دلایل لزوم روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

انتخاب رنگ های مناسب جهت طراحی وب سایت های حرفه ای برای موفقیت در کسب و کار آنلاین بسیار مهم است. رنگ ها می توانند قدرتمندترین ابزار برای به دست آوردن واکنشی از مخاطب هدفمند باشند.
رنگ به ما کمک می کند تا تصاویر را نسبت به تصاویر بی رنگ (سیاه و سفید) پردازش و در ذهنمان ذخیره کنیم، این می تواند به افزایش شناخت برند کمک کند و به بازدیدکنندگان در بازدید از وب سایت نیز کمک نماید. قضاوت یک مخاطب می تواند به صورت ناخودآگاه بر اساس طرح های رنگی انجام شود بنابراین پالت شما نباید با فلسفه برند شما مغایر باشد.

دلایل لزوم روانشناسی  رنگ ها  در طراحی سایت

 

آناتومی رنگ

شناختن تئوری رنگ پایه، نقطه خوبی برای شروع است. این کار می تواند کمی دلهره آور و فنی باشد اما در درک اصول روابط رنگ ها به شما کمک می کند. برای اینکه در هر کاری عالی باشید، ابتدا باید قوانین مربوط به آن کار را بدانید.

 

نحوه انتخاب هارمونی های رنگی

ساده ترین راه برای انتخاب ترکیب رنگ یا پالت، استفاده از چرخ رنگ و اعمال اصول هارمونی های رنگی آنالوگ، مکمل، تک رنگ و سه گانه است. باید به این موضوع توجه داشت که در رنگ بندی یک صفحه وب سایت، یک رنگ قرار است در چه صفحه ای، با چه پس زمینه ای و با چه موضوعی استفاده شود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است.
سایت های دولتی و سازمانی که آمار بازدید بالایی دارند، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده استفاده می کنند. سایت هایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد، و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود. به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب سایت از اهمیت مهمی برخوردار است.
در مدیریت هنری یک وب سایت یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب تأثیر زیادی در مخاطب دارد. تجربه و نوع نگرش و هنر طراح وب است که سایتی را برای ما جذاب می کند. برخی از نکاتی که باید در رابط گرافیکی سایت در اولویت قرار دهیم به شرح ذیل می باشد:
۱- اثر روان شناسی رنگ
۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت
۳- رنگ متمم رنگ های انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون
۴- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
۵- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت

۵ نکته مهم در انتخاب رنگ برای سایت

۱- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می گذارند
۲- اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از وب سایت شما کند
۳- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند
۴- تاثیر رنگ در فرهنگ های ملل مختلف گوناگون است
۵- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد. به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است

 

بعد رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دقیق ترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO، BANNER، TIZER ها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وب موثر هستند.

مدل های رنگ

ما رنگ ها را با استفاده از مدل های رنگی توصیف می کنیم. به معنای واقعی میلیون ها رنگ وجود دارد و نام بردن از همه آنها و به یاد آوردن نام ها غیرم مکن است، به همین دلیل مدل ها یا استانداردهای رنگی اختراع شده اند تا به ما در توصیف رنگ کمک کنند.

مدل RGB
مدل RGB هنگام کار با طرح های مبتنی بر صفحه نمایش استفاده می شود. مقداری بین ۰ تا ۲۵۵ به هر یک از رنگ های روشن، قرمز، سبز و آبی اختصاص داده شده است.

مدل CMYK
مدل CMYK برای کارهای چاپ استفاده می شود و رنگ ها را بر اساس درصد آنها از سیان، مژنتا، زرد و سیاه توصیف می کند. CMYK به عنوان یک مدل رنگی «تفریق کننده» شناخته می شود.

مدل LAB
مدل رنگ LAB یا آزمایشگاه کمی پیچیده تر است. این ترکیب از سه مؤلفه تشکیل شده است – مؤلفه  (L) از ۰ تا ۱۰۰، مؤلفه (A) از محور سبز-قرمز در Adobe Color Picker و مؤلفه (B)  که از آبی حاصل می شود تشکیل شده است. محور زرد در Adobe Color Picker

 

نحوه انتخاب پالت رنگ مناسب برای وب سایت

چگونگی انتخاب پالت رنگ مناسب برای درک نظریه رنگ ها یک چیز است و انتخاب پالت رنگی موفق یک چیز دیگر.
با آنچه از وب سایت خود می دانید شروع کنید:
برندسازی: اگر مشاغل مستقر دارید، با رنگ هایی که دارای مارک تجاری هستند شروع کنید و سپس رنگ های جدیدی را معرفی کنید.
مخاطبان: رنگ های انتخاب شده همچنین باید عواطفی باشند که برند شما قصد انتقال آنها را دارد. اطلاعات دموگرافیک مورد نظر خود را بشناسید و تحقیق کنید که به چه سوالی پاسخ می دهند.
احساسی: در نظر بگیرید که چه نوع واکنش عاطفی را می خواهید مردم داشته باشند یا چه داستانی از شما به دیگران بیان می کنند.
تعادل: معمولاً هنگام تصمیم گیری در مورد پالت رنگی، با رنگ غالب شروع به هارمونی رنگ ها کنید. سپس شروع به لایه کردن پالت خود کنید. رنگ های تیره ابتدا تمایل به دیده شدن دارند و وزن بصری بیشتری دارند، پس راه خود را به سمت رنگ های روشن تر کار کنید.
در اینجا فرمول مفیدی برای تعادل پالت وجود دارد:

در استفاده بیش از حد از رنگ ها بسیار مراقب باشید، بسیاری از رنگ ها بیش از حد می توانند با هم رقابت کنند و باعث خستگی چشم شوند و مخاطبان وب سایت شما را تحت الشعاع خود قرار دهند. برای کاهش ریسک، رنگ های جدید آزمایشگاهی را در مقدار کمی معرفی کنید.

 

از کجا می توان رنگ الهام بخش را پیدا کرد؟

الهام در همه جا وجود دارد، می توانید با مطالعه زمینه های مختلف طراحی، درک مشتریان و بازار رقابتی و آگاهی از اطلاعات مربوط به روندهای پیش بینی شده رنگ و وب و مارک تجاری، در فضای بیرون از خانه پیدا کنید. برای کمک به شما در سفر رنگی خود، در اینجا برخی از منابع قابل اعتماد بیان شده است.

پانتون Pantone
وقتی صحبت از رنگ می شود  Pantone ها رهبران صنعت طراحی هستند. Pantone آخرین روندهای رنگی را در همه اشکال گرافیک، مد و فضای داخلی، رنگ و پلاستیک ارائه می دهد.

Pantone یک فهرست رنگی فیزیکی و ابزاری مناسب برای هر نوع طراحی یا کاردستی است که چاپ می شود. استفاده از swatch رنگ فیزیکی به شما امکان می دهد دقیقا بدانید که رنگ شما وقتی روی کاغذ یا پارچه قرار می گیرد، باعث صرفه جویی در وقت شما و حدس زدن کار می شود.

پینترست Pinterest
Pinterest مقدار چشمگیری از پالت های رنگی ایجاد شده توسط طراحان و خلاقان در سراسر جهان را در خود جای داده است. به سادگی با الهام از رنگ، فصل یا موضوع جستجو کنید.

وب سایت های رنگی
از میان گزینه های روشن از Pantone گرفته تا تابلوهای ایده های رنگارنگ، وب سایت های اختصاصی و وبلاگ های رنگی می توانند راهی عالی برای تجربه ترکیبات منحصر به فرد رنگی باشند. سایت هایی مانند Design Seeds، Color Collective، COLOURlovers، Wheel Color by Adobe یا Colrd را برای الهام گرفتن از پالت رنگی فوری امتحان کنید

 

دلایل لزوم روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید