استفاده از روانشناسی در طراحی لوگو

استفاده از روانشناسی در طراحی لوگو

استفاده از توصیه هایی که توسط متخصصین ارائه شده ، می توانید به نحو احسن از روانشناسی در طراحی لوگو استفاده کنید . شکل ها هم مانند رنگ ها، در صورتی که با هم در نظر گرفته شوند می توانند تاثیر به سزایی بر طراحی لوگو بگذارند و حتی می توانند لوگوی شما را به یاد ماندنی تر کنند.

تمامی اشکال ، حتی ابتدایی ترین آن ها می توانند به صورت نمادین مورد استفاده قرار گیرند، از قبیل منحنی های صاف موجود در لوگوی رستوران مک دونالد و برند نایک، مربع های پایداری که در لوگوی مایکروسافت و بی بی سی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین مثلث قدرتمندی که در برند های میتسوبیشی و کاترپیلار استفاده شده است .

 

۱- با استفاده از دایره ها، هارمونی ایجاد کنید

دایره ها ، اشکال منظم ، هموار و ظریفی هستند که به پروژه، احساس عاطفی مثبتی، از قبیل حس مشارکت و وحدت را تلقین می کنند و دلیل این امر شباهت دایره ها با حلقه ازدواج است.

حلقه های المپیک مثال کلاسیکی از دایره های متداخلی است که به همین دلیل بیانگر وحدت بین قاره ها می باشد . دایره های جدانشدنی، در واقع یک شی هستند، و این حس مثبت در استفاده از هرگونه منحنی در طراحی لوگو نیز گسترش یافته است.  آن ها می توانند باعث حرکت پویا، احساس صمیمیت و آرامش و یا اشاره ای به تصویر یک لبخند باشند .

 

همچنین ویژگی متمایز کوکاکولا که باعث پویایی و انرژی مثبت آن شده، استفاده از نوع پیشرفته ای از منحنی ها می باشد .

 

بنابر نظریه Wassily Kandinsky ، اشکال و رنگ ها به یکدیگر وابسته هستند و ترکیبی از آن دو در واقع یک زبان دیداری است که می تواند از مرزهای فرهنگی نیز فراتر رود . از نظر Kandinsky ، دایره با رنگ آبی معنوی همخوانی دارد.

۲- با استفاده از مثلث ها، حس قدرت را ایجاد کنید

در طرف دیگری از طیف اشکال، زاویه های تیزی که در اشکال مثلثی وجود دارند، باعث طراحی یک لوگوی قدرتمند و توانمند می شوند که معمولا برای مؤسسات علمی، مذهبی و قانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

به طور کلی خطوط مورب باعث می شود که طراحی لوگو بسیار پویا تر، پر انرژی تر و پر جنب و جوش تر به نظر برسد، هر چند که استفاده بیش از حد از آن باعث می شود انرژی موجود، از تعادل و حدی که مدنظر نام های تجاری ( برندها ) می باشد فراتر رود که این امر بسیار خطرناک است.

Red Bull مترادف انرژی و پویایی است و قوس های موجود در پشت گاو ها نمایانگر یک مثلث قدرتمند هستند .

 

باتوجه به نظریه Kandinsky، از آن جایی که  رنگ زرد روشن و با وضوح بالا با کیفیت انرژی طبیعی موجود در اشکال مطابقت دارد ، به طور مؤثری به عنوان مکمل مثلث ها عمل می کند.

۳- پایداری را با استفاده از مربع بیان کنید

در مقایسه با پویایی اشکال دایره ای و منحنی، لبه های صاف در شکل هایی از قبیل مربع ها و مستطیل ها بسیار سفت تر و سازمان یافته تر هستند و در انتقال ارزش هایی از قبیل پایداری و قابلیت اعتماد و سفارشی بودن ، نقش به سزایی را ایفا می کنند.

استفاده بی بی سی از مجموعه ای از انواع مربع ها، حس پایداری، آشنایی و قابلیت اعتماد را ایجاد می کند. طراحی های مربع و مستطیل، با تعادل و بهره وری نیز در ارتباط هستند، هرچند اگر با رنگ های کسل کننده در نظر گرفته شوند، در معرض خطر ایجاد حس سردی و بی تفاوتی قرار می گیرند، بنابراین به منظور افزایش حس عاطفی موجود در لوگو، از رنگ های روشن و پویا استفاده کنید.

 

شرکت مایکروسافت، در تصویر نام تجاری جدید خود، از ترکیب مربع هایی که تداعی کننده حس اعتماد هستند با رنگ های روشن، استفاده کرد و این مربع ها را در قسمت جلو و مرکز قرار داد. در لوگوی سایت خوب نیز از یک مانیتور استفاده شده که در واقع مستطیل است.

به عقیده Kandinsky، مربع با رنگ قرمز بیشتر همخوانی دارد به دلیل آشنایی این رنگ و کیفیت خاکی آن، از این رنگ به عنوان مکملی برای پایداری طبیعی و قابلیت اعتماد در شکل، استفاده می شود.

۴- بااستفاده از خطوط افقی، آرامش را حفظ کنید

 

خطوط افقی، بیشتر حس تعادل را ایجاد می کنند که قابلیت اعتماد آن به نسبت خطوط مورب یا عمودی، بالاتر است و در نتیجه می توان گفت انتخابی مطمئن برای یک طراح لوگو است که می تواند از آن استفاده کند.

۵- استحکام را با خطوط عمودی نشان دهید

برخلاف عنوان قبل؛ خطوط عمودی حس قوی تر و پرتکاپوتری را ایجاد می کنند. این اشکال نیز مانند اشکال مربعی، با داشتن لبه های واضح تر و رقابتی تر، حس ثبات و حرفه ای بودن و تعادل را ایجاد می کند. لوگوی تکنولوژی چند ملیتی سیسکو (Cisco)، مسلما حس تهاجمی بیشتری نسبت به رقیب خود یعنی شرکت IBM را تداعی می کند.

 

در اصطلاحات طراحی لوگو، این موضوع می تواند در بخش های مهم تر که رقابت برندها زیاد است، بسیار موثر باشد و نهایتا یک طرح زیبا و قوی، با این موضوع متناسب است . اما در صورتی که به دنبال خونگرمی و مهربانی هستید، از آن ها اجتناب کنید.

استفاده از روانشناسی در طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید