الزامات لوگوتایپ حرفه ای

 

معمولا سه نوع طراحی لوگو و آرم برای برند در نظر گرفته می شود. اگر یک نماد تصویری شناخته شده را به عنوان لوگو برای برند در نظر بگیریم (مثل نماد شرکت اپل) این طراحی لوگو را  روش پیکتوگرام می نامند. همچنین اگر از حروف اول نام تجاری برند در طراحی آرم استفاده گردد(مانند حرف M در لوگو مک دونالد) به آن طراحی لوگو به روش مونوگرام گفته می شود.

 

الزامات لوگوتایپ حرفه ای

در طراحی لوگوتایپ خوانایی را جدی بگیرید

لوگو اسم فارسی، هرچقدر هم که زیبایی بصری و تکنیک های فنی در آن رعایت شده باشد در صورتی که قابلیت خواندن سریع را نداشته باشد هیچ جایگاهی در ذهن مخاطب ایجاد نمی کند.

پس مهمترین موضوع در ساخت لوگو اسم فارسی، خوانایی آن نوشته است. نمونه بارزی از یک تایپوگرافی فارسی در زیر مشاهده می نمایید .

 

 

 

قدرت در سادگی است

ذهن انسان، به گونه ای فطری از پیچیدگی و شلوغی فرار می کند و هر چقدر المان های بصری نزدیک به اشکال هندسی ساده همچون مستطیل، دایره و مثلث باشند جذابیت بصری آن ها از نگاه مخاطب افزایش می یابد. پس هرچه ساختار اجزای حروف نوشتاری، نزدیک به این اشکال باشد علاوه بر خوانایی بهتر، سریع تر در ذهن مخاطب ثبت می گردد.

 

 

 

تمایز را با ساختار شکنی خلق کنید

تمامی سرمایه یک لوگو تایپ فارسی،حروف بسیار ساده آن نسبت به فونت است . در لوگوتایپ بهتر است تمامی المان ها ساده ترین شکل ممکن را داشته باشند و  بخشی متمایز از بقیه المان ها به ناگاه پدیدار شود .این تفاوت بصری همان هویت نوشتار برند شما از نگاه مخاطب تلقی می گرد .

 

 

لوگو اسم افقی، جذاب تر است

دو چشم انسان در کنار هم و به صورت افقی قرارگرفته است و هر آنچه به صورت افقی باشد جذابتر به نظر می رسد. درنتیجه باید لوگوتایپ را یک مستطیل فرضی قرار دهید.

 

قانون روانشناسی گشتالت را رعایت کنید

اگر می خواهید ایده بصری ساده ای را در لوگوتایپ بگنجانید از روش لوگوتایپ فدکس پیروی کنید. لوگوتایپ فدکس در نگاه اول چیزی جز نوشته ساده فدکس به نظر نمی رسد اما با کمی دقت فلشی درون آن نهفته شده که پیام فعالیت برند (خدمات پستی)را با خود حمل می کند. این همان اصل تکمیل در روانشناسی گشتالت است.

(قانون بستار گشتالت :  مغز انسان تمایل به تکمیل المان های بصری دارد که بخشی از آن جا افتاده و یا حذف شده است و از این کار لذت می برد . )

 

 

نسبت طلایی تعیین کننده است

روانشناسان معتقدند که زیباترین ساختار،  مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن عدد  ۱.۶۱۸ (نسبت طلایی) باشد. چرا که این نسبت در شبکیه چشم انسان رعایت شده به این دلیل انسان آن را زیباترین حالت می بیند.  هر چه المان های بصری در معماری و طراحی به این عدد نزدیک تر شوند، ساختاری پایدارتر، منظم تر و زیبا تر به خود می گیرند. از این روست که شرکت های بزرگ در طراحی لوگو برندشان از این قانون پیروی می کنند.

 

 

 

تک رنگ به یادماندنی تر است

قانون رنگ در برندینگ به این موضوع اشاره می کند که استفاده از دو رنگ در طراحی هویت بصری برند یادآوری را نسبت به تک رنگ سخت تر میکند و استفاده از سه رنگ قطعا یادآوری برند در ذهن مشتری غیر ممکن . برخی برند های بزرگ این مهم را دریافتند و نماد نوشتاری خود را از دورنگ به تک رنگ تغییر دادند.

 

 

الزامات لوگوتایپ حرفه ای

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید