اهمیت طراحی لوگو

اینکه چرا طراحی لوگو اهمیت دارد باید به این نکته توجه کنیم که لوگو ارزش برند و محصول و خدمات شما را به کاربر یا مشتری به نمایش می‌گذارد که این لوگو شماست که به کاربر میگه شما کی هستید چه کار می‌کنید و چه خدماتی را به آن‌ها ارائه می‌کنید و چرا باید بقیه از خدمات و محصولات شما استفاده کنند حالا تأثیر این موضوع زمانی می‌تونه بیشتر بشه که توسط سایت‌های دیگر و اشخاص دیگر به لوگو نماد تجاری سایت شما اشاره بشه و درصورتی‌که تعداد نمایش لوگو توسط یک شخص بیشتر بشه امکان اطمینان به شما و برندتان هم ، قاعدتاً بیشتر میشه ؛ حالا اینکه چطور همچنین لوگویی بسازیم که هم در نگاه اول توسط سایت خودمون بتونیم ویژگی‌ها و خدمات را به مشتریان کاربرد القا کنیم و همچنین باعث شویم که برند سازی توسط لوگوی ما به بهترین نحو انجام شود و کسب درآمد از این طریق ایجاد شود  هم یک بحث دیگری است  که در هنگام طراحی لوگو باید به آن توجه کرد.
طراحی لوگو برای کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی را دارند ، را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی کرد که علاوه بر نمایش لوگو در سایت‌هاشون در سطح شهر و در قسمت‌های مختلف شهر دارای شرکت‌ها و ساختمان‌هایی و شعبه‌های مختلفی هستند که به‌عنوان مرکز کسب‌وکار و فروش محصولاتشان شناخته می‌شود و از طریق بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی امکان برند سازی بیشتر را دارند اما برخی دیگر از وب‌سایت‌ها هستند که یک مکان و شرکت فیزیکی و خاص به‌عنوان مرکز کسب‌وکارشان ندارد

اهمیت طراحی لوگو

مراتب و روش‌های برند سازی که می‌توان از طریق لوگو انجام داد بیشتر است و طیف بیشتری از مردم امکان مواجه‌شدن لوگو را دارند. تفاوت طراحی لوگو در این دو نوع کسب‌وکارهای اینترنتی نیز متفاوت می‌باشد و طراحی لوگو در شرکت‌های مثل کسب‌وکار اینترنت اهمیت بیشتری دارد فقط از یک رسانه یا فضای موجود امکان برند سازی دارد البته دیجی کالا جزء برندهای مطرح این حوزه است که الآن روش‌های تبلیغاتی متنوع‌تری را برای گسترش کسب‌وکارش انتخاب کرده اما ما از زمانی داریم صحبت می‌کنیم که هنوز اول شروع کسب‌وکار یک برند است و هیچ محبوبیت و معروفیتی ندارد و در همین زمان باید نماد و لوگو این برند طراحی شود که بتواند در آینده هم برای برطرف کردن نیازهای این‌چنینی پاسخگوی خوبی باشد. طراحی لوگو سایت که از همان ابتدای طراحی سایت انجام می‌شود پس باید از این نگاه و نظراتم موردبررسی قرارگرفته باشد تا بهترین بازخوردها را داشته باشد
طراحی لوگو سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات گرافیکی و تبلیغاتی برای هر نوع وب‌سایت فروشگاهی خدماتی و یا شرکتی می‌باشد طراحی لوگو سایت اگر به‌صورت حرفه‌ای انجام شود می‌تواند جلوه بسیار زیبا و مناسبی را به طراحی کلی وب‌سایت شما بدهد ازآنجاکه لوگو در قسمت‌های بالایی هر سایتی به نمایش گذاشته می‌شود درواقع هر مخاطبی که وارد وب‌سایت شود اولین تصویر بصری که ناخودآگاه به آن می‌نگرد طراحی لوگو سایت شماست ، که البته این مورد یک مبحث تخصصی در زمینه طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری یک وب‌سایت هم هست که طراحان وب‌سایت باید به این موارد هم توجه داشته باشند و قالب سایت و جایگاه لوگو سایت را به‌گونه‌ای بسازند که نگاه بیننده را جذب کند. طراحی لوگو سایت بیانگر کیفیت وب‌سایت شما برای بینندگان است چراکه از اولین نگاه به طراحی لوگو سایت ، مخاطب می‌تواند احساس خوب یا بدی را دریافت کند که اگر این احساس بد باشد و مخاطب نیازی به سایت شما نداشته باشد امکان دارد در همان لحظه از وب‌سایت شما خارج شود و آمارها نشان می‌دهد که کاربر با دیدن لوگو سایت تا ۳۰ درصد نسبت به کیفیت وب‌سایت ، خرید و یا عدم خرید از آن وب‌سایت تصمیم‌گیری می‌کند.

مواردی که تا اینجا به آن پرداخته‌ایم بیشتر درزمینه روانشناسی طراحی لوگو سایت بوده و به مسائل پرداختیم که یک لوگو از نگاه بصری چه رفتار و چه ویژگی‌ها رو می‌تواند به کاربران سایت نمایش دهد. موارد و نکات دیگری هم هستند که در طراحی لوگو سایت اهمیت ویژه‌ای دارد یعنی نکات تکنیکی طراحی لوگو سایت هست که یک گرافیست موفق و طراح لوگو باید به چه نکاتی توجه داشته باشد؟ البته پیش از رعایت نکاتی که باید در طراحی لوگو سایت توجه داشته باشیم طراح لوگو باید با ویژگی لوگو خوب آشنا باشد و تمامی موارد آن را رعایت کند.

 طراحی لوگو مینیمال

لوگو سایت باید ساده باشد ؛ از استفاده کردن و طراحی لوگوهای پیچیده از سایت‌ها باید پرهیز کنید هر چه که ساده‌تر باشد و معنی و مفهوم را به‌صورت واضح‌تری بتوانند به مخاطب خود ارائه کند ، لوگو مناسبی برای سایت طراحی کرده ، در حقیقت به طراحی لوگو سایت باید یک لوگوی مینیمال باشد. لوگوی مینیمال از هنر مینیمال گرفته می‌شود که شامل ترکیب اجزای مختلف یک طراحی با کمترین و ساده‌ترین شکل موجود است و طراحانی که از این سبک استفاده می‌کنند به‌عنوان مینیمالیسم در طراحی لوگو شناخته می‌شوند که یک گرایش و طراحی خاصی است. نتیجه‌ای که می‌توان از طرح‌های مینیمالیستی و لوگوهای مینیمالیستی دریافت کرد طراحی ساده اما چشمگیر است که می‌توانند بسیار مؤثر عمل کند و نکته مهم آن این است که طرح‌های مینیمال باید به‌سرعت و به‌طور دقیق واضح منظور را به بیننده برساند ، این نوع لوگوها در صورت طراحی درست و رعایت استانداردها می‌توانند بیشترین موفقیت و تأثیر را در حافظه بصری مخاطبان ایجاد کند.

رنگ لوگو سایت

ترکیب رنگی در طراحی لوگو سایت هم یکی از موارد مهم در طراحی است استفاده از کمترین طیف رنگی در طراحی لوگو به‌گونه‌ای که بتواند نظر بیننده را جلب کند و مفهوم و المان‌ها را به شکل گرافیکی بیان کند یکی از مسائل مهم و پیچیده برای طراحان گرافیک و طراحان لوگو است شرایط استفاده از کمترین تعداد طیف رنگی در طراحی لوگو سایت به‌مراتب اهمیت بیشتری دارد و همچنین همگونی رنگ‌های استفاده‌شده در لوگو با قالب کلی سایت طراحی قالب سایت هم یکی از مواردی است که اهمیتی در برند سازی و در آینده نمای کلی کسب‌وکار اینترنتی دارد بهترین راه برای اینکه لوگوی ما امکان استفاده در طیف‌های رنگی مختلف را داشته باشد این است که طراحان لوگو ، لوگوی موردنظر را به‌صورت سیاه‌وسفید طراحی کنند و یا امکان طراحی به رنگ‌بندی در لوگو را ایجاد کنند که کاربر و طراح سایت بتواند از طیف‌های رنگ مختلف در آینده هم استفاده کند البته قابلیت استفاده از رنگ‌های متعدد به این معنی نیست که کاربر و صاحب برند هرچند وقت ترکیب رنگ خود را تغییر دهد که حتی این مورد آسیب جدی رو بر موضوع برندینگ ایجاد می‌کند بلکه قابلیت رنگ‌پذیری لوگو بدین معنی است که رنگ المان‌های مختلف لوگو ممکن است بر اساس رنگ‌بندی قالب سایت دچار تغییرات کوچکی شود که این مورد باید در هنگام طراحی لوگو سایت پیش‌بینی شود. در هنگام استفاده و تعیین رنگ‌های استفاده‌شده در طراحی لوگو باید به مسائل تئوری رنگ‌ها بر اساس نوع خدمت‌رسانی و کسب‌وکار وب‌سایت توجه داشت.
یکی از راه‌های موفق شدن در یک رقابت برندینگ نسبت به رقبا انتخاب یک لوگو نماد کسب‌وکار اینترنتی به سبک خاص و منحصربه‌فرد است که بتواند اطمینان و اعتماد مشتری را حاصل کند این موضوع هم باید توسط طراح گرافیک انجام شود و هم صاحب کسب‌وکار از متفاوت بودن و ایجاد یک سبک جدید و خلاقانه در کار خود ترسی نداشته باشند و به دنبال کپی و تقلید از یک سبک و طرحی دیگر نباشد بلکه خود ابداع‌گر لوگو بوده. الهام گرفتن از طرح‌های دیگر تأثیر مثبتی در طراحی لوگو سایت شما دارد اما کپی‌برداری با الهام گرفتن تفاوت بسیار دارد. شما می‌توانید از نمونه‌های طراحی لوگو خارجی و ایرانی برای کسب ایده‌های جدید برای طراحی استفاده کنید با توجه به ایده‌های خودتان و ایده‌هایی که از مجموع این طرح‌هایی که مشاهده کردید ، یک نمونه اولیه طراحی لوگو خودتان رو بر روی کاغذ یا طرح اولیه نمونه اولیه به‌صورت گام‌به‌گام ایجاد کنید تا درنتیجه نهایی به طراحی لوگو منحصربه‌فرد خود برسید.

یکی دیگر از مسائلی که در طراحی لوگو سایت اهمیت ویژه‌ای دارد فرمت خروجی و فرمت نهایی فایل لوگو سایت هست که جزء مسائل تکنیکی طراحی لوگو به شمار می‌رود. لوگوی سایت باید توسط طراح گرافیک خوب یا طراح لوگو به‌صورت وکتور یا برداری طراحی‌شده باشد و اینکه لوگو در محیط نرم‌افزاری پیکسلی مانند نرم‌افزار فتوشاپ طراحی‌شده باشد می‌تواند در آینده کاری و در سایزهای مختلف آسیب بزند و استفاده از لوگو در قسمت‌های مختلف را محدود کند. به همین دلیل طراح لوگوی سایت باید مسلط به استفاده از نرم‌افزارهای برداری مانند ایلستریتور و یا کورل دراو باشد که مخصوص طراحی لوگو هستند. خروجی طرح لوگو می‌تواند فرمت‌های مختلفی ارائه شود اما یکی از فرمت‌های معروف که مخصوص فایل‌های گرافیکیِ استفاده‌شده در فضای وب هست ، فرمت svg می‌باشد که این فرمت هم ازلحاظ حجم به طراحان سایت و متخصصان سئو کمک زیادی می‌کند و همچنین در صورت تغییر اندازه و سایز لوگو افت کیفیت نخواهد داشت.

 

لوگو ریسپانسیو

مسئله دیگری که در طراحی لوگو خیلی اهمیت ویژه‌ای دارد لوگوی واکنش گرا یا لوگو ریسپانسیو هست که لفظ واکنش گرا یا ریسپانسیو برای طراحی سایت و طراحی قالب سایت بیشتر عنوان می‌شود اما بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها و برندهای معروف از این موضوع و قابلیت لوگوهای ریسپانسیو استفاده می‌کند قبل از اینکه به این موضوع بپردازم به شما توصیه می‌کنم حتماً به فکر طراحی لوگو ریسپانسیو برای سایت باشید و در این فضای رقابتی ، جلوه خاص‌تری را داشته باشید. یک لوگو طراحی‌شده سایت ممکن است در فضاهای مختلف قابل‌استفاده باشد برای مثال در بالای قالب سایت ، واترمارک کردن بر روی محصولات و تصاویر و یا حالت نمایشی موبایل سایت هم از لوگو سایت استفاده کنید. لوگوی ریسپانسیو در این مواقع این قابلیت را ایجاد می‌کند که با توجه به فرم و شکل اصلی لوگو و ترکیب رنگی یکسان نمونه‌های دیگری از لوگو که در سایزهای مختلف ، مفهوم را عنوان کنند طراحی شود برای مثال در نرم‌افزار اسکایپ لوگوی اصلی تشکیل‌شده است از نام کلمه اسکایپ به انگلیسی با یک دور آبی‌رنگ طراحی‌شده اما در استفاده‌های دیگر از اسکایپ برای مثال در حالت‌های موبایل لوگو به کلمه s که حرف اول کلمه اسکایپ است به همراه یک دور آبی‌رنگ مشابه طرح قبلی به نمایش گذاشته می‌شود این دو، لوگوی شرکت نرم‌افزاری اسکایپ است و هرکدام از این دو مفهوم و نماد این نرم‌افزار را نشان می‌دهد اما کاربرد و موارد استفاده از لوگوها درجاهای مختلف متفاوت باشد و نمی‌توان این دو را به‌عنوان دو لوگوی جدا در نظر گرفت بلکه یک لوگو با دو شکل نمایش مختلف هستند. در طراحی لوگو ریسپانسیو باید به این نکته توجه داشت که طرح‌های مختلف لوگو نباید از یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشند و نامتعارف بودن لوگوها در این سبک می‌تواند در برند سازی لوگو به خاطر سپردن لوگو توسط مشتری دچار مشکل سازد. یکی از نمونه‌های طراحی لوگو ریسپانسیو در لوگوی سایت گراف۳۰تی هم مشاهده می‌شود لوگو سایت گراف۳۰تی در طرح اولیه از کلمه گراف Graph و عدد ۳۰ و در آخر کلمه T تشکیل‌شده است و با گرافیک خاص و شکل و شمایل خاص این طراحی شد. لوگوی دیگری هم طراحی‌شده که در موارد خاصی از آن استفاده می‌شود که فقط قسمت اول کلمه گراف این حرف G در لوگوی اصلی که با یک گرافیک خاصی طراحی‌شده رو جدا کردیم و به‌عنوان لوگوی ریسپانسیو از آن استفاده می‌کنیم درحالی‌که لوگوی کوچک و ریسپانسیو شده معنا و مفهوم لوگوی اصلی سایت را حفظ کرده است

این موضوع که لوگو سایت قابلیت ریسپانسیو شدن را داشته باشد در آینده مسیر کسب‌وکار اینترنتی شما خیلی اهمیت ویژه پیدا می‌کند و به آن نیاز خواهید داشت معمولاً کسب‌وکارهای تازه که نمی‌خواهند هزینه زیادی را برای طراحی لوگو بپردازند و از طراحان و گرافیست‌های مبتدی استفاده می‌کنند که تسلط و مهارت کافی برای طراحی لوگو را ندارند. برای طراحی اشکال المان‌های زیادی استفاده می‌کنند به این کار هم اصل مینیمالیسم و ساده گرایی در لوگو را از بین می‌برد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند که در آینده هم نتوان به طراحی لوگو ریسپانسیو پرداخت. وقتی یک شرکت یا برند لوگوی را برای خود طراحی می‌کند بدون شک تمایل دارد در مکان‌های مختلف و در سایزهای مختلف از آن استفاده کند و این موضوع با طراحی لوگو ریسپانسیو امکان‌پذیر است.
یکی دیگر از نمونه‌های طراحی لوگو ریسپانسیو لوگوی گوگل است شاید خیلی از افراد به‌راحتی از گوگل بگذرند و آن توجه نمی‌کنند درحالی‌که خود لوگوی گوگل از کلمه‌ی گوگل استفاده‌شده که رنگ‌بندی‌های آبی ، قرمز ، زرد و سبز برای هر یک از حروف لوگوی اصلی استفاده شد و در طراحی لوگو ریسپانسیو شرکت گوگل به این صورت است که از حرف G که حرف اول کلمه گوگل است به‌عنوان لوگو در سایزهای کوچک استفاده می‌کند درحالی‌که همین حرف G از ترکیب رنگی رنگ‌های آبی قرمز زرد و سبز و در طرح ساده‌شده ترکیب شده است.

بهترین سبک طراحی لوگو سایت

در طراحی لوگو سایت می‌توان از سبک‌های مختلف و روش‌های مختلف در طراحی لوگو استفاده کرد که مقاله‌ای به‌طور مفصل به انواع لوگو و سبک‌های طراحی لوگو اشاره کردیم و در این قسمت به بررسی بهترین نوع طراحی لوگو سایت اشاره‌کنیم. یکی از سبک‌های پرکاربرد در طراحی لوگو سایت سبک لوگوتایپ هست که این سبک برای کسب‌وکارهای تازه بسیار مفید است. این نوع لوگوها در بدون هیچ‌گونه آیکون‌های تصویری خاصی می‌باشند و فقط از حروف و کلمات تشکیل می‌شود که معمولاً هم کلمات نام برند و سازمان می‌باشد. چیزی که باعث ایجاد لوگویی زیبا در این سبک می‌کند ، استفاده از نوع فونت‌ها و تایپوگرافی و طراحی رنگ‌های استفاده‌شده می‌باشد که باید در این روش چینش کلمات به‌صورت خلاقانه و درعین‌حال با خوانایی بالا باش

اهمیت طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید