اصول بهینه سازی سایت فروشگاهی

بهینه سازی یا سئو یکی از مهمترین موضوعات قابل توجه برای طراحی سایت فروشگاهی می باشد ، اما اصول بهینه سازی فروشگاه اینترنتی آن قدر حائز اهمیت است که فروشگاه اینترنتی شما را دچار رکود یا سقوط میکند، در حالی که در بسیاری از فروشگاه های مبتنی بر وب نادیده گرفته می شود.

سئو فروشگاه اینترنتی می تواند ترافیک بیشتری را برای شما به ارمغان آورد ، بنابراین لازم نیست شما تنها بر تبلیغات و لینک ها تمرکز کنید.

با انجام تکنیک های عمومی بهینه سازی می توانید تا حدودی به سطحی از سئو دست یابید و جایگاه فروشگاه خود را در نتایج جستجو ارتقاء دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

امروزه برای کسب درآمد از دنیای مجازی باید در موتورهای جستجو محبوب رتبه خوبی داشته باشید زیرا این موتورهای جستجو هستند که سایت شما را به بازدیدکنندگان نمایش خواهند داد.

 اصول بهینه سازی سایت فروشگاهی

 

 

مرحله اول اصول بهینه سازی فروشگاه اینترنتی :

پایه و اساس یک استراتژی موفق و موثر سئو فروشگاه اینترنتی برای موتورهای جستجو ، انتخاب عبارت کلیدی درست است.

تحقیق و بررسی کافی برای انتخاب بهترین عبارت هایی که کاربران با جستجوی آن ها سایت شما را می یابند ، حیاتی است.

عباراتی که مشتریان برای جستجوی محصولاتی از نوع محصولات شما بیشتر جستجو می کنند را پیدا کنید. این عبارت ها ،عبارات محبوب کسب و کار شما هستند و کاربران را به سایت شما هدایت می کنند.

از کلمات , عبارات و اطلاعاتی استفاده کنید که به بهترین وجه با محصولات شما متناسب و مرتبط باشند.
در انتخاب عبارت مناسب باید فاکتورهای زیر دقت کرد :

  1. مرتبط بودن با محتوای سایت
  2. میزان محبوبیت عبارت در جستجو توسط کاربران
  3. میزان رقابت موجود در بین رقبا برای این عبارت

با در نظر گرفتن فاکتورهای بالا و با داشتن شناخت کافی از کسب و کار خود می توانید بهترین عبارت ها را برای سئو فروشگاه خود انتخاب نمایید.

انتخاب بهترین نوع کلمه کلیدی

بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما شفاف سازی نمایم. فرض کنید شما دارای یک فروشگاه آنلاین لوازم تحریر هستید و کلمه ی کلیدی خود را فروشگاه آنلاین انتخاب نمودید ، در این صورت مشتریانی که با این کلمه ی کلیدی وارد سایت شما می شوند مشتریانی هستند که یا به دنبال ساخت فروشگاه اینترنتی هستند یا به عنوان محقق یا فروش اجناس و هر نوع بازدید کننده ی دیگری از سایت شما دیدن می کنند.

بنابراین انتخاب کلمه ی فروشگاه آنلاین با توجه به بازار رقابتی بودن آن نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه خسارت های زیادی را بر شما وارد می کند.

حال کلمه ای که باید انتخاب شود چیست؟ این کلمه دقیقا در محصولات و حوزه ی کسب و کار شما نهفته است. اگر یک فروشگاه آنلاین لوازم تحریر دارید ، از همین کلمه و یا کلمات هم خانواده ی آن استفاده نمایید. از جمله کلمه ی کلیدی “فروش لوازم تحریر”. برای انتخاب و مقایسه ی بهترین کلمه ی کلیدی می توانید از ابزار google trends گوگل نیز کمک بگیرید.

مرحله دوم اصول بهینه سازی فروشگاه اینترنتی :

نام محصولات و توضیحات تصاویر را متناسب با عبارات و کلمات کلیدی مورد هدف خود انتخاب کنید. از تگ های H1 و H2 برای برجسته کردن و نمایش اهمیت آنها به موتور جستجو استفاده نمایید. برای هر گروه از محصولات توضیحاتی شامل چندین عبارات کلیدی مهم درج کنید.

حتما از برچسب ها یا تگ ها برای محصولات خود استفاده نمایید. برچسب ها همان کلمات پر جستجوی کاربران در موتورهای جستجو می باشد.

مرحله سوم سئو فروشگاه اینترنتی :

جستجو بر اساس تصاویر یکی از محبوب ترین عملی است که کاربران اینترنت برای پیدا کردن محصولات مورد نظر خود از آن استفاده می کنند. به همین دلیل استفاده از تصاویر و گالری تصاویر و بهینه سازی تصاویر درج شده برای محصولات یکی از موثرترین فاکتورها در سئو سایت فروشگاهی می باشد. از نام تصاویر برای انعکاس عبارت مهم که به نمایش آنها در نتایج جستجو کمک می کنند ، استفاده کنید.

همچنین می توانید کلمات کلیدی مرتبط با هر محصول را در برچسب Alt تصاویر آن درج نمایید. اطلاعات تصاویر هر صفحه از محصولات را بر اساس اهداف سئو با در نظر گرفتن عبارات محبوب کسب و کارتان ویرایش کنید.
نکته: جهت اصالت کاری و برند سازی کسب و کار خود ، از واترمارک تصاویر استفاده نمایید. واترمارک همان لوگوی شماست که در یکی از گوشه های تصویر محصول قرار گرفته است.

 

مرحله چهارم بهینه سازی فروشگاه اینترنتی :

هنگامی که بحث بهینه سازی داخلی صفحات مطرح می شود بسیاری از فروشگاه های مجازی فکر می کنند که درج یک متای توضیحات برای تمامی صفحات محصولات کافی است. در حالی که این کار یک اشتباه بزرگ است.

برای هر صفحه از محصولات باید توضیحات منحصر بفرد و مرتبط با آن نوشته شود. متای توضیحات باید برای مشتریان با هدف کمک به آنها برای یافت محصول مورد نظرشان و تشویق کردن آنها برای کلیک بر روی محصول شما ، هنگامی که توسط موتور جستجو در نتایج جستجو نمایش داده می شود، ایجاد گردد.

 

مرحله پنجم سئو سایت فروشگاهی :

روش بسیار جالب برای جذب مشتری بیشتر در نتایج جستجوی گوگل استفاده از Rich Snippets ها است. Rich Snippets ها در واقع اطلاعات اضافی دیگری از جمله تصویر ، قیمت محصول ، تعداد ستاره ، شماره تماس و… است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش می دهد.

 

مرحله ششم اصول بهینه سازی فروشگاه اینترنتی :

در صورت امکان اطلاعات هر صفحه محصول را بروزرسانی کنید. محصولات جدید را با اطلاعات کافی و مناسب معرفی نمایید. برای هر صفحه عنوانی مرتبط با عبارات کلیدی انتخاب کنید . اطمینان حاصل نمایید که عنوان و توضیحات صفحات محصولات تکراری نباشند تا تمامی صفحات بخوبی در نتایج جستجو ظاهر شوند. صفحات را به طور منظم مطالب مرتبط با محصولات و خدماتی که ارائه می دهید بهینه سازی نمایید. لذا پشتیبانی سایت و بروزرسانی سایت فروشگاهی اینترنتی خود را فراموش نکنید.

 

مرحله هفتم سئو سایت فروشگاهی :

یک بخشی که باید در سایت فروشگاهی خود اعمال نمایید ، بخش نظر سنجی و ثبت نظرات است. محصول شما هرچه قدر که با کیفیت و سئو شده نوشته شده باشد ، در نهایت مشتری برای خرید محصول از تجربیات دیگران نیز استفاده می نماید.

بنابراین قرار دادن نظرسنجی به جهت نمایش مزایا و معایب محصول در سایت فروشگاهی اجباری است. لذا از خریداران محصول درخواست کنید که تجربیات خود را از خرید این محصول در بخش نظرات بیان نمایند. برای ترغیب مشارکت آن ها در سایت ، می توانید از ترفند کوپن های تخفیف برای مشتریان ویژه استفاده نمایید.

 

مرحله هشتم سئو سایت فروشگاهی :

ایجاد نوشته ی مقایسه ی محصولات ، یک بخش بسیار اساسی برای کاربران سایت است. برای ایجاد مقایسه محصولات دو راهکار دارید:

  1. تکنیک استفاده از سه نوشته

    فرض کنید دو محصول دارید : محصول اول و محصول دوم. در نوشته ی اول ، اطلاعات محصول اول را بنویسید و در نوشته ی دوم اطلاعات محصول دوم را وارد نمایید. سپس در نوشته ی سوم مقایسه کلی این دو محصول را درون یک جدول مشخصات درج کنید.

  2. استفاده از دکمه ی مقایسه محصولات

    در این صورت باید در کنار هر محصول ، یک دکمه با عنوان مقایسه محصولات درج نمایید. وقتی مشتریان در هر محصول روی دکمه ی مقایسه محصولات کلیک نمودند ، جدولی به عنوان مقایسه محصولات ایجاد شده که در آن ویژگی های محصولات تک به تک با هم مقایسه می شوند.

 

مرحله نهم سئو سایت فروشگاهی :

مرحله ی اساسی برای سئو فروشگاه اینترنتی ، الگوریتم لینک سازی است.

  • سئو لینک سازی دسته بندی محصولات:

    به این صورت که برای محصولات خود دسته بندی ایجاد نمایید و آن دسته ها را در صفحه اصلی خود به نمایش بذارید. درون برگه ی دسته بندی ها ابتدا توضیحات دسته و سپس محصولات و دوباره توضیحاتی درباره ی آن دسته درج نمایید به گونه ای که محصولات در وسط محتوا باشد.

    درون این محتوا به صفحه ی اصلی سایت لینک دهید. برای سئو بیشتر دسته بندی ها نیز ، نوشته ای برای یک دسته ای ایجاد کنید که آن دسته را بیشتر توصیف می نماید و از آن نوشته به دسته مورد نظر خود لینک دهید.

  • سئو لینک سازی محصولات:

    بعد از این که اطلاعات کامل محصولات را نوشتید ، نوشته ای مجزا ایجاد نمایید که درباره ی آن محصول بیشتر توضیح می دهید. سپس از آن نوشته به محصول مورد نظر خود لینک دهید.
    روش دیگر برای افزایش فروش ایجاد بنرهای تبلیغاتی زیبا و کاربر پسند محصولات یا دسته بندی ها در صفحه اصلی و اطراف سایت است.

    به این روش از طریق یک بنر زیبا به محصول یا دسته ی مورد نظر خود لینک می دهید تا بیشتر در معرض دید کاربران و گوگل قرار بگیرد.

 

نکته: این نکته را توجه داشته باشید که بنا بر اشتباه بسیاری از دارندگان سایت ، در مرحله ی اول ابتدا دسته بندی محصولات خود را ایجاد نموده و سپس خود محصولات را درج می کنند. این کار بسیار غلط است. بلکه باید ایجاد محصولات و دسته بندی ها در یک راستا قرار بگیرند.

یعنی شما اول باید محصولات خود را ایجاد نموده و سپس با ساختن یک دسته ، آن دسته را به محصول مورد نظر اختصاص دهید.

 

سئو فروشگاه اینترنتی یا تبلیغات

اگر تبلیغات از طریق تلویزیون و مجلات باشد ، صرف نظر از این که هزینه ی زیادی به بار می آورد ، ممکن است این روند تنها در مدت کوتاهی برای شما مشتری جذب نماید. از طرفی با توجه به زیاد بودن آگهی های تبلیغاتی در جامعه ، احتمال این که افراد توجهی به این آگهی ها نداشته باشند خیلی زیاد است.

اما از طریق سئو گوگل ، با هزینه ی بسیار کمتر می توانید مشتریان هدف مند و پایداری را از طریق موتورهای جستجو به سمت خود جذب نمایید.

اگر تبلیغات از طریق تبلیغات اینترنتی گوگل (گوگل ادوردز) باشد ، این روش نیز سریع و گذراست. با این روش گوگل سایت شما را با صرف هزینه ای در مدت معین شده در نتایج اول گوگل به نمایش میگذارد.

 

نتیجه گیری

فروشگاه های اینترنتی شما هر چقدر سئوی قوی تری داشته باشد، بازدید کننده و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت. پیشنهاد میکنیم سئو و وب مارکتینگ را در برنامه های اصلی خود جای دهید تا در عرصه کسب و کار خود پیشگام باشید.

اصول بهینه سازی سایت فروشگاهی

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید