سایت واکنش گرا چیست؟

سایت واکنش گرا

گرا یا (ریسپانسیو) به سایتی گفته می‌شود که با توجه به دستگاهی که کاربر از آن برای دیدن سایت استفاده می‌کند واکنش نشان دهد. اگر بخواهیم واضح تر این موضوع را بیان کنیم می‌توان گفت سایت‌هایی واکنش گرا یا ریسپانسیو (Responsive) هستند که با توجه به دستگاه‌هایی مانند موبایل، تبلت، سیستم خانگی و لپ تاپ نمایش متفاوتی از خود را نشان می‌دهند.

حتماً برایتان پیش آمده است که با لپ تاپ خود وارد یک سایت شده‌اید و از خدمات آن استفاده نموده‌اید و سپس در زمانی دیگر با موبایل و یا تبلت خودتان به همان سایت مراجعه کرده‌اید و ظاهر سایت را متفاوت و دقیقاً همسان با تبلت و یا گوشی خودتان مشاهده نموده‌اید. با استفاده از تکنولوژی های جدید طراحی وب‌سایت می‌توان وب‌سایت‌هایی را پیاده سازی نمود که دارای جنین ویژگی‌های هستند.

سایت‌های ریسپانسیو می‌توانند بسیار به کیفیت و رشد سریع شما در وب کمک کنند، با توجه به آمارهای منتشر شده امروزه بخش گسترده ای از کاربران برای اتصال به دنیای اینترنت از تبلت و تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. این آمار در ایران نیز به همین صورت می‌باشد و بخش گسترده ای از کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید این دسته کاربران را از دست ندهید و خدمات خودتان را به آن‌ها نیز ارائه نمائید، طراحی یک وب‌سایت واکنش گرا نیاز اصلی شما محسوب می‌شود.

گزارشات اخیر گوگل در مورد سئو وب سایت ها نیز نشان دهنده اهمین بالای بهینه سازی سایت برای موبایل می باشد، اخیرا یکی از موارد بسیار مهم در سئو سایت از دید گوگل نسخه موبایل آن می باشد و همین موضوع نشان دهنده آینده وب سایت های آنلاین است که باید همگی برای دستگاه های مختلف بهینه شده باشند.

یک مورد بسیار حیاتی دیگر در سایت ها و فروشگاه هایی که با فروشگاه ساز ایجاد می شوند ترافیک بالای تبلیغات آنلاین است که بعد از طراحی سایت آغاز می شود. معمولا کمپین های تبلیغاتی بعد از طراحی سایت و تولید محتوا شروع می شوند و حجم بالایی از کاربران را به سایت هدایت می کنند! موضوع بسیار مهم در این بخش این است که بخش عمده ای از ترافیک ایجاد شده می تواند از طریق تبلت و موبایل ها به سایت هدایت شوند. حالا تصور کنید افرادی را که به وب سایت شما مراجعه می کنند و با سایتی که ریسپانسیو نیست مواجه شوند! قطعا فوری سایت شما ترک می کنند و هرگز به آن باز نخواهند گشت.
مزیت وب‌سایت‌های واکنش گرا (ریسپانسیو) نسبت به وب‌سایت‌های معمولی

مهم‌ترین مزیت وب‌سایت‌های واکنش گرا به وب‌سایت‌های قدیمی معمولی نمایش کلیه اجزای سایت و یا بخشی از آن که مدنظر شما می‌باشد در قالبی کوچک‌تر به بازدیدکننده وب‌سایت شما می‌باشد. شاید در ابتدا این موضوع از دید شما خیلی موضوع مهمی نباشد و تصور کنید خوب می‌تواند با بزرگ و یا کوچک کردن وب‌سایت در گوشی و یا تبلت خود آن را مشاهده نماید، اما موضوع فقط به اینجا ختم نمی‌شود، هنگامی که یک بازدیدکننده به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند هر چقدر که سریع تر بتواند به خدمات شما دسترسی پیدا کند احتمال استفاده از آن خدمات نیز بیشتر خواهد شد، در سایت‌های واکنش گرا (ریسپانسیو) شما دقیقاً سایت را با سایز و قالب دستگاه بازدیدکننده نمایش می‌دهید، به عنوان مثال اگر بازدیدکننده وب‌سایت شما با یک تبلت ۷ اینچی سایت را مشاهده نماید دقیقاً سایت شما به صورت ۷ ایتچی نمایش داده می‌شود و به همان نسبت منوها، محصولات، مقالات و هر موردی که در سایت شما قرار داده شده باشد کوچک‌تر شده و در قالب جدیدی چیده می‌شود.

شما در هنگام پیاده سازی یک سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) می‌توانید بخشی از سایت را با توجه به نظر خودتان در گوشی‌های کوچک نمایش ندهید و به جای آن مورد دیگری را قرار دهید، مثلاً اگر یک نرم افزار اندروید و یا آی او اس برای سایت خود طراحی نموده‌اید می‌توانید در نسخه‌های مناسب تبلت و گوشی سایت خودتان این نرم افزار نیز نمایش دهید و به کاربر پیشنهاد نمائید تا آن را به روی دستگاه خود نصب کند.

همچنین مزیت دیگری که سایت‌های واکنش گرا (ریسپانسیو)دارند این است که معمولاً با توجه به کوچک شدن کلیه بخش‌های سایت و چینش مجدد و حذف برخی از بخش‌های آن (در صورت تمایل) حجم نسخه‌های تبلت و موبایل به نسبت پائین تر خواهد بود و همین موضوع باعث می‌گردد سایت شما در گوشی و تبلت بازدیدکننده سریع‌تر نمایش داده شود. با توجه به اینکه بعضاً سرعت اینترنت در گوشی موبایل و یا تبلت می‌تواند پائین تر از حد معمول باشد این موضوع تأثیر بسیار زیادی در بازدهی و نمایش وب سایت شما خواهد داشت.

تا حدود چند سال آینده دیگر بعید است شخصی از کامپیوتر شخصی برای گردش در وب استفاده نماید و این موضوع اهمیت بالای سایت‌های واکنش گرا (ریسپانسیو) را مشخص می‌کند. هرروز تبلت ها و گوشی‌های مختلفی وارد بازار می‌شود و این موضوع باعث می‌گردد شما با مدل‌ها و قالب‌های مختلفی در آن‌ها نمایش داده شوید که دقیقاً همسان با دستگاه بازدیدکننده وب‌سایت شما می‌باشد.

طراحی سایت های واکنش گرا همین الان هم یکی ضرورت محسوب می شود و اگر وب سایتی دارای تکنولوژی واکنش گرا نباشد قطعا بخش زیادی از کاربران خود را از دست خواهد داد.

سایت واکنش گرا

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید