مطالبی ارزنده پیرامون نکات روانشناسی در طراحی سایت

تصاویر در طراحی سایت

رعایت نکات روانشناسی در طراحی سایت می تواند تاثیر مثبتی در بازدهی وب سایت داشته باشد. طراحان سایت در حال حاضر باید توجه ویژه ای در روانشناسی در زمینه فعالیت خود داشته باشند. این روانشناسی مباحث مختلفی را در بر میگیرد همچون رنگ ها، اندازه ها، قلم ها و بسیاری دیگر. این مسائل می توانید در بهینه سازی وب سایت هم طبق استاندارد های تعریف شده می تواند تاثیرگذار باشد. در این مقاله به چند نوع از این نکات روانشناسی در طراحی سایت اشاره می کنیم.

جلب اعتماد کاربران وب سایت

این موضوع را دیگر مثل قبل تر ها نمی توان ساده در نظر گرفت. امروزه کاربران تجربیات فراوانی از وب سایت هایی که بازدید می کنند بدست می آورند و در صورتی که در همان ابتدای ورود به وب سایت موردنظر به آن اعتماد نکنند، به سرعت از آن خارج می شوند. مهم ترین مسائلی که باید به آن ها تمرکز شود تا حس اعتماد به بازدیدکننده را القا کند، به شرح زیر است:

  • لوگوی و رنگ سازمانی
  • دسترسی راحت به صفحات بدون ایجاد مزاحمت
  • اطلاعات تماس کامل و راه های پشتیبانی
  • دسترسی سریع به صفحات درباره ما و تماس با ما
  • بروزرسانی های متعدد روزانه

جهت جلب اعتماد کاربران وب سایت بهتر است از صفحه اصلی وب سایت خود شروع کنید، زیرا ورود کاربران به صفحات اصلی به مراتب بسیار بیشتر از صفحات دیگر است. سعی کنید از رنگ های شاد باتوجه به صنفی که فعالیت می کنید و در نهایت به نکات روانشناسی آن ها توجه کنید.

 

ایجاد برندینگ

برندینگ یکی از نکات بسیار مهم در روانشناسی برای طراحی وب سایت است. به نظر خودتان وب سایتی که از پیش برند شده باشد، چه مقدار تاثیر مثبت در ذهن کاربر حتی قبل از ورود به وب سایت داشته باشد دارد؟ قطعا تاثیر بسزایی در این قضیه خواهد داشت. تصور کنید قصد ورود به وب سایت برند سامسونگ را دارید. پیش از ورود به سایت سامسونگ، رنگ آبی و سفید در ذهن شما وجود دارد. به این دلیل است که شما لوگو و رنگ سازمانی این برند را آشنا هستید. در این صورت پیش از دیدن وب سایت ذهن شما برای این آماده شده است که قرار است به یک وب سایت بسیار حرفه ای وارد شوید. برندینگ در اینجا معنا پیدا می کند و نقش زیادی در روانشناسی طراحی سایت دارد. مواردی که در این موضوع می درخشند، ایجاد برندینگ با روانشناسی است. به طور مثال رنگ و لوگی سازمان شما برای برندینگ بسیار مهم است و خود برندینگ در روانشناسی وب سایت شما تاثیر فراوانی دارد.

تقویت مفاهیم با تصاویر

در گذشته وب سایت هایی که طراحی می شدند بیشتر از تصاویر تشکیل می شدند. مزیت این نوع وب سایت ها در برخی طراحی ها بدلیل گرافیکی بودن ذهن مخاطب را درگیر می کردند و همچنین معایب آن بارگزاری غیرحرفه ای و حجم وسیعی از صفحات وب بود. در حال حاضر دیگر قالب وب سایت ها کمتر از تصاویر تشکیل می شوند و بیشتر از زبان های حرفه ای و روز دنیا در برنامه نویسی آن ها استفاده می شود. این موضوع باعث می شود تا در طراحی وب سایت خود بیشتر از تصاویر جذاب تر استفاده کنید تا وب سایت شما از یکنواختی خارج شود. البته پیشنهاد می شود در صفحه اصلی کمتر از تصاویر استفاده شود و بیشتر در صفحات داخلی از آن ها استفاده شود. به این دلیل که تصاویر مرتبط با محتوا می تواند ذهن مخاطب را در جذب به وب سایت افزایش دهد. از تصاویر پیشفرض ساختگی که در سطح اینترنت هم فراوان یافت می شود استفاده نکنید و دست به تولید یا حتی ترکیب تصاویر حرفه ای بزنید.

حتما بخوانید  وبیت، فروشگاه قالب و افزونه وردپرس، برندی از آویناوب

روانشناسی رنگ‌ ها

یکی دیگر از نکات روانشناسی در طراحی سایت استفاده از رنگ مناسب می باشد.  اهمیت روانشناسی رنگ‌ها و رعایت آن در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیست، و استفاده مناسب از رنگ‌ها در طراحی کمک شایانی در انتقال احساسات مختلف به کاربران سایت می‌کند. برای نمونه:

  • رنگ نارنجی افراد را تشویق به انجام اقدامات فوری می‌کند
  • رنگ قرمز انرژی افراد را افزایش می‌دهد و به آن‌ها احساس فوریت و ضرورت القا می‌کند
  • رنگ زرد توجه افراد را جلب می‌کند و سطح پایینی از اضطراب را به آن‌ها القا می‌کند
  • رنگ آبی اعتماد افراد را جلب می‌نماید و به آن‌ها حس امنیت می‌دهد
  • رنگ سبز بیانگر ارتقا، رشد و آرامش می‌باشد

نکات روانشناسی در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید