مطالبی پیرامون اهمیت رنگ ها در طراحی وب

اهمیت رنگ در طراحی وب

شاید در وهله‌ی اول اهمیت رنگ ها در طراحی وب چندان به چشم نیاید. اما باید بدانید که تعیین کننده‌ی سرنوشت برند و سایت شماست. طبق گفته‌ی ساتیندرا سینگ در کتاب «Management Decision»، در بازدید اولیه از سایت، مردم ظرف ۹۰ ثانیه درباره‎ی همه چیز تصمیم می‎گیرند. ۶۰ تا ۹۰ درصد این تصمیم‎گیری کاملاً وابسته به رنگ‎ها است. همین یافته، اهمیت رنگ ها را در طراحی وب را نشان می‎دهد.

تئوری رنگ ها

این موضوع به قدری گسترده است که به اندازه‌ی یک کتاب توضیحات لازم دارد. رنگ‎ها روی طراحی رابط کاربری (User Interface) مؤثرند. به همین دلیل رابطه‎ی این دو را در سه بخش بررسی کرده‎ایم.

 

رنگ های متضاد

بهترین مرجع رنگ دابره‎ای است به نام چرخه‎ رنگ که توسط استاد هنر آلمانی «یوهان ایتن» اختراع شد. در این چرخه هر رنگی متضادی دارد که آرک-نمسیس (arch-nemesis) نام دارد که نسبت به هر رنگ دیگری بیشترین تأثیر در جلوه بصری دارد. فقط کافی رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و به دنبال متضاد آن در طرف دیگر چرخه‎ رنگ باشید.

رنگ های مکمل

رنگ‎ها همیشه متضاد نیستند. در موارد بسیاری مکمل‎اند در موارد بسیاری مکمل اند و حتی جلوه یکدیگر را چندین برابر افزایش می‎دهند. این رنگ‎ها در چرخه رنگ روبروی هم قرار دارند. وقتی با هم ترکیب می‎شوند، همدیگر را خنثی میکنند. همدیگر را خنثی می‎کنند و نتیجه رنگ خاکستری خواهد بود. به طور مثال مکمل رنگ نارنجی آبی است.

تأثیر روانی رنگ ها

مجموعاً ۱۶۷۷۷۲۱۶ رنگ شناخته شده وجود دارد که هر کدام تأثیر بسیار متفاوتی نسبت به دیگری در بازدید‌کنندگان ایجاد می‌کنند. رنگ‌های گرم و روشن، مثل قرمز، نارنجی، زرد، کاربر‎ انرژی تزریق می‌کند و میزان فعالیت‌شان را بالا می‌برد. طیف رنگ های تیره و سرد، مثل سبز، آبی، بنفش، نمایانگر آرامش هستند.

ادبیات رنگ ها

تا به حال فکر کرده اید چرا هر رنگی احساس متفاوتی برای ما دارد؟ از نظر روانشناسی همه‎ دارای قوه‌ای ذاتی هستند که بلاشک نسبت به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند. پس اساساً رنگ‎ها در ارتباط با افکار و ایده‎های ما معنا پیدا می‎کنند. همین اهمیت رنگ ها در طراحی وب را مشخص میکند.

در ادامه به طور مختصر درباره‎ی رنگ‎ها، به ترتیب در سه طیف گرم، سرد و خنثی توضیح داده‎ایم که دانستن آن در طراحی وب تأثیرگذار است.

رنگ های گرم

قرمز: رنگ قرمز یاد آور مفاهیم مختلفی است، از اعتماد به نفس، علاقه و قدرت گرفته تا جوانی و مهم بودن. مهم‎تر از همه جنبه‌ی انرژی‌بخش آن است که شور و اشتیاق را در مخاطب افزایش می‎دهد. وقتی می‎خواهید توجه بازدیدکنندگان را به موارد کلیدی جلب کنید از قرمز استفاده کنید. البته مراقب باشید که قرمز نمایانگر خشم و خطر هم هست.

نارنجی: صحبت از رنگ‎های گرم که میکنیم، نارنجی کاربردهای فراوان نسبت به بقیه دارد. نارنجی نشان‎دهنده‎ی دوستی، انرژی، نشاط، خاص بودن است. نارنجی همان رنگی است که می‎توانید روی خلاق خود را جلوه دهید یا حس نزدیکی و تغییر در بازدیدکنندگان ایجاد کنید.

زرد: بسته به سایه‎ی رنگ، زرد هم از کاربرد چند منظوره دارد. از درخشندگی و شادی تا انگیزه و تیزهوشی از صفات رنگ زرد است. زرد روشن را، بدون ترکیب قرمز، برای نشان دادن انرژی استفاده کنید. رنگ زرد خالص برای طراحی‎های مربوط به کودکان مناسب است، در حالی طیف تیره‎ترش برای طرح‎هایی با جنبه‎ی کلاسیک کاربرد دارد.

رنگ های سرد

سبز: پل میان رنگ های گرم و سرد. سبز نشانه ای از رشد، پایداری و تم های زیست محیطی محسوب می‎شود. برای برقراری هارمونی و تعادل میان آیتم یا سایر رنگ از سبز استفاده کنید. طیف تیره‎تر آن هم ثبات و نفوذ مالی را به تصویر می‎کشد.

آبی: مثل رنگ زرد، آبی هم بنا به تیره یا روشن بودن‎اش کاربردهای مختلف دارد. آبی همیشه نماد قدرت، صداقت، آرامش، اعتماد بوده. طیف های روشن و میانه‎ی این رنگ احساس خوشایندی را به بازدیدکنندگان القا می‎کند. طیف تیره‎تر آن بیشتر در طراحی بخش‎های رسمی وبسایت مورد توجه است.

بنفش: تداعی گر تجمل، اصالت، فراوانی، وقار در کنار خلاقیت. در طول تاریخ بنفش مفهوم وفاداری را از آن خود کرده.  بنفش را برای به رخ کشیدن سخاوت و ثروت به کار بگیرید. طیف روشن آن معمولا با جنبه های ملایم و رویایی، طیف تیره با لوکس بودن و مبهوت کردن سر و کار دارد.

رنگ های خنثی

مشکی: قوی ترین رنگ خنثی. ترویج دهنده‎ی قدرت و پختگی.

خاکستری: انتخابی برای ظاهر رسمی و حرفه‎ای. بهترین ابزار برای طراحان با استعداد.

سفید: نماد پاکی، آرامش، سادگی، خوبی.

کرم: نتیجه تغییر جزئی از رنگ سفید. نشانگر آسایش، سادگی و زیبایی.

بژ: جلوه بخش سایر رنگ‎ها، به خصوص رنگ‎های محیط.

قهوه‎ای: نشانگر اعتماد، تجربه و راحتی.

 

چگونه با رنگ ها در طراحی وب احساسات درست ایجاد کنیم؟

رنگ‌ها مؤثرترین راه جذب مخاطب به سایت‎تان هستند. با انتخاب رنگ مناسب می‎توانید توجه‎شان را جلب کنید و آن ها را ترغیب کنید که به کاربر یا مشتری شما تبدیل شوند. رنگ‌های گرم انگیزه‎دهنده و مشوق اند، در حالی که رنگ‌های سرد فضایی آرامش بخش ایجاد می کنند. اگر پالت رنگی مناسب را انتخاب کنید، بازدیدکنندگان از کار کردن با وبسایت شما خسته نمی‌شوند.

اهمیت رنگ ها در طراحی وب

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید