logo
عید قربان گرافیک سایت گرافسیت سایت اسلایدر سایت اسلایدر اسب

وظایف طراح سایت

وظایف طراح سایت

قبل از اینکه بخواهید هر نوع تغییر یا بهبودی در سایت تان ایجاد کنید ( سئو ، UX و یا هرچیز دیگر ) ، بهتر است از خود بپرسید : ماموریت سایت من چیست ؟ چرا مردم باید از سایت من بازدید کنند ، مطالبم را بخوانند یا چیزی از من بخرند ؟ هدف وب سایت من چیست ؟ این سوال ها را باید به سرعت پاسخ دهید . من در این پست اهمیت داشتن یک ماموریت واضح را برایتان توضیح می دهم . علاوه براین ، بر اهمیت بیان ماموریت برای مخاطبان تان هم تاکید می کنم .

 

ماموریت وب سایت همان طرح ها و برنامه هایی هستند که شما برای وب سایت یا شرکت خود دارید . مالکان وب سایت ها از بازدیدکننده های خود انتظارات مشخصی دارند . برای مثال شما انتظار دارید مطالب تان را بخوانند و محصولات تان را بخرند . شاید هم می خواهید به آن ها در باره موضوعی اطلاع رسانی کنید یا سرگرمشان کنید و یا وضع زندگی هایشان را با محصولات متنوع خود بهتر کنید .

بنابراین ، پیش از انجام هر نوع تغییر یا بهبود در وب سایت ، باید به ماموریت خود بیندیشد . این تفکر را هرگز دست کم نگیرید . به سختی می توان در نظر داشت و یا حتی به ذهن سپرد که کاری که قصد انجام آن را دارید ، چیست .  به نظر می رسد که این مورد یکی از مشکلات اصلی است که اکثر وب سایت ها دارند . بسیاری از وب سایت ها مشخص نمی کنند که چه چیزی را ارائه می کنند و چه چیزی باعث می شود محصولات شان خاص شوند .

چگونه برای وب سایت خود ماموریت تعیین کنیم

از فرصت استفاده کنید و ماموریت های وب سایت خود را روی برگی از کاغذ بنویسید . البته با استفاده از یک کامپیوتر یا iPad هم می توانید این کار را انجام دهید . باید یک پیام یا ماموریت را در نظر بگیرید تا به مخاطبان خود منتقل کنید . پس از روشن شدن آن برای خودتان ، می توانید آن را به شکلی بهتر برای مخاطبان ارسال کنید .

در اینجا برای اینکه به شما کمک کنیم ماموریت وب سایت خود را تعیین کنید ، چند پرسش مطرح کرده ایم که باید بتوانید به آن ها پاسخ دهید :

  • مردم با استفاده از محصولات یا اطلاعاتی که دروب سایت خود قرار می دهید ، چه کاری می توانند انجام دهند ؟
  • چه چیزی باعث می شود محصولات یا برنامه هایتان منحصربفرد شوند ؟
  • محصولات و خدمات شما چگونه باعث ارتقای کیفیت زندگی مخاطبان تان می شوند ؟
  • چرا مردم باید از محصولات و خدمات وب سایت شما و نه یک وب سایت دیگر ( برای مثال یک وب سایت ارزان تر یا معروف تر ) بخرند ؟ و چرا باید اطلاعات شما را بخوانند و به توصیه های شما عمل کنند و نه یک وب سایت دیگر ؟
  • به جز کسب درآمد ، هدف شما از ارائه این محصولات و خدمات چیست ؟

روش های روشن ساختن ماموریت برای مخاطبان

پس از روشن شدن ماموریت می توانید بررسی کنید که آیا در وب سایت تان منعکس شده است یا خیر . ابتدا بر روی صفحه های اصلی یا صفحه های هدف (landing pages ) تمرکز کنید ، زیرا این ها صفحه هایی هستند که بازدیدکننده هایتان از طریق آن ها وارد وب سایت می شوند . این را بدانید که شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مهم ترین نکته ها را منتقل کنید . دامنه توجه مردم بسیار کوتاه است ، به ویژه به صورت آنلاین . پس باید مطمئن شوید که ابتدا مطالب مهم را می گویید ، و آن را به سرعت می گویید .

به چند روش می توانید مطمئن شوید که ماموریت و هدفتان به سرعت برای مخاطبان روشن می شوند . باید : ۱- محتوای مقدماتی مناسب و معقولی بنویسید ، ۲- مطمئن شوید که هدلاین و تگ لاین ها واضح هستند ، ۳- از تصاویرخوشایند و مناسبی استفاده کنید .

۱- محتوای مقدماتی

باید در صفحه اصلی و صفحه هدف خود یک مقدمه واضح بنویسید . در این مقدمه ماموریت وب سایت خود را توضیح دهید . وب سایت شما درباره چیست ؟ چه چیزی ” می فروشید “؟ مطمئن شوید که این متن واقعا واضح است و با جمله بندی زبان مخاطبان تان سازگار است . این متن نباید خیلی طولانی باشد ( حداکثر یک یا دو پاراگراف !)

۲- هدلاین و تگ لاین ها

یکی دیگر از روش های بیان ماموریت وب سایت برای مخاطبان ، استفاده مناسب از هدلاین و تگ لاین ها  است . هدلاین ، عنوان یک صفجه یا پست است . تگ لاین متن کوچکی است که برای روشن سازی یک تفکر از آن استفاده می شود . از آن می توانید برای توضیح هدلاین یا توصیف برند یا شر کت خود هم استفاده کنید .

مطمئن شوید که هدلاین و تگ لاین ها هدف محوری و اصلی محصولات تان را به روشنی بیان می کنند . این کار را می توانید با نوشتن یک هدلاین برای صفحه هدف که توجه بازدیدکننده هایتان را به خود جلب می کند به ساده ترین راه ممکن انجام دهید . در زیر آن می توانید یک تگ لاین بگذارید که پیام هدلاین را به بازدیدکننده منتقل می کند .

در صورت امکان سعی کنید هدلاین هایتان را در یک راه عمل گرا بنویسید . می توانید این کار را با استفاده از ” فعل هایی ” انجام دهید که  “عملی ” را به بازدیدکننده القا می کنند . برای مثال ، می توان از یک هدلاین استفاده کرد که می گوید ” سایت خود را با استفاده از افزونه Yoast SEO Premium بهینه نگه دارید “! . این جمله یکی از ارزش های محوری افزونه را به بازدیدکننده ها نشان می دهد و فعال سازی آن افراد بیشتری را ترغیب می کند تا در عمل از آن استفاده کنند .

۳-ارزش یک تصویر از هزار کلمه بیشتر است

روش سوم برای مطمئن شدن از اینکه ماموریت تان برای بازدیدکننده ها واضح است ، استفاده مناسب از تصاویر است . برای بسیاری از محصولات به آسانی می توانید تصاویری انتخاب کنید که هدف وب سایت تان را منعکس می کنند . در حین انتخاب تصاویر ، درباره آنچه می خواهید به مخاطبان خود بگویید به خوبی تفکر کنید و ماموریت خود را در ذهن داشته باشید . برای مثال اگر شکلات می فروشید مطمئن شوید که تصاویر شکلات های خوشمزه ای را در صفحه اصلی وب سایت خود می گذارید . اگر تورهای تفریحی به هاوایی  برگزار می کنید ، بدون شک باید چند تصویر عالی از یک جزیره گرمسیری و یک کشتی تفریحی زیبا بگذارید . و اگر چیزهایی مانند مشاوره یا پلاگین هایی برای آن موضوع ارائه می کنید ، یافتن تصاویر مناسب کار دشوارتری است . اگر در وب سایت تان یک وب سایت اطلاعاتی است ، به دنبال تصاویری بگردید که اطلاعاتی را که در وب سایت خود ارائه می دهید ، منعکس می کنند .

نتیجه گیری

تجارت و کسب و کار از طرح و برنامه ها زاییده می شوند ، برخی از آن ها عالی هستند و برخی دیگر نه . اما آن ها از این ایده به وجود می آیند که چیزهایی که شما ارائه می دهید خاص هستند و چیزی به بازار اضافه می کنند . ماموریت شما این است ! و این ماموریت ، این مزیت ، که شما وعده اش را می دهید باید به خوبی در وب سایت تان منعکس شود .

وظایف طراح سایت

این مـــــطالب را حتمــــــا بخــوانید ( برای مشاهده مطلب لطفا روی آن کلیک کنید) :