فضای منفی در طراحی لوگو

وقتی در ارتباط با فضای منفی در طراحی لوگو صحبت میکنیم، ممکن است این مبحث با فضای خالی بین اجزای لوگو مورد اشتباه قرارگیرد.

در ابتدا بهتر است بدانید فضای خالی به همان فاصله ای گفته می شود که بین اجزای مختلف یک لوگو وجود دارد، به عنوان مثال فاصله موجود بین پیکتوگرام و تایپوگرافی یک لوگو تلفیقی جزو فضای خالی در لوگو محسوب می شود. ولی فضای منفی یک مفهوم دیگر در طراحی است که اکنون نیز از سرفصل های تدریسی در دانشگاه و مراکز آموزشی هنر های زیبا است.

 

فضای منفی در طراحی لوگو

 

فضای منفی ، فضایی است که مستقیما طراحی نمی شود و با طراحی و کنار هم گذاشتن اجزای دیگر برای ایجاد غیر مستقیم یک تصویر، متن و یا یک طرح که همسو با اهداف برندینگ یک کسب و کار است، خلق می شود.

این روش توانسته به بهترین شکل ممکن موجب برتری و زیبایی برخی از لوگوهایی شود که اکنون این لوگوها را جزو بهترین لوگوهای طراحی شده در روند تاریخ می دانیم. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از لوگو های معروفی که از این روش برای طراحی استفاده کرده اند خواهیم پرداخت.

 

چرا باید از فضای خالی در طراحی خود استفاده کنیم؟

فضای خالی به علت اینکه به عنوان یک تکنیک متفاوت وارد علم طراحی لوگو شد، تفاوت و خاص بودن را نیز به لوگوهای طراحی شده با استفاده از این تکنیک نیز اضافه کرد. به گونه ای که همه حتی از خلق یک فلش کوچک در لوگو فدکس نیز به وجد بیایند.

البته که این ذهن خلاق لیندر لیدر (lindon leader) بود که جرقه زد. شاید اگر او نبود این خلاقیت ذهن بسیاری از افراد نمی افتاد. این لیدر بود که برای اولین بار استفاده از فضای خالی در تایپوگرافی را در طراحی آرم ها به کار گرفت به گونه ای که همه از این اتفاق به عنوان انقلابی در صنعت لوگو یاد می کنند.

چگونه بود که فضای خالی لوگو فدکس (FedEx)، یک انقلاب آفرید؟

فدکس یک شرکت بزرگ و جهانی پست هوایی است. لیندر لیدر برای خلق این انقلاب در طراحی لوگو شرکت فدکس بسیاری از استانداردها را زیر پا گذاشت.

 

لیدر با ترکیب دو فونت univers64 و futura bold توانست به خواسته خود برسد. لیندن لیدر، طراح لوگو فدکس ، در اظهاراتی به این مسئله اشاره کرد که برای‭ ‬گنجاندن‭ ‬فلش‭ ‬درون‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬مجبور‭ ‬شده بود‭ ‬فرم‭ ‬ها و‭ ‬قالب‭ ‬های‭ ‬این دو فونت‭ ‬را‭ ‬کمی‭ ‬شکنجه‭ ‬دهد‭ ‬تا‭ ‬جایگاه‭ ‬خودشان را پیدا کنند.

لیدر می گوید: من از بهترین مشخصه های هر دو فونت استفاده کردم تا با ترکیب آن ها یک ساختار منحصر به فرد را به وجود بیاورم.

پس از تلاش و ریزه کاری بسیار در نهایت لیدر موفق شد تا تایپوگرافی و فلش را به درستی در جایگاه خودشان بنشاند و یک لوگو جذاب، متفاوت، پرمفهوم و زیبا را به جهان معرفی کند. در ضمن نکته ای دیگری که این لوگو به شدت در آن موفق است، انعطاف پذیری آن است، به گونه ای که شرکت فدکس در موقعیت های مختلف به راحتی با تغییر رنگ حروف “Ex” بدون از دست رفتن ساختار لوگو، توانست به بهترین شکل آن موقعیت را توصیف کند.

همین دلایل به همراه ارزش ایجاد شده و معروفیتی که این لوگو موجب آن بود باعث شد تا این لوگو در لیست ۸ لوگو برتر ۳۵ سال اخیر قرار بگیرد.

زیاده روی در استفاده از فضای خالی؟!

 

گشتالت یک نظریه روانشناسی است که به بررسی ادراک بصری مغز انسان می پردازد. طبق این نظریه، پس از مشاهده یک تصویر ذهن انسان در ابتدا سعی می کند آن تصویر را به صورت یک کل ترسیم کند تا اینکه در ابتدا درک جزء به جزئی از آن داشته باشد. دلیل این امر نیز محدودیت مقدار اطلاعاتی است که ذهن انسان می تواند آن را پردازش کند. در نتیجه اگر مقدار اطلاعات بصری زیاد و پیچیده ای در  یک زمان به ذهن انسان وارد شود، ذهن به صورت خودکار با استفاده از اصول گشتالت اقدام به ساده سازی آن تصویر می کند.

موضوع گشتالت یک موضوع مهم در طراحی بصری و به خصوص در طراحی یک لوگوی حرفه ای است

منظور  از مبحث گشتالت این بود که ذهن در ابتدا ممکن است فضای خالی استفاده شده در لوگو را تشخیص ندهد و در ابتدا از فضای مثبت طرح یک دید کلی برای خود بسازد. پس از آن است که ذهن شروع به مکاشفه جزئیات دیگر می کند

نکته مهم_ در نتیجه به کارگیری جزئیات بسیار زیاد با استفاده از فضای خالی در وهله اول لوگو شمارا از آن سادگی که جزو اصول اولیه طراحی لوگو است خارج می کند، در وهله دوم فضای مثبت را از بین میبرد، در وهله سوم ذهن را از مکاشفه جزئیات خسته کرده و درنهایت موجب شکست لوگو می شود.

شما باید بتوانید با خلاقیت خود، به ساده ترین شکل ممکن المان مرتبط و مدنظر خود را با استفاده از فضای خالی خلق کنید و در نهایت خالق اثری قوی حتی در حد لوگو فدکس باشید.

 

 

 

 

 

 

 فضای منفی در طراحی لوگو خلق طرحی غیر مستقیم با در کنار هم گذاشتن دیگر اجزای طراحی شده است و با فضای خالی بین اجزای لوگو متفاوت می باشد.

استفاده از این روش در طراحی به دلیل خاص و متفاوت بودن آن ، می توانید لوگویی خلق کنید که مانند لوگو شرکت “FedEx” جزو ۸ لوگو برتر ۳۵ سال اخیر باشد. لوگو فدکس را لیندن لیدر طراحی کرده بود به گونه ای که همه از آن به عنوان انقلابی در طراحی لوگو یاد می کردند. او اولین کسی بود که از فضای خالی در طراحی تایپوگرافی استفاده کرد. علاوه بر فدکس کمپانی هایی همچون نیز از فضای منفی در لوگوی خود استفاده کرده اند که آنها نیز همچون فدکس در استفاده از این مسئله موفق بوده اند.

ساده بودن شرط اول برای طراحی هر لوگویی است. با استفاده از مفهوم گشتالت که همان درک کلی ذهن انسان در نگاه اول به یک تصویر است، باید سعی کنید تا ساده ترین راه را برای خلق یک فضای منفی مرتبط با مفهوم لوگو و جذاب را پیدا کنید.
در نتیجه به صورت کلی میتوان گفت که به سه دلیل:

  1. از بین رفتن سادگی
  2. مردن فضای مثبت
  3. خسته شدن مخاطب از مکاشفه

نباید بیش از حد از فضای خالی برای خلق المان های زیاد استفاده کرد.

در نهایت برای خبره شدن در استفاده از فضای خالی در طراحی لوگو سه راه وجود دارد که آنهم نگاه کردن، تمرین و تمرین است.

منبع: پارماتیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید