رنگ به قدر کافی برای کاربران برانگیزاننده نیست را مورد بررسی قرار دهد. جذاب بودن و برانگیزاننده بودن رنگ ها، می تواند ترافیک سایت را تحت تاثیر قرار دهد.

۶- از تصاویر مناسبی استفاده کنید:

تصاویر، ایده ها و افکار را به بهترین نحو توصیف می کنند به همین علت برای بیان دیدگاه های تجاری مناسبند. مثلا تصاویر دقیقی که جزئیات محصولات را به مصرف کنندگان نشان می دهند، سبب افزایش اعتماد کابران و مشتریان می شوند.

۷- ساختار چیدمان را به بلوک های مختلف تقسیم کنید:

برای ایجاد یک ساختار یکدست، بخش های مختلف وبسایت باید با دقت به هم متصل شوند. به این منظور، باید ساختار کلی سایت به بلوک هایی تقسیم شده و بررسی شود که هر بخش چقدر فضا نیاز دارد. برای دستیابی به حداکثر جذابیت، باید فاصله مناسبی باشد.

۸- به ریزه کاری ها و جزئیات اهمیت بدهید:

از آنجا که جزئیات و ریزه کاری ها در جذابیت وبسایت موثر هستند، اهمیت دادن به آن ها اجتناب ناپذیر است. فرقی ندارد این جزئیات افزودن طیف رنگی به صورت gradient  به دکمه های عملیاتی باشد یا تغییر رنگ یا حتی یک انیمیشن یا هر چیز دیگر. آنچه مهم است این است که هدف از به کار بردن آن ها ایجاد ظاهری یکپارچه و پیوسته باشد و نه ایجاد بخش های جدا از هم و پراکنده. پس از استفاده از هر کدام از این موارد، طراح باید وبسایت را مجدداً مورد بررسی قرار دهد و جزئیات طرح سایت را تنظیم نموده و کاستی های آن را برطرف کند تا به بهترین حالت ممکن دست پیدا کند.

۹- از بالاترین رزولوشن ممکن استفاده کنید:

پیکسل های تار، از ناخوشایند ترین چیزها در دنیای وب هستند. کاربران به وبسایت هایی که تصاویر و یا حتی حاشیه تصاویر مورد استفاده آن ها تار است، علاقه ای ندارند و از آن ها دوری می کنند. بنابراین طراح سایت به منظور جلوگیری از تار شدن تصاویر،  باید طرحی با رزولوشن مناسب را ارائه دهد. عدم توجه به این مسئله، حس ناخوشایندی را در کاربران پدید می آورد. مخصوصا این روزها که کیفیت صفحات نمایش دستگاهها در حال افزایش مداوم است.

۱۰- برای دستگاه های مختلف طراحی کنید:

در طراحی چیدمان سایت، طراح باید تنوع دستگاه های مورد استفاده کاربران را در نظر داشته باشد. امروزه همه سایت ها باید ریسپانسیو یا واکنش گرا باشند. بنابراین طراح سایت باید سازگاری وبسایت با نمایشگرهای مختلف و امکان دسترسی کاربران به بخش های مختلف وبسایت را بررسی نماید.

۱۱- ایده های توسعه دهنگان وب را در نظر بگیرید:

توسعه دهندگان و برنامه نویسان ذهن خلاقی دارند و آنقدر تخصص دارند که بتوانند در چیدمان کلی وبسایت به شما مشورت بدهند. ازاینرو باید از همان مرحله ایده پردازی اولیه، نظر آن ها را جویا شوید در غیر اینصورت بعد از تکمیل طراحی، ناسازگاری هایی پیش خواهد آمد. یقیناً اگر ایده هایتان را با توسعه دهندگان در میان بگذارید، کارها بهتر پیش می رود.

۱۲- سایت را دائماً چک کنید:

هنگامی که سایتی به مرحله توسعه وارد می شود، طراح باید چیدمان وبسایت را زیر نظر داشته باشد تا اختلالی در چیدمان طراحی شده ایجاد نشود و سایت در عمل همان چیدمانی را داشته باشد که برای آن طراحی شده بود.

جمع بندی:

در دنیای تکنولوژی که همواره در حال رشد است، وبسایت ها بستری را برای سازمان ها فراهم می کنند که در آن می توانند با مخاطبان هدف ارتباط برقرار نموده و آن ها را به سمت انجام عمل مورد نظر خود سوق دهند. بنابراین طراحان به منظور ایجاد بهترین ظاهر برای وبسایت، باید با هوشیاری کامل بهترین تصاویر، مناسب ترین متن ها، مناسب ترین تم و موجه ترین رنگ ها را انتخاب کنند. علاوه بر این، دلیل دیگری که طراحان را وادار به  ارائه بهترین طرح می کند این است که، اولین قضاوت کاربران در مورد یک وبسایت، آخرین قضاوت آن ها خواهد بود.

چیدمان در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید