مزایای استفاده از CMS نسبت به طراحی سایت

به روند برنامه ریزی و ساخت یک سایت، طراحی وب سایت گفته می شود. طراحان سایت ها برای ساخت صفحاتی که بتوانند توسط مرورگرها خوانده شوند، از زبان های نشانه ای که اکثرا برای ایجاد ساختار از HTML و برای نمایش از CSS هستند، استفاده می کنند. در کل، پروسه طراحی وبسایت شامل مفهوم سازی، طرح ریزی، پیش تولید، تحقیق، تبلیغات، و همچنین مدیریت فایل های صوتی، تصویری و دیگر فایل های چند رسانه ای مورد استفاده در صفحات سایت می باشد. سایت ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتند از:

 

 مزایای استفاده از CMS نسبت به طراحی سایت

سایت های ثابت (Static Website)

سایت های استاتیک یکبار طراحی می‌شوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آن ها قرار می‌گیرد و پس از آن برای تغییر در آن ها نیاز به یک طراح حرفه‌ای یا نیمه حرفه ای سایت است. زبان برنامه نویسی این گونه سایت ها غالباً HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته می‌شود.

سایت های پویا (Dynamic Website)

محتوای سایت های داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی وبسایت های پویا می‌تواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتاً از زبان های ASP، ASP.Net و Php استفاده می‌شود و از زبان های کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیت های ویژه نیز بهره گرفته می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) :

نرم‌افزار مدیریت محتوا یا Content Management System برنامه‌ای است كه شامل ابزارهایی می باشد که با استفاده از آن ها می توان به راحتی یک وب سایت داینامیک (Dynamic) را ایجاد، مدیریت و بروز رسانی کرد. CMS همچنین دارای قابلیت مدیریت ساختار سایت، شیوه نمایش صفحات و ارتباط آن ها با منوها می‌باشد. به عبارت ساده‌تر CMS نرم‌افزاری است برای تولید وب‌سایتی حرفه‌ای.
ابزار های مختلفی برای ایجاد و مدیریت کدهای html وجود دارند اما سیستم های مدیریت محتوا این امکان را فراهم می نماید تا بتوانید به روشی ساده کدهای html متن و محتوای صفحات خود را اتوماتیک تولید کنید.

مزایای استفاده از CMS نسبت به طراحی سایت اختصاصی:

آماده و جامع بودن از مزایای سیستم های مدیریت محتوا نسبت به سایر سایت های داینامیک می باشد. از این رو اغلب اینگونه از سایت ها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.

کاهش چشمگیر هزینه ها

یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث می‌شد تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب‌ سایت اینترنتی بیفتند هزینه‌ های بالای ساخت آن بوده است. به عنوان نمونه برای طراحی و ساخت وب سایت های اینترنتی با استفاده از کدنویسی، تعدادی نیروی متخصص ساخت وب، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت می شدند؛ لذا هزینه طراحی و پشتیبانی وب سایت بالا بود، ولی امروزه با در دسترس بودن سایت سازها دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.

انعطاف پذیری و کارآیی آسان

از طریق نرم افزار مدیریت محتوا (CMS) می توان اطلاعات وب سایت را در هر زمان و مکان به راحتی تغییر داد. در صورتی که تغییر اطلاعات سایت های استاتیک تنها توسط طراحان و برنامه نویسان وب و اغلب با پرداخت هزینه مجدد انجام پذیر است. گرچه ممکن است که هزینه اولیه ایجاد سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند کمی بیش از سایت های استاتیک باشد ولی با توجه به مزایای این سیستم ها و ضعف سایت های ثابت در به روز شدن آنها از نظر مدیریتی، شاید انتخاب سیستم مدیریت محتوا از ابتدا انتخابی مناسب تر باشد. یک CMS کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب سایت، کافی است نسخه ای از یک وب سایت طراحی شده توسط این CMS بر روی اینترنت قرار گیرد. با این توصیف هزینه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت به شدت کاهش می یابد .

صرفه جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب سایت ها

قرار دادن اطلاعات سایت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) با توجه به آماده بودن این نرم افزارها بیش از یکی دو هفته طول نخواهید کشید، در حالی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت به صورت اختصاصی، ماه ها به طول می انجامد.

پشتیبانی مطمئن تر

با توجه به اینکه طراحی وب سایت های اختصاصی، معمولاً یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می شود و برای سایرین کاربردی ندارد. لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد ، شخص دیگری نیز نخواهد توانست وب سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند، لذا نمی توانید تجارت خود را بر این اساس پایه ریزی نمایید. این در حالی است که شرکت های طراحی وب سایت که صاحب نرم افزارهای CMS می باشند، با تعداد زیادی مشتری مواجه اند که قبلاً برای ایشان از CMS استفاده نموده اند. طبیعتاً این شرکت ها می بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند .

امنیت بالاتر وب سایت

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب سایت به کمک CMS ها راه اندازی شده است ، لذا شرکت طراح دائماً درحال رفع ایراد، ارتقاء قابلیت ها و افزایش امنیت آن است .

شما می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می نمایید

وقتی شما طراحی سایت خود را با یک CMS انجام می دهید، می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می کنید. این در حالی است که وقتی شما از شرکت طراح سایتی می خواهید تا وب سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی دانید نهایتاً برآیند تلاش های انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می پروراندید؟

از دیگر مزایای استفاده از CMS نسبت به طراحی سایت اختصاصی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. افزایش رضایت مندی مشتریان و كاربران
  2. افزایش بهره وری به واسطه تعاملات بهتر بین كاركنان و مشتریان
  3. یكپارچه سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن
  4. رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات

مزایای استفاده از CMS نسبت به طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید