تئوری رنگ در طراحی سایت

تئوری رنگ در طراحی سایت

 

بدون در نظر گرفتن این که برای چاپ، طراحی سایت می کنید یا برای سایت دروس مرتبط به تئوری رنگ های سنتی، کلیدهایی هستند که در طبقه بندی رنگ ها و گروه بندی آنها با یکدیگر به ما کمک می کنند.بررسی های ثبت شده در زمینه طبقه بندی رنگ ها به سده سوم قبل از میلاد و کارهای ارسطو بر می گردد. از آن زمان به بعد هنرمندان و فیلسوفان بزرگ بسیاری به افزایش دانش ما از چگونگی کارکرد رنگ ها کمک کرده اند که شامل نیوتن، گوته و جوهانزایین می شود.

 

۱-رنگ های اصلی

رنگ های سنتی در یک چرخه وجود دارد که رنگ های اصلی در چرخه سنتی رنگ های قرمز،زرد و آبی می باشند. که این رنگ ها در چرخه رنگ یک مثلث متساوی الاضلاع می سازد.

۲-رنگ های ثانویه

با ترکیب دو تا از رنگ های اصلی مجاور،رنگ های ثانویه را می سازیم که در اینجا با مثلث های خاکستری نمایش داده شده اند. رنگ های ثانویه شامل رنگ های نارنجی، سبز و ارغوانی می باشد.

۳-رنگ های سومین

ترکیبی از ۶ رنگ درجه سه وجود دارد که شامل قرمز روشن که ترکیبی از قرمز و نارنجی می باشد. زرد طلایی یا لیمویی که زرد و نارنجی، مغز پسته ای زرد و سبز، کبود آبی و سبز، بنفش آبی و ارغوانی و زرشکی روشن نیز با قرمز و ارغوانی ترکیب شده اند که رنگ های درجه سه از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه مجاور شکل می گیرند.

ترکیب و چیدمان رنگ ها

شش طرح ترکیبی کلاسیک برای رنگ ها وجود دارد :

  • تک رنگ
  • قیاسی
  • مکمل
  • مکمل مجزا
  • سه گانه
  • چهارگانه ( که مکمل دوبل هم خوانده میشود )

برا ی اینکه از هر کدام از این طرح ها استفاده نمایید باید از یک رنگ شروع کنید.به موضوع سایتی که طراحی می نمایید بیندیشید و یک رنگ اصلی را که با هدف سایت شما هماهنگ می باشد انتخاب نمایید. البته امکان این وجود دارد که این انتخاب در دست شما نباشد و باید بر اساس قوانین یک شرکت کار نمایید و وفادار به رهنمود های ظاهرا نا معارف و بی معنی بمانید.

۱-طرح تک رنگ

طرح هر رنگ مربوط به هر رنگ شامل اصلی به اضافه هر تعدادی زمینه تک رنگ و سایه مربوط به آن می شود.

صفحه وب خویی وین کاملا از یک طرح محو استفاده کرده است.کلمه بی رنگ به معنی “بدون هیچ رنگی”است،بنابراین یک طرح بی رنگ طرحی است که تنها با استفاده از مشکی،سفید و سایه های خاکستری خلق شده باشد. چون طرح های رنگ های محو،تنها سایه  ها یا پس زمینه هایی خاکستری را شامل می شوند، هنوز می توان آنها را جز طرح های تک دانست البته شاید رنگ مشکی یک رنگ خاص باشد.

۲-طرح رنگ قیاسی

طرح رنگ قیاسی شامل رنگ هایی می شود که روی چرخه رنگ در مجاورت یکدیگر قرار دارند.اگر چرخه رنگ ما مانند یک کیک باشد،آن وقت طرح رنگ قیاسی برشی تقریبا بزرگی از آن کیک است.

همانطور که می دانید رنگ نارنجی رنگ خوبی برای غذا می باشد و اینکه رنگ بلوطی و قرمز تیره، احساس قوی با خود به همراه دارند.سایت شیرینی فروشی رین از تاثیرات روان شناختی این دو رنگ استفاده کرده است.

۳-طرح رنگ ممکل

رنگ های مکملی، رنگ هایی می باشند که در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند مانند قرمز و سبز،زرد و بنفش یا نارنجی و آبی می باشد که این رنگ ها مکمل یکدیگر می باشند.

لباس های تیم کالج دانشگاه فلوریدا رنگ آبی و نارنجی می باشد که مثال عالی برای طرح رنگهای مکمل می دهد.

اما طرح مکمل دارای مشکلاتی نیز می باشد چون رنگ های مکمل در زمینه های زیادی با یکدیگر اختلاف دارند می توانند هنگام قرار گرفتن در کنار یکدیگر باعث به وجود آمدن تاثیری به نام “تناقص هم زمان” شوند.هر رنگی باعث می شود که رنگ دیگر پر حرارت و برجسته به نظر برسد. در حقیقت این تاثیر همان چیزی است که طرح های مربوط به رنگ های مکمل را در جلب کردن بینندگان موفق نموده است.

از مشکلات دیگر استفاده از این طرح انتخاب رنگ هایی است که تقریبا به طور مستقیم در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار ندارندو به علاوه آن قدر هم به یکدیگر نزدیک نیستند که بتوان آن ها را رنگ های قیاسی خواند.این ترکیب را “ناسازگار” خوانده می شود چون اغلب با یکدیگر برخورد دارند و باعث می شوند که بیننده احساس نا هماهنگی و ناسازگاری داشته باشد.

۴-طرح های رنگی و مکمل مجزا،سه تایی و چهارتایی

این طور که به نظر می آید طرح های مکمل مجزا، سه تایی و چهار تایی تکنیکی تر باشند، آنها نسخه های ساده از یک طرح رنگ مکمل می باشند. برای خلق یک طرح مکمل مجزا، از دو رنگ مجاور در رنگ اصلی مکمل خود بهره بگیرید.

برای طرح رنگ سه گانه، کافی است که مکمل های مجزای خود را از هر طرف یک درجه افزایش دهیم که از این طریق تمامی رنگ ها به میزان مساوی به خود فضا اختصاص می دهند.

با دانست اینکه طرح های رنگ سه گانه شامل سه رنگ می شوند، در واقع طرح چهارگانه شامل چهار رنگ می باشد که دو به دو مکمل یکدیگرند.

۵-سایر متغیرها

اکثر طراحان از این طرح های رنگ استاندارد مطلع هستند،اما ترکیب آنها می تواند ساده و غیر خلاقانه باشد. راههای بسیار دیگری نیز برای استفاده از طرح های کلاسیک در جهت خلق ترکیبی تازه وجود دارد.

همچنین می توانید با بررسی روابط طرح مکمل يا قیاسی و تک رنگ پرداخته باشید، میتوانید روش های زیر را امتحان نمایید.

-طرح تک رنگ با برجستگی بیشتر

به جای استفاده ساده از ترکیب سایه ها و زیر سایه رنگ اصلی از خاکستری خالص، سیاه و سفید هم استفاده کنید.این کار تضاد و برجستگی بیشتری در یک طرح ایجاد میکند

-قیاسی

میزان اشباع یکی از رنگ های موجود در طرح تک رنگ خود را بالا برده و میزان بقیه را کمتر تنظیم کنید. استفاده از یک رنگ کاملا اشباع شده در میان سایر رنگ های ساده، برجسته تر جلوه می کند.

-طرح مکمل مجزای تک

اگر طرح مناسبی دارید که با یک طرح مکمل مجزا هماهنگ است، با استفاده ار سایه ها و ته رنگ هایی از رنگ اصلی به طرحتان روح ببخشید. تمامی این سه متغیر خیلی به طرح های سنتی رنگ شبیه هستند. اگر اندکی با طرح های سنتی کار کنید،براحتی می توانید ویژگی هیا بیشتری از آنها را دریابید،اما بخاطر داشته باشید که طرح رنگی که انتخاب می کنید بنیانی است که پالت رنگ وب سایت خود را از آن می سازید.مهم است که کار خود را بر بنیانی محکم استوانر کنید در غیر این صورت سایر قسمت های طرحتان فرو می ریزد.

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید