انواع آرم ها | تفاوت آرم و نشانه (لوگو) در چیست؟

علامت تیک آرم ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند ( انواع آرم ها ):

  • تایپوگرام ها یا آرم های نوشتاری
  • پیکتوگرام ها یا آرم های تصویری
  • ترکیبی از هر دو
  • نشانه های پیامی و شعاری

تایپوگرام ها:

انواع آرم ها

 تایپو گرامها عنوان لوگو را با یک فونت نشان میدهند که این فونت برای زیبایی دستخوش تغییراتی می گردد، نوعی معتقدیم تفاوت خاصی میان طرح های تایپوگرام و پیکتوگرام وجود ندارد زیرا حروف نیز خود تغییر شکل یافته اشکال یا فرم ها هستند، اما اختصاصی تر باید گفت: تایپوگرام ها آن دسته از آرم ها هستند که عنوان شرکت یا موسسه یا رویداد مورد نظر با یکی از فونت های موجود به شکل نمادین نوشته میشود، یا با کمی تغییرات تبدیل به اشکالی شبیه حروف میگردند. نکته ای که در رسم تایپوگرام ها باید توجه داشته باشید،این است که نباید خوانایی حروف یا کلمه از بین برود طرح تایپوگرام باید واضح باشد و با کوچک و بزرگ شدن، از خوانایی آن کاسته نگردد.

نکته مهم در طراحی لوگوهای تایپوگرام این است که از آنجا که نام شرکت یا موسسه یا رویداد، هدف طراحی قرار گرفته است، بنابراین باید در نظر اول نام، به وضوح و خوانایی به چشم بخورد و اگر این گونه نباشد، در طراحی با شکست روبرو شده اید همیشه پیچیده گی نمی تواند دلیل بر زیبایی و کار و تفکر بیشتر باشد گاهی سادگی در طرح، مفاهیم و مقاصد را بیشتر القا می کند. اما نکته ای که در سادگی باید رعایت کنید این است که طرح ساده باید دلیل خود را توجیه کند تا مخاطب سادگی را به حساب خامی کار نگذارد. لوگوی شرکت کارتیه که از نوشتار نام cartier طراحی شده است درعین سادگی، هیچگاه خامی را منتقل نکرده است نیز سالیان سال است که در اذهان باقی مانده است، همچنین طرح لوگوی شرکت Macdonaldes و شرکت هایی نظیر آن… ( انواع آرم ها )

 

پیکتوگرام ها:

پیکتوگرام

همانطور که از نامش (pictogram) مخفف picture برمی آید، به آرم های تصویری گفته می شود که توسط اشکال و فرم و خط بدون نوشتار در آنها یا علائم اختصاری حروف ، طراحی می گردند.

این نوع لوگو از پر طرفدارترین و شاید زیباترین طراحی آرم ها باشد. اما معمولا از نظر حرفه ای زمانی استفاده می گردد که نام شرکت به خوبی شناخته شده باشد گاهی شرکت ها ابتدا با آرم تایپوگرام وارد عرصه تجارت گشته و پس از تبلیغات و شناخته شدن اقدام به طراحی آرمی پیکتوگرام برای تجارت خود مینمایند در طراحی پیکتوگرام هم به صورت مستقیم می توانید از خود محصول یا فعالیت شرکت کمک جسته و آن را به عنوان طرح آرم ، معرفی کنید، هم می توانید از سمبل ها و نماد کمک بگیرید.

مثلا آرم یک کافی شاپ می تواند یک فنجان قهوه باشد که خود مستقیما بیانگر نوع فعالیت صاحب آرم است. یا آرم یک شرکت تولید توپ های ورزشی می تواند مثلا یک توپ ورزشی باشد و …

در طراحی توسط پیکتوگرام بهتر است به مفاهیم القایی از اشکال و رابطه آن با مشتری و نوع فعالیت آن فکر کنید. معمولا علائم القا کننده مفاهیم ویژه در خصوص موضوع خواهند بود. مثلا به آرم تجاری شرکت پژو اگر نظرکنید می بینید که هیچ ردی از خودرو در این لوگو مشاهده نمی شود، اما علامت شیر که سمبل قدرت و ریاست است، نوعی حس خوب در خصوص این محصول را منتقل می کند. بنابراین سمبل ها، نمادها یا نشانه ها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در طراحی پیکتوگرام استفاده می شود. ( انواع آرم ها )

 

آرم ترکیبی از پیکتوگرام و نوشتار:

ترکیب تایپوگرام و پیکتوگرام

این نوع آرم ها هم از المانهای پیکتو هم از نوشتار درقسمتی از طرح بهره جسته است. معمولا شکل زیبایی دارند. اما بهتر است آرم تصویری ابتدا بدون نوشتار رسم شود، و این ترسیم به گونه ای باشد که نوشته ی دلخواه بعدا به آن اضافه شود، یا اینکه نوشته خود جزوی از آرم شود.

اگر به لوگوی مهرام که در بالا قرار داده شده است نگاه کنید متوجه میشود که این لوگو از ترکیب یک فونت همان نوشته مهرام و سه برگ سبز طراحی شده است و این برگهای گویایی مفهوم تازگی و طراوت محصولات این برند میباشند. ( انواع آرم ها )

 

نشانه های پیامی و شعاری:

لوگوی شعاری

یک نوع دیگر نشانه نیز وجود دارد که نمادیست که حاوی انتقال پیام شعارگونه در آن است و شعار آن سازمان را منتقل می کند نه نام یا فعالیت آن موسسه این نوع نشانه ها را، نشانه های شعاری می گویند.

نمونه آن می توان به آرم شرکت نوکیا که از دو دست که در هم تنیده است و حاوی پیام انتقال یا دستگیری و ارتقا را می رساند، اشاره نمود. از نمونه های دیگر نشانه های شعاری می توان به نشانه یکی از بانک های ژاپنی اشاره کرد که آرم آن یک قلب قرمز در داخل یک مربع می باشد که پیام همدلی را منعکس می نماید. ( انواع آرم ها )

انواع نشانه ها (لوگوها):

  • نشانه ی نمایه ای indexi que:

این نشانه ها بر یك رابطه علت و معلولی میان موضوع و نشانه استوارند. نمایه ، نشانه ای ست كه از موضوع خود تاثیر گرفته است مانند: رنگ پریدگی چهره  به نشان خستگی، دود به نشانه آتش، ابر به نشانه باران و …

  • نشانه شمایلی iconique:

رابطه ایست مبتنی بر شباهت علت و معلول یا همان موضوع و نشانه: یك طرح فیگوراتیو، یك تصویر ساده شده كه نمایانگر یك خانه، درخت و … باشد. در صورتی كه به درخت و خانه شبیه باشد شمایل محسوب می شود.

  • نشانه نمادین  symbolique:

نشانه هایی كه به موضوع یا همبستگی با ایده های كلی مرتبط می شوند نماد های كلاسیك مانند: پرچم كشور ها، كبوتر صلح، علایم راهنمایی، نت های موسیقی و الفبای مدارس و… نشانه های نمادین بیش از انواع دیگر نشانه ها در اجتماع كاربرد دارند.

و اما تفاوت آرم و نشانه (لوگو) در چیست؟

آرم:

در واقع آرم یک عنوان گرافیکی نیست بلکه فقط یک نشان و یا تصویر گرافیکی ساده است٬ هر کسی با دیدن این نشان یا فونت  تشخیص میدهد که این آرم مربوط به چه عنوانی است ولی هیچ کس نمی تواند بفهمد که این آرم مربوط به چه عنوان خاصی است(اسم شرکت و…). بنابراین در کنار آرم اسم مربوط به شرکت و یا… که معولا اسمی خاص هست قرار میگیردد. این نوع طراحی هم دو سبک تقریبا متفاوتی دارد. عده ای از طراحان گرافیک آرم را خودشان طراحی می کنند و عده ای دیگر آرم را از جای دیگر الگو برداری می کنند. به طور کلی می توان گفت: خلاقیت در لوگو ۱۰۰٪ بکار رفته ولی در آرم بین %۴۰ تا ۷۰% میباشد. همچنین هزینه در طراحی آرم کمتر از طراحی لوگو میباشد.( انواع آرم ها )

نشانه یا همان لوگو:

لوگو یک عنوان به اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی است که طراحی این اشکال بستگی به سلیقه و خلاقیت طراحان گرافیک دارد.

  •  برخی از طراحان یک عنوان رو به یک شکل گرافیکی و با استفاده از خلاقیت خود به صورت خاصی طراحی و خلق میکنند و این نوع لوگو به ظاهر فقط بیانگر یک عنوان است و نکته قابل توجه این طرح شکل گرافیکی بودن عنوان مورد نظر می باشد.
  •  برخی دیگر از طراحان گرافیک عنوانی را به شکلی معنا دار طراحی می کنند که هر کس آن را نگاه کند به راحتی متوجه میشود که این لوگو مربوط به چه عنوان، شرکت٬ ورزش و… می باشد . این نوع طراحی از نوع  طراحی های حرفه ای و لوگوهای پرهزینه محسوب میشود.
  • طراحان دیگر یک عنوان رو به شکل اسم عنوان طراحی می کنند که هر کس به راحتی می تواند بفهمد که لوگو شکل چه اسمی است. این نوع سبک طراحی نیز از نوع خیلی حرفه ای و پر هزینه ترین لوگو ها محسوب میشود.
  • مهم ترین ویژگی لوگوها این است که فقط یک نمونه از آنها در دنیا وجود دارد و  خاص می باشد چون زاییده خلاقیتهای یک نفر می باشد  و با توجه به اینکه ذاتا خلاقیت هیچ انسانی متشابه با انسان دیگری نیست، لوگوهایی منحصر به فرد کلید میخورد.
  • برخی لوگو ها هم مانند لوگو شرکت نوکیا, سونی اریکسون و… فقط یک عنوان خاص و انحصاری هستند که یک عنوان تایپ شده به نام لوگو در نظر گرفته می شود. منبع: نویاسیستم

انواع آرم ها

4 دیدگاه برای “انواع آرم ها | تفاوت آرم و نشانه (لوگو) در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید