عبارت های کلیدی طراحی گرافیک

برای طراحی سایت شما باید با معانی بعضی از اصطلاحات گرافیکی اشنا باشید از جمله:

  • انواع تصویر
  • حالت های رنگ ( حالت رنگ در چاپ و حالت رنگ در طراحی وب سایت)
  • وضوح تصویر

عبارت های کلیدی طراحی گرافیک

 انواع تصویر

تصاویر رستر Raster 

عبارت های کلیدی طراحی گرافیک شامل این موارد هستند اول :تصاویر رستر (گاهی اوقات به عنوان تصاویر بیت مپ نامیده می شود) از هزاران پیکسل تشکیل شده اند که رنگ و فرم را تعیین می کنند. عکس ها تصاویر پیکسلی هستند. فتوشاپ شایع ترین ویرایشگر پیکسلی است که شما را قادر می سازد تا رنگ و سایر ویژگی های پیکسل ها را دستکاری کنید.
از آن جهت که تصاویر رستر از یک مقدار محدودی از پیکسل ها ساخته شده اند، تغییر اندازه نمی تواند کار درستی باشد. اگر تصویری را در برنامه ی فتوشاپ بزرگ کنید، نرم افزار باید اطلاعاتی را بر مبنای افزایش اندازه بسازد و چون فتوشاپ قادر به طراحی دوباره پیکسل های بیشتر نیست. نتیجه ی این کار از دست دادن کیفیت است.

تصاویر وکتور Vector

تصاویر مبتنی بر وکتور (مانند آنچه که در Adobe Illustrator ایجاد شده اند) از نقاطی ساخته شده که هر کدام از آنها بر اساس مختصات X و Y تعریف شده اند. این نقاط بهم می پیوندند و فرم ها را تشکیل می دهند، در داخل این فرم ها شما می توانید رنگ ها را اضافه کنید. از آن جهت که هر چیزی را که شما تولید می کنید بر اساس اطراف آن است ، وکتور ها می توانند هر اندازه ای را بدون کاهش کیفیت نشان دهند.

در حال حاضر ، تصویرسازی پیشرفت زیادی داشته به طوری که گرافیک وکتور بسیار پیچیده شده است.حالا شما می توانید شیب ها و اشکال پیچیده و چیز های بیشتری را برای ارائه ی تصاویر وکتوری بسیار دقیق و مقیاس پذیر اضافه کنید. از آن جهت که وکتور ها قابلیت تغیر سایز دارند، آنها اغلب برای لوگو ها و کارهای گرافیکی دیگر و محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

****

 حالت های رنگ(Colour modes)

هنگام کار در فتوشاپ یا Illustrator، شما می توانید حالت رنگ فایل خود را به CMYK یا RGB تنظیم کنید. برخی از حالت های رنگ دیگر نیز وجود دارد، اما CMYK و RGB دو موردی هستند که شما واقعا باید بشناسید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های رنگی، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

CMYK

CMYK یکی از حالت های رنگ استاندارد برای ارسال فایل ها به چاپگر است(مجله ، روزنامه ، بروشور، فلیکر ، گزارش سالانه و …). CMYK شامل ۴ رنگ فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه (یا به اسم “کلید”) است.
هنگامی که شما کاری را به مطبوعات ارسال می کنید ، صفحات فیروزه ای، زرد، ارغوانی و سیاه ساخته می شوند و سپس بر روی کاغذ چاپ می شوند. شما می توانید Pantone یا پنجمین رنگ را به عنوان صفحه ی جداگانه اضافه کنید به همین خاطر اگر طرحی را در فتوشاپ طراحی کنید و این گزینه را در هنگام چاپ انتخاب نکنید کار شما وقتی جاپ میشود با کاری که در سیستم مشاهده میکنید تفاوت رنگ چشمگیری خواهد داشت.

RGB

RGB برای رنگ های قرمز و سبز و آبی است که برای محصولات دیجیتالی استفاده می شود.
RGB نسبت بهCMYK محدوده ی رنگی بیشتری دارد، چیزی که برای محصولات دیجیتالی ضروری است.
شما می توانید هنگام تبدیل یک تصویر از RGB به CMYK شاهد از دست دادن رنگ باشید.

****

وضوح تصویر (Image resolution)

وضوح تصویر یکی دیگر از کلمات کلیدی است که باعث ایجاد ابهام می شود.
در هنگام برخورد با رزولوشن با دو کلمه ی کلیدی مواجه می شویم: DPI و PPI

DPI

تنها نگرانی ای که هنگام تولید محصولات چاپی ایجاد می شود ، DPI است که منظور از DPI تعداد نقاط موجود در هر اینچ از صفحه است . به طور کلی هرچقدر تعداد نقاط موجود در هر اینچ بیشتر باشد کیفیت تصویر بالا می رود.
۳۰۰DPI حالت استاندارد برای تصاویر چاپی است.

PPI

منظور از PPI تعداد پیکسل های موجود در هر اینچ از هر صفحه است.
زمانی که شما با برنامه ی فتوشاپ تصویری را بزرگ می کنید ، تعداد پیکسل های موجود در هر اینچ از صفحه را افزایش می دهید ، در نهایت کیفیت کاهش پیدا می کند . رزولوشن یا وضوح در تصاویر پیکسلی قابل استفاده است نه در تصاویر وکتوری.

هرچقدر تعداد نقاط موجود در هر اینچ بیشتر باشد کیفیت تصویر بالا می رودترکیب رنگی هم در زیبایی تصاویر یک نکته کلیدی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت سه سایت در اینترنت وجود دارد که ترکیب رنگهای ویژه ای برای طراحان ارایه میدهد

www.colorion.co

www.colorhunt.co

www.colorhunt.co

این سه سایت از پربازدیدترین و بهترین سایتهای پالت رنگ برای طراحی هستند.

عبارت های کلیدی طراحی گرافیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید