طراحی گرافیک وبسایت و مدیریت محتوا

طراحی گرافیک بخش مهمی از معرفی شرکت به دیگران و یکی از مهم‌ترین پایه‌های بازاریابی هر برند تجاری، سازمانی و اداری به شمار می‌رود. هر سازمان، شرکت هویت منحصر به فردی دارد که باید از طریق جلوه‌های نمایشی  به مخاطبان منتقل گردد. طرح‌های گرافیکی که باید از طریق ابزارهای بازاریابی ، مخاطب منتقل شود و به آنان نشان دهد که چه پیامی برایشان دارید و وجه تمایز شما با رقبایتان چیست.

طراحی‌های زیبا ومفهومی باعث می شود تا مخاطبان جذب مطالعه‌ی تبلیغات و بازاریابی شما شود. طراحی کاتالوگ، بروشور وبنر اگر بصورت حرفه‌ای انجام شود نقش زیادی در هدایت کلیک کاربران به سمت سایت شما خواهد داشت. طراحی خوب می تواند توضیحات پیچیده را به نحو آسان‌تر و موثرتری به مخاطبان منتقل نماید؛ جذب مخاطب مرحله بعدی است که باید در سناریوی تبلیغاتی شما بخوبی پیش بینی شود.

 

تاثیری که طراحی‌های حرفه‌ای گرافیک بر روی مخاطبان دارد، نقش ویژه ای در موفقیت هر شخص، تجارت یا سازمان ایفا می کند چرا که یک عکس خوب، معرف بسیار مناسبی برای شما خواهد بود و به اندازه چندین خط توضیح انتقال پیام خواهد داشت. اولین نتیجه یک طراحی گرافیکی حرفه‌ای  انتقال این پیام است که “ما برای کار خود ارزش قائلیم “. حس اعتماد ناخوداگاهی که این پیام به مخاطبین شما منتقل میکند وی را کنجکاو به مطالعه ادامه این سناریو میکند

در طراحی سایت ، نکاتی مانند روانشناسی رنگها ، طراحی ایکون‌ها و اسلایدها ، همه و همه در جذب مخاطب در اولین نگاه تاثیر بسیاری دارد تا جایی که حتی میتوان گفت در چند ثانیه اول مراجعه یک کاربر به سایت ، مهمترین نکته چشم نواز بودن ظاهر سایت است.

 
طراحی گرافیک وبسایت و مدیریت محتوا

طراحی گرافیکی به چند حالت دسته بندی میشود:

کنجکاوانه

طراحی گرافیک در واقع هنر ترغیب مخاطب وتشدید حس کنجکاوی برای ثبت ماندگار برند در ذهن مخاطب است. افراد تنها چند لحظه پس از مواجه شدن با یک برند، لوگو یا طراحی، احساس خود را نسبت به آن مشخص می‌کنند. بنابراین اینکه هویت بصری برند شما برای مخاطب ترغیب کننده باشد، از ویژگی های بسیار مهم برند محسوب می شود.

زیبا

هدف اصلی گرافیک جلب توجه مخاطبان هدف می‌باشد، و زیبایی بصری دراین زمینه موثرترین نقش را ایفا می‌کند. بسیاری از مخاطبان در لحظات اولیه‌ی مواجه شدن با تبلیغات بصری یک برند تصمیم می گیرند که به آن بیشتر نزدیک شوند یا از آن دور شوند. بنابراین بسیار مهم است که از طرح هایی استفاده نمایید که زیبا و چشم نواز باشند.

 

کارا

چنانچه طراحی ها را به بهترین شیوه ی ممکن به کار بگیرید، اهداف سازمانی‌تان با کارایی بیشتری برآورده خواهد شد. در طراحی گرافیک باید بر روی پیامی که قصد داریم به مخاطب منتقل شود، تمرکز کنیم. هیچ شرکتی دوست ندارد که مخاطب را به هنگام مشاهده‌ی طرح‌های گرافیکی خود سردرگم کند! بنابراین همیشه باید در پس طراحی‌ها مقصودی وجود داشته باشد و این مقصود، به بهترین شیوه، مخاطب را هدایت کند.

استراتژیک

طراحی گرافیک نیز بایستی مانند هر فرآیند دیگری در کسب و کار، استراتژیک باشد. قبل از اتخاذ هر تصمیمی در ارتباط با طراحی، بایستی تحلیل و بررسی دقیقی در خصوص اهداف سازمان و مخاطبان هدف انجام گیرد تا استراتژی کار و نحوه‌ی اجرای آن مشخص گردد. بنابراین اینکه کار طراحی گرافیک را خودتان برعهده بگیرید، نمی‌تواند همیشه ایده ی خوبی باشد. بهتر است این وظیفه را به کارشناسانی واگذار نمایید که در زمینه‌ی طراحی‌های استراتژیک متخصص باشند

مدیریت محتوا

 سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار جامع با مجموعه‌ای از امکانات مورد نیاز برای تولید و مدیریت محتوای دیجیتال است. سیستم مدیریت محتوا به طور کلی برای (ECM (Enterprise Content Management و (WCM ( Web Content Management به کار گرفته می شود.

CMS ابزاری برای ورود داده، ذخیره و نهایتا نمایش آن براساس شیوه تعریف شده است.CMS یک رابط کاربر است که به اجازه ی تولید،ویرایش و یا حذف محتوای داخل سایت ،بدون هیچ گونه اطلاعی از زبان htmlمی دهد.که شامل دو بخش CMA و CDA  می‌باشد که اولی مربوط به نمایش سمت کاربر و مخاطب است و دومی مربوط به بخش مدیریتی است.

 

ویژگی های یک CMS خوب

امکاناتی که CMS ها در اختیار شما قرار می‌دهند برای هر CMS می تواند متفاوت باشد ،اما نقش اصلی CMSها ذخیره، ، مدیریت ، ویرایش و انتشارمحتوا می باشد

یک سیستم مدیریت محتوا خوب

  • پشتیبانی توسط تیم تولید‌کننده
  • محیط کاربرپسند و ساده
  • چند کاربری و امکان تعریف سطح دسترسی
  • قابلیت توسعه
  • سرعت انتشار مطالب در سایت
  • سادگی ویرایش متن و امکان قراردادن مدیا
  • امکاناتی همچون عضویت ، نظرسنجی ، فروشگاه و …
  • امنیت تامین شده
  • بهینگی موتورهای جستجو از قبیل Google , Yahoo و Bing
  • چندزبانگی
  • تولید آدرسهای بهینه و کوتاه
  • طراحی سریع و بدون عیب

سیستم مدیریت محتوای خود را چگونه انتخاب کنیم؟

در هنگام انتخاب سیتم مدیریت محتوای مناسب برای طراحی سایت، معمولا انتخاب به همان میزان که ساده است، سخت نیز هست. چرا که تمامی CMSهای موجود همه امکانات لازم و ذکرشده بالارا به بهترین شکل اما منحصربه خودشان ارائه میکنند.این مورد سهولت انتخاب یک سیستم را بهمراه دارد. از طرفی هرکدام از سیستمهای موجود در یک بخش خاص عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند که میتواند در هنگام انتخاب تردید ایجاد کند. برای مثال وردپرس به سئو فرندلی بودن مشهور است، جوملا یه انعطاف فوق‌العاده در گسترش و توسعه در آینده و دروپال به هسته بسیار منسجم و قابلیت برنامه ‌نویسی عالی !!

بیشتر بخوانید :    ۹ قدم ساده تا رسیدن به اکسپلور در کمترین زمان + الگوریتم های اینستاگرام

ارائه کنندگان نرم افزار CMS:

تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که بسته به میزان محبوبیت در لیست زیر آمده است :

۱٫wordpress

وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده است.

کاربران وردپرس میتوانند با نصب و اجرای پوسته یا قالب وردپرس ظاهر و امکانات سایت خود را بدون تغییری در محتویات صفحات مدیریت کنند، شما میتوانید هر قالب وردپرس را همانگونه که هست استفاده کنید یا با استفاده از ویرایشگر وردپرس و دانش کدنویسی تغییرات مورد نیاز خود را در آن اعمال کنید.افزونه وردپرس به شما این امکان را میدهد که بدون تغییر در قالب اصلی امکانات جانبی زیادی را به آن اضافه کنید، در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰۰ افزونه وردپرس انتشار یافته است که امکاناتی مانند فرم های تماس، تقویم و ساعت، گالری تصاویر و … را شامل میشوند

۲٫Joomla

جوملا نام یک CMS رایگان و متن باز است که مخصوص انتشار محتوای وب است.جوملا در یک فریم ورک نرم‌افزاری تحت وب model–view–controllerساخته شده که می‌تواند به طور مستقل از سیستم مدیریت محتوا استفاده شود.جوملا به زبان php نوشته شده‌است و از پایگاه دادهٔ MySQL استفاده می‌کند.

جوملا شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائهٔ نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.

علاوه بر امکانات پایه، افزونه‌هایی (شامل کامپوننت، ماژول، پلاگین، قالب، بسته زبان) هستند که به امکانات جوملا می‌افزایند. بیش از ۱۰٬۲۰۰ افزونهٔ رایگان و تجاری در شاخهٔ رسمی افزونه‌های جوملا وجود دارد. نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی است که به معنی «جملگی» یا «همگی» است.

۳٫Drupal

دروپال سامانه مدیریت محتوایی متن باز و رایگان به زبانphp است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب و ایجاد بلاگ است که تحت مجوز JPL منتشر شده‌است. از این برنامه برای مدیریت محتوای بیش از ۱ درصد از صفحات وب استفاده شده است.

بیشتر بخوانید :   کسب‌وکار اینترنتی

دروپال را می‌توان در سیستم‌عاملهای مختلف نصب نمود. پیش نیازهای نصب این برنامه یک کارگزار وب مانند آپاچی و یک پایگاه داده مانند MySQL می‌باشند. همچنین می‌بایست که php ۴.۴.۰ یا نسخه‌ی جدید تر نصب باشد. البته در نسخه‌ی ۷ دروپال نسخه‌ی php ۵.۲ یا بالاتر مورد نیاز است.

نسخه استاندارد دروپال که هسته دروپال شناخته می‌شود، ویژگی‌های پایه معمول یک سیستم مدیریت محتوا را داراست. این‌ها شامل ثبت نام کاربری و تعمیر، مدیریت منو، خوراک آراس‌اس، رده‌بندی، شخصی‌سازی ساختار برگه و مدیریت سیستم می‌شود. هسته دروپال می‌تواند برای یک وبسایت ساده، وبلاگ تکی و گروهی، فروم اینترنتی یا انجمنی اینترنتی که محتوای آن توسط کاربران ایجاد شود به کار رود.

 

۴٫SharePoint

SharePoint یکی از محصولات تحت وب شرکت مایکروسافت است که نخستین بار در سال ۲۰۰۱ عرضه شده است. شیرپوینت که با مجموعه آفیس مایکروسافت یکپارچه است به عنوان یک درگاه اطلاعاتی سازمان با قابلیت مدیریت اسناد، مدیریت و سفارشی سازی داده‌ها و قابلیت تعریف و مدیریت سایت‌های نامحدود ایجاد شده‌ است.

دو نسخه از شیرپوینت با قابلیت‌های متفاوت وجود دارد:

شیرپوینت آنلاین که بخشی از اشتراک آفیس ۳۶۵ است. این نسخه به مجموعه‌ای از قابلیت‌های همکاری تیمی، میزبانی فایل‌ها، مدیریت اسناد و مدیریت محتوا محدود است و به صورت دوره‌ای به روز می‌شود.
شیرپوینت سرور که به صورت یک نرم‌افزار قابل نصب بر روی زیرساخت فناوری اطلاعات به سازمان‌ها عرضه می‌شود. این نسخه از شیرپوینت، به روزرسانی‌های کمتری دریافت می‌کند اما امکانات بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد.
سرور شیرپوینت در سه نسخه عرضه می‌شود:

ویرایش Foundation به صورت رایگان
ویرایش Standard
ویرایش Enterprise
تا به امروز تمام سرویس دهنده‌های جدید محصول مایکروسافت سازگار با این سیستم منتشر شده‌است.این CMS رایگان نمی باشد

طراحی گرافیک وبسایت و مدیریت محتوا

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید