اهمیت رنگ ها در طراحی سایت

 اهمیت  رنگ ها در طراحی سایت

 قرار دادن مهمترین اطلاعات در صفحه اصلی یکی از راه های برقراری ارتباط صحیح با بیننده در طراحی سایت محسوب می شود. چرا که در این اطلاعات، شما تمامی آنچه که بیننده به آن نیاز دارد، در اختیار وی قرار می دهید. در این راستا چنانچه اطلاعات مذکور را بصورت حرفه ای طبقه بندی نمایید و با جذابیت در سایت خود بگنجانید، می توان به جرات اظهار کرد که تا حدودی به مقصود خود نزدیک و بیننده را به راحتی جذب نموده اید.

میتوانید برای وب سایت خود از عناصر گرافیکی با معنا و مفهوم مانند تصاویری که حاوی فعالیت های شماست و یا با مزمون سایتتان در ارتباط است، استفاده نمایید. چراکه در مواقعی یک تصویر خوب می تواند به اندازه ۱۰ جمله، بامعنا و تاثیر گذار باشد. پیشنهاد می شود از گرافیست هنرمند و خلاق برای این منظور استفاده نمایید و تلاش کنید تا همواره از ایده های وی بهره مند گردید و حتی در بهبود طرح به وی کمک نمایید.

یکی از مطالب مهمی که می توانید در صفحه اصلی خود از آن استفاده نمایید، معرفی فعالیت هایتان می باشد البته باید به این نکته نیز توجه نمود که همه مطالب این بخش نباید چنان زیاد باشد که موجب بی حوصلگی و سردرگمی بیننده شود و وی را از ادامه مشاهده سایت پشیمان کند. برای مثال می توانید تنها اشاره ای به هدف و تاریخچه فعالیت های خود نموده و مابقی مطالب را در صفحه “درباره ما” یا “تاریخچه” قرار دهید.

یکی از مشخصه هایی که می تواند بروز بودن سایت شما را به بینندگان نشان دهد، قرار دادن اخبار بصورت مرتب بر روی سایت می باشد. شما می توانید بخشی از صفحه اصلی خود را به اخبار شرکت و یا سازمان خود اختصاص دهید.

یکی از بخش هایی که می توانید به منظور جذب بیننده در سایت خود از آن استفاده نمایید، قرار دادن اطلاعاتی متحرک نظیر بنر، تصاویر و یا گواهینامه های اخذ شده و … در صفحه اصلی می باشد. در این صورت زمانی که بیننده مشغول مشاهده سایت شما می باشد، احساس میکند سایت شما زنده و پویاست. البته لازم به ذکر است این مورد را تنها در بخش های اندکی از سایت استفاده نمایید (۱ یا حداکثر ۳ مکان در صفحه) زیرا حرکت در نقاط زیاد در سایت، عنصری دافع برای بیننده شما محسوب می شود.

رنگ ها تاثیر بسزایی در جذب و ماندگاری بینندگان در سایت دارند. بنابراین پس از معرفی مشخصه های مفید و مضر در سایت، قصد معرفی رنگ ها را داریم چرا که بیننده با مشاهده رنگ به کار برده شده بر روی سایت، به احساس اولیه خود اعتماد می کند و میتوان گفت که درصدی از تصمیم گیری وی برای ماندن یا ترک کردن سایت، بر اساس این احساس گرفته خواهد شد.

 طراح سایت اگر بداند هر رنگ بر روی ذهن انسان چه تاثیری خواهد گذاشت، می توانید از رنگ های متفاوت استفاده کرده و جایی برای اشتباه در طراحی آن باقی نگذارید.

قرمز

رنگ قرمز، رنگی گرم و پر انرژی محسوب می شود و از دسته رنگ های پر تاثیر می باشد. بنابراین شما باید به معانی منفی آن مانند خطر در کنار معانی مثبت آن مانند انرژی زیاد و قدرت توجه نمایید و آنرا به درستی در طراحی سایت خود استفاده نمایید.

آبی

رنگ آبی، رنگی سرد و نمادی از آرامش و ثبات است. این رنگ جزو جذابترین رنگ ها بین مخاطبان در طراحی سایت محسوب می شود.

زرد

در صورتیکه تمایل به تحریک حس کنجکاوی کاربران خود دارید می توانید از رنگ زرد در سایت خود استفاده نمایید. به دلیل روشن بودن این رنگ، پیشنهاد می شود آن را در کنار رنگ هایی تیره مانند سرمه ای ، سبز تیره و یا مشکی استفاده نمایید.

سبز

رنگ سبز نمادی از طبیعت و شفابخشی می باشد و می تواند در ذهن کاربر معنای زندگی سالم را تداعی نماید، بنابراین توصیه می شود در صورتیکه سایت شما مربوط به بیمارستان و بخش درمانی، مزارع کشاورزی و یا پول می باشد، از این رنگ به عنوان رنگ اصلی در طراحی خود استفاده نمایید.

قهوه ای

رنگی که نماد خاک و طبیعت، آسایش و اعتماد می باشد، قهوه ایست و شما می توانید از این رنگ در سایت های زراعی، صنعت و .. استفاده کنید.

خاکستری

رنگ خاکستری رنگی تاثیر پذیر می باشد و در کنار رنگ های دیگر، معنا و مفهوم آنها را به خود میگیرد. اما بصورت تک می تواند به محافظه کاری، حس جدی بودن و سنت گرایی اشاره کند. بنابراین توصیه می شود این رنگ را در کنار رنگ های دیگر بکار برید تا علاوه بر قوت بخشیدن به معانی رنگ مجاورش، زیبایی خاص خود را در سایت به نمایش بگذارد.

مشکی

رنگ مشکی زمانی که بر روی سطحی وسیع در سایت شما استفاده شود، احساس استرس به بیننده می دهد اما در صورتیکه بصورت حرفه ای در طراحی سایت قرار گیرد، علاوه بر قوت بخشیدن به تاثیر رنگ های دیگر، سایت را رسمی تر و با اصالت تر نمایش می دهد. برای مثال شما می توانید متون قرار داده شده را بر روی سایت با رنگ مشکی نمایش دهید و یا در صورت استفاده از خطوط افقی ما بین بخش های مختلف سایت خود، از رنگ مشکی استفاده نمایید.

سفید

بر خلاف رنگ مشکی، رنگ سفید برای طرح های زمینه گزینه ای بسیار عالی محسوب می شود و می تواند به بیننده صداقت و تمیزی سایت شما را گوشزد نماید.

یکی از سادگی های سایت می تواند عدم استفاده زیاد از رنگ های مختلف باشد و از آنجا که افرادی که جذب سایت های ساده و زیبا می شوند نسبت به افرادی که جذب سایت های شلوغ می شوند، بیشتر است، بنابراین سعی کنید تا حداکثر از ۳ الی ۴ رنگ استفاده نمایید.

جهت انتخاب رنگ می توانید از طبیعت الهام بگیرید زیرا زیباترین چیدمان رنگ، در طبیعت یافت می شود.

اهمیت رنگ ها در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید