مفاهیم ابتدایی طراحی سایت

ساخت سایت در چهارچوب مشاغل مختلف اصول و قواعد خاص خود را دارد.فرض کنید که شما بخواهید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید قطعابه درگاه پرداخت نیاز دارید و باید امکان خرید آنلاین برای فروشگاه شما تعبیه گردد.اما اگر بخواهید یک سایت خبری ایجاد کنید نیاز به درگاه پرداخت آنلاین نخواهید داشت البته این موضوع می تواند به سیاست های شما برای راه اندازی وب سایت بستگی داشته باشد در کل اینگونه سایت ها نیاز به درگاه آنلاین ندارند.

مفاهیم ابتدایی طراحی سایت

 

ممکن است آپشن های مختلفی هنگام ساخت سایت مورد نیاز باشندکه هزینه های مختلفی را به شما تحمیل کنند.

به خاطر همین موضوع سعی کردم قبل از اینکه به توضیح این مفاهیم بپردازم لیستی از انواع وب سایت را برای شما بیاورم که متوجه شوید هرکدام از آنها امکانات خاص خود را می طلبند که باید قبل از راه اندازی , آنها را بررسی کنید.

سایت فروشگاهی

سایت خبری

 سایت دانلود

سایت پزشکی

سایت آموزشی

همانطور که می دانید کاربران وب سایت های مختلف نیاز های مختلفی دارند به عنوان مثال کاربر یک وب سایت خبری پرداختی انجام نمی دهد اما می خواهد از جدیدترین اخبار اطلاع پیدا کند پس اگر درگاه پرداختی برای وب سایت های خبری تعبیه نشود مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر جدید ترین اخبار نمایش داده نشود آن وب سایت دچار مشکل می شود و شکست خواهد خورد.پس این نکات بسیار مهم هستند که باید رعایت کنید.دقت کنید که این آپشن ها هزینه ساخت سایت رو تغییر می دهند.

مقاله , عبارات و مفاهیمی هستند که در تمام سایت ها  مشترکند و به عنوا ن  یک طراح سایت باید اطلاعات کاملی داشته باشید

دامنه چیست ؟

فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه هستید. شخصی از بانک با شما تماس می گیرد و می گوید که شما برنده یک جایزه نفیس در قرعه کشی آنها شده اید.از شما آدرس فروشگاهتان را می پرسدتا هدیه را برایتان ارسال کند.اما تصور کنید که اگر شما آدرس دقیقی به آن فرد ندهید ممکن است جایزه شما به دستتان نرسد.حال وب سایت را یک فروشگاه تصور کنید.

دامنه وب سایت همان آدرس فروشگاه شماست.

دامنه منحصر به فرد است یعنی برای هر فرد و یا شرکت و به اسم او ثبت می شود.

هرشخصی می تواند با وارد کردن آدرس دامنه سایت شمادرسراسر دنیا وارد وب سایت شما شود.

انتخاب یک دامنه مناسب برای وب سایت بسیار مهم است و باید روی آن وقت بگذارید.

تعریف دامنه سایت : آدرس اینترنتی که کاربر در پنجره مرورگر برای ورود به یک وب سایت وارد می کند.

هاست چیست ؟

دومین عبارت ازلیست ۵ تایی که باید مفهوم آن را بدانید.عبارت هاست وب سایت است.برگردیم به مثال بالا فروشگاه شمادارای محصولات متنوعی است که باید آنها را برای فروش به مشتریانتان ارائه کنید.قطعا فضایی لازم دارید که این اجناس را به مشتریانتان و یا کسانی کهاز فروشگاه شما دیدن می کنندارائه کنید.دراینترنت هم به این صورت است وب سایت ها برای ارائه خدمات و محصولات خود نیاز به فضایی دارندکه محصولات وخدمات خود رادر آن قرار دهند تا اشخاص بتوانندبه آنها دسترسی داشته باشند به این فضا در اصطلاح هاست یا همان فضایمیزبانی وب گفته می شود.این فضارا می توانید از شرکت های ارائه دهنده هاست خریداری کنید.

نکته : هر وب سایت اینترنتی برای به اشترک گذاشتن  اطلاعات خودباکاربرانش در فضای اینترنت یک فضای میزبانی دارد که به آن هاست گفته می شود.

کنترل پنل هاست :

فرض کنید که بخواهید فروشگاهتان را مدیریت کنید و تغییراتی که در نظردارید را در فروشگاه ایجاد کنید. نیاز به فضا و ابزارهایی دارید که بتوانید با استفاده از آنها فروشگاهتان را مدیریت کنید.وب سایت هایی که ساخته می شوند باید توسط مدیران آنها مدیریت شونداین مهم توسط کنترل پنل هاست انجام می شود.

کنترل پنل هاست این امکان را برای مدیر وب سایت به وجود می آورد که وب سایت خود را مدیریت کند.

کنترل پنل هاست نرم افزاری است که به وسیله آن می توانید یک وب سایت را مدیریت کنید.

این نرم افزار توسط شرکت ارائه دهنده هاست به خریدارها ارائه می شود.

cms اختصاصی(سیستم مدیریت محتوا):

فرض کنید که ساختمان فروشگاهتان را خودتان ساخته اید. تمام طراحی داخلی و خارجی آن را با سلیقه خودتان انجام داده اید.در این مورد شما هزینه و وقتزیادی صرف کرده اید تا فروشگاه اختصاصی خود را بسازید.در مورد وب سایت هم به همین صورت است.وب سایت هایی هستند که به صورت اختصاصیبرنامه نویس آنها راکدنویسی کرده است. که در اصطلاح گفته می شود این وب سایت هادارای سی ام اس اختصاصی هستند.

نکته : cms اختصاصی به کدهایی گفته می شود که برنامه نویس به صورت اختصاصی برای یک وب سایت داینامیک می نویسد.

هزینه طراحی سایت  و  زمان طراحی سایت با cms اختصاصی بسیار بیشتر از cms های رایگان است.

سیستم مدیریت محتوارایگان :

فرض کنید که یک طبقه از یک پاساژ را اجاره می گیرید و تنها دکوراسیون آن را تغییر می دهید.

سیستم مدیریت محتوای رایگان هم به همین صورت است.

کدهای بیس وب سایت مشترک هستند.

تنها قالب وب سایت متفاوت است.

وب سایت های مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا برای مدیریت وب سایت خود استفاده می کنند.

ساخت سایت با سیستم های مدیریت محتوا هزینه کمتری برای شما خواهد داشت چرا که تنها شما قالب آن را کدنویسی می کنید.

تعریف سیستم مدیریت محتوای رایگان :

کدهای بیس این سیتم به صورت اختصاصی برای شخص یا اشخاص خاصی نوشته نشده اند و وب سایت های بسیاری در دنیا با آن پنل مدیریتی مدیریت می شوند.

مفاهیم ابتدایی طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید