طراحی گرافیک چیست

طراحی گرافیک یا شاید طراحی گرافیکی صدایی آشنا برای تمام کسانی است که به خوبی می دانند دنیای امروز اگر زیباتر از گذشته شده است این را مدیون افرادی است که خلاقیت و هنرهای خود را که بسیار ارزشمند است به دنیای امروز منتقل کرده اند و با استعداد و خلاقیتی که در این زمینه دارند باعث شده اند دنیای امروز ما به زیبایی هرچه تمام تر خود برسد و این زیبایی ها در نقش نقش تمام شاهکارهای هنری این افراد خلاق و مبتکر به خوبی دیده می شود.

 

از نظر فنی می توانیم بگوییم که طراحی گرافیک یعنی هنر ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیه انجام آن به عهده ی یک طراح گرفیک می باشد ؛ در واقع طراحی گرافیکی زمانی پدید آمد و از آن سخن گفته شد که این افراد توانایی های خود را با ما به اشتراک گذاشتند. باید بگوییم که طراحی گرافیک چیزی نیست که در سالهای اخیر بوجود آمده باشد بلکه در گذشته نیز وجود داشته است اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده است

 

طراحی گرافیک چیست

طراحی گرافیک چیست؟

گرافیک از ریشه کلمه یونانی گرافیکوس گرفته شده است. بدین معنی که گرافیک، نمایشی بصری روی یک سطح اطلاق میشود.

نظیر دیوارها، کاغذها، صفحه نمایش کامپیوتر یا حتی یک سنگ و غیره که در آن نوعی اطلاع رسانی، چهره نگاری یا سرگرمی وجود دارد.

تعریف AIGA

AIGA ، یک موسسه هنر گرافیکی در آمریکا است. از دیدگاه آنها، طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه است که تکنولوژی و هنر را باهم تلفیق می کند. این کار باعث می شود بین ایده ها ارتباط برقرار شود. طراح، با مجموعه ای از ابزار های ارتباطی متنوع سر و کار دارد. او با این کار سعی دارد تا به وسیله ی بهترین راه های انتخابی خود، پیامی را از فرستنده به مخاطبان آن منتقل کند. ابزار های اصلی در این کار تصاویر و تایپوگرافی هستند.

کار اصلی یک طراح گرافیک

طراحان گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و یا دست ایجاد می کنند. آنها با این کار سعی دارند تا ایده های الهام بخش خود را پیاده سازی کنند و در اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان و زیباسازی دنیای پیرامون استفاده کنند. آنها طراحی  و توسعه هویت بصری شرکت ها و موسسات و کسب و کار های بزرگ و کوچک در اختیار دارند. خلق دنیایی زیبا از رسالت های یک طراح گرافیک است.

بخش های اصلی هنری طراحی گرافیک

در زیر به چند بخش اصلی هنری طراحی گرافیک اشاره کرده ایم و تنها به توضیحی مختصر پیرامون آن اکتفا کرده ایم

هنر های بصری

شامل چیزهایی مانند عکاسی و تصویر برداری می شود.

تایپوگرافی

هنر یا فرآیند تنظیم، ترتیب بندی و یا طراحی حروف می شود.

 

صفحه آرایی

تنظیم المنت های بصری در یک صفحه چاپ شده است.

از هرکدام از این سه مهارت سالهاست که استفاده می شود. در واقع تاریخ پیدایش طراحی گرافیک به خیلی قبل تر از آنچه که فکر می کنید بر می گردد.

طراحی گرافیک از گذشته تاکنون

ظهور اولین طرح های گرافیکی

اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها است. یک نمونه آن نقاشی های درون غارها است که به حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی کار یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند یا پیامی برسانند. امروزه نیز به همین ترتیب است.

اولین ابزارها برای ساده سازی طراحی

اما حال جلوتر می رویم یعنی ۱۰۵ سال قبل از میلاد مسیح. یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپ شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرد.

اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال ۱۴۵۰ بعد از میلاد است. گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را نوشت.

 

توسعه طراحی گرافیک در دوران معاصر

البته طراحی همینطور تا چند قرن بعد نیز تکامل پیدا کرد. در سال ۱۹۲۰ شکل واقعی طراحی توسط یک خطاط و نقاش به نام ویلیام ادیسون دیگینز ساخته شد. مقالاتی نیز در مورد هنر طراحی گرافیک، یعنی طراحی مدرنی که امروزه آنرا میشناسیم نوشته است. لازم به ذکر است که اصطلاح گرافیک را دیگینز برای اولین بار در سال ۱۹۲۲ به کار برد.

 

در سال ۱۹۶۹ مهندس داگلاس انگلبارت چیز کوچکی به اسم ماوس اختراع کرد. ماوس، بعدا منجر به بزرگترین جهش صنعتی شد.

در سال ۱۹۸۴ اپل یک ماشین کوچک به اسم مکینتاش را عرضه کرد. نحوه کار طراحی بعد از آن تغییر کرد و عصر طراحی گرافیک برپایه کامپیوتر های مدرن شروع شد. در چند دهه بعد طراحی به شدت تکامل پیدا کرد. تکنولوژی قابل دسترس تر شد و برای همین افراد خیلی بیشتری با این هنر آشنا شدند. و بالاخره به جایی که امروز هستیم رسیدیم. اطرافمان را آگهی ها، پوسترها، طراحی بسته بندی ها و سنبل های نمادینی احاطه کرده اند. همه این ها احساساتمان را تحریک میکنند. به آنها رسمیت می دهند و خواسته های روزانه مان را برطرف می کنند.

اضافه شدن طراحی گرافیک به بخشی از تجارت پول دنیا

در دهه ۱۹۷۰ این حرفه به قدری اهمیت و رشد پیدا کرد که در نهایت طراحی گرافیک به بخشی از دنیای تجارت پول بدل شد. تمام سازمانها و موسسات و شرکت ها و حتی کسب و کار های محلی و بسیار کوچک، خود را نیازمند یک هویت بصری دانستند. بدین ترتیب طراحان گرافیک به تدریج جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر و زیبا سازی برند یک کسب و کار ، به کار فراخوانده شدند.

 

لایه بندی و کنار هم چیدن المان ها، و تصاویر شبیه به یک پازل است. با این تفاوت که ما هیچ تصویر آماده ای از طرح نهایی نداریم.

اهمیت طراحی گرافیک در دنیای کنونی

برای چند لحظه چشمان خود را ببندید. دنیایی را تصور کنید که هیچ طراحی گرافیکی در آن وجود نداشته باشد. چه به شکل گذشته و چه به شکل امروزی. حتما شماهم به این نتیجه می رسید که حتی تصور دنیای بدون رنگ هم بسیار سخت است. دنیایی بدون اشکال، خطوط، رنگ های و سایر جلوه های بصری دیگر.

اهمیت طراحی گرافیک آنقدر بالا است که می توان به این نکته اشاره کرد، امروزه همه شهرها زیبایی خود را مدیون طراحی گرافیک هستند. جایی که هویت (لوگو و نام تجاری )، انتشارات(مجله ها و روزنامه ها و کتاب ها)، تبلیغات چاپ، پوستر ها، بیلبوردها، گرافیک وب سایت و عناصر، اپلیکیشن ها، جلوه های بصری رسانه های تصویری، علائم و بسته بندی محصولات و غیره، همه و همه بدون گرافیک چیزی خسته کننده ای بیش نبود.

این طراحی گرافیک است که به دنیای ما هویت بصری می دهد. با احساسات و ادراک انسان ها بازی می کند. و عمیق ترین تاثیرات را روی آنها می گذارد.

ارزش کار و توانایی های یک طراح گرافیک

همانطور که تاکنون به این مساله پرداخته ایم، ارزش و اهمیت حرفه ی طراحی گرافیک بسیار فراتر از آن چیزی است که تصورش را می کنیم. بنابراین کسی که خود را به عنوان یک طراح گرافیک می داند باید از توانایی های بسیار بالایی برخوردار باشد. چرا که بخش عمده ای از دنیای تجارت و دنیای بصری در دسان این علم است.

علیرغم باور عموم شغل طراحی گرافیک نه تنها آسان نیست بلکه سختی ها و پیچیدگی های مخصوص خودرا نیز دارد. به طور خلاصه طراحی گرافیک یک کار بسیار بسیار پر ارزش است. در عین حال که کاری سخت و ظریف نیز هست. ولی با این حال همواره درآمد یک طراح گرافیک در ایران و چه در جهان همواره پایین تر از آنی است که این کار ارزش آن را دارد.  با این حال کسانی هم هستند که توانسته اند با داشتن مهارت های گرافیک همچون طراحی لوگو ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی پوستر ، طراحی تراکت ، طراحی جلد کتاب و … به درآمد های بسیاری دست پیدا کنند.

همچنین بسیاری از وب سایت ها اکنون به دنبال گرافیست های حرفه ای می باشند که بتوانند سایت آنها را به زیبایی هرچه تمام تر طراحی کند.

طراحی گرافیک سایت چیست

طراحی گرافیک؛ یک بازی جذاب

در واقع طراحی گرافیک چیزی است که شما می خواهید. زیبایی آن نیز به همین است. هرکسی برای پیاده کردن ایده های خاص خود، روش خود را دارد.

هر طراح گرافیک دوست دارد تا با استفاده از روش های خود، بهترین راه را برای انتقال پیام برگزیند. او نه تنها از این کار خسته نمی شود، بلکه حس شادابی و سرزندگی را حین انجام حرفه اش دارد.

طراحی گرافیک مانند یک بازی است. این یکی از وجه هایی است که این هنر را از سایر جدا می کند.

 

کار کردن با لایه ها، المان ها، متن ها و… و قرار دادن آنها کنار یکدیگر، همانند یک بازی لذت بخش برای طراح گرافیک است. بازی ای که در آن به دنبال خلق یک زیبایی برای جهان اطرافش است.

 

راه تبدیل شدن به یک طراح گرافیک عالی

برای اینکه به یک طراح عالی تبدیل بشوید، باید روابط عمومی بالایی داشته باشید. قابلیت به کار بردن کلمات و تصاویر ساده را داشته باشید. شما باید بتوانید آنها را به پیام های با معنی برای مخاطب تبدیل کنید.

هدف شما به عنوان یک طراح باید این باشد که به ارائه های بصری نظم و وضوح بدهید. رسالت طراحی گرافیک این است که کاری کنید تا درک این اطلاعات برای بیننده ساده تر باشد.

با پشرفت مداوم تکنولوژی هم شما باید به عنوان یک طراح گرافیک پیشرفت کنید. این خیلی مهم است که همیشه به روز باشید و کار با تکنولوژی های جدید را یاد بگیرید. با این کار شما می توانید خودتان را با نیازهای روز مشتریان وفق بدهید. طراحانی که پیشرفت نمیکنند نمیتوانند موفق بشوند. به همین سادگی!!!

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک

راه تبدیل شدن به یک طراح هیچگاه آسان نبوده و نیازمند کسب جمعی یک سری از مهارت ها هست که در اینجا به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

منبع: پارماتیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید