اصول طراحی وب سایت

اصول طراحی وب سایت
 در نخستین نگاه، طراحی  سایت کاری ساده به نظر می آید اما آنان که در پی داشتن سایتی حرفه ای با امکانات بروز هستند هرگز چنین تصوری نخواهند داشت. نوآوری در طراحی سایت بسیار دلچسب و البته لازم است اما شکستن برخی اصول و مبانی را نمی توان نوآوری به شمار آورد.  استفاده از عناصر اضافی نیز از دیگر اشتباه ها در طراحی سایت است. بیشتر این محتواهای متنی و گرافیکی اضافه به دلیل زیاده روی در سئو سایت استفاده می شوند. مانند استفاده از لینک ها و کلمات کلیدی همرنگ پس زمینه یا انتشار هرزنامه های بی محتوا با تکیه بیش از اندازه بر کلمات کلیدی و جذب کلیک های دزدی!! اما اگر وب سایتی با استانداردهای بین المللی طراحی، دیزاین شود، نیازی به هیچ یک از روش های افراطی و نابخردانه برای ساخت یک سایت نیست.

انتخاب نام مناسب برای دامین وب سایت

مهترین آن ها، انتخاب نامی مناسب برای سایت است.

انتخاب نامی کوتاه و مرتبط با زمینه فعالیت سایت است. نام های طولانی را نمی توان به خاطر سپرد و نامی که با زمینه فعالیت همخوانی نداشته باشد موجب ناشناخته ماندن سایت می شود. پس در گزینش نام مناسب دقت زیادی به خرج دهید و شکیبا باشید.

انتخاب هاست مناسب

هاست همان فضایی است که قرار است وب سایت روی آن قرار گیرد. انتخاب هاست مناسب برای سایت، بسیار مهم است. بهتر است میزبانی سایت خود را به سیستمی بسپارید که از هر جهت به آن اطمینان دارید. فاکتور قیمت و هزینه را آخرین گزینه مد نظر قرار دهید. آنچه که اهمیت دارد، فقط و فقط کیفیت است. منابع سخت افزاری هاست باید با میزان بازدید و پهنای باند مصرفی سایت شما همخوانی داشته باشد. پس اگر پیش بینی می کنید که سایت شما در آینده پربازدید خواهد بود، هاست خود را به شکلی انتخاب کنید که به سادگی و به شکلی امن قابل ارتقا باشد.

المان های اساسی وب سایت

بخش بالایی، هدر سایت

اگر برگ نخست یک سایت را به چهار بخش تقسیم کنیم، نخستین بخش آن هدر سایت است. اولین قسمتی از سایت که دیده می شود. در این بخش مهمترین المان، لوگو است. لوگو باید کاملا گویای زمینه فعالیت شما باشد درست مانند نام سایت. می توان زیر لوگو از یک تگ لاین استفاده کرد. عبارتی متشکل از چند کلمه که معرف حرفه شما است. در همان بخش می توانید مهترین راه های ارتباطی بازدیدکننده با سایت را جا نمایی کنید مانند شماره تلفن و ایمیل رسمی.

در ردیف بعدی، منوی سایت قرار دارد. منو ابزار دسترسی به جای جای وب سایت است و می تواند به صورت چسبان، بیننده را در همه حال دنبال کند.  منو می تواند اصلی و فرعی باشد. می توان از تصویر در زیر منو ها استفاده کرده و دسترسی ها را مصور نمود. البته این کار کمی موجب کندی سایت خواهد شد. زیر منو هم نواری قرار می گیرد که به بیننده می گوید دقیقا در کجای سایت قرار دارد.

قرار دادن یک تصویر ثابت که با برنامه ای دقیق و طی زمان تغییر می کند می تواند ایده خوبی باشد. برخی استفاده از اسلایدر را ترجیح می دهند اما در مقابل مقداری از سرعت بارگذاری سایت را از دست می دهند چرا که اسلایدرها عموما ساخته شده با کدهای جاوا هستند و جاوا به خودی خود منابع زیادی برای لود شدن به خود اختصاص می دهد.

بخش میانی نخست

دقیقا برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند، بلافاصله پس از هدر سایت، نباید به معرفی خدمات اصلی پرداخت! این یکی از نوآوری ها در طراحی سایت است که بدون شکستن قوانین می تواند تاثیر به سزایی در ذهن بیننده ایجاد کند. برای ایجاد این حس، بهتر است بخش میانی اول شامل این عناصر باشد: اطلاعات تماس با ما و راه های برقراری تماس با وبمستر البته به صورتی زیبا و دلچسب.

این روش در طراحی بخش میانی بسیار خارج از عادت شرکت های داخلی است. چرا که براساس عادت همیشگی، پس از هدر سایت به شرح خدمات پرداخته می شود. پس طراح باید بسیار با دقت عمل نماید تا تغییر در این رویه با بهترین روش ممکن و توام با گرافیک جذاب روی دهد، چه در غیر این صورت با مخالفت سفارش دهنده سایت رو برو خواهد شد.

در همین بخش می توانید نظر مشتریان نسبت به خدمات سایت را نمایش دهید. تصور کنید وارد سایتی شده اید که در بخش نخست میانی خود، دارای اطلاعات تماس و انبوهی از نظرات مثبت در رابطه با خدمات ارائه شده است. این کار موجب پدید آمدن حس اعتماد و رضایت می شود. اما به خاطر داشته باشید که در کنار تکنیک های تبلیغاتی، واقعیت را به نمایش بگذارید.


بخش میانی دوم

اینجا درست همان جایی است که باید اطلاعات شرکت از نظر خدماتی که ارائه می کند توضیح داده شود. هرگونه اطلاعات درباره محصولات، خدمات، سوابق یا نمایندگی ها در این قسمت قرار می گیرد. ترتیب چیدمان این عناصر در وب سایت، بستگی به سلیقه سفارش دهنده و طراح دارد. بهتر است در طراحی این بخش هم نهایت دقت را به خرج دهید تا محصولات و خدمات به زیبایی و البته گویا توضیح داده شود. طراحی برگه محصولات ربطی به این بخش ندارد. پس قسمت معرفی خدمات یا محصولات در برگه نخست وب سایت را کاملا مجزا از برگه داخلی طراحی کنید. هر یک از برگه های سایت باید شخصیت خاص خود را داشته باشد و در عین حال از نظر دیداری میان همه برگه ها یک شباهت نهفته نیز لحاظ گردد. می توانید از تصاویر و وکتورهای گرافیکی یا عکس های واقعی محصولات استفاده کنید. نوع فعالیت سایت در این موضوع تاثیر مستقیم دارد.

پایین همین بخش باید یک محتوای بسیار غنی قرار گیرد که (متنی) است. اما نکته بسیار مهمی در نوشتن این متن وجود دارد، در کنار گرافیک چشم نواز، متن را بیشتر برای بازدیدکننده وب سایت بنویسید تا برای موتورهای جستجو! بدین معنا که به جای تکیه بیش از حد بر کلمات کلیدی، آنچه قرار است توسط شرکت به کاربر ارئه شود را شرح دهید. دوره سئو تک برگی گذشته است! باید همه برگه های وب سایت حول محور کلمات کلیدی واحد سئو گردد و محتوایی غنی را عرضه نماید.


فوتر سایت، بخش پایینی

اینجا پایان کار برگه است! این بخش نباید بیش از حد زیاد یا کم باشد. اطلاعات مهم که همیشه باید در دسترس باشند در این قسمت قرار می گیرد. معمولا رنگ فوتر با پس زمینه اصلی در تضاد است و گاه دارای تصویر پس زمینه است که آن هم با رنگ پس زمینه ئر تضاد است. محتوای فوتر می تواند متشکل از عناصر متنوعی باشد. برخی از عناصری که در فوتر درج می شوند: لینک یا آیکان برگه های شبکه های اجتماعی، یک منوی کوچک به برگه های اصلی سایت ارجاع می شوند، اطلاعات تماس با ما، فرم جستجو، فرم عضویت در خبرنامه، لینک ارتباط آنلاین با پشتیبانی سایت و لینک های خارجی.

به طور کلی این بخش اسلاعات کلی سایت را نمایش می دهد و حتی می توان در آن یک درباره ما بسیار کوتاه نیز نوشت. در فوتر سایت می توان ایده های خلاقانه زیادی به خرج داد تا بیننده سایت در آخرین نگاه مجددا درگیر وب سایت گردد.

اصول طراحی وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید