یکپارچگی در طراحی سایت

یکپارچگی در طراحی سایت

امروزه طراحی وب‌سایت به یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد در دنیا تبدیل‌شده است. ازاین‌رو علوم وابسته به این حرفه نیز پیشرفت زیادی کرده است. حتماً شما هم در وب‌گردی‌های خود با وب‌سایت‌های مختلفی مواجه شده‌اید که هرکدام سبک منحصربه‌فرد خود را دارند اما برخی از ویژگی‌ها در تمامی این وب‌سایت‌ها یکسان هستند.

 

ایجاد یک قالب :
وقتی شما طراحی وب سایتتان را شروع کردید هدف پیش رویتان باید ایجاد قالبی باشد که شما بتوانید برای هر صفحه وب سایت به کار برید. با این کار تمام صفحات وب سایت شما ظاهری یکنواخت پیدا خواهد کرد.

در واقع قالب یک نمونه صفحه وب ساده است که شامل صفحه شراحی شده، آرم، تصویر، لینک ، و فضایی وِیژه مطالب محتوایی می باشد. اما قالب های اتنخابی شما هیچگونه اطلاعات محتوایی به همراه ندارند و این شما هستید که در هنگام طراحی این مطالب را فراخور نیاز به آن اضافه خواهید کرد.

 قالب بندی صفحات :
تمام محتوای صفحات وب خود را در داخل جدول های HTML بگذارید. جدول‌ها به شما این امکان را خواهند داد که کنترل کاملی بر روی محتوای سایت و چگونگی نمایش آن داشته باشید.
قرار دادن همه مطالب در یک جدول باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه وب شما خواهد شد.
اگر شما تا به حال بدون استفاده از جدول یک صفحه وب طراحی کرده باشید می دانید که چه محدودیتهایی دارید. مطمئنا عدم استفاده از جدول از اصول اولیه طراحی وب سایت حرفه ای نیست.

جداول به شما این امکان را می دهند تا مطالب خود را در بخش هایی مجزا همچون یک صفحه روزنامه به نمایش بگذارید، ستون ها و سطرهای مخصوصی طراحی کنید، و حتی جدول هایی اضافی با پس زمینه رنگی در داخل جداول مطالب محتوایی خود قرار دهید.

طراحی بر اساس تجربه کاربری :

بسیاری از کاربران انتظار دارند که ویژگی‌های مشخص در تمامی صفحات وب یکسان باشد. به‌عنوان‌مثال صفحات قابلیت پیمایش عمودی، قرارگیری منو در بالای صفحه و….
شکل و نحوه قرار داده تمام این ویژگی‌ها در یک صفحه از سایت بسته به سلیقه طراح متفاوت است ولی در طراحی باید تمامی صفحات سایت با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. در طراحی صفحات باید به نیاز بازدیدکننده وب‌سایت توجه شود. در نظر داشته باشید که نوع طراحی می‌تواند بازدیدکننده را تشویق به ماندن در صفحه و خواندن محتوای آن کند. توجه به استفاده صحیح از المان‌ها و نحوه چیدمان آن‌ها می‌تواند از اصول اولیه طراحی وب سایت منحصر به فرد باشد.

در ابتدا بدانید که هدف بازدیدکننده از مراجعه به وب‌سایت چیست. اگر این هدف مشخص باشد بهتر می‌توانید انسجام در طراحی را همگام با انتظارات کاربر ایجاد نمایید.

یکی دیگر از مواردی که به ایجاد انسجام بیشتر سایت کمک کند، بازطراحی و بهبود مداوم وب‌سایت است. مثلاً وب‌سایت Reddit ازجمله وب‌سایت‌های خبری است که بیش از ۱۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این وب‌سایت در طول زمان بارها بازطراحی شده، اما نمای کلی و منوهای آن تقریباً از سال ۲۰۰۵ دست نخورده باقی مانده است.

 

قطعاً در هر بازطراحی بهبود تجربه کاربری و به‌روزرسانی ضروری است اما معمولاً ایجاد تغییرات زیاد در بازطراحی صفحات یک وب‌سایت بزرگ خطای بزرگی است که عمدتاً منجر به از دست رفتن تعداد زیادی از کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت خواهد شد. البته توجه به میزان رضایت کاربران از نوع طراحی وب‌سایت نیز حائز اهمیت است.

قلم ها :
متن یکی از مهمترین بخش های صفحات وب را تشکیل می‌دهد. روشی که برای نشان دادن متن در سایت به کار می‌برید از اصول اولیه طراحی وب سایت می‌باشد. به طوری که می تواند سایت شما را خیلی حرفه ای و یا خیلی ساده جلوه دهد. وقتی که متن را در صفحات وب خود جای می دهید همیشه در استفاده از قلم ها ثابت عمل کنید. به عبارت دیگر قلم های گوناگون را در سایت خود به کار نبرید. قلم های استانداردی که در اینترنت استفاده می شوند Arial و Verdana هستند. اندازه استاندارد برای متن ها ۲ می باشد. Arial و Verdana به این دلیل به عنوان قلم های استاندارد معرفی می شوند که برای خواندن در صفحه نمایش کامپیوتر راحت‌تر هستند.
تیتر هایی که به قلم هایی با اندازه درشت تر نیاز دارند از این نظر کمی متفاوت هستند. عامه پسند‌ترین قلم مورد استفاده برای تیتر ها Georgia است که در اندازه های درشت‌تر، زیباتر هم می‌شود.

منوی وب‌سایت :

هنگامی‌که کاربر برای اولین بار وارد سایت می‌شود، باید در نگاه اول از روی هدر وب‌سایت بتواند به درک درستی از خدمات و حوزه فعالیت وب‌سایت برسد. درواقع هدر وب‌سایت بخشی است که یک دید کلی از نحوه عملکرد سایت به کاربر ارائه می‌دهد. نوع فونت، سبک نوشتاری و المان‌های مختلف منوها می‌تواند به سلیقه طراح استفاده شود ولی رعایت ریسپانسیو بودن و استفاده از منو همبرگری در حالت موبایل از اهمیت خاصی برخوردار است. فراموش نکنید که نکته کلیدی در طراحی منوها قابلیت استفاده آسان برای بازدیدکننده است.

منوهای وب‌سایت P’unk Avenue بسیار دقیق و منحصربه‌فرد است. در منوهای این سایت توضیحات جزئی و کاربردی در خصوص محتوای آن صفحه ارائه‌شده است. این توضیحات، در صفحه نمایش‌های بزرگ دارای جزییات بیشتری هستند اما اگر همین صفحات بر روی صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر مثل موبایل بازشوند، در یک منوی همبرگری جمع خواهند شد. این موضوع می‌تواند برای طراحی وب‌سایت‌ها به‌منظور سازگاری با صفحه‌نمایش‌های کوچک موردتوجه طراحان قرار گیرد.

وب‌سایت Guardian دارای آیتم‎های زیادی در منوی بالای صفحه  است و در هر بخش از آن زیر منویی وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در مواقعی که موضوعات زیادی در منوی سایت وجود دارد، بهتر است از زیر منوها استفاده شود. در این وب‌سایت زمانی که کاربر موس را بر روی دسته‌بندی‌های قرار داده‌شده ببرد، یک زیر منو که حاوی لینک‌های مختلف است باز می‌شود. استفاده از این سبک بیشتر برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. درواقع بازدیدکننده بعد از یک یا دو بار مراجعه به وب‌سایت و کار کردن با این منوها با هر منو و محتویات آن آشنا می‌شود و پیمایش صفحات وب‌سایت برای وی ساده‌تر خواهد شد.

یکپارچگی در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید