نکات حقوقی برای طراحی وب سایت

نکات حقوقی برای طراحی وب سایت

وب سایت ها صفحات وبی هستندکه درفضای مجازی به ارائه مطالب می پردازند و از فایل های مختلفی همچون متن، صوت و تصویر تشکیل شده اند که بر روی یک سرور به عنوان میزبان (هاست-Host) قرار داده می شوند . اکثر وب سایت ها با یک صفحه اصلی شروع می شوند که آن صفحه اصلی معمولا index html یا default html نام دارد که با استفاده از منو (پیوند) هایی که درآن صفحه اصلی وجود دارد می توانیم به مطالب صفحات دیگر دسترسی پیدا کنیم.

هدف از طراحی وب سایت چیست؟

وب سایت ها در ارتباط با موضوعات مختلفی طراحی می شوند که عبارتند از :

اخبار داخلی (وزارت خانه ها، سازمان ها، نهاد ها، مراکز دولتی، دانشگاه ها و ۰۰۰) و یا عمومی (خبر گزاریها)

تجاری (معرفی کالا ها، خدمات، بازار یابی، تبلیغات، تجارت الکترونیکی، فروش آنلاین و … )

آموزشی (رایگان و یا با پرداخت هزینه )

و …

ویژگی های وب سایت ها چه می باشند ؟

نیاز داشتن به دانش برنامه نویسی جهت طراحی سایت

قادر بودن به ایجاد تغییرات مختلف در ظاهر و محتوای آن

متنوع بودن نرم افزار های طراحی و …

برای ایجاد یک وب سایت نیاز به خرید یک هاست و یک دامنه می باشد . جدای از پرداخت هزینه خرید باید هر ساله مبلغی را به عنوان تمدید به شرکت های مربوط پرداخت کرد .

هر چه حجم داده ها و اطلاعات سایت مورد نیاز شما بالاتر باشد به فضای هاست بیشتری نیاز است. توصیه میشود جهت اطمینان ، هاستی را خریداری کنید که حجم آن بیشتر از حجم مورد نیاز شما باشد . زیرا اگر شما حجم داده هایتان مثلا ۶۰۰ مگابایت باشد و مطالب جدیدی به آن اضافه نکنید و این مقدار ثابت بماند باز حجم هاست شما بر اثر عواملی مانند افزایش آمار بازدید کنندگان ، افزایش حجم ایمیل ها ، افزایش حجم کَش(cash) و … افزایش می یابد . بنا براین در مثال فوق مثلا به حجم ۱ گیگا بایت نیاز دارید .هاست ها را می توان از شرکت های معتبر که در زمینه ارائه خدمات میزبانی فضای وب ( هاستینگ) و فروش دامنه فعالیت می کنند خریداری نمود . دامنه ها را نیز می توان به همین شکل تهیه کرد. دامنه عبارتی است که از ۳ بخش تشکیل شده است (مانند : www.systemkaran.org ) بخش اول آن wwwمی باشد که مخفف world wide web است به معنای وب جهان گستر(یا تار جهان گستر) که همان پروتکل وب می باشد و بخش دوم آن نام برند می باشد . بخش سوم آن نیز پسوند دامنه نام دارد که دارای انواع مختلفی است که این گوناگونی بر اساس نام کشور ها و یا در بعضی موارد بر اساس نوع فعالیت ها می باشد . به عنوان مثال پسوند com برای شرکت های تجاری ، بازرگانی و … ، پسوند gov برای دولت و پسوند org برای سازمان ها و ارگان ها و … می باشد . همچنین پسوند هایی نیز برای کشور ها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از : ir برای ایران ، it برای ایتالیا ، uk برای انگلیس و … . در ایجاد یک وب سایت علاوه بر خرید هاست و دامنه، برای راه اندازی سایت و چینش صفحات ، مطالب ، منو ها و … نیاز به ایجاد یک سری زیر ساخت هایی از قبیل نصب نرم افزار مدیریت محتوا ( مانند جوملا ، ورد پرس و . . . ) ، نصب قالب و … می باشد. خیلی از این نرم افزار ها در فضای اینترنت به طور رایگان یافت می شود. البته در بعضی مواقع این موارد رایگان ممکن است خوب کار نکند و یا پاسخگوی نیاز های سایت شما نباشد.

نکات مهم و حقوقی در طراحی و ایجاد وب سایت ها :

۱-لازم به ذکر است که جهت خرید دامنه با پسوند ir بایستی از طریق سایت دولتی irnic اقدام نموده و از طریق این سایت این دامنه را خریداری نمود . بنابر این خیلی مهم است که سایت طراحی شده به نام فرد متقاضی باشد نه طراح سایت . زیرا پس از ثبت نام در سایت irnic ، این سایت به شما یک نام کاربری و یک رمز عبور می دهد و آن را به ایمیل شما ارسال می کند . در مواردی اتفاق افتاده است که از همین طریق طراح سایت سوء استفاده کند و با ثبت نام خود در سایت irnic ، نام کاربری و رمز عبور را در پیش خود نگه داری کند و بعد ها از سایت طراحی شده سوء استفاده نماید ( برای نمونه اینکه طراح سایت از فرد متقاضی مبلغ اضافی را طلب کند و در صورت عدم انجام این کار از طرف فرد متقاضی طراحی سایت‌، طراح سایت دست به فروش سایت مذکور بزند . )

۲-بنا بر نکته شماره ۱ لازم است که در حفظ و نگهداری نام کاربری و رمز عبوری که سایت irnic به ایمیل شما فرستاده کوشا باشید .

۳- همچنین بنا بر نکته های شماره۱ و ۲ لازم است که در حفظ و نگهداری نام کاربری و رمز عبور ایمیل خود نیز کوشا باشید .

۴-همچنین اینکه هنگام خریداری هاست و دامنه از سایت های معتبر مذکور این سایت ها هم برای هاست و هم برای دامنه یک نام کاربری و رمز عبور جداگانه به شما می دهند که ضروری است از آنها نیز مراقبت نماییم .

نکات حقوقی برای طراحی وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید