تفاوت طراح بصری با طراح گرافیک

طراح گرافیک، طراح بصری یا ویژوال دیزاینر، طراح رابط کاربری (UI)، طراح تجربه کاربری (UX)، طراح وب. چه تفاوتی میان این عناوین شغلی هست؟ آیا همه آن‌ها یک چیز هستند که فقط اسم‌های متفاوتی روی آن‌ها گذاشته‌اند؟ ممکن است شما هم در برخورد با این مفاهیم گیج شده باشید و هیچ‌وقت به‌درستی درک نکرده باشید که تفاوت کار این افراد با یکدیگر چیست. نکته مهم‌تر اینجاست که شما با عدم شناخت وظایف هر حرفه، نمی‌توانید برای آینده شغلی خود تصمیم بگیرید.

تفاوت طراح بصری با طراح گرافیک

 

طراح گرافیک چه‌کارهایی می‌کند؟

 

طراحی گرافیک یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین عناوین شغلی درزمینهٔ طراحی و تکنولوژی است.

طراحان گرافیک بیشتر درزمینهٔ کارهای چاپی و سفارشی فعالیت دارند، مثل پوستر، بروشور، دعوت‌نامه، کارت ویزیت و طرح‌هایی از این قبیل. گهگاه عناصر مورد نیاز طراحی وب مثل لوگو و آیکون هم طراحی می‌کنند.

یک طراح گرافیک باید قوانین طراحی و ترکیب‌بندی را به‌خوبی بشناسد. ازجمله این قوانین می‌توان به تئوری رنگ‌ها و تایپوگرافی یا چیدمان حروف اشاره کرد.

همچنین آن‌ها باید بتوانند اجزای گرافیکی یک برند (مثل لوگو) را سازگار با هویت برند طراحی کنند.

طراحان گرافیک بیشتر کارهایشان را با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلستریتور و ایندیزاین انجام می‌دهند. تقریباً تمام نرم‌افزارهای ادوب برای طراحان گرافیک لازم است.

طراحانی که به مک بوک دسترسی دارند از نرم‌افزار Sketch برای طراحی استفاده می‌کنند.

نیازی نیست که طراح گرافیک درباره کد نویسی اطلاعاتی داشته باشد. تمام کارهای برنامه نویسی توسط توسعه دهنده انجام می‌شود.

 

طراح رابط کاربری چه‌کارهایی می‌کند؟

 

طراح کاربری یا User interface (UI) designers وظیفه «نگاه و احساس» وب‌سایت یا اپلیکیشن یا هر پروژه‌ای را بر عهیده دارد. به‌عبارت‌دیگر طراح رابط کاربری کسی است که رنگ، سبک حروف و چیدمان طرح را تنظیم می‌کند.

طراحان رابط کاربری تنها با وب و محیط کامپیوتری سروکار دارند و هیچ شناختی از دنیای چاپ ندارند. یک طراح رابط کاربری باید مثل طراح وب‌سایت شناخت دقیقی از کار با وب داشته باشد.

طراحان UI درزمینهٔ تولید وب‌سایت، اپلیکیشن ها و طراحی کلی وب فعالیت دارند و باید دراستفاده از ابزارهای طراحی و طراحی وایر فریم مسلط باشند. آن‌ها باید با زبان‌های برنامه‌نویسی HTML و CSS آشنایی کامل داشته باشند تا بدانند طرح‌هایشان بر روی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن ها و محصولات چگونه عمل می‌کند. همچنین درک اصول JavaScript به آن‌ها کمک خواهد.

طراحان رابط کاربری هم مثل طراحان گرافیک باید درک دقیقی از تئوری رنگ‌ها، تایپو گرافی و ترکیب‌بندی داشته باشند.

 

طراح بصری، چه‌کارهایی می‌کند؟

 

طراحان بصری حل کننده مسائل در دنیای طراحی هستند. ویژوال دیزاینر فقط یک برند را طراحی نمی‌کنند، آن‌ها نقش کلیدی در تأثیرگذاری یک برند دارند. برای یک طراحی زیبا، آن‌ها می‌دانند که ایده طرح را چگونه توضیح دهند و بگویند که چه فکری پشت این طرح بوده است.

طراح بصری در روز، هزاران کار انجام می‌دهد! درواقع کار Visual Designer، ترکیبی از کار طراح گرافیک و طراح رابط کاربری است، به‌علاوه هزاران مهارت که طراح بصری آن را به کار خود اضافه می‌کند. آن‌ها می‌توانند رابط کاربری، تجربه کاربری و طراحی وب‌سایت را به‌خوبی درک کنند. طراحان بصری نیازی نیست که کد نویسی بلد باشند، درصورتی‌که بسیاری از کارهای حوزه تکنولوژی به کد نویسی مرتبط است.

طراحان بصری به‌ندرت درزمینهٔ کارهای چاپی فعالیت می‌کنند ولی درعین‌حال باید درک دقیقی از طراحی گرافیک، طراحی برند و هویت بصری داشته باشند. آن‌ها باید این توانایی را داشته باشد تا پیام‌های بصری را باقدرت و توانایی به مخاطب منتقل کند.

ویژال دیزاینر ها عمدتاً با ساختار وب و عناصر مرتبط با آن سروکار دارند. ازجمله چیزهایی مثل آیکون، اینفوگرافیک و طراحی ارائه. آن‌ها باید با نرم‌افزارهای گروه ادوب و Sketch آشنایی داشته باشند و هم‌چنین مثل طراح UI، در زمینه طرح خطی یا wireframe مسلط باشد.

درنهایت یک طراح بصری باید کار برنامه نویسان Front-end و زبان‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند؛ آشنایی داشته باشد. گرچه نیازی نیست که کد نویسی بلد باشند، وبی باید با مفاهیم پایه ای آن آشنا باشند تا بتوانند با برنامه نویسان ارتباط برقرار کنند.

 

کدام عنوان برای شغل شما درست است؟

طراحی گرافیک، یکی از شغل‌های بسیار خوب است، ولی امروزه بازار کار این حرفه در حال کم شدن است. اگر مهارتی درزمینه وب نداشته باشید ممکن است پیدا کردن شغل مناسب در این زمینه به‌مرورزمان سخت باشد. هر برندی که در دنیای واقعی وجود دارد، حداقل یک سایت دارد. حضور آنلاین برخی شرکت‌ها بیشتر از حضور فیزیکی آن‌ها در بنرها یا پوسترهای تبلیغاتی است. پس آشنایی با طراحی وب به شما این فرصت را می‌دهد تا درزمینه طراحی فعالیت‌های بیشتری داشته باشید.

اگر شما به برنامه‌نویسی و اصول فنی طراحی علاقه مند هستد، بدون شک عنوان شغلی طراح رابط کاربری برای شما بسیار مناسب است.

طراح بصری عنوانی مناسب برای افرادی است که درزمینهٔ طراحی کارهای زیادی انجام می‌دهند و دانش کمی از کد نویسی دارند. طراح بصری کارهای زیادی درزمینهٔ برندسازی، طراحی وب‌سایت و طراحی اپلیکیشن انجام می‌دهد. برای تبدیل‌شدن به طراح بصری باید دانش کامل و جامعی درزمینهٔ طراحی داشت.

اگر شما یک طراح گرافیک، یا طراح رابط کاربری یا یک طراح بصری هستید، چه تجربیاتی از کار در بازار حرفه ای دارید؟ چه مهارت‌هایی را برای حرفه خود ضروری میدانید؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

تفاوت طراح بصری با طراح گرافیک

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید