پیاده سازی گرافیک وب در طراحی سایت

 

گرافیک وب، نحوه و ترکیب استفاده از رنگ ها، چیدمان عناصر تصویری در سایت، نوع و سایز قلم ها، رنگ قلم ها، نمایش تصاویر و در کل موضوعاتی از این دست را شامل میشود. برخی هم گرافیک وب را منحصر به طراحی لوگو و بنرهای تبلیغاتی در سایت می دانند که از نظر ما اینها بخش ناچیزی از گرافیک وب است و در دل آن جای دارد.

پیاده سازی گرافیک وب در طراحی سایت

قوانین استفاده از رنگ ها آنگونه که در صنعت چاپ تعریف می شود، در بسیاری موارد در گرافیک وب صادق نمیباشد.

اصولا تمامی تعاریفی که از گرافیک برای صنعت چاپ وجود دارد، باید با خصوصیات مانیتورها، بروزرسانی، سازگار و استاندارد سازی گردد و گرافیک وب، همین جاست که از گرافیک صنعت چاپ، جدا می گردد.

باید توجه داشته باشید که گرافیک وب در  کدهای HTML جای دارد و اساسا یکی از بخش های حوزه استاتیک طراحی سایت می باشد.

طراح بخش استاتیک یک وب سایت هرچه از حوزه گرافیک سررشته داشته باشد و بتواند اطلاعات خود را در این زمینه با حوزه وب و سیستم نمایش مانیتوری صفحات وب، استاندارد سازی نماید، اوت پوت یا نتیجه کار بسیار زیبا تر و کارا تر خواهد بود.

منظور از استادندارد سازی دانسته های گرافیکی با حوزه وب، همان تفاوت های نمایشی صنعت چاپ با وب می باشد. مثلا ترکیب رنگ مشکی با رنگ زرد در یک کار چاپی شاید بسیار زیبا باشد اما ممکن است این ترکیب در یک صفحه مانیتور، چشم را آزار دهد و یا صفحه تمام مشکی یا سفید با نوشته هایی به ترتیب سفید و مشکی، ممکن در یک کار چاپی عالی و خوانا باشد اما در تاریکی شب ، مشاهده آن از یک مانیتور، برای چشم، آزاردهنده گردد.

اصولا انتخاب رنگ ها در طراحی وب باید با سیستم نورهای RGB سازگار گردد و رعایت کردن نکاتی از این دست است که از هنر گرافیک در صفحات وب رد پا می گذارد. همچنین یک طراح گرافیک وب، باید از اصول و نحوه بارگزاری عکس ها در وب اطلاع داشته باشد و بداند که حجم عکس ها و نوع فایل های عکسی به کار رفته در وب، در چه حد و حدودی باشد تا سرعت لود شدن صفحه وب، پایین نیاد، زیرا مخاطبین وب سایت ها، بیشتر از ۲۰ ثانیه برای لود شدن صفحه وب شما انتظار نمی کشد و بعد از این مدت صفحه را خواهند بست.

به این ترتیب، یک وب سایت با کدهای اصولی، ساختاری زیبا و برنامه نویسی پویا، زمانی خلق خواهد شد که یک طراح گرافیک وب و یک برنامه نویس در کنار یکدیگر به خلق آن پرداخته باشند. نکته ای که طراحان وب سایت ها و سفارش دهندگان آن در ایران، به آن توجه و علاقه ای نشان نمی دهند و به همین دلیل از کیفیت طراحی سایت ها در مجموع کاسته گردیده است.

 

تفاوت گرافیک وب با گرافیک چاپ

استفاده از رنگ ها، فرم ها یا همان اشکال و استفاده از فونت ها و نوشتارها و همچنین استفاده از تصاویر آماده، همان چیزی است که گرافیک را بوجود می آورد. مبحث نوپایی در گرافیک وجود دارد که آنرا از تعاریف سنتی گرافیک خارج کرده و مبحث جدیدی را در آن بوجود آورده است و آن، گرافیک رایانه است. گرافیک رایانه خود شامل بخشی است به نام گرافیک وب. با گسترش دنیای وب و ظهور هرچه بیشتر سایت های اینترنتی، هنر گرافیک وارد عرصه تازه ای از خود می شود که همان هنر گرافیک وب می باشد.

ویژگیهای گرافیک وب با گرافیک سنتی که همان نوع گرافیک چاپی می باشد تفاوت هایی دارد که می توان با اطمینان خاطر، آنرا به یک مبحث کاملا مستقل از حوزه گرافیک بدل نمود.

یکی از تفاوت های عمده گرافیک وب با گرافیک چاپی، اینتراکتیو (Interactive) یا ویژگی تعاملی بودن گرافیک در وب است. یعنی کاربر تعاملی دوسویه با المانهای گرافیک در وب برقرار می کند. با رفتن موس برروی عبارتی، رنگ آن تغییر می کند. با زدن کلیک در نقطه ای، شکلی یا رنگی تغییر می یابد. فونت ها ممکن است در گرافیک وب با انجام عملی تغییر یابند. همه این عوامل باعث می شود تا صفحه وب از یک کاتالوگ یا بروشور یا تصویر گرافیک سنتی خارج گردد و به یک صفحه وب اینتراکتیو بدل گردد.

از جمله ویژگی های تعاملی بودن گرافیک وب، استفاده از تصاویر متحرک یا موشن گرافیک ها می باشد. موشن گرافیک ها همان تصاویر متحرکی است که در طراحی وب سایت ها جای خود را به خوبی پیدا کرده و در نسل دوم وب سایت ها، از آن ها استفاده بسیار می گردد، تا آنجا که ورژن جدید HTML (HTML5) و نسل سوم CSS ها تا حد زیادی با موشن گرافیک ها سازگار گشته و استفاده از آنها را تا حدودی آسانتر نموده است. بنابراین، تصاویر گرافیکی متحرک را نیز می توان از دیگر تفاوت های گرافیک وب با چاپ دانست.

یکی از دیگر از تفاوت های گرافیک وب با چاپ در این است که ترکیب رنگ ها در بروشور یا کاتالوگ یا تصاویر گرافیکی چاپی با نوع وب آن تفاوت دارد. در یک کار چاپی شما از ترکیب رنگهایی ممکن استفاده کنید که ضمن مناسب بودن، چشم نواز هم می باشد، اما اگر همان ترکیب رنگ ها را در یک صفحه وب استفاده نماییم، بسیار نامناسب باشد و چشم را نیز آزار دهد.

در طراحی گرافیک های چاپی شما می توانید از بینهایت رنگ بهره گیرید و استفاده زیاد از رنگ نیز می تواند جلوه کار را بیشتر نماید. اما در گرافیک وب بهتر است از دو یا سه رنگ غالب استفاده نمایید که از میان این دو یا سه رنگ، یکی از بقیه، غالبتر باشد. وحدت بصری باید در رنگ و طرح کاملا در تمام صفحات حفظ شود. البته در کارهای گرافیک چاپی، مثلا طراحی بروشور یا کاتالوگ نیز، این وحدت بصری معمولا در تمام صفحات باید حفظ شود، اما پایبندی به این وحدت در کارهای چاپی می تواند کمتر از کارهای وب سایتی باشد.

رنگ وب – رنگ در طراحی سایت

رنگ وب یا رنگ های وب، رنگ هایی هستند که در طراحی صفحات سایت ها و توصیف و مشخص سازی آنها استفاده می شوند. کد هگزادسیمال رنگها با علامت # شروع می شود.

طراحان صفحات سایت ها، انتخاب های زیادی را در تعیین رنگ های مورد نیاز برای الکان های استفاده شده در صفحات سایت ها دارا می باشند. رنگ ها ممکن است توسط کد سه تایی RGB به فرمت هگزادسیمال مشخص شوند. همچنین رنگ ها می توانند در بعضی اوقات، با نام انگلیسی آنها نیز مشخص شوند. اغلب از یک ابزار رنگ یا دیگر نرم افزارهای گرافیکی برای تولید مقادیر رنگ ها استفاده می شود.

نسخه های اولیه مرورگرهای Mosaic و Netscape از نام های رنگ X11 بعنوان مبنایی برای لیست رنگ هایشان استفاده می کردند که در نرم افزارهای تحت ویندوز نیز از آنها بطور استانداردی استفاده می شد.

رنگهای وب، تعاریف مبهم گونه ای دارند، sRGB که مربوط به رنگ های ویژه ای از مجموعه ای از رنگ های فسفری، منحنی تبدیل، نقطه سفید انطباق پذیر، و شرایط دید می باشد. این تعاریف بگونه ای انتخاب شده اند تا شباهت زیادی را بین صفحه نمایشگر و دنیای واقعی بوجود آورند بطوریکه حتی بدون مدیریت رنگ نیز، نمایش ها بسیار نزدیک به مقادیر تعریف شده باشند.

پیاده سازی گرافیک وب در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید