اصول روانشناسی طراحی اپلیکیشن

برای موفقیت در طراحی اپلیکیشن باید به نکات بسیار مختلفی دقت کرد. از نکاتی که تمامی طراحان به آن توجه دارند، شامل بکارگیری ایده‌های جدید، استفاده از روش‌های به روز در طراحی، کاربرد رنگ‌های جذاب، استفاده از انیمیشن و … است. هرچند تمامی این عوامل مهم و تاثیرگذار هستند ولی عدم توجه به اصول روانشناسی در طراحی اپلیکیشن باعث شکست آن خواهد شد. هرچند زمانی که سخن از روانشناسی به میان می‌آید، بسیاری به یاد اصول و قواعد خاص می‌افتند ولی باید بگویم که این باور کاملا اشتباه است. روانشناسی در حوزه طراحی ساده بسیار ساده است ولی باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

اصول روانشناسی طراحی اپلیکیشن

اهمیت روانشناسی در طراحی اپلیکیشن

هرچند روانشناسی در طراحی اپ بسیار ساده است ولی از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به اصول روانشناسی در نحوه و ساختار برنامه های موبایل و همچنین میزان کاربرپسند بود آن نقش بسزایی ایفا می‌کند.

بررسی رفتار کاربران و تحلیل آن، اصلی‌ترین گامی است که باید قبل از شروع طراحی آن را انجام داد. این رویکرد و روش بیشتر از آنکه یک مورد فنی باشد، یک اصل مهم در طراحی و سایت است و مهم‌ترین گامی است که برای جذب و هدایت کاربران می‌توان برداشت.

روانشناسی طراحی اپلیکیشن چیست؟

اقداماتی که در طراحی تجربه کاربری و قبل از کشیدن طرح برای درک چگونگی ساختار و قرار دادن المان‌ها و تحلیل رفتار کاربران اروانشناسی طراحی اپ می‌گویند.

به طور کلی منظور از روانشناسی در طراحی رعایت اصول و قواعدی است که باعث تشویق کاربر به استفاده از برنامه می‌شود.

عناصر مدل‌های رفتاری

در طراحی اپلیکیشن باید به سه عنصر اساسی قبل از شروع تحلیل رفتار کاربران توجه داشته داشت که عبارتند از:

تحریک: زمان مناسب تشویق کاربران برای انجام فعالیت کدام است؟ چگونه می‌توان کاربران را به خرید یا انجام فعالیت تحریک کرد؟

انگیزه: راه‌های تشویق کاربران برای دانلود یا پیمایش کدام است؟ اطلاعات یا موارد ارزشمند اپ شما چیست؟ آیا برنامه شما و المان‌های می‌تواند کاربر را جذب کند؟

 توانایی: کاربر با اپ شما چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ آیا دسترسی به آن آسان است؟ آیا کاربر باید هزینه و زمان زیادی صرف کند؟

اصول اولیه روانشناسی در طراحی اپ

اصول روانشناسی که در طراحی اپ و UX مورد استفاده قرار می‌گیرد از تحقیقات و بررسی‌هایی است که بر روی مغز، احساسات درونی و انگیزه درونی انجام شده است. به طور کلی ۵ اصل مهم و ابتدایی در روانشناسی اپ وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

۱٫ عدم اعتماد کاربران به حافظه

حافظه کاربران مانند چینی شکستنی است. آن‌ها فعالیتی را که در یک صفحه انجام می‌دهند یا اطلاعاتی که می‌خوانند را با رفتن به صفحه بعد یا برگشت به صفحه قبل از یاد خواهند برد. با توجه به این مسئله باید تمامی اطلاعات به صورت شفاف و ساده نوشته شود و در هر صفحه اطلاعات و توضیحات لازم برای انجام فعالیت‌ها درج شود تا کاربر نیازی به یادآوری نداشته باشد.

۲٫ بی حوصله بودن کاربران

باید در زمان طراحی اپلیکیشن به این نکته دقت داشت که کاربران نباید درگیر فرم پر کردن و خواندن زیاد متن‌ها شوند. آن‌ها از اپلیکیشن موبایل برای راحت‌تر و سریع‌تر کردن خدمات استفاده می‌کنند، نه اینکه وقت خود را مانند سایت‌ها برای پر کردن اطلاعات و منتظر ماندن پاسخ از سمت سرور از دست بدهند. پیام و پیمایش باید بسیار ساده باشد تا کاربر مجبور نباشد برای کلیک بر روی روی دکمه‌ای فکر کند.

۳٫ احتیاط در استفاده از کلمات

در استفاده از کلمات باید بسیار دقت داشته باشد زیرا ذهن مخاطب کلمات و معنای آن‌ها را احساس می‌کند. در صورتی که از یک کلمه در جای نادرستی استفاده شود، ممکن است باعث دل زدگی کاربر شود.

۴٫ ارایه اطلاعات مناسب

کاربران عاشق دریافت اطلاعات هستند تا باعث افزایش دانش آن‌ها شود. کاربران با داشتن اطلاعات اضافه، احساس کنترل و قدرت خواهند کرد و خود را برتر از بقیه می‌دانند. به آن‌ها اطلاعات کافی دهید زیرا باعث جلب رضایت هرچه بیشتر آن‌ها خواهد شد.

۵٫ اجتماعی بودن کاربران

در طراحی اپلیکیشن بسیار باید دقت داشت زیرا کاربران برای خرید یا انجام فعالیت، از تجربه‌های دیگران استفاده می‌کنند. آن‌ها به امتیازی که دیگران داده‌اند و نظراتی که نوشته‌اند، بسیار دقت می‌کنند و سپس تصمیم خواهند گرفت. شما باید از گزینه‌هایی استفاده کنید که باعث جلب نظر همه افراد شود.

اصول روانشناسی طراحی اپلیکیشن

 

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید