برندسازی از طریق طراحی سایت

 برندسازی از طریق طراحی سایت

برند، یک نماد است. نمادها طراحی می شوند تا بر چیزی دلالت کنند، و برند به مفهوم پکیجی از تمام مجموعه، توانایی ها و ویژگی های درون یک ساختار مجرد می باشد.
این ساختار می تواند مجموعه ای از تصاویر، صداها، اصطلاحات، لوگوهایی و… باشد که مخاطبان در تماس با آن برانگیخته می شوند.
برندها بسیار مهم می باشند، چرا که آن ها به شما کمک می کنند تا مشتریان را جذب کنید و همچنین کمک می کند تا مشتریان ثابت بمانند.
برندها موجب برانگیختگی مجموعه ها و تجارب می شود که با نام تجاری شما در آمیخته اند، با نشان داده شدن در تبلیغات و راه های ارتباطی و بصری دیگر. برای مثال در زمانی مخاطب در حال انتخاب یک محصول از بین موارد مشابه می باشد
برندها مجموعه از انتظارات را پاسخ می دهد، و هنگامی که با مردم بلاتکلیف برخورد می کند، آن ها را متمایل به انتخاب گزینه ی امن تر می کند. مردم می دانند که از یک برند چه توقعی می توان داشت.
برندسازی یک فرآیند پیچیده می باشد که از طریق تمام رسانه ها، طراحی بسته بندی، تبلیغات تلویزیونی و آگهی های مجلات عمل می کند. و البته که طراحی سایت نقش کلیدی ای در برندسازی دارد.

۱-رنگ

انتخاب پالت رنگی مناسب در برندینگ بسیار مهم می باشد. رنگ فقط کاربرد زیبایی شناسانه ندارد. رنگ موجب تحریک احساسات مختلف می شود و ناخودآگاه مخاطب را به سمت های مختلفی سوق می دهد.
برای مثال رنگ قرمز می تواند موجب افزایش فشار خون، نبض و تنفس شود. این رنگ نماد هیجان، انرژی و قدرت است. برای همین از این رنگ بیشتر در برندهایی که در زمینه ی سرگرمی فعال هستند استفاده می شود.
رنگ های دیگر، تداعی ها و تاثیرات مختلفی دارند. سبز نماد طبیعت، محیط زیست، سودآوری، پول و سلامت می باشد. سبز یک رنگ آرامش بخش است، و به همین خاطر معمولا دیوار بیمارستان ها را سبز روشن انتخاب می کنند.
هنگامی که یک رنگ برای برند خود انتخاب می کنید، در مورد تاثیرات و ارتباطات آن تحقیق کنید تا با هدف و مفهوم برند شما هماهنگ باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که رنگ های در هر فرهنگی مفاهیم متفاوتی دارند، بنابراین بسیار مهم است که دقت کنید چه بازار هدفی دارید.
در وبسایت برند لاجیتک از آبی سیر به عنوان رنگ اصلی برند استفاده شده است. همچنین از رنگ های هم خانواده ی آبی سیر در کنار رنگ اصلی در طراحی سایت خود استفاده کرده اند، از رنگ پس زمینه ها تا لینک ها:

 

۲- شخصیت

آیا برند شما شخصیت دارد؟ افزودن یک شخصیت کوچک به برند می تواند به فهم چیستی برند کمک کند.
آیا برند فقط در مورد ثبات و امنیتی است که مشتریان می خواهند به آن تکیه کنند؟ برند شما یک شخصیت شوخ دارد یا جدی؟
بسیاری از مردم در جوامع تجاری محصولات و برندهایی را استفاده می کنند که خودشان را تعریف می کنند، بنابراین به شخصیت برند خود از طریق چیزی که مخاطبان شما دوست دارند و با آن مرتبط هستند، شکل بدهید.
انسان‌انگاری به معنای تعبیر انسانگونه از هر گونه مفهوم یا چیزی است که لزوماً خصلت و یا شکل انسانی نداشته باشد. دادن عناصر انسان انگارانه به برند، راه مناسبی برای داده شخصیت به آن است.
به آیکون اپلیکیشن “فایندر” در Mac OS X توجه کنید. یک مربع آبی با صورتی خندان و قابل تشخیص است که با تعدادی خط سیاه ترسیم شده است.
این برنامه یک مرورگر فایل می باشد، اما با دادن ویژگی های انسان انگارانه، طراح به این آیکون، روح داده است.

مسکات پرنده ی کوچک آبی رنگ توئیتر، بسیار تاثیرگذار می باشد؛ تمام رسانه های معمول و وب سایت ها، این پرنده را به شیوه ی خود طراحی کرده اند. هر کدام از آن ها ویژگی خود را دارند و با یکدیگر متفاوت هستند، اما همچنان می توان تشخیص داده که این همان پرنده ی آبی توئیتر است.

 

۳- احساسات

احساسات یک عامل دیگر در برندینگ می باشد. می خواهید وقتی که بازدیدکنندگان به سایت شما مراجعه می کنند، چه احساسات و عواطفی را تجربه کنند؟ می خواهید چه چیزهایی باعث وابستگی مخاطبان به برند شما شود؟
ساختار زیبایی شناسانه ی سایت شما نباید بر اساس جدیدترین گرایش های طراحی سایت باشد، بلکه می بایست بر اساس احساسات و ایده هایی که می خواهید برند شما بر آن ها دلالت کنند تصمیم گیری نمایید، سپس بر اساس آن به طراحی مشغول شوید.
استدیو ۷ طراحی از رنگ های مرتعش و تصاویر زیبا برای ایجاد یک برند غنی و هیجان انگیز بهره برده است که برای یک آژانس طراحی بسیار مهم می باشد.

 

 

 

۴- ماندگاری
برای ساخت یک برند موفق می بایست آنرا به یادماندنی کرد. چه چیزهایی باعث می شود تا مردم شما را به خاطر بسپارند؟ آن ها را تکرار کنید.
به یادماندنی شدن از طریق طراحی سایت باعث می شود تا برندینگ بهتر عمل کرده و مخاطبان مشترک سایت شما شوند و دائم به آن سر بزنند. رنگ ها، تصاویر و تایپوگرافی را در وبسایت ثابت نگه دارید و آن ها را تکرار کنید تا به یک یونیفرم برسید.
اسکایپ عناصر برندینگ بسیاری را به طور ثابت یکسان کرده است، از جمله تمام رسانه ی بازاری که شامل پالت رنگی غالباً آبی، ابرهای دو بعدی سفید با تصویرسازی و… می شود.

 

 

 

 

۵- کدها و تصاویر تکراری

تصاویر و حروف ماندگار به شما این اجازه را می دهند تا بیشتر محتوای خود را تکرار کنید که موجب پدید آمدن یک سبک شخصی می شود. همچنین این کار موجب می شود تا وب سایت شما زودتر بارگزاری شود و مرورگر مخاطب نیاز ندارد که چیزهای کوچک زیادی را دانلود کند، چرا تصاویر و CSS در کش ذخیره می مانند.

 

 

۶- اندازه و موقعیت لوگو

رسم معمول این است که در هنگام طراحی سایت، در سایت های انگلیسی، لوگو در بالا سمت چپ صفحه قرار می گیرد و در طراحی سایت های فارسی در بالا سمت راست صفحه.
این ناحیه، قسمتی است که بیشتر مردم برای اینکه بدانند در چه سایتی هستند، ابتدا به آن نگاه می کنند. علاوه بر این، این بهترین شیوه است که تصویر لوگو را به صفحه ی اصلی سایت لینک کنید. اما موقعیت تنها یکی از عناصر است، اندازه نیز مهم است. اطمینان حاصل کنید که اندازه ی لوگوی سایت به اندازه ای است که دومین یا سومین چیزی باشد که مخاطبین هنگام مراجعه به سایت به آن توجه می کنند

 

 

۷- ارزش گزاره

هنگامی که یک بازدیدکننده به وب سایت شما مراجعه می کند، سعی در یافتن دارند. آیا به وب سایت درستی آمده ام؟ آیا این سایت جذاب است؟ این سایت کلاً در مورد چیست؟ برای پاسخ به این سوالات شما می بایست ارزش گزاره واضح و مختصر به بازدیدکننده ی خود ارائه کرده باشید.
این ارزش گزاره می بایست یک متن کوتاه در مکانی برجسته در صفحه ی وب سایت شما باشد. بهتر است این متن پس از لوگو قرار بگیرد. بنابراین هنگامی که بازدیدکننده ی سایت عنوان سایت یا کسب و کار را می خواند، ارزش گزاره را دنبال کرده است.
در چند کلمه توصیح دهید که سایت شما دقیقا چه مزایایی برای بازدیدکننده دارد، به طوری که فرض کنید بازدیدکنندگان هیچ چیز در مورد سایت شما نمی دانند، و شما می خواهید دلیل استفاده از آن را شرح دهید.
راب سرتین در وبسایت خود Prime Cut Design یک ارزش گزاره ی عالی در هدر سایت خود دارد. این متن بسیار در چشم است و همچنین موجز و واضح است؛ و همچنین به دو نیاز «چه چیز» و «چرا» به خوبی جواب داده است.

 

۸- لحن گفتار

زبانی که در وب سایت خود استفاده می کنید می بایست شخصیت و هویت برند شما را تقویت کند. اگر برند شما صمیمی، دوستانه و متواضع است و مخاطبان شما جوان هستند، پس لحن گفتاری غیررسمی و شاد به خوبی برای شما پاسخگوست.
از سوی دیگر، اگر شما برای یک بانک سرمایه گزاری طراحی سایت می کنید، لحن گفتار می بایست تاثیرگذار و رسمی باشد.
این قضیه فقط در مورد این نیست که چه می گویید؛ در مورد این است که چگونه آنرا می گویید. می توانید یک چیز را با لحن های مختلفی بگویید و همان معنای مد نظرتان را برسانید، اما شخصیتی که این لحن گفتار دارد متفاوت خواهد بود؛ بنابراین لحن گفتاری را برگزینید که مناسب شخصیت و مخاطبان برند شماست

 

 

۹- منحصر به فرد

اگر طراحی سایت شما شبیه به رقیبانتان باشد، آیا به یاد ماندنی می شود؟ مشتریان بالقوه چگونه میان سایت شما و سایت رقیبان تفاوت قائل شوند؟ اگر بتوانید تصویری منحصر به فرد از برند و سایت خود به وجود بیاورید، نه تنها به یاد ماندنی تر می شوید، بلکه می توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید، و این بدان معناست که شانس بهتری برای این دارید که بازدیدکنندگان باز هم به سایت شما سر بزنند

 

 

نتیجه گیری

ساخت یک برند قدرتمند تنها برای شرکت های بزرگ مهم نیست، بلکه شرکت های کوچک و حتی سایت ها و وبلاگ های شخصی نیز برای رشد و ترقی به برندسازی نیاز دارند. برندینگ به مردم کمک می کند تا از بین صدها رقیب، یکی را برگزینند.
طراحی سایت یک بستر بسیار عالی برای برندسازی می باشد، بنابراین بسیار مهم است که از برندسازی در طراحی سایت خود چشم پوشی نکنید. اطمینان حاصل کنید که از تمام تکنیک های برای قوی تر و تاثیرگذارتر کردن برند خود استفاده کنید.

 

برندسازی از طریق طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید