طراحی لوگو با استفاده از Adobe Illustrator

نرم‌افزار «ادوبی ایلاستریتور» (Adobe Illustrator) یک نرم‌افزار طراحی برداری است. معمولا از این ابزار برای ساخت لوگو، آیکون، چارت‌ها، تصاویر اینفوگرافیک، طرح روی تی‌شرت، کارت ویزیت، پاکت نامه و موارد مشابه استفاده می‌شود. به طور کلی از این ابزار بیشتر برای طراحی تصاویر گرافیکی با رزولوشن بالا بهره می‌گیرند که امکان چاپ را نیز داشته باشند.

بر خلاف فتوشاپ که اطلاعات تصاویر را به صورت نقطه ذخیره می‌کند، ایلاستریتور از معادلات ریاضی برای کارهای خود در هنگام طراحی شکل بهره می‌برد. تصاویر برداری یا «Vector» می‌توانند به قدری بزرگ شوند که حتی بتوان یک بنر به بزرگی یک آسمان خراش توسط آن‌ها ایجاد کرد. بدیهی است که تصاویر شطرنجی یا «Raster» این امکان را ندارند. از همین رو ایلاستریتور برای طراحی تصاویری مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به تغییر اندازه دارند؛ درست همانند لوگوها.

 

طراحی لوگو با استفاده از Adobe Illustrator

بخش اول: مقدمه

اگر تصمیم به یادگیری ایلاستریتور گرفته‌اید، قطعا باید کار را از ابتدای آن آغاز کنید. این ابزار در کنار قدرت زیاد، پیچیدگی زیادی نیز دارد. زمانی که با رابط کاربری، ابزارهای ابتدایی، پالت رنگ و محیط کاری آن آشنا شوید، سرعت کار شما بسیار بیشتر خواهد شد و جریان کاری به نظرتان روان و لذت‌بخش خواهد بود.

در ابتدای مطلب اشاره کردیم که در ایلاستریتور تصاویر توسط معادلات ریاضی به وجود می‌آیند، ولی این به چه معناست؟ یعنی تصاویر برداری می‌توانند به هر اندازه‌ای بزرگ یا کوچک شوند و کیفیت خود را حفظ کنند، در حالی که اگر تصاویر معمول با فرمت‌های رایج مانند «JPEG» را بزرگ کنید، حالت پیکسلی خواهند گرفت. پس اگر قصد انجام کاری را دارید که می‌خواهید در اندازه‌های متفاوتی استفاده کنید، باید نرم‌افزارهای برداری نظیر ایلاستریتور را مورد استفاده قرار دهید.

 

برخی از مزیت‌های تصاویر برداری به شکل زیر هستند:

  • در هر اندازه‌ای رزولوشن بالای خود را حفظ خواهند کرد.
  • اندازه‌ی فایل‌های آن‌ها کوچک است.
  • کیفیت بالایی را برای چاپ ارائه می‌دهند.
  • در هنگام ویرایش رزولوشن‌شان کاهش پیدا نخواهد کرد.

شاید تنها عیبی که بتوان روی تصاویر برداری گذاشت این باشد که طراحی تصاویر واقع‌گرایانه توسط آن‌ها کار سختی است (با این حال غیر ممکن نیست). شایان ذکر است که در این مطلب شما را با محیط کاری، ابزارهای ابتدایی و اشکال آشنا خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا توسط این ابزار اولین لوگوی خود را طراحی کنید.

بخش دوم: محیط کاری ایلاستریتور

اگر با فتوشاپ آشنا باشید، محیط کاری ایلاستریتور برایتان چیز جدیدی نخواهد بود، چراکه بخش‌های اصلی آن همانند قبل هستند.

بخش اصلی کار ما «پنل ابزار» خواهد بود، زیرا تمام ابزارهای مورد نیاز قرار دارد . برای تغییرات ابزاری که در دست دارید از «Control panel» استفاده کنید.

در این جا گزینه‌های مختلفی برای هر ابزار وجود خواهد داشت. در سمت راست نیز «محیط قرارگیری پنل‌ها» یا «Panel docking area» را داریم که پالت‌های مهمی نظیر نمونه رنگ‌ها، لایه‌ها، تنظیمات ظاهری و سایر موارد در آن قرار گرفته‌اند که می‌توانید از طریق منوی «Window» آن‌ها را کم یا زیاد کنید.

قبل از شروع کار پنل ابزار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۲٫۱٫ پنل ابزار

ابزارهای زیادی در جعبه‌ابزار این نرم‌افزار قرار دارند، ولی نیازی به حفظ کردن تمام آن‌ها نخواهید داشت. اگر تنها به تعدادی از آن‌ها آشنا باشید کارتان راه خواهد افتاد.

در تصویر زیر این ابزارها را به همراه نامشان مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که برخی از ابزارها نظیر ابزار «Rectangle» در داخل خود نیز ابزارهای دیگری را دارند که با نگه داشتن کلیک بر روی آن‌ها نمایش داده خواهند شد.

 

قطعا بهترین راه برای یادگیری هر چیزی تمرین کردن است، از همین رو در بخش بعدی کار خود را با این ابزارها آغاز می‌کنیم.

۳٫ ساخت لوگو در ایلاستریتور

فرض کنید می‌خواهیم یک لوگو برای شرکتی طراحی کنیم که نام آن «LimeWorks» است. از آنجایی که «Lime» به معنای «لیمو» است، پس ما هم می‌خواهیم یک لیمو طراحی کرده و نام شرکت را در زیر آن قرار دهیم.

 

کار خود را از بخش‌های داخلی لیمو آغاز می‌کنیم.

۳٫۱٫ استفاده از ابزار Pen

ابزاری که استفاده می‌کنیم ابزار «Pen» است که یکی از پر کاربردترین ابزارهای ایلاستریتور به حساب می‌آید. با این ابزار می‌توانید هر نوع شکل یا اشیایی ایجاد کنید. این ابزار را از طریق جعبه ابزار یا با فشردن کلید «P» فعال نمایید.

برای فعال کردن جدول به شکل تصویر زیر، کلیدهای «” + Ctrl» را فشار دهید تا دقت کارتان بالاتر برود.

با استفاده از ابزار Pen اولین مثلث خود را طراحی نمایید. برای این کار در سه گوشه‌ی آن کلیک کنید:

 

برای بستن مسیر ایجاد شده، بر روی نقطه‌ی اول خود کلیک کنید

اینک مثلث ما آماده‌ی رنگ آمیزی است. با استفاده از ابزار «selection» (یا فشردن کلید V) مثلث را انتخاب کرده و سپس یک رنگ برای آن برگزینید.

 

۳٫۲٫ ایجاد گوشه‌های گرد

برای این که بتوانیم بخش‌های لیموی خود را (که همان مثلث ما است) زیباتر کنیم، نیاز به گوشه‌های گرد داریم. برای این کار از جلوه‌ی «Round Corners» بهره می‌بریم:

 

در کادر «Round Corners» مقداری مشابه «۴mm» وارد کرده و کلید «OK» را بزنید.

 

همچنین با فعال کردن گزینه‌ی «Preview» می‌توانید تغییرات را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. اینک زمان آن است که با اضافه کردن کمی «بافت گرافیکی» (Texture) آن را واقع‌گرایانه‌تر کنیم.

۳٫۳٫ افزودن جلوه‌های فتوشاپ

زمانی که در ایلاستریتور وارد منوی «Effects» می‌شوید، در آنجا هم جلوه‌های ایلاستریتور را مشاهده می‌کنید و هم جلوه‌های فتوشاپ.

 

برای لیموی خود می‌خواهیم جلوه‌ی «Stained Glass» را مورد استفاده قرار دهیم. از طریق منوی «Effects» وارد بخش «Texture» شده و گزینه‌ی «Stained Glass» را انتخاب می‌کنیم. ولی قبل از این کار، ابتدا یک کپی از مثلث خود ایجاد می‌نماییم.

۳٫۴٫ کپی کردن اشیاء

در این مرحله می‌خواهیم شکل خود را در لایه‌ی بالایی کپی کرده و محل قرارگیری دقیق آن را حفظ کنیم. برای این کار ابتدا باید با کلیدهای «Ctrl + C» شیء خود را کپی کرده و با استفاده از کلیدهای «Ctrl + F» آن را بچسبانید (اگر از کلیدهای «Ctrl + V» استفاده کنید شئء جدید در وسط صفحه قرار خواهد گرفت). برای کپی کردن شیء در زیر شکل اصلی از کلیدهای «Ctrl + B» استفاده کنید.

 

اینک با مراحل کپی و پیست اشکال آشنا شده‌اید. یک کپی از مثلث خود را دقیقا روی آن بچسبانید (Ctrl + F) و از رنگ سفید برای شکل جدید خود استفاده کنید.

 

کادر «Stained Glass» را باز کرده و همانند تصویر زیر مقادیر آن را پر کنید:

 

۳٫۵٫ ابزار Expand Appearance

ابزار «Expand Appearance» در منوی «Object» قرار داشته و یکی از مهمترین ابزارهای ایلاستریتور است. توضیح دادن کامل این ابزار خود نیازمند یک آموزش مجزا است، ولی این در این مطلب ما تنها به مقدمات می‌پردازیم.

به زبان ساده، پس از این که یک جلوه را روی یک شیء اعمال می‌کنیم، این ابزار آن شیء را به بخش‌های متفاوت تقسیم می‌کند. شاید این توضیحات کمی گنگ به نظر برسند، به همین دلیل بهتر است آن را در هنگام استفاده مشاهده کنید.

مثلثی که جلوه‌ی «Stained Glass» را روی آن اعمال کرده‌اید را انتخاب کرده و از طریق منوی «Object» گزینه‌ی «Expand Appearance» را بزنید. اینک شیء ما باید تبدیل به یک «Image» شده باشد:

 

۳٫۶٫ ابزار Live Trace

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب ایلاستریتور «Live trace» است که می‌تواند تصاویر شطرنجی (Raster) را به اشکال قابل رسم (Tracing) تبدیل کند. اشکال قابل رسم در واقع اشکالی هستند که از دو بخش تشکیل شده‌اند. بخش اول تصویر اولیه و منبع است و بخش دوم نیز نتیجه‌‌ای برداری است که از آن تصویر به وجود آمده است.

یک سری تنظیمات پیشفرض برای این کار وجود دارد، ولی ما از تنظیمات سفارشی خودمان استفاده می‌کنیم. از طریق منوی «Object» به بخش «Live Trace» رفته و گزینه‌ی «Tracing Options» را بزنید، سپس مقادیر این پنجره را به شکل تصویر زیر وارد نمایید.

 

۳٫۷٫ ابزار Expand

«Expand» برای تبدیل اشکال قابل رسم به بخش‌های قابل ویرایش یا همان بردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از تبدیل یک تصویر پیسکلی به یک شکل قابل رسم، باید از «Expand» استفاده کنید.

اینک شکلی که بافتمان را به آن اضافه کردیم نیز آماده‌ی تبدیل شدن به مسیر برداری است، در نتیجه ابزار «Expand» را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، بافت ما اکنون تبدیل به مجموعه‌ای از مسیرها شده است، ولی باید رنگ این مسیرها را از مشکی به سفید تغییر دهیم. برای این کار از «Stroke» استفاده می‌کنیم.

 

با این کار خطوط ما کمی تیز می‌شوند. حال باید کمی آن را تار کنیم.

۳٫۸٫ جلوه‌ی Blur

از طریق منوی «Effects» به بخش «Blur» رفته و گزینه‌ی «Gaussian Blur» را انتخاب کنید. مقدار «Radius» را بر روی ۲٫۸ پیسکل قرار دهید تا چیزی مشابه زیر به دست آید:

 

اینک تکه‌ی لیموی ما آماده شده است. در ادامه کارمان ساده‌تر خواهد بود.

۳٫۹٫ گروه‌بندی اشیاء

تا اینجای کار بخشی از لیموی ما آماده شده است، حال باید از آن چندین کپی بگیریم. از آنجایی که تکه‌ی لیموی ما از چندین بخش به وجود آمده است، ابتدا آن‌ها را تبدیل به یک گروه می‌کنیم.

برای گروه‌بندی اشیاء، ماوس خود را دور آن‌ها بکشید تا انتخاب شوند، سپس کلیدهای «Ctrl + G» را بزنید. یک راه دیگر انتخاب چندین شیء نگه داشتن کلید «Shift» و کلیک کردن بر روی اشیاء مورد نظر است.

ولی از آنجایی که اشیاء دیگری در داخل محیط کاری ما وجود ندارد، می‌توانید با کلیدهای «Ctrl + A» تمام اشیاء را انتخاب کرده و توسط «Ctrl + G» آن‌ها را در داخل یک گروه قرار دهید.

 

۳٫۱۰٫ استفاده از ابزار Rotate

ابزار «Rotate» (که با کلید R فعال می‌شود) برای چرخاندن اشیاء و اشکال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار «Rotate» را انتخاب کرده و پس از نگه داشتن کلید «Alt»، در نقطه‌ی بالایی مثلث خود کلیک کنید تا مرکز چرخش شکل ما در آن بخش قرار بگیرد. در پنجره‌ای که باز می‌شود مقادیر مشخص شده در تصویر زیر را وارد نموده و بر روی دکمه‌ی «Copy» کلیک کنید.

 

 

 

۳٫۱۱٫ کمی ترفند

یک ترفند کوچک وجود دارد که می‌تواند تجربه‌ی آینده‌ی شما از ایلاستریتور را ساده‌تر کند. این ترفند تنها فشردن کلیدهای «Ctrl + D» است. با این کار آخرین جابه‌جایی انجام شده، بر روی شیء انتخاب شده اعمال می‌شود.

این کار برای ما نیز کاربرد دارد. تنها کافی است تکه‌ی لیموی جدید را انتخاب کرده و ۶ دفعه کلیدهای «Ctrl + D» را بزنید:

 

به همین سادگی لیموی ما آماده شد. اینک باید روی جزئیات آن کار کنیم.

ابتدا تمام تکه‌های لیمو را در داخل یک گروه قرار دهید تا شکل فعلی به هم نریزد. سپس در جایی خالی از فضای کاری کلیک کنید تا مطمئن شوید هیچ‌کدام از اشکال انتخاب نشده‌اند.

۳٫۱۲٫ کشیدن یک دایره

یک رنگ سبز روشن را برای رنگ «Fill» انتخاب کرده و رنگ «Stroke» را خالی بگذارید.

 

ابزار «Ellipse» را از زیر مجموعه‌ی «Rectangle» برگزینید.

 

کلیدهای «Shift + Alt» را نگه داشته، ماوس خود را در مرکز لیمو قرار داده و تا جایی که دایره‌ی شما تمام لیمو را در بر نگرفته است، به کشیدن ماوس ادامه دهید.

 

البته نیازی نیست دقیقا در وسط لیمو قرار داشته باشید، چراکه در ادامه همه چیز را به خوبی تنظیم خواهیم کرد.

۳٫۱۳٫ ترتیب‌ قرارگیری اشیاء

همانطور که مشاهده می‌کنید، دایره‌ی ما در جلوی لیمو قرار دارد. برای این که این شیء را به پشت لیمو بفرستید آن را انتخاب کرده و کلیدهای «] + Ctrl» را فشار دهید (برای آوردن شیء به جلو از کلیدهای «[ + Ctrl» استفاده نمایید).

 

حال دایره را انتخاب کرده و همانند کاری که در بخش ۳٫۴ انجام دادیم، از آن یک کپی به وجود بیاورید. یعنی «Ctrl + C» را زده و سپس «Ctrl + B» را فشار دهید:

 

رنگ «Fill» لایه‌ی جدید را به سبزی تیره‌تر تغییر داده و کمی بزرگترش کنید. برای بزرگ کردن آن کلیدهای «Shift + Alt» را نگه داشته و از یکی از نقطه‌های مشخص شده شیء را بکشید:

 

اینک بخش سخت کار ما به پایان رسیده است.

۳٫۱۴٫ اضافه کردن متن

حالا می‌خواهیم که نام شرکت را در زیر لیمو اضافه کنیم. ابزار «Type» را با فشردن کلید «T» انتخاب کرده و در زیر لیمو کلیک نمایید. عبارت «LimeWorks» را تایپ کنید.

 

حال باید همه‌چیز را در وسط مرتب کنیم.

۳٫۱۵٫ مرتب‌سازی چیدمان اشیاء

برای مرتب کردن چیدمان اشیاء و قرار دادنشان در یک خط منظم از ابزار «Alignment» استفاده می‌کنیم. زمانی که ابزار «Selection» را انتخاب کرده باشید، این ابزارها را در بخش «Control Panel» مشاهده خواهید کرد. برای درک بهتر هر کدام از گزینه‌ها، تصویر زیر را مشاهده کنید:

 

توجه داشته باشید که مثال‌های آورده شده در تصویر بالا زمانی درست است که گزینه‌ی «Align to Artboard» را انتخاب کرده باشید.

 

اگر گزینه‌ی «Align to Selection» را انتخاب کرده باشید، اشیاء بر اساس ناحیه‌ی خارجی بخش‌ انتخاب شده مرتب خواهند شد.

تمام اشیاء موجود را انتخاب کرده (کلیدهای «Ctrl + A») و از داخل «Control Panel» بر روی گزینه‌ی «Horizontal Align Center» یا همان شماره‌ی ۲ در تصویر بالا کلیک کنید.

 

اینک مرکز اشکال ما با یکدیگر تنظیم شده‌اند. حال در صورت نیاز می‌توانید رنگ و اندازه‌ی بخش‌های تصویر را تغییر دهید. می‌توانید لیمو را کوچک‌تر کرده و رنگ متن را تغییر دهید تا زیباتر شود.

 

حال اولین لوگوی شما توسط ایلاستریتور طراحی شده است. در ادامه می‌خواهیم آن را ذخیره کرده یا به پسوندهای دیگر تبدیل کنیم.

۳٫۱۶٫ ذخیره و صادر کردن فایل

برای ذخیره کردن فایل‌های ایلاستریتور کلیدهای «Ctrl + S» را فشار دهید تا فایل شما با پسوند «ai.» ذخیره شود (جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این پسوند، از مطلب «پسوند فایل AI چیست و چگونه می توان بدون Adobe Illustrator آن را باز کرد؟» استفاده کنید).

اگر می‌خواهید لوگوی خود را با پسوند «png.» ذخیره کنید، می‌توانید یکی از دو روش زیر را به کار ببرید:

  • از طریق منوی «File» گزینه‌ی «Export» را بزنید.
  • از طریق منوی «File» گزینه‌ی «Save For Web and Devices» را بزنید.

روش دوم از تمام محیط طراحی (Artboard) شما خروجی (Export) می‌گیرد، ولی روش اول تنها اشیاء شما را ذخیره خواهد کرد.

توجه داشته باشید که همیشه می‌توانید اندازه‌ی محیط طراحی خود را تغییر دهید. برای این کار باید از طریق منوی «File» به قسمت «Document Setup» رفته و بر روی گزینه‌ی «Edit Artboards» کلیک کنید. پس از انجام این کار، هر گاه از گزینه‌ی «Save For Web and Devices» استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که اندازه‌ی تصویر جدید برابر با اندازه‌ی جدید «Artboard» شما خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که به هنگام استفاده از گزینه‌ی «Save For Web» می‌توانید گزینه‌ی «Transparency» را فعال کنید تا پس‌زمینه‌ی لوگوی شما شفاف باشد.

در ادامه یک تمرین دیگر خواهیم داشت تا با برخی دیگر از ابزارهای مقدماتی ایلاستریتور آشنا شوید. اینک می‌خواهیم یک متن سه بعدی با یک پس‌زمینه‌ی جالب ایجاد کنیم.

۴٫ ایجاد متن سه بعدی در ادوبی ایلاستریتور

با این که تصاویر برداری معمولا دو بعدی هستند، ولی می‌توانید اشیاء سه بعدی زیبایی نیز به کمک آن‌ها ایجاد کنید. در این آموزش می‌خواهیم یک متن سه بعدی ساده و یک پس‌زمینه‌ی زیبا همانند تصویر زیر به وجود بیاوریم.

 

۴٫۱٫ افزودن یک پس‌زمینه

کار خود را با یک پس‌زمینه آغاز می‌کنیم.

می‌توانید پس‌زمینه‌ی خود را از هر جایی دریافت کنید. .

تصویر دریافتی خود را وارد سند ایلاستریتور کنید. احتمالا تصویر زیادی بزرگ باشد، در این حالت باید از «Transform Panel» برای کاهش اندازه‌ی آن استفاده کنید.

 

اجباری نیست که قطعا از مقادیر وارد شده در بالا استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که به خوبی در سند شما جای می‌گیرد.

اینک پس‌زمینه‌ی ما آماده است، ولی بد نیست کمی جلوه‌های بیشتری به آن اضافه کنیم. ابتدا می‌خواهیم یک مستطیل (Rectangle) ایجاد کرده و سپس جلوه‌ی «Inner Glow» به آن اضافه کنیم و در نهایت با استفاده از «Transparency panel» نحوه‌ی ترکیب شدن تصویر و مستطیل را تغییر دهیم.

۴٫۲٫ ایجاد یک مستطیل

ابزار «Rectangle» را با زدن کلید «M» انتخاب کنید. یک مستطیل به اندازه‌ی تصویر خود ایجاد کرده (می‌توانید از «Transform Panel» استفاده کرده و اعداد دقیق را وارد کنید) و مقدار رنگ «Fill» را بر روی یک قهوه‌ای روشن قرار دهید. مقدار «Stroke» نیز خالی باشد.

 

۴٫۳٫ اضافه کردن جلوه‌ی Inner Glow

از طریق منوی «Effect» وارد بخش «Stylize» شده و گزینه‌ی «Inner Glow» را انتخاب کنید. مقادیر خواسته شده را همانند شکل زیر وارد نمایید.

 

 

۴٫۴٫ استفاده از پنل Transparency

برای مشخص کردن نحوه‌ی ترکیب لایه‌ها با لایه‌های زیرین خود می‌توانید از «Transparency Panel» استفاده کنید. ابتدا مستطیل خود را به پشت پس‌زمینه می‌بریم. برای این کار مستطیل را انتخاب کرده و کلیدهای «] + Ctrl» را بزنید.

اینک بر روی تصویر خود کلیک کنید تا انتخاب شود، سپس از طریق منوی «Window» پنجره‌ی «Transparency» را باز کرده و برای حالت ترکیب تصاویر مقدار «Multiply» را برگزینید.

 

کار ما با پس‌زمینه تمام است. اینک می‌خواهیم خود متن سه بعدی را ایجاد کنیم.

۴٫۵٫ کار با ابزار Type

با فشردن کلید «T» ابزار «Type» را انتخاب کرده و عبارت «MakeUseOf» را با فونتی زیبا بنویسید. در این مثال از فونت «Diavlo Bold» استفاده شده است که می‌توانید از طریق این لینک آن را دانلود کنید. اندازه‌ی متن را بزرگ کرده و بر روی چیزی حدود «۶۵pt» قرار دهید. همچنین فاصله‌ی بین حروف را بر روی «۲۰-» بگذارید. رنگ متن را نیز سفید کنید.

 

۴٫۶٫ ساخت طرح

بر روی متن خود راست کلیک کرده و گزینه‌ی «Create Outlines» را بزنید تا متن نوشته شده به مسیرهای برداری تبدیل شود.

 

۴٫۷٫ افزودن جلوه‌ی سه بعدی

جلوه‌های سه بعدی را می‌توانید بر روی هر شیء، از جمله متون اعمال کنید. متن خود را انتخاب کرده و از طریق منوی «Effect» به بخش «۳D» رفته و گزینه‌ی «Extrude & Bevel» را انتخاب نمایید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، تنظیمات مورد نیاز را به شکل زیر وارد کنید:

 

تا اینجای کار باید شکل زیر به وجود آمده باشد:

 

حال باید صورت متن خود را از جلوه‌ی سه بعدی جدا کنیم. برای این کار از ابزار «Expand Appearance» استفاده کنید (Object->Expand Appearance).

با استفاده از ابزار «Direct Selection» (فشردن کلید A) تنها صورت متن را انتخاب کنید (برای انتخاب چندین شیء کلید «Shift» را نگه دارید).

 

در هنگام انتخاب شیء مطمئن شوید که تمام گیره‌های انتخاب دارای رنگ آبی هستند و هیچکدامشان به رنگ سفید نباشند. برای این کار تصویر را بزرگ کرده و در جایی در مرکز شکل خود کلیک کنید.

۴٫۸٫ استفاده از ابزار Unite از داخل پنل Pathfinder

اینک بخش انتخاب شده‌ی خود را کپی کرده و مجددا بچسبانید تا یک شیء جدید ایجاد شود. از پنل «Pathfinder» برای چسباندن صورت‌های جدا شده در قالب یک گروه استفاده کنید.

 

لایه‌ی جدید را در بالای لایه‌ی قبلی خود قرار داده و رنگ «Stroke» را به سفید تغییر دهید. همچنین برای مقدار «Stroke Weight» نیز از مقدار «۱pt» استفاده کنید.

 

۴٫۹٫ افزودن طرح Gradient

اضافه کردن گرادیان کار ساده‌ای است. تنها کافی است شیء خود را انتخاب کرده و بر روی پنل «Gradient» در سمت راست کلیک نموده و رنگ‌های خود را برگزینید. همچنین می‌توانید از کتابخانه‌ی از قبل تعریف شده نیز استفاده کنید. برای این کار از منوی «Window» به بخش «Swatch Libraries» رفته و گزینه‌ی «Gradients» را بزنید. البته برای این مثال می‌خواهیم رنگ را به صورت دستی ایجاد کنیم.

در پنل «Gradient»، مقدار «Type» را برابر با «Linear» قرار دهید. رنگ اول را در نقطه‌ی «%۰» گذاشته و یک رنگ قرمز تیره را برای آن انتخاب کنید. رنگ دوم را در نقطه‌ی «%۸۰» قرار داده و از رنگ نارنجی استفاده نمایید. برای رنگ آخر نیز نقطه‌ی «%۱۰۰» را انتخاب کرده و یک رنگ قرمز روشن را برگزینید. برای مقدار زاویه نیز مقدار «۹۰-» را وارد کنید.

 

از نوارهای بالایی برای کنترل محدوده‌ی رنگ گرادیان استفاده نمایید.

۴٫۱۰٫ افزودن سایه

برای این که کمی به متن خود عمق بدهیم، مقداری سایه به آن اضافه می‌کنیم. برای این کار از جلوه‌ی «Gaussian Blur» استفاده خواهیم کرد.

ابتدا لایه‌ی جدید خود را کپی کرده و در جلوی سایر لایه‌ها بچسبانید (Ctrl + F). سپس رنگ آن را به مشکی تغییر داده و مقدار «Stroke» را خالی بگذارید. در نهایت نیز آن را به پشت جلوه‌ی سه بعدی ببرید (] + Ctrl). مطمئن شوید که لایه‌ی جدید در جلوی پس‌زمینه قرار داشته باشد.

 

حال با استفاده از کلیدهای جهت‌نما آن را به پایین حرکت دهید. اگر می‌خواهید دقیق‌تر عمل کنید می‌توانید از پنل «Transform» مقدار Y را تغییر دهید.

 

۴٫۱۱٫ اعمال Gaussian Blur

سایه‌ی ما فعلا شکل واقع‌گرایانه‌ای ندارد که تنها با کمی محو کردن آن مشکل بر طرف خواهد شد. از طریق منوی «Effect» به بخش «Blur» رفته و گزینه‌ی «Gaussian Blur» را انتخاب نمایید. مقدار «Radius» را برابر با ۹ پیکسل قرار دهید.

 

کار ما تمام است.

۵٫ چند نکته‌ی کاربردی

نکات و ترفندهای این ابزار بی پایان هستند، ولی در این مطلب به تعداد کمی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • لایه‌های خود را قفل کنید. زمانی که می‌خواهید چند شیء کوچک را انتخاب کنید که در جلوی شیء دیگری نظیر پس‌زمینه قرار دارند، به جای نگه داشتن کلید «Shift» و کلیک کردن بر روی تک تک شیءها، می‌توانید با استفاده از کلیدهای «Ctrl + 2» یا قرار دادن یک علامت قفل در کنار لایه‌ی مورد نظر در پنل لایه‌ها، آن را قفل کنید.
  • همیشه حواستان به پالت لایه‌ها باشد. هنگامی که با لایه‌ها و اشیاء زیادی کار می‌کنید، نام‌گذاری و بررسی ترتیب قرارگیری لایه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • هر زمانی که لازم بود، ظاهر لایه‌های خود را تغییر دهید. بله درست است، در هر زمانی می‌توانید تنظیمات مربوط به ظاهر یا جلوه‌های یک لایه را از طریق پنل «Appearance» تغییر دهید. برای دسترسی به این پنل از طریق منوی «Window» گزینه‌ی «Appearance» را انتخاب کنید.
  • از کتابخانه‌ها استفاده کنید. کتابخانه‌های از پیش تعریف شده‌ی خوبی در ایلاستریتور وجود دارد که می‌توانید برای کارهای خود مورد استفاده قرار دهید. برای دسترسی به آن‌ها از طریق منوی «Window» به بخش «Libraries» رفته و از بین کتابخانه‌های زیادی که وجود دارند یکی را انتخاب کنید.

 

 طراحی لوگو با استفاده از Adobe Illustrator

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید