اصول استاندارد طراحی قالب سایت

در هنگام طراحی قالب سایت باید استانداردهای طراحی وب را به طور کامل رعایت نمایید. استاندارد های طراحی سایت ، سایت شما را همیشه قابل دسترسی و کاربردی می کند. حتی اگر شما طراح سایت نیستید و می خواهید سایت خود را واگذار نمایید باز هم داشتن این اطلاعات برای شما مفید خواهد بود .

اصول استاندارد طراحی قالب سایت

ریسپانسیو بودن قالب سایت

از ویژگی های مهم در طراحی قالب سایت ریسپانسیو بودن آن می باشد . قالب سایت شما باید طوری طراحی شود تا در تمام دستگاههای مختلف درست و کامل نمایش داده شود و قالب خود را با آنها سازگار نماید طراحی قالب ریسپانسیو برای سایت شما در محبوبیت شما در موتور های جستجو تاثیر گذار می باشد چرا که موتور های جستجو ریسپانسیو بودن قالب سایت را جز پارامتر های خود  در رتبه بندی سایت ها قرار داده اند.

استفاده از کد های کوتاه و استاندارد در طراحی قالب سایت

در طراحی سایت باید استاندارد های کدنویسی را رعایت نمایید.کدنویسی ساتی شما باید براساس استاندارد w3c validation  باشد . رعایت اصول و استاندارد های کد نویسی برای موتور های جستجو نیز بسیار مهم می باشد و تاثیر به سزایی در سئو و بهینه سازی سایت شما خواهد داشت.

قالب سایت شما باید طوری طراحی شود که سرعت لود آن بالا باشد و در کمترین زمان بار گذاری شود تا کاربران به راحتی به سایت شما دسترسی پیدا کنند .در واقع سرعت پاسخ دهی سایت به کاربران از فاکتورهای مهم موفقیت سایت می باشد. مطمئن باشید اگر کاربران زمان طولانی برای لود سایت شما منتظر باشند سایت شما را ترک خواهند کرد و به سراغ سایت دیگر خواهند رفت.

اصول بهینه سازی قالب سایت باید کاملا در وب سایت شما رعایت گردد. مانند بهینه سازی کد های سایت و تصاویر.

گرافیک سایت

مساله گرافیک سایت بسیار مهم است. هرگز نباید از اهمیت گرافیک سایت غافل شد. یکی از اصول بسیار مهم برای طراحی قالب سایت استفاده از تصاویر و عکس های کم حجم است در نظر داشته باشید که وجود تصاویری که بسیار بزرگ هستند و یا حجم زیادی دارند به طور کلی چندین جریان نامناسب را ایجاد خواهد کرد. در وهله اول با توجه به وضعیت نامناسب اینترنت قطعا تصویر مورد نظر هرگز نمی تواند در تایم مشخصی لود شود و کاربر باید زمان زیادی را سپری کند تا تصویر را مشاهده کند، از سمت دیگر وجود تصویر بزرگ گاه با توجه به صفحه نمایش کاربر گزینه جالبی به نظر نخواهد رسید. در نظر داشته باشید که این موضوعات بارها مورد بررسی قرار گرفته شده است. در طراحی قالب سایت باید در نظر گرفته شود که مخاطبان تنها در کمتر از چند ثانیه سایت را ترک می کنند بنابراین بهتر است با انتخاب های نامناسب موضوع را پیچیده تر نشان ندهیم.

ساختار سلسله مراتنی منظم در ساختار قالب سایت

در طراحی قالب سایت باید ساختار سلسله مراتبی را رعایت نمود این بدان معناست که اجزای سایت به درستی از هم تفکیک شوند تا کاربر به دستی آنها را تشخیص دهد مثلا باید تیتر های مهم در شتر و بر جسته تر باشند و حتی رنگ ها نیز باید متفاوت تر باشد اصولا در طراحی قالب باید ترتیب تگ های h  را رعایت نمود و برای اولین و مهمترین تیتر h1  برای تیترهای بعدی به ترتیب h2  و  h3  را انتخاب نمود . که این کار نه تنها بر ظاهر و راحتی درک مفاهیم سایت به کاربران کمک می کند بلکه در سئو سایت نیز تاثیر بسیاری دارد.سعی کنید مطالب مرتبط سایت خود را کنار هم ودر لیست قرار دهید . در واقع بهتر است از ساید بار و یا منوی فوتر سایت خود برای دسته بندی مطالب سایت استفاده نمایید .و همچنین یک نکته بسیار مهم و کاربردی جهت بالا بردن محبوبیت طراحی سایت شما تفکیک ساختار و استایل لینک های شما نسبت به متون عادی سایت می باشد چرا که لینک بخش اصلی سایت شما می باشند و کاربران باید با کلیک کردن بر روی لینک ها به بخش های مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند .کاربر باید به راحتی لینک های سایت را از متون عادی تشخیص دهد.

همخوانی تصاویر در قالب سایت

یکی دیگر از اصولی که در خصوص طراحی قالب سایت بسیار مهم است موضوع تصاویر ثابتی است که در بخش هدر سایت قرار می گیرد. دقت کنید که تصویر انتخاب شده باید به طور دقیق با موضوع سایت همخوانی داشته باشد، به عنوان مثال اگر سایتی در خصوص دندانپزشکی فعالیت می کند از استفاده از تصویر شامپو و یا مواد شوینده بر روی قالب سایت نمی تواند انتخاب جالبی باشد. این موضوع در خصوص تصاویر متحرک نیز مهم است اما تصویر ثابت سایت اولین گزینه ای است که توسط مخاطب مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین دقت کنید که همخوانی تصویر بسیار مهم است.

 

در اصول طراحی قالب سایت و در بخش گرافیک همیشه سعی می شود از تصاویری برای بخش های ثابت استفاده شود که حالت عمومی داشته باشد به این ترتیب اگر سایت مورد نظر تغییر کاربری داد دیگر نیازی به تعویض تصویر ثابت قالب سایت نبوده و قطعا هزینه بسیار کمتر خواهد بود.

از شلوغی قالب خود بپرهیزید

سعی کنید قالب سایت خود را خلوت و کاربردی طراحی نمایید از شلوغی زیاد در سایت خود پرهیز نمایید چرا که باعث خسته شدن کاربر در سایت شما می شود. سعی کنید زیاد از المان های گرافیکی و یا پس زمینه های شلوغ در سایت خود استفاده نکنید. سعی کنید از تصاویر گرافیکی به صورت هدفمند استفاده نمایید . در غیر این صورت نه تنها سودی ندارد بلکه باعث پایین اومدن اعتبار سایت شما نیز می شود.

استفاده از آیکنها در طراحی قالب سایت

بارها دیده شده است که قالب سایت با یک سری عناصر رنگارنگ همراه است و یا به نوعی شاهد یک سری آیکن های رنگارنگ برای قالب سایت هستیم که شاید وجود آنها ضرورتی نداشته باشد. دقت کنید که افراط برای طراحی قالب سایت یک سم بسیار کشنده محسوب می شود. عده ای تصور می کنند هرچقدر سایت رنگارنگ تر باشد قطعا مخاطب جذب خواهد شد در صورتی که چنین تصوری از پایه اشتباه است و سبب می شود که کاربر دچار سر درگمی شود. بنابراین میزان چشمک زن بودن صفحه سایت باید به صورتی باشد که به چشم کاربر آسیبی وارد نکند و کاربر بتواند به درستی با آن ارتباط بگیرد. در نظر داشته باشید که سایت هایی که دارای طرح های متحرک غیر ضروری هستند طرفداران بسیار کمتری دارند.

انتخاب فونت ها برای قالب سایت

می دانیم که صدها فونت وجود دارد که زیبا هستند و واقعا کاربرپسند خواهند بود اما آیا واقعا تمامی این فونت ها در مرورگرها قابل قبول هستند اینطور نیست! تنها تعداد مشخصی از فونت ها از دید مرورگر قابل لود صحیح است.

 

تعدادی از  فونت ها هستند که سبب می شود صفحه مورد نظر دیرتر لود شود و به طور کلی مشکل سرعت ایجاد می کند. بنابراین قالب سایت باید به صورتی طراحی شود که از فونت های استاندارد در آن استفاده شود.

 

استفاده از فونت های فانتزی باید در جای مشخص قرار بگیرد و این موضوع در خصوص فونت های رسمی نیز دارای جایگاه مخصوص به خود است. در نظر داشته باشید که سلیقه مشتری از اصول بسیار مهم برای طراحی قالب سایت خواهد بود. اضافه گویی و ساخت بخش های نامناسب در طراحی قالب سایت هیچ سودی ندارد.

اصول استاندارد طراحی قالب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید