طراحی وب سایت تجاری

طراحی وب سایت تجاری

نقش و حضور تجارت الکترونیک روز به روز در زندگی ما مهم‌تر می‌شود. این روزها خریدهای ما هم به شیوه الکترونیکی تغییر پیدا کرده است. فرقی نمی‌کند که می‌خواهیم لباس خریداری کنیم یا کتاب یا سایر چیزها، در هر حال تجارت الکترونیکی به زندگی ما نفوذ کرده است. وب‌سایت‌‌های تجاری روز به روز در حال گسترش هستند. طراحی وب سایت تجاری در جذب مخاطب و مشتری نقش مهمی دارد. بعضی از وب‌سایت‌ها جذابیت و طراحی دلچسب‌تری دارند و بیشتر مخاطبان و بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کنند.

در ادامه به نکات مهم در طراحی وب سایت تجاری پرداخته شده است.

۱. طراحی وب سایت تجاری

 

استیو جابز جمله معروفی دارد:

طراحی فقط آنچه می‌بینید و حس می‌کنید نیست، طراحی یعنی کارایی.

گفته استیو جابز را هیچ‌گاه فراموش نکنید. اولین صفحه‌ای از وب‌سایت که بازدیدگنندگان در بدو ورود می‌بینند، بسیار مهم است. این صفحه که به «لندینگ پیج» یا «صفحه فرود» موسوم است، تأثیرگذاری زیادی در جلب مخاطب دارد. باید نوار جستجو و طراحی وب سایت تجاری برای بازدیدکننده بسیار ساده و قابل درک باشد.

اگر محصولات متنوعی را به فروش می‌رسانید، باید در طراحی وب سایت تجاری خود مساله سهولت دسترسی به گروه‌بندی اجناس را در نظر بگیرید. نکته مهم دیگر این است که نباید در صفحه فرودتان، انبوهی از اطلاعات به هم‌ریخته یا تبلیغات رنگارنگ را بیاورید.

همیشه خودتان را به جای مخاطب بگذارید. وقتی وارد سایتی تجاری می‌شوید، چه چیزهایی شما را جذب می‌کند و چه چیزهایی شما را از ادامه بررسی و مشاهده دلسرد می‌کند؟ با در نظر گرفتن این نکات، سایت تجاری را مطابق میل و سلیقه مشتری طراحی  کنید. باید طوری برنامه‌ریزی کنید که حتی اگر مخاطب قصد خرید نداشت، وب‌سایت شما را به گزینه‌های موردعلاقه‌اش اضافه کند و بعدا برای خرید مراجعه کند.

طراحی وب سایت تجاری تقریبا مهم‌ترین بخش شروع فعالیت در این زمینه است. برای موفقیت باید بتوانید در قالبی که در دست دارید، تجربه‌ای خارق‌العاده برای مشتری فراهم کنید.

۲. روانشناسی رنگ‌ها

 

شاید معتقد هستید که رنگ وب‌سایت شما باید منعکس‌کننده شخصیت و نظر خودتان باشد. اما اگر به روانشناسی رنگ‌ها در این زمینه توجه نکنید و آن را نادیده بگیرید، فرصتی فوق‌العاده برای جذب مخاطب را از دست می‌دهید. توجه به روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب سایت تجاری باعث می‌شود برندسازی و تأثیرگذاری‌تان بیشتر و بیشتر بشود.

نمونه‌ای از مفاهیم موجود در رنگ‌ها در ادامه آمده است:

  • قرمز: گویای زندگی، آسایش، هیجان، توجه، گرما و البته عشق است.
  • نارنجی: نشان از اشتیاق، جذابیت، شادی، خلاقیت، موفقیت، شجاعت و جرئت و اراده دارد.
  • زرد: با این رنگ می‌توان ماجراجویی، اشتیاق، لیاقت، کمال و ثروت را یادآور شد.
  • سبز: نماد تعادل، هماهنگی، سلیقه خوب، سلامت و ثروت است.
  • نیلی/آبی: این طیف هم نشانگر صداقت، همکاری، کیفیت، لیاقت، اعتماد، وفاداری و نوعی مردانگی است.
  • یاسی/بنفش: خلاقیت، قدرت، وفاداری، احترام و رمزآلودگی از ویژگی‌های متبادرکننده این طیف رنگی است.
  • صورتی: نشان‌دهنده عشق، خلوص، کمال، همدردی، لیاقت و ملایمت است.
  • قهوه‌ای: با این رنگ می‌توان دوستی، غم، آسایش، مقاومت و طبیعت را یادآوری کرد.
  • مشکی: با مشکی می‌توان کمال، تجمل، هوش و ظرافت را نشان داد.
  • سفید: سادگی، پاکی، نظم، خلوص از ویژگی‌های این رنگ هستند.
  • خاکستری/نقره‌ای: کارایی، ابدیت، خلوص، به روز بودن از مفاهیمی است که این طیف متبادر می‌کند.

پس با مطالعه صحیح روانشناسی رنگ‌ها می‌توان تأثیرگذاری خود بر مخاطب و رسیدن به اهداف موردنظر را بهتر پیگیری کرد. برای نمونه اگر خواهان ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایت تجاری در زمینه محصولات ورزشی هستید، بی‌تردید رنگ صورتی گزینه و انتخاب مناسبی نخواهد بود.

۳. افزونه یا پلاگین

 

افزونه یا پلاگین‌ها نرم‌افزارهای ساده و کاربردی هستند که در وب‌سایت‌ قرار داده می‌شوند و امکانات جانبی به سایت اضافه می‌کنند. مثلا برنامه‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان مدیریت ارسال ایمیل یا سایر پیام‌ها را برای بازدیدکنندگان مدیریت کرد، یا نرم‌افزارهایی که دیدگاه‌های بازدیدکنندگان را بررسی می‌کنند و البته رضایت مشتری را می‌سنجند.

توجه به افزونه‌ها در طراحی وب سایت تجاری بسیار حائز اهمیت است و باید دقیق مورد استفاده قرار بگیرند.

۴. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)

 

امکان بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده از سوی کاربران در حستجوهای خود کمک مهمی در تولید محتوای مناسب و هدفمند ارائه می‌دهد. پس برای این که بتوانید مخاطبان مناسب خود را پیدا کنید، لازم است تا با تولید محتوایی مناسب که کلمات کلیدی دقیقی را در خود دارد، آشنا باشید.

مقوله سئو به این بخش از نیاز شما برای جذب مخاطب می‌پردازد و در بالا رفتن آمار بازدیدکنندگان و یافتن سایت‌ شما در سطح وب بسیار تأثیرگذار است.

۵. توجه به دسترسی همگانی

 

باید دقت کنید که تمام مخاطبان شما از دسترسی یکسان و هم‌شکلی به اینترنت برخوردار نیستند. برای مثال، ممکن است عده‌ای از بستر تلفن همراه و عده دیگری از طریق رایانه شخصی به وب‌سایت مراجعه کنند. ضمن این که سرعت دسترسی‌ها هم متفاوت است.

پس باید در طراحی وب سایت تجاری خود به این موضوع هم توجه کنید و کیفیت و سرعت بارگذاری را طوری برنامه‌ریزی کنید که برای تمام مخاطبان در دسترس و قابل مشاهده باشد.

۶. مرحله نهایی خرید

بر فرض این که تا مرحله آخر و نهایی طراحی سایت به خوبی پیش‌رفته‌اید، مخاطب با شما به مرحله نهایی خرید می‌رسد. در این صورت باید وارد قسمت پرداخت بشوید. این بخش هم بسیار مهم است. شیوه سفارش دادن، اطلاع‌رسانی به مخاطب و در جریان قرار دادن او از شیوه ارسال، زمان ارسال و هزینه آن هم باید مناسب و راضی‌کننده باشد. هر گونه اشتباه و عدم وجود امنیت در این بخش می‌تواند خسارات شدیدی را به کسب وکارتان وارد کند.

این‌ روزها، تجارت الکترونیک و راه‌اندازی کسب و کار از طریق بسترهای مختلف بسیار رواج یافته است. برای تسخیر قلب و ذهن مخاطب باید بتوانید طرحی نو ایجاد کنید و با در نظر گرفتن نکاتی که موجب آسایش و امنیت خاطر مشتری می‌شوند، او را به سمت خرید و وفاداری نسبت به کسب و کار خود تشویق کنید.

مهم‌ترین نکته در موفقیت طراحی وب سایت تجاری ، در نظر گرفتن مدیریت تجربه مشتریان است. مدیریت تجربه مشتری یا سی.ای.ام از جمله مفاهیمی است که باید در تمام ابعاد طراحی سایت، از رنگ تا امکانات خرید و ارسال محصول به آن توجه بشود. تلاش کنید تا با در نظر گرفتن تمایلات مشتری او را به سمت رضایت‌مندی سوق بدهید.

طراحی وب سایت تجاری

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید