اصول طراحی سایت برای نوجوانان

اصول طراحی سایت برای نوجوانان

تکنولوژی ارتباط مناسبی با زندگی نوجوانان برقرار کرده و همواره جذابیت های زیادی را برایشان ایجاد کرده است، در نتیجه شناخت نیازها و علایق نوجوان نقش مهمی در اصول طراحی سایت و عملکرد بخش هی مختلف آن خواهد داشت.
پاسخ این سوال خیلی سادست، فقط کافیست که اصول طراحی سایت که باعث جذب نوجوانان میشود را بدانیم اما این اصول را از کجا پیدا کنیم؟ با بررسی رفتارها، خصوصیات و خواسته های نوجوانان در محیط خانه و مراکز تحصیلی میتوانیم متوجه شویم که آنها خواهان چه چیزهایی هستند و در کل چه چیزهایی برایشان جذاب می باشد که بر روی آنها تمرکز می کنند و وقت می گذارند.

 نگاه نوجوان به استفاده از سایت

 

 

نوجوانان به دلایل زیادی مانند سرگرمی از اینترنت استفاده میکنند ولی نکته مورد توجه آن است که حضور آنها در اینترنت در هر لحظه به هدف خاصی صورت میگیرد و ممکن است حتی تا ۱۰ دقیقه زمان خود را در یک صفحه سپری کنند.

برخی از مهمترین دلایلی که نوجوانان از اینترنت استفاده میکنند عبارت است از:

● انجام تکالیف مدرسه

● یافتن مطالب و موضوعات جدید مانند مکان های تفریحی جدید

● سرگرمی ها مانند موسیقی و بازی

● اخبار مربوط به ورزش و تکتولوژی

● بحث و تبادل نظر در فروم ها و چت

● ارتباط با دوستان از طریق شبکه های اجتماعی

● خرید اینترنتی

حتی اگر امکان خرید پرداخت آنلاین را نداشته باشند از سایتهای فروشگاهی مورد نظر خود بازدید کرده و محصول خود را انتخاب میکنند تا به والدین خود دستور خرید آن را بدهند.

اصول طراحی سایت برای جذب مخاطب نوجوان

با توجه به موارد و نکاتی که در مورد اصول طراحی وب سایت و نوجوانان در بالا اشاره کردیم و اضافه کردن این نکته که قشر نوجوان علاقه و کنجکاوی زیادی به تکنولوژی دارند اهمیت زیادی دارد که چه اصول طراحی سایت خود به کار بگیریم که بتواند این قشر را جذب سایت کند. اصول طراحی سایت حرفه ای برای نوجوانان با بررسی و تحقیق و تحلیل رفتار و نیازهای نوجوانان در محیط های گوناگونی که حضور دارند مانند محیط خانواده و مدرسه و جمع دوستان و محیط های اجتماعی قابل تفکیک و اجرا می باشد و می توان بسیاری از مواردی را که می تواند بدون اینکه به آنها آسیبی برساند در سایت گنجاند و آنها را جذب سایت کرد.

۱-سرعت سایت

 

اولین چیزی که برای کاربران به خصوص نوجوانان اهمیت خاصی دارد سرعت سایت است، فرض کنید یک نوجوان آدرس سایتی را در مرورگر خود سرچ می کند مثلا سایتی در رابطه با موسیقی به نظر شما اگر سرعت بارگذاری این سایت پایین باشد یک نوجوان چه قدر میتواند منتظر بماند تا سایت بارگذاری شود و یا اصلا منتظر می ماند؟ مطمعنا میزان زمانی که یک نوجوان منتظر می ماند تا سایت بارگذاری شود خیلی کمتر از یک فرد بزرگسال است به همین دلیل است که بحث سرعت سایت به خصوص برای نوجوانان بیشتر حائز اهمیت است. بنابراین امکانات سایت و گرافیک آن را تا حدی افزایش دهید که به سرعت سایتتان لطمه وارد نشود و فراموش نکنید که به هر میزان که سایتی جذاب و با گرافیک بالا داشته باشید ولی بازدیدکننده نداشته باشید فایده ای نخواهد داشت.

۲-جذابیت بیش از حد سایت

 

استفاده از تصاویر و گرافیک مناسب در اصول طراحی سایت نوجوان امری مهم است ولی کاربرد بیش از حد و شلوغی سایت دو اشکال اساسی ایجاد خواهد کرد، در ابتدا به این نکته توجه کنید که توانایی یک نوجوان برای جستجوی مطلب مورد نظر خود کمتر از بزرگسالان بوده و صبر و حوصله کمتری نیز از خود نشان میدهند، پس اگر به صفحات بسیار شلوغ و پیچیده وارد شوند ممکن است نتوانند آنچه که مورد نیاز است را پیدا کنند و یا حتی به بخشی غیرضروری سرگرم شده و هدف اصلی خود را فراموش کنند.
اشکال دوم زمانی بروز میکند که اصول طراحی سایت به قدر با رنگ های شاد و تصاویر جذاب انجام میگیرد که نوجوان آن را سایتی مناسب کودک فرض میکند و سن خود را برای کار با آن بالا میداند.

 ۳-نگارش سایت برای جذب مخاطب نوجوان

 

 استفاده از عبارات و کلمات رسمی و یا بسیار پیچیده موجب خستگی سریع نوجوان و عدم ارتباط با سایت شما خواهد شد، بطور معمول صفحاتی که مملو از کلمات بوده و هیچ تصویر و زیبایی در خود ندارند شانس زیادی برا جذب کودک و نوجوان نخواهند داشت.
علاقه زیادی به مطالعه در اینترنت ندارند زیرا این کار را به اندازه کافی در مدرسه انجام میدهند، طراحی صفحات با ارائه مطالب کوتاه و استفاده از تصویر و گرافیک برای انتقال مفهوم بهترین گزینه در اصول طراحی سایت نوجوان می باشد. برخلاف بزرگسالان علاقه ای به نوشته ها و فونت های کوچک نشان نمیدهند و تغییر رنگ متن در بخش های مهم میتواند کمک زیادی به درک بهتر مطالب برای نوجوانان بکند.

۴- محتوای شما باید آموزنده و صحیح باشد

 

بسیاری از افراد نوجوان برای یادگیری نیز از اینترنت بهره می برند و در صورتی که مطالب شما اشتباه باشد یا دیکته شما غلط باشد موجب می شود تا او نیز اشتباه بیاموزد. شما می توانید با سایت خود در آموزش قشر نوجوان تاثیر داشته باشید.

تفاوت عملکرد گروه های سنی مختلف در اینترنت

عملکرد گروه های سنی مختلف در اینترنت و رویکردشان به امکانات آن متفاوت است، در جدول زیر رفتار گروه های سنی مختلف در مواجهه با سایت مقایسه کرده ایم. بطور مثال استفاده از تبلیغاتی که افراد را تشویق به کلیک بر بخش خاصی میکنند تاثیر آنچنانی بر بزرگسالان ندارند ولی برای کودکان زیر ۱۲ سال بسیار جذاب و تاثیرگذار خواهد بود

مبحث اصول طراحی سایت برای جذب مخاطب نوجوان یک موضوع بسیار تطبیقی است و اصول قواعد آن بسته به نوع فعالیت سایت و نوع مخاطب آن همیشه در حال تغییر است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم در مساله طراحی سایت یک قواعد کلی وجود دارد که تمرکز بر آن ها بسیار ضروری است و بهتر استطراحی سایت خود را به شرکت با تجربه بسپارید. کلیه این نکات در رابطه با اصول طراحی سایت هایی که مخاطب آن ها جوانان و نوجوانان هستند نیز صدق می کند و شاید اهمیت آن ها نیز دو چندان شود.

اصول طراحی سایت برای نوجوانان

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید