تفاوت وب سایت های استاتیک و داینامیک

 

تفاوت وب سایت های استاتیک و داینامیک

هنگامی که موقعیت استفاده از صفحات استاتیک  یا داینامیک  برای بخش هایی از وب سایت شرکت شما پیش می آید، مهم نیست که پیشرفته ترین کد را در هر یک از صفحات وب سایت خود داشته باشید. آنچه که حائز اهمیت است این است که هر صفحه چه هدفی را برای وب سایت شما انجام می دهد.

وب سایت های استاتیک

وب سایت های استاتیک شامل تعداد ثابت صفحات و قالب ثابت وب سایت است که اطلاعات را به مشتری ارائه می دهد. این نوع از وب سایت ها از HTML ساخته شده و توسط CSS در ویرایشگر متن ساده مانند notepad کد گذاری می شوند. بعنوان مثال سایت یک سازمان، سایت یک موسسه و غیره.

صفحات وب استاتیک دقیقا یک اطلاعات تکراری را هر زمان که هر کسی از آن بازدید می کند نمایش می دهد. در صفحات وب استاتیک نیازی به ساده سازی متن نیست. آنها می توانند از ویژگی طراحی همراه با جزئیات چند رسانه ای و حتی فیلم ها استفاده کنند. با این حال، هر بازدیدکننده، در آن صفحه هر بار با همان متن، طراحی چند رسانه ای یا ویدیویی مواجه می شود تا زمانی که شما کد منبع آن صفحه را تغییر دهید.

یک وب سایت استاتیک وبسایتی است که صفحات وب را در سرور با فرمتی که به مرورگر وب مشتری ارسال می شود ذخیره می نماید. این صفحات در ابتدا در زبان HTML (Hypertext Markup Language ) کد گذاری شده اند. فرم های ساده یا نمونه های بازاریابی از وب سایت ها، مانند وب سایت کلاسیک، وب سایت پنج صفحه ای و یا وب سایت بروشوری اغلب وب سایت های استاتیک هستند، زیرا آنها اطلاعاتی از پیش تعریف شده را به کاربر ارائه می دهند. این ها ممکن است شامل اطلاعات در مورد یک شرکت و محصولات و خدمات آن از طریق متن، عکس، انیمیشن، صوتی / تصویری و منوهای تعاملی و ناوبری و … باشد.

صفحات وب سایت داینامیک

وب سایت های داینامیک  می توانند محتوای صفحات وب را در حالی که صفحه در مرورگر سرویس گیرنده در حال اجرا می باشد به صورت داینامیک  تغییر دهند. این نوع وب سایت ها از برنامه های تکمیلی سرور مانند PHP، Asp.NET و JSP و غیره  استفاده می کنند تا محتوای صفحات را در حین اجرا تغییر دهند. وب سایت های داینامیک  از اسکریپت های تکمیلی سرویس گیرنده برای آماده سازی طرح دینامیکی و از کدهای تکمیلی سرور برای هماهنگی رویداد، مدیریت جلسه و کوکی ها و ذخیره سازی و بازیابی داده ها از پایگاه داده استفاده می کنند. به عنوان مثال سایت های تجارت الکترونیک، فرم های ثبت نامی آنلاین، سایت الکترونیکی دولت، سایت های شبکه های اجتماعی و غیره.

صفحات وب داینامیک  قادر به تولید محتوای متفاوت برای بازدیدکنندگان مختلف از همان فایل کد منبع هستند. وب سایت می تواند مطالب مختلفی را بر اساس آنچه که سیستم عامل یا مرورگر بازدید کننده از آن استفاده می کند ، بدون در نظر گرفتن اینکه بازدید کننده از رایانه یا دستگاه تلفن همراه یا هر منبع دیگری استفاده نماید، نمایش دهد. یک صفحه وب داینامیک  لزوما بهتر از یک صفحه وب استاتیک نیست. بلکه می توان گفت این دو اهداف متفاوتی دارند.

یک وب سایت داینامیک وبسایتی است که به طور مرتب و به صورت خودکار براساس معیارهای خاص تغییر میکند یا سفارشی سازی می شود. وب سایت های داینامیک می توانند دو نوع فعالیت پویا داشته باشند: کد و محتوا. کد پویا غیر قابل مشاهده است و یا در پشت صحنه و محتوای پویا قابل مشاهده است.

کاربرد صفحات داینامیک

صفحات داینامیک  می توانند اهداف مختلفی را ارائه دهند. به عنوان مثال، وب سایت هایی که توسط سیستم های مدیریت محتوا اجرا می شوند، امکان بارگیری محتوای بسیاری از صفحات ممکن را برای یک تک فایل کد منبع ایجاد می کنند. سازندگان محتوا از یک صفحه ورودی برای ارسال مطالب برای صفحات جدید به پایگاه داده CMS استفاده می کنند. بنابر این صفحه داینامیک  می تواند محتوا را برای هر صفحه ای در پایگاه داده ، بر اساس پارامترهای URL که بازدید کننده صفحه را جستجو می کند، بارگیری نماید. صفحات داینامیک  بعلاوه به کاربران امکان ورود به صفحاتی را میدهند که بتوانند محتوای شخصی سازی شده را مشاهده کنند.

مقایسه تولیدات استاتیک و دایتامک

توسعه دهندگان معمولا صفحات استاتیک را با HTML ایجاد می کنند، اما برای ایجاد صفحات داینامیک  از زبان هایی مانند PHP، JavaScript یا Action script استفاده می کنند.  آنها همچنین می توانند از چارچوب هایی( frameworks ) مانند Ruby on Rails، PHP یا Flex برای صفحات داینامیک  استفاده کنند. زبان ها و چارچوب های داینامیک  بعلاوه دارای ظرفیت فنی برای ایجاد محتوای صفحه های استاتیک هستند. با این وجود، انجام این کار کد منبعی را ایجاد می کند که برای این هدف به شکل غیر ضروری ای پیچیده و در عین حال نگه داشتن آن نیز سخت تر می باشد.

  • در صفحات وب استاتیک موضوع و محتوای صفحات وب ثابت باقی می ماند و در صفحات وب داینامیک با توجه به زمان اجرا تغییر می کند.
  • مرور و بارگذاری صفحات وب استاتیک سریعتر از صفحات وب داینامیک است، زیرا بر خلاف صفحات وب داینامیک نیازی به درخواست سرور ندارند.
  • تغییر محتوا در صفحات وب استاتیک یک کار دشوار است؛ زیرا شما باید یک صفحه جدید را ارتقاء داده و آپلود کنید در حالی که در صفحات وب داینامیک برنامه سرور وب این کار را به طور خودکار انجام می دهد.
  • اگر پسوند فایل در یک URL , .htm یا .html باشد، این یک صفحه وب استاتیک است. در صورتی که در php، .asp و .jsp وجود داشته باشد، نمونه ای از صفحات وب داینامیک است.
  • صفحات وب استاتیک از طریق زبان HTML ایجاد می شوند در حالی که صفحات وب داینامیک با استفاده از زبان های PHP، JavaScript و Action script ایجاد می شوند.
  • اگر می خواهید یک صفحه وب ایستا و غیر قابل ارتقا ایجاد کنید برنامه ریزی صفحات وب استاتیک یک روش آسان و ارزان برای این کار است. ولی اگر قصد دارید محتوا و مطالب را مرتبا به روز کنید بکارگیری روش های صفحات وب داینامیک توصیه می شوند.

کدامیک را می بایست انتخاب کنید؟

بسیاری از مردم وب سایت های داینامیک  را ترجیح می دهند، زیرا مزایای بسیاری دارند. سایت های داینامیک  هزینه های تعمیر و نگهداری در حال انجام را کاهش می دهند، مدیریت داده ها را بسیار کارآمد می سازند و امکان افزودن هر ویژگی قابل ارائه مانند منابع اطلاعاتی و یا یک سایت تحقیقی قابل مقایسه را ایجاد می نماید. بعلاوه در صورتی که شما از طریق یک صفحه ویرایشگر دست به ویرایش بزنید احتمال از بین رفتن طرح تقریبا غیر ممکن می شود.

برخی مشکلات در استفاده از وب سایت های داینامیک  وجود دارند. اول اینکه، آنها معمولا هزینه بیشتری برای ارتقاء دارند، زیرا آنها به برنامه نویسی پیچیده تری نیاز دارند، همچنین ارتقای یک رابط مدیریت محتوا به شما اجازه می دهد تا وب سایت خود را نگهداری نمایید. دوم، شما باید میزبانی وبی را که از پایگاه داده ها و زبان های داینامیک  پشتیبانی می کند، بدست آورید. خوشبختانه اکثر میزبان ها این ویژگی ها را به صورت پیش فرض ارائه می کنند.

تفاوت وب سایت های استاتیک و داینامیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید