آموزش طراحی لوگو

لوگو عنصری از علائم دیداری را نیز شامل می شود;که به صورت خاص ایده پردازی و اجرا می شود.این اشکال با استفاده از عناصری خاص شکل می گیرد و شکلی جدید به وجود می آورند.

هویت هر مجموعه بر اساس نشان واره آن مجموعه مشخص می شود

نوع نوشته,رنگ,و سبک اجرا نیز در هر نشانه متفاوت است و هر کدام بر اساس اصول خاصی اجرا می شوند.

هر نشانه دارای علائم خاصی است که ذهنیت متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می کند,این ذهنیت بر اساس موقعیت و مکان متغییر است.همچنین هر آرم مسئول انتقال مفهومی به هر بیننده است,مفهومی که می تواند در شکل گیری یک هویت,برای یک سازمان و موسسه نقش مهمی داشته باشد و آنها را نسبت به رقبای خود متمایز سازد.

لوگو هر شرکت و موسسه به میزان قابل توجهی در سودهی و جلب مشتریان نقش دارد.یک مجموعه از طریق نشانه به افراد مختلف معرفی می شود که معرف کالا و خدماتی است که از سوی آن شرکت و موسسه ارائه می شود.این نشانه به هر میزان خلاقانه تر و منحصر به فرد تر باشد در برند سازی محصول نقش مهمی خواهد داشت.یک لوگو باید تاثیری ماندگار در ذهن بیننده داشته باشد تا بتواند بیننده را به سمت آن کالا سوق دهد.امروزه نقش نشانه ها بسیار پر رنگ و گسترده تر شده است;هر سازمان و فرد دارای آرم و نشانه است که بیننده با آن نشانه آنها را می شناسد;از نشانه ها در کسب و کار و معرفی سازمان های مختلف استفاده می شود.

اولین قسمتی که از هر مجموع به نمایش گذاشته می شود لوگو آن مجموعه است;به نوعی هویت یک مجموعه در یک قاب به بیننده ارائه می شود .یک لوگوی حرفه ای میتواندحس اطمینان را به بیننده القاء کند و نقش اساسی در شکل گیری هویت آن برند داشته باشد.

سوال ما از شما این است آیا تا به حال یک نام تجاری بزرگ بدون لوگو دیده اید؟ طبیعتا پاسخ شما خیر خواهد بود;به همین دلیل است که لوگو می تواند تاثیر زیادی بر مشتریان شما داشته باشد و آنها می توانند از طریق لوگو هدف شما را درک کنند.

اما چگونه شما می توانید لوگوی حرفه ای و تاثیر گذار داشته باشید؟

ما در این قسمت سعی کرده ایم به این سوال پاسخ دهیم تا شما بتوانید یک لوگو ایده آل و تاثیر گذار برای خود تهیه کنید.

نشان‌وارهیا لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه ااماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

آموزش طراحی لوگو

مهمترین نکاتی که هنگام طراحی لوگو باید آنها را رعایت کرد:

  1. چرا به ما به لوگو نیاز داریم
  2. هویت نام تجاری خود را بیان کنید
  3. بهترین موارد الهام بخش لوگو
  4. رقبای شما چه کسانی هستند
  5. سبک طراحی آرم خود را انتخاب کنید
  6. چه نوع لوگویی مناسب فعالیت شماست
  7. توجه به رنگ ها
  8. لوگو تایپ مناسب
  9. ارتباط مستقیم با طراح
  10. ارزیابی کلی لوگو
  11. چه کارهایی در هنگام طراحی لوگو نباید انجام دهیم
  12. طراحی لوگو خود را با نام تجاری خود ترکیب کنید

۱٫چرا به یک آرم”لوگو”نیاز داریم

کسب و کار مانند دوستیابی است,شما در تلاش هستید مشتریان مختلفی را به برند خود علاقه مند سازید و نام تجاری خود را گسترش دهید تا برند شما در بر سر زبان ها بیافتد پس شما باید به فکر یک آرم مناسب برای این تصویر باشید یعنی تصویری که افراد را به شما علاقه مند سازد و تاثیر مثبتی بر روی ذهن آنها بگذارد.

 

لوگو شما در اولین نگاه تاثیر زیادی بر تصور افراد خواهد گذاشت که آنها بر اساس آن کسب و کار شما را درک می کنند و این منظور را به آنها می رساند که اگر نیاز به ما داشتید به ما اطلاع دهید.

از آنجایی که آرم شما بخش مهمی از نام برند شما را شامل می شود شما باید مطمعن شوید که این کار را درست انجام می دهید تا لوگو بتواند تاثیر خوبی بر روی بینندگان بگذارد.این آرم بر روی تمام محصولات و کسب و کار شما قرار می گیرد و باید به گونه ای باشد که مشتریان را به سمت شما سوق دهد.علاوه بر این یک طراحی لوگو حرفه ای برای برند شما میتواند به خوبی با بین شما و مخاطبین شما ارتباط برقرار کند.

۲٫هویت نام تجاری خود را بیان کنید

شما آرم را برای هویت بخشیدن به نام تجاری خود می خواهید.هویتی که مشخص می کند شما به چه سمتی در حال حرکت هستید و برای انجام این کار باید بدانید که هویت اصلی کسب و کار شما چیست.با تعیین نام تجاری خود می توانید بخش مهمی از هویت را شکل می گیرد و همین امر باعث می شود برای انتخاب و طراحی لوگو ایده های گوناگونی به در ذهن شما و طراح به وجود بیاید.

 

“انتخاب اسم باید منحصر به فرد و ویژه کسب و کار شما باشد”

در اینجا برخی از سوالاتی که می توانید از خودتان بپرسید

علت اینکه این تجارت را آغاز کردیم چیست؟

قوانین و هنجارهایی که برای ما به عنوان ی شرکت مهم هستند چیست؟

چه چیزی باعث می شود برند ما خاص شود؟

سه کلمه که می خواهیم مشتریان ما برای توصیف ما از آن استفاده کنند چیست؟

۳٫بهترین مواردی که می تواند الهام بخش لوگو شما باشد کدام است؟

سخت ترین قسمت فرآیند طراحی لوگو جستجو برای پیدا کردن یک ایده است.در این قسمت ما چند نکته را در نظر گرفته ایم تا آن را مطالعه کنید.

 

با یک ایده خاص شروع کنید

شما فردی هستید که علاقه دارید آرمی مفهومی و الهام بخش داشته باشید برای اینکار باید ابتدا ایده های کلامی را جمع آوری کنید و آنها را روی ورق پیاده سازی کنید”ایده ها باید خاص و منحصر به فرد باشد”تا بتوانید نسبت به رقبای دیگر یک سرو گردن بالاتر باشید.

ما در این قسمت سه مرحله برای شما در نظر گرفته ایم تا بتوانید ایده های خلاقانه را بیابید:

  1. با افراد مختلف م کنید:صحبت کردن و الهام گرفتن از ذهنیت افراد مختلف(حتی افراد با ذهنیت بد)می تواند یک ایده خاص را در ذهن شما شکل دهد تا بتوانید یک ایده خاص و حرفه ای را بیاید
  2. به عنوان بیننده خود را قرار دهید:لیستی از کلماتی که برند شما را بیان می کند و نحوه آن را به بیننده نمایش می دهد تهیه کنید و در مقابل خود قرار دهید و به عنوان یک بیننده عادی مهم ترین آن را انتخاب کنید.
  3. سعی کنید یک فراخوان عمومی تشکیل دهید:از طریق یک همه پرسی شما می توانید ذهن تمام افراد را مورد بررسی قرار دهید و دیدگاه های بیشتری نسبت به ایده خود به دست بیاورید

۴٫رقبای شما چه کسانی هستند

بهترین قسمت که مخاطبان شما از آن استفاده کرده اند کجاس؟ چه چیزی باعث شده آنها نسبت به بقیه رتبه بالاتری داشته باشند و از چه قسمت هایی باید اجتناب کنیم!!! این سوالایست که ما باید بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین فکر و ایده را پیاده کنیم تا بتوانیم نسبت به بقیه متمایز باشیم و ایده جدیدتری پیاده کنیم.

 

همچنین یکی از نکات مهم این است که مطمعن باشید که به وضوح خود را از رقبای خود متمایز ساخته اید.اگر تمام مشاغل در کسب و کار شما در طراحی لوگو خود از رنگ تک استفاده کرده اند شما می توانید از رنگ های مختلف و جذاب دیگر نیز می توانید در لوگو استفاده کنید.

۵٫سبک طراحی خود را انتخاب کنید

اکنون شما یک ایده از نام تجاری خود دارید”که در مرحله قبل آن را آموختید”وقت آن رسیده که آن را پیاده سازی و طراحی کنید.عناصر مختلفی می تواند در طراحی آرم شما ,از جمله شکل,رنگ,لوگو تایپ و…جای داشته باشد. طراحی کردن هر قسمت می تواند شما به مرحله بعدی ببرد و کم کم شکل کلی آرم را شکل بدهد.

 

هنگام ایده پردازی در مورد لوگوی خود اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهید زیباشناسی آن است که با نام تجاری شما ست و هماهنگ شود.بهتر است برای طراحی برند خودتان سبکای مختلف را تست کنید تا بهترین را انتخاب کنید.

در قسمت زیر چند دسته بندی سبک طراحی لوگو را قرار داده ایم:

  • طراحی کلاسیک
  • یک پارچه سازی با سیستم تعامل محصول
  • مدرن و مینیمالیستی
  • سرگرم کننده و جذاب
  • دستساز

۶٫چه نوع لوگویی مناسب فعالیت شماست

کسب و کارهای مختلف دارای آرم ها و رنگ های خاصی هستند که عموما مخاطبان با استفاده از آن لوگو ها و رنگ ها آن فعالیت را شناسایی می کنند.برای انتخاب یک آرم که مخصوص کسب و کار شما باشد باید قسمت های مختلفی را در نظر بگیرید یکی از آنها زیبایی لوگو و نوع تنظیم رنگ آن می باشد لوگویی که منحصر به فرد و ترکیبی خاص را به وحود بیاورد.همچنین باید در نظر داشته باشید لوگوی شرکت شما باید ساده و مفهومی باشد تا بتواند به خوبی منظور خودش را به بیننده انتقال دهد.

 

آرم تجاری شما نباید غیر مرتبط با کسب و کاری که انجام می دهید باشد تا مخاطب را سر در گم کند,همچنین اگر از لوگو تایپ استفاده می کنید باید در نظر داشته باشید که متن لوگو نباید زیاد طولانی باشد

در قسمت نماد های تصویری یک نماد هر چقدر ساده و پیچیده باشد یک نکته را باید در خود جای دهد آن هم منحصر به فرد بودن است تا بتواند در ذهن مخاطبین جای پیدا کند.

معقولترین علامت ترکیبی می تواند از طریق تلفیق دو نماد نوشتاری و تصویری که یکدیگر را تکمیل می کنند شکل بگیرد,عناصر گرافیکی که یکپارچگی کامل و همسان را در خود داشته باشند و بتوانند همدیگر را کامل کنند

تاریخچه نشانه

تاریخچه نشانه ها به دوره انسان های اولیه بر می گردد .انسان های نخستین برای اینکه بتوانند پیام و مفهومی را به هم انتقال دهند آن پیام را به صورت عناصر تصویری و نماد به روی سنگ,چوب و اشیاء هک می کردند,آنها از طریق این المان های خاص با یکدیگر در ارتباط بودند.همچنین با گذشت زمان انسان ها برای انتقال پیام مالکیت چیزی مانند پرچم ها,وسایل و…از نشانه ها استفاده می کردند

در جامعه های قرون وسطا نیز نشان واره وجود داشته است و بازرگانان برای معامله و مشخص کردن نوع کالا و محصولاتشان از نشانه ها استفاده می کردند.در قرن نوزدهم درج کنندگان نقش ها(چاپگران) تصمیم گرفتند برای اینکه کسب و کار خود را گسترش و به جوامع دیگر معرفی کنند نشانه و یا همان امضایی را پای هر کار میزدند تا معرف کارهای آنان باشد.

از نشانه ها بر روی سپر,لباس و پرچم جنگجویان نیز استفاده می شد به علت اینکه در قرون وسطی شناسایی نیروها که بدون علامت بودن بسیار سخت بود و کلاه خود بر سر آنها اجازه نمی داد که جنگجویان را از بقیه تشخیص دهند و کم کم این نیروها برای اینکه بتوانند شناسایی شوند از سپر و زره های مخصوص خود استفاده کردند; با گذشت زمان این نمادها تبدیل به نشانه های اختصاصی شد که بقیه حق استفاده از نشانی که متعلق به آنان نبود را نداشتند

دسته بندی نشانه ها

نشان واره ها دارای دسته بندی های مختلفی هستند که می توان آنها را به سه گروه اصلی تقسیم بند کرد:

لوگو تصویری

در لوگو تصویری از آی ,نماد,سمبل,و پیتوگرام استفاده می شود که طراح باید با استفاده از این قسمت ها لوگو را به بهترین حالت طراحی کند

از این لوگو بیشتر در شرکت ها و سازمان هایی استفاده می شود که قصد دارند به ساده ترین روش ممکن مفهوم را به مخاطبین خود انتقال دهند.( البته لوگو تصویری میتواند صرفا یک نماد خاص باشد که به فعالیت مجموعه هم ارتباط نداشته باشد)

 

از جمله لوگویونسکو سعی شده از طریق عنصر تصویری حمایت از مادران و کودکان مفهوم را به سادترین روش به بیننده انتقال دهند.

مونوگرام:در این نوع طراحی از حروف اول نام برند استفاده می شود

پیتوگرام ها در این نوع نشان ها ها به صورت المانی خاص استفاده می شود که تصویر با اولین تماس چشمی مفهوم را می رساند.

مانند:رستوران ها,ادارات,مدارس و…

لوگو نوشتاری

در لوگو نوشتاری از لوگو تایپ,مونگرام استفاده می شود که طراح با استفاده از نوشتار, منظور و اسم مجموعه را به زبان های مختلف به بیننده نمایش می دهد

لوگو نوشتاری; استفاده متون مختلف گرافیکی را شامل می شود.طراح با استفاده ازاتودهای دستی نوشته های خاصی را ایده پردازی و اجرا می کند.لوگو تایپ ها بر اساس زبان های مختلف تغییر می کند.

این نوع نشانه باید به گونه ای طراحی شود که هر میزان سایز آن تغییر کرد خوانایی خود را از دست ندهد

از جمله نشان های نوشتاری شناخته شده میتوان از:

  • لوگو کوکاکولا
  • لوگو دیزنی لند
  • لوگو گوگل

لوگو تایپ ها شامل شکل های گوناگون هستند

لوگوهایی که نازک تر و خطی هستند این نوع حس رسمیت و پالودگی را به بیننده انتقال می دهند

مانند:طراحی نشان نوشتاری سالن های آرایشی که از لوگو نوشتاری نازک و خطی استفاده می شود.

و یا لوگوهای نوشتاری فانتزی که درشغل های مانند فست فود و یا مواد غذایی استفاده می شوند

این نوع لوگوها مختص کارهای مخصوص خود هستند که اگر در فعالیت های دیگربه کار گرفته شوند ممکن است جلوه خوبی نداشته باشند.

لوگو ترکیبی

در طراحی لوگو ترکیبی از لوگونوشتاری و لوگو تصویری استفاده می شود .

در این نوع لوگو تصویری به عنوان نماد استفاده می شود و یک نوشته اختصاصی و منحصر به فرد نیز در زیر و یا کنار لوگو طراحی می شود .تلفیق این دو لوگو ترکیبی را شکل می دهد .

ازجمله نشان های ترکیبی شناخته شده میتوان از:

  • لوگو ناسا
  • لوگو پپسی
  • لوگو ساند کلود

در طراحی لوگو ترکیبی هارمونی باید طوری باشد که لوگو تصویری و لوگو نوشتاری با یکدیگر هماهنگ باشند یعنی مکمل همدیگر باشند,این نوع لوگو در اصل پیچیده تر از دو لوگو قبلی است به نوعی دو لوگو قبل در یک قاب و تصویر به هم می رسند و با هم تلفیق می شوند

ساخت لوگو

ساخت نشانه در واقع مهمترین قسمت از طراحی هویت بصری یک سازمان را شامل می شود.هویت بخشیدن به یک سازمان باعث ارتقاء کلی ساختار و باعث رشد و شکوفایی یک فعالیت می شود.اولین قدم در یک برند شناخته شدن و معرفی آن به مخاطبین است.هویت بصری یک سازمان در اولین ارتباط چشمی بین یک لوگو مخاطب شکل می گیرد.مخاطب باید در اولین ارتباط مفهوم را به ذهن انتقال دهد و هویت را در ذهن خود ثبت کند پس ساخت لوگویی حرفه ای و هدف دار می تواند به نوعی ماندگاری در ذهن ها را بیشتر کند.یک لوگو باید به نوعی ساخته شود که حس اعتماد را به مخاطبین خود انتقال دهد.

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق در چیست؟

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد؛

  1. اعتبار :یک طراحی مناسب باید به گونه ای باشد که بتواند به صاحب لوگو و برند او اعتبار ببخشد و با فعالیت برند مرتبط باشد.
  2. انتقال مفهوم:یک لوگو باید به خوبی مفهوم و خصوصیات آن برند را به مخاطبینش انتقال دهد
  3. ماندگار و قابلیت به روز رسانی: به نوعی باید بتواند در طول زمان تکامل پیدا کند.هر چقدر از طراحی یک نشانه بگذرد باید ان نشانه کاملتر شود و این ویژگی را پیدا کند که بر اساس زمان های مختلف تغییر کند .
  4. سازگار:باید بتواند در سایز های مختلف تغییر کند و همچنین از رنگ های مختلف در آن استفاده کرد .
  5. قابلیت استفاده در سایت ها و شبکه های اجتماعی:امروزه سایت ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در معرفی برندها دارند پس یک لوگو باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به خوبی در این قسمت ها مورد استفاده قرار بگیرند.
  6.  منحصر به فرد:یکی از مهترین ویژگی های یک نشانه اختصاصی بودن ان است تا فرد یا سازمان سفارش دهنده بتواند به طوری قانونی از ان استفاده کند.

و به طور خلاصه یک لوگو باید به گونه ای ساده و مفهومی و خاص باشد تا بتواند به خوبی هدف یک سازمان را با استفاده از  هویت بصری به مخطبان انتقال دهد

نرم افزار طراحی لوگو

نرم افزارهایی هستند که از قبل تصاویر مورد نظر در آنها قرار گرفته شده است و فقط تصاویر باید با هم ترکیب و تنظیم رنگ شوند,همچنین این نرم افزارها برای ساخت لوگوهای ساده و معمولی استفاده می شوند.

در این قسمت ما نرم افزارهایی را به شما معرفی می کنیم که مخصوص طراحی آرم بوده و دارای هزاران تصویر آماده هستند که برای طراحی لوگو استفاده می شوند.

نرم افزار LogoMaker

بدون شک یکی از بهترین نرم افزارهای قوی طراحی و ساخت لوگو می باشد که طراحان تازه کار به راحتی می توانند با استفاده از آن لوگوهای ساده و معمولی را طراحی کنند

کار با این نرم افزار به چه صورت است؟در این نرم افزار تصاویر به صورت آماده دسته بندی شده اند و موضعات مختلفی را نشان می دهند.شما با انتخاب تصویر و ترکیب آنها می توانید تصاویر جدید را خلق کنید و یک لوگوی شیک و ساده برای خود خلق کنید.

تصاویر موجود در این نرم افزار گرافیکی به صورت وکتور است و قدرت بزرگنمایی در هر سایزی را دارد.بعد از طراحی میتوان لوگو را با فرمت های مختلف تصویری ذخیره کرد و لوگو را در نرم افزارهای مختلف گرافیکی استفاده کرد.

نرم افزار AAA Logo

یک نرم افزار فوق العاده قوی و حرفه ای در زمینه طراحی لوگو به شمار می رود

نرم افزاری تقریبا کامل که لوگو آبجکت اماده و طرح لوگو آماده در آن بسیار فرآوان است. محیط این نرم افزار بسیار ساده و جذاب است و هر طراحی به راحتی می تواند از آن استفاده کند .

برای استفاده از این نرم افزار و ترکیب تصاویر با هم طراح باید به صورت حرفه ای دوره های ایده و خلاقیت را گذرانده باشد تا بتواند یک تصویر شیک و حرفه ای را خلق کند .

در نسخه جدید این نرم افزار طراح به راحتی میتواند تصاویر مورد نظری که انتخاب می کند را نیز ویرایش کند و آنها را به تصاویر گوناگون دیگر تبدیل کند.

همچنین این نرم افزار از فرمت های مختلف گرافیکی پشتیبانی می کند و طراحان به راحتی می توانند تصاویر را با کیفیت بالا ذخیره سازی کنند.

قابلیت های مختلف نرم افزار:

-استفاده آسان از نرم افزار

-امکان ویرایش تصاویر مختلف

-ترکیب تصاویر با هم و خلق تصاویر جدید

-بیش از ۴۰۰طرح لوگو از پیش تعیین شده

-امکان ذخیره سازی با کیفیت و فرمت های مختلف

آموزش طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید